Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva vis staten kjører full avgift på elbil?

Startet av RaBalder, onsdag 09. april 2014, klokken 20:38

« forrige - neste »

Krishell

Løsner de så er det fordi de ikke har blitt strammet koret. Som jeg skrev over. Man bruker ikke XxxNm på biler , motorer eller i industrien(lite). Men man drar de til med 15-20Nm(lavt moment) for å så dra de 90-120-xxx grader.  Det er helt korrekt. Litt møkk på skruen, rust eller fett ville gitt forskjellig tiltrekningskraft om du bare gikk etter momentet. Er derfor du ofte ser litt farge eller streker på skruer etc.

Krishell

Ta et hjullager som eksempel. Ofte de sitter godt. Men du kommer ikke langt hvis du strammer til med det samme momentet som det satt :)

jazzwheel

Ok, tror jeg henger med nå :) Ser Tesla sine fabrikkroboter strammer til skruer basert på tusjstreker også. Likevel føles det som om de dro til med langt mer enn 175Nm på dekkverkstedet sist så jeg stoler ikke blindt på at de er feinschmeckere på nøyaktigheten der.

Celter

Det er vel bare her på forumet at et spørsmål om diameteren på hjulboltene kan avstedkomme 3 sider med svar :)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Brede

Sitat fra: Celter på torsdag 26. mars 2015, klokken 16:57
Det er vel bare her på forumet at et spørsmål om diameteren på hjulboltene kan avstedkomme 3 sider med svar :)

Nånei, jeg har hatt Land Rover og hjulboltdiskusjonene på det forumet er langt mer omfattende.  ;D

Land Rover Discovery hadde/har(?) også samme løsning med blikkappe på hulmuttrene og her måtte jeg øke pipedimensjonen for hvert år. Der trenger det seg vann inn mellom blikkappen og selve mutteren, dette får den til å svelle så den blir stadig større. Kjøpte vel nytt sett iallefall to ganger til den bilen, dårlig patent på en bil som skal forsere elver osv..

RaBalder

Sitat fra: Krishell på torsdag 26. mars 2015, klokken 16:22
:
Men man drar de til med 15-20Nm(lavt moment) for å så dra de 90-120-xxx grader.  Det er helt korrekt.
:

Jeg har aldri sett en slik prosedyre beskrevet i noen av håndbøkene til de bilene jeg har hatt.
Synes det er underlig at ikke mine fire bil-leverandør beskriver den dersom det er den som er korrekt  ::)

Krishell

det er fordi Ola nordmann ikke hadde skjønt hva det hadde betydd. noen ville antagelig ha dratt hjulboltene tvert av, fordi de i mangel på momentnøkkel ville strammet godt til, for å så vinkeldra.
Men vi lar dette ligge. bare dra godt til :D

petersv

I en tidligere tråd om samme tema er det er som henviser til noen muttere i rustfritt stål fra utlandet som holder bedre. Det ble av en annen kommentert at det var dumt iom. at momentet ble feil med hardere muttere. Hva som er rett vet jeg ikke, men hvis dere vil kan dere søke opp den tråden og sjekke.

Krishell

Momentet blir det samme. Er bolten man strekker. Ikke mutteren

Brede

Sitat fra: Krishell på fredag 27. mars 2015, klokken 08:29
Momentet blir det samme. Er bolten man strekker. Ikke mutteren

Nja.. Dersom mutter er av annet materiale enn original så oppnår en endret friksjon mot anleggsflate som vil påvirke moment. Hvor mye dette utgjør er vel et heller avansert regnestykke..

petersv

Husker ikke ordrett, men tror det ble nevnt noe om felgens hardhet kontra mutterens, og hvilken som skal gi etter. Men har ikke tid til å søke opp tråden igjen nå.

Krishell

En vanlig bolt mot aluminium vil etter en stund gi korrosjon. det er derfor man alltid skal bruke syrefaste skruer mot aluminium etc. I salt går det veldig raskt. Derfor man ofte ser irr på anlegsflaten mellom felg og bremseskive.
Uansett. Det er viktig at man rengjør gjengene. Ikke blås litt eller ta vekk rusk med fingeren. 90% av kreftene går vekk i friksjon. Kun 10% brukes for å strekke boltene.(Det er derfor jeg nevnte at man vinkel drar istedenfor å bruke moment.).  Bruk sunn fornuft så går det nok bra uansett :)

Muffinman

Sitat fra: Krishell på fredag 27. mars 2015, klokken 09:11
En vanlig bolt mot aluminium vil etter en stund gi korrosjon. det er derfor man alltid skal bruke syrefaste skruer mot aluminium etc. I salt går det veldig raskt. Derfor man ofte ser irr på anlegsflaten mellom felg og bremseskive.
Uansett. Det er viktig at man rengjør gjengene. Ikke blås litt eller ta vekk rusk med fingeren. 90% av kreftene går vekk i friksjon. Kun 10% brukes for å strekke boltene.(Det er derfor jeg nevnte at man vinkel drar istedenfor å bruke moment.).  Bruk sunn fornuft så går det nok bra uansett :)
Dette. +1.

Den galvaniske spenningsrekka gjør seg gjeldende også på hjulmutre og felger.

audioboy

#43
Noen som vet om hjulmutterne er de samme på originale 19" og orignale 21" ?     

Har byttet dekk på sikkert 25 ulike biler, men aldri på bil uten "vanlige" hjulbolter. Noe spesielt å tenke på?

Har 2t jekk, kloss, latmannsarm, momentnøkkel og plastbelagte kraftpiper. Noe mer man trenger? Fett e.l. på gjengene?

TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

BMW850

Ja, samme muttere på 19 og 21" Teslafelger.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA