Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjører damer Tesla?

Startet av Reflektor, onsdag 09. april 2014, klokken 22:09

« forrige - neste »

Reflektor

Mitt første innlegg på elbilforum. Har funnet masse nyttig info her inne og kjøpte for en mnd tid siden en trilling (zero 2013 demobil). Den skal primært brukes til pendling Oslo- Asker av min samboer. Starter med å legge ut en link fra Hegnar.no siden jeg ikke kan se at dette har vært nevnt.

http://www.hegnar.no/motor/article761060.ece


Thomas Parsli

Og *der* døde hydrogenbilen (FCEV)!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Reodor

Får håpe Kiwi på Hol er blant de utvalgte. Da åpner vest øst forbindelsen over Hardangervida!
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

#3
Får håpe dette blir en realitet. Tidligere har både Coop og McDonalds lansert ladeplaner, men det har ikke tatt av akkurat. For øyeblikket er det viktig at Kiwi ved Støren, Oppdal og Dombås realiserer dette slik at vi får etablert en hurtigladekorridor langs E6 Trondheim - Oslo. Kiwi Surnadal ville også vært innertier for å koble sammen Trøndelag og Vestlandet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Så lenge de ikke monterer disse laderne på butikker i sentrum av byer, men heller ved butikker i utkanten langs større veier burde dette bli bra.

Skal elbilen bli et alternativ for langtur må det komme opp plasser med hurtigladere (plass til 2-3 samtidig ladende biler) med ca 5 mils avstand på de største veiene mellom byene

fredag

Det står multi-hurtiglader. Jeg er spent på om dette betyr kun chademo og combo, eller om de også kommer til å støtte 22kW eller 43kW type2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Haa

Dette er vel egentlig ganske store nyheter? Forutsatt at det blir noe av representerer det jo en formidabel økning av hurtig-ladepunkter i landet..
TMS 85, Mars 2014, Grønn

fredag

Sitat fra: emil på mandag 31. mars 2014, klokken 12:04
Så lenge de ikke monterer disse laderne på butikker i sentrum av byer, men heller ved butikker i utkanten langs større veier burde dette bli bra.

Skal elbilen bli et alternativ for langtur må det komme opp plasser med hurtigladere (plass til 2-3 samtidig ladende biler) med ca 5 mils avstand på de største veiene mellom byene

Ikke enig. Ladestolpene kan gjerne være i sentrum, og veldig fint at de skal være i forbindelse med en butikk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cosinus


Reflektor

At det bør bli tilrettelagt for langkjøring med elbil er åpenbart, men spørs om man skal forvente at det er Kiwi som skal ta det store løftet. De er først og fremst interessert i folk som er inne og handler mens de lader bilen sin. Da holder det at de stopper i en enkelt butikk. At man kan hurtiglade på 7-8 kiwibutikker i løpet av en dag, over en distanse på 50 mil, er nok av underordnet betydning vil jeg tro. Uansett hvor de bestemmer å sette opp disse laderne synes jeg det er et flott tilskudd som bidrar til å øke tilgjengeligheten. Morsomt at den første de skal sette opp vil ligge 200 meter fra leiligheten min. Har ikke akkurat behov for den, men sikkert til glede for mange andre.

breitling

Kombinert med AC 22/44kW type 2 lading er mest sannsynlig. Husk at Renault er interessert i å bygge ut nettverk av AC ladere til sin Zoe. Og Renault eie 50% av Nissan aksjer.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

offpist

Kjempebra!
Og ikke minst overaskende.. dette må jo koste Kiwi relativt mye.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

emil

Sitat fra: fredag på mandag 31. mars 2014, klokken 13:27
Sitat fra: emil på mandag 31. mars 2014, klokken 12:04
Så lenge de ikke monterer disse laderne på butikker i sentrum av byer, men heller ved butikker i utkanten langs større veier burde dette bli bra.

Skal elbilen bli et alternativ for langtur må det komme opp plasser med hurtigladere (plass til 2-3 samtidig ladende biler) med ca 5 mils avstand på de største veiene mellom byene

Ikke enig. Ladestolpene kan gjerne være i sentrum, og veldig fint at de skal være i forbindelse med en butikk.

Jeg har ingen lademuligheter for bilen hjemme, men har en hurtiglader 4km unna. I tillegg er det to hurtigladere 57 og 67km unna. Den nærmeste har jeg knapt brukt, mens de andre har jeg brukt en del og de har gjort det mulig å få en tur tur/retur reise uten noe rekkeviddeangst. Alle tre ligger også korte avstikkere fra E18 noe som gjør de godt egnet for folk som er på gjennomreise.

Men heller hurtigladere litt lengre unna hovedveiene enn ingen hurtigladere, så lenge andre ikke trekker seg fra planlagt utbygging fordi det allerede er en i området.

Mippen

Genialt. Ønsker flere slike stasjone velkommen :) Håper de følger det opp også.

Som nevnt i tråden burde det være plass til flere elbiler enn en om gangen. Er mange elbiler etter hvert og kommer du som nr2 eller 3 i køen må du vente en stund. For å si det slik... Hvor mange bensinstasjoner er det som bare har en pumpe? Det er ikke mange....

Fremtiden er elektrisk.

Haa

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 31. mars 2014, klokken 22:53
Sitat fra: fredag på mandag 31. mars 2014, klokken 12:09
Det står multi-hurtiglader. Jeg er spent på om dette betyr kun chademo og combo, eller om de også kommer til å støtte 22kW eller 43kW type2.
Kun Chademo og combo.

Hmmm... mer-kostnaden for 22KWh er såpass liten relativt til Chademo, at det nesten ville vært rart. Hadde vært smart med et opplegg for bl.a Norges mest solgte bil (i mars) også? :D
TMS 85, Mars 2014, Grønn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA