Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Powerflux, onsdag 09. april 2014, klokken 23:17

« forrige - neste »

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

elektrolux

Sakset fra artikkelen:

Det er ikke tvil om hvem som på hverdagene ruler på veiene inn og ut av Oslo.

Det er folk som har råd til å pendle pr. elektrisitet, mens bensin- og dieselslukeren står hjemme, klar til å frakte dem til landstedet for velfortjent avkobling i helgen


Dette må da være vinn vinn. Vinn or miljøet, Vinn for dem som fremdeles ikke har fått fingren ut og kjøpt Elbil selv siden det dermed er en bil mindre i fossilkøen.

Eller burde Tesla og Buddy eiere gått tilbake til dieselen og fossilkøen sammen med bakstreberene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Andreasore

En liten ting her, som jeg mistenker at de som kjører fosilbil ikke er klar over (inkludert artikkelforfatter)

Er det ikke slik at kolektivfeltet slutter og starter igjen en rekke ganger på vei innover?
Og at vi dermed ikke har noe annet valg enn å legge oss inn i det "vanlige" feltet en liten periode.
Har ikke kjørt så mye den veien, men mener det var en sak på det i høst.

Powerflux

Sitat fra: elektrolux på mandag 31. mars 2014, klokken 11:41
Sakset fra artikkelen:

Det er ikke tvil om hvem som på hverdagene ruler på veiene inn og ut av Oslo.

Det er folk som har råd til å pendle pr. elektrisitet, mens bensin- og dieselslukeren står hjemme, klar til å frakte dem til landstedet for velfortjent avkobling i helgen



Haha, her skinner jo misunnelsen så klart gjennom at det er helt sjanseløst ::)

Artikkelforfatteren bør heller skaffe seg en bedre betalt jobb slik at han også kan benytte seg av de mulighetene som finnes ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

fws

Hvis man leser hva folk har skrevet i kommentarfeltet under så skjønner man hvor mange feilinformerte mennesker/nordmenn som finnes. Er helt horribelt hva folk tar for og fisk.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

nico

Mer surt oppgulp i en artikkel fra gårdagens Avisa Nordland http://www.an.no/bil/article7264621.ece
Underholdende lesning i kommentarfeltet under artikkelen.
Nissan Leaf Tekna - Levert 04.12.2013 fra Imaas Bil i Bodø

TorC

Sitat fra: nico på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:06
Mer surt oppgulp i en artikkel fra gårdagens Avisa Nordland http://www.an.no/bil/article7264621.ece
Underholdende lesning i kommentarfeltet under artikkelen.

Den fra AN er jo helt på viddene. Den er så på viddene at man må vurdere om det faktisk er seriøst ment, eller en form for "trolling".  Det at en siv.ing fra flyindustrien kan påstå at dobbel vekt betyr dobbelt så mye energi er jo helt villt. Det at en mann som har arbeidet for Widerøe ikke har hørt om luftmotstand vitner jo om at noen burde kreve pengene sine tilbake.
Innlegget er jo fullt av faktafeil og sammenlikninger mellom "epler og pærer" at man må jo tro mannen enten er retardert, dritings eller har akkurat kjøpt seg ny svindyr fossiltraktor som han nå er redd miste verdi. Eller så kanskje han har kjøpt seg aksjer i bilindustrien... :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

JØSS??

Man bør jo nesten skrive til AN og høre om et er en grunn til at de publiserer sånt vrøvl :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

knnygar

At ein bensin-/dieselmotor tek energien ut av lause lufta er noko mange forskarar hadde likt å vite korleis ein får til ;-)
Hadde også likt å vite kvar denne millionen eg har fått i avgiftslette for min Leaf har blitt av?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

TorC

Sitat fra: knnygar på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:57
At ein bensin-/dieselmotor tek energien ut av lause lufta er noko mange forskarar hadde likt å vite korleis ein får til ;-)
Hadde også likt å vite kvar denne millionen eg har fått i avgiftslette for min Leaf har blitt av?

Den millionen har gått til astma-medisin til unger rundt ring 2 i Oslo. OG til pensjon og medisin til den tidligere "teknisk sjef" i Widerøe. Basert på hans leserinnlegg er han tungt medisinert for både demens og annet...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kvikken


Carl Anton Stenling

Sitat fra: glennha på onsdag 02. april 2014, klokken 04:55
Aprilsnarr?

Artikkelen ble publisert 31. mars - så det bør ikke være aprilsnarr.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kjbu

Den største faktafeilen er at dobbel vekt på el-bil medfører dobbelt energiforbruk på å flytte denne massen.

Artikkelforfatter har tydligvis ikke fått med seg teknologien i en moderne el-bil, der den doble massen medfører dobbel retur-energi ved nedbremsing (regenerering). Det er selvfølgelig ikke 100% effektivitet i denne regenereringen, men det aller meste av energi kommer tilbake.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

elektrolux

Sitat fra: kjbu på onsdag 02. april 2014, klokken 09:02
Det er selvfølgelig ikke 100% effektivitet i denne regenereringen, men det aller meste av energi kommer tilbake.

Normalt regner en at ca 1/3 av energien tilbakeføres. Det er langt fra 100% til 33%.

Regenerer du nedover 3 km gir dette energi til å kjøre 1 km tilbake.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. april 2014, klokken 21:21
Sitat fra: kjbu på onsdag 02. april 2014, klokken 09:02
Det er selvfølgelig ikke 100% effektivitet i denne regenereringen, men det aller meste av energi kommer tilbake.

Normalt regner en at ca 1/3 av energien tilbakeføres. Det er langt fra 100% til 33%.

Regenerer du nedover 3 km gir dette energi til å kjøre 1 km tilbake.

Nå er vel ikke DET som er den største faktafeilen i siv.inginørens innlegg. For dette med regenerering kan bunne i manglende kunnskap om elbiler. Den største faktafeilen er vel påstanden om at dobbel vekt krever dobbelt energi. For DET vitner om grunnleggende mangler i kunnskap om "de fysiske lover" (som han henviser til). Og når dette kommer fra en som har arbeidet i flyindustrien er temmelig oppsiktsvekkende.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA