Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utgifter på Tesla

Startet av vonar, onsdag 09. april 2014, klokken 22:23

« forrige - neste »

vonar

Hei,

Jeg lurer litt på hva 12v batteriet i Tesla Model S gjør, hvorfor det er der og hvilke forbrukere som bruker dette batteriet. Noen som har lyst til å uttale seg litt?

Grunnen til at jeg spør er fordi det har slått meg; hva hvis man sitter på "tomgang" og bruker masse strøm av alle slag over tid (varme, musikk, varmeseter osv.), risikerer man da at 12v batteriet blir flatt?

vonar
Oslo

OddB

Nei .Det lades hele tiden av det store batteriet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

vonar

Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 10:51
Nei .Det lades hele tiden av det store batteriet.

Ok. Hva brukes 12v batteriet til?
Oslo

OleJA

Sitat fra: vonar på mandag 31. mars 2014, klokken 10:58
Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 10:51
Nei .Det lades hele tiden av det store batteriet.

Ok. Hva brukes 12v batteriet til?
Det aller meste av elektriske systemer i bilen driftes med 12V, dvs skjermer, vifter, kjølepumper, servoer mm - man ønsker ikke å dra 400V kabler rundt overalt i bilen, siden de potensielt utgjør en risiko. Det eneste som ikke bruker 12V er vel motoren samt varmeelementene.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på mandag 31. mars 2014, klokken 11:07
Det aller meste av elektriske systemer i bilen driftes med 12V, dvs skjermer, vifter, kjølepumper, servoer mm - man ønsker ikke å dra 400V kabler rundt overalt i bilen, siden de potensielt utgjør en risiko. Det eneste som ikke bruker 12V er vel motoren samt varmeelementene.

AC-kompressor går nok også på 400V (egentlig 365V nominelt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vonar

Men hvis det "store" batteriet lader 12v batteriet, hvorfor kan man da risikere å få 12v battery low, som f.eks. når ladekabel står i lenge etter lading er fullført?
Oslo

Spinner

Sitat fra: vonar på mandag 31. mars 2014, klokken 12:07
Men hvis det "store" batteriet lader 12v batteriet, hvorfor kan man da risikere å få 12v battery low, som f.eks. når ladekabel står i lenge etter lading er fullført?
En bug/feature/sikkerhetsgreie som gjør at det store batteriet kobles fra når det skjer en feil med ladingen. UMC'en kan forårsake feilmeldinger, spesielt etter endt lading, og systemet bruker da strøm fra 12v batteriet uten å bli ladet fra det store, og går etterhvert tomt.

Gusse

Et lite kanskje dumt spørsmål:

Hvis bilen står parkert med passasjerer, FOB i bilen, musikk og varme på, kanskje tom et lite bremspedal trykk før du lukker døra. Er det da 12v som blir tappet bare, og i såfall hvor lang tid kan man stå sånn før man får trøbbel?

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Amoss på mandag 31. mars 2014, klokken 13:22
Sitat fra: Gusse på mandag 31. mars 2014, klokken 13:12
Er det da 12v som blir tappet bare
Nei.

Bare for å utdype litt: 12V får lading fra hovedbatteriet ved behov, slik at det "aldri" går tomt. Unntaket er vel når hovedbatteriet er kritisk nært tomt; da "ofres" 12V batteriet for at ikek hovedbatteriet skal komme så langt ned i lading at det tar skade. Å bytte 12V batteriet er ganske trivielt og billig sammenlignet med å bytte hovedbatteriet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Kan vel også være noen som lurer på hvorfor det er et 12V batteri der i det hele tatt.
Hvorfor kan ikke alt som går på 12V bare få strøm direkte fra DC/DC-konverteren?

Regner med det har med sikkerhet å gjøre. Om du kræsjer og den store batteripakken på en eller annen måte settes ut av spill så skal du ha strøm til dørlåser og vindusheiser.

En annen ting er vel og at 12V batteriet gjør at DC/DC-konverteren ikke trenger å være så innmari kraftig.
Lydanlegget f.eks har på den dyre lydpakken en forsterkerkraft på 580W.
På 12V vil det bety at lydanlegget kan kreve inntil ca 50A.
Dette er selvfølgelig ikke kontinuerlig, men i peakene.
Så har man varmetråder her og der som også krever strøm.
Hvis du har et lite 12V batteri på 80Ah, så kan det fungere som et 12V buffer.
Da trenger ikke DC/DC-konverter å være i stand til å levere 100-vis av Ampere til strømtrekket som vil være i worst case scenariene.
Da kan det holde med en mye mindre, og ikke minst billigere DC/DC-konverter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OleJA

Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 14:46
Kan vel også være noen som lurer på hvorfor det er et 12V batteri der i det hele tatt.
Hvorfor kan ikke alt som går på 12V bare få strøm direkte fra DC/DC-konverteren?

Regner med det har med sikkerhet å gjøre. Om du kræsjer og den store batteripakken på en eller annen måte settes ut av spill så skal du ha strøm til dørlåser og vindusheiser.

Har også å gjør med at det sitter en kontaktor (=elektrisk styrt bryter) i hovedbatteriet. Denne er i utgangspunktet åpen slik at det ikke er spenning på 400V kablene når bilen er 'Off', eller evt. når bilen 'skrus av' etter f.eks en kolisjon. 12V batteriet kreves for å aktivere denne kontaktoren.

Mao. et 'høna og egget' problem her: Uten 12V får du ikke 'skrudd på' hovedbatteriet, og uten dette får ikke DC-DC konverteren strøm slik at 12V batteriet kan lades.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

P85D+

P85D og 85D

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TB

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 01. april 2014, klokken 16:23
12V batteriet er på 35A

Det må vere 35 Ah som er kapasiteten. Batteri på 35 Ah kan gjerne levere 70 A i løpet av 30 minutt. (I praksis mindre pga. det blir varmt..)

Det høyres lite ut. Til for og samanlikne med i-Miev / C-Zero / iOn, der er 12 V batteri 33 Ah, samtidig som forbruk er lite.

Hugs og på at normal utlading for blybatteri er ca 50%. Dvs 35 Ah gir ca 18 Ah før batteri kan ta skade. Om lading av 12 V stoppar (pga. feilmelding) vil eit standby forbruk på 2 A / (ca 24 W) tømme batteriet i løpet av mindre enn 12 timar, ved at det i denne perioden blir brukt 24 Ah.

Fordelen med lite batteri er nok plass, og vekt?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA