Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think City 2012

Startet av Longice, onsdag 09. april 2014, klokken 17:26

« forrige - neste »

Milzit

Noen som har oppdatering på tall her?
Jeg ladet til 100% på 16A på Røros Hotell i dag og fikk nå 384 km på "typical". Kjørte 400 km til Oslo uten problemer, med hadde en stopp på Elverum med Type 2 lading mens vi hadde en pause der.

Har kjørt 13 000 km nå. Men ser at Bjørn og andre her får enda 400 km. Dette er vel ikke noe å bry seg om, er det som som vet om algoritmen for hva som vises på typical?

Hvordan regnes dette ut?

christian1986

Typical baserer seg på ditt forbruk, så dette er ikke rart.

Milzit

Sitat fra: christian1986 på søndag 01. juni 2014, klokken 19:05
Typical baserer seg på ditt forbruk, så dette er ikke rart.
Ah takk, ok, det forklarer endel.
Jeg kjørte det det meste småkjøring i Oslo så gjennomsnitt ligger vel på ca. 240 kw mener jeg.
Kjøre Røros-Oslo i dag og lå fint på 160 på langkjøring da. (med 21")

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på søndag 01. juni 2014, klokken 19:05
Typical baserer seg på ditt forbruk, så dette er ikke rart.

Nei, typical er fast og teller ned med ca. 190Wh/km. Det er projected som varierer med forbruket, den ser man bare i energy-appen der man kan justere om den skal ta hensyn til siste 10,25 eller 50km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. juni 2014, klokken 19:19
Sitat fra: christian1986 på søndag 01. juni 2014, klokken 19:05
Typical baserer seg på ditt forbruk, så dette er ikke rart.

Nei, typical er fast og teller ned med ca. 190Wh/km. Det er projected som varierer med forbruket, den ser man bare i energy-appen der man kan justere om den skal ta hensyn til siste 10,25 eller 50km.

Men maks på typical hvordan regnes det ut? Regner med at det betyr at mitt batteri er noe dårligere (som stopper på 385) en en som går til 400?
Har kun brukt SC 3 ganger, og lader for det meste "sakte" lading hjemme.

Ellers fikk jeg bruk for adapter settet ditt 2 ganger på denne turen, den er super! :)

Quintilian


RaBalder

Jeg ladet for første gang til 100% for en uke siden. Hadde da kjørt omtrent 6000km over 2 måneder.
* har ladet til 80% til daglig.
* 90% når jeg skal et lengre stykke.

Fikk da følgende tall.
Rated: 514km
Typical: 408km


jkirkebo

Sitat fra: Milzit på søndag 01. juni 2014, klokken 19:25
Men maks på typical hvordan regnes det ut? Regner med at det betyr at mitt batteri er noe dårligere (som stopper på 385) en en som går til 400?

Forskjellene kan ligge i kalibrering av måleren og balansering av batteriet. Ikke noe av det har betydning for levetiden til batteriet.

Det verserer diverse prosedyrer for å øke makstallet, stort sett en eller annen variant av å lade maks opp, kjøre nesten helt ned, lade maks opp igjen og deretter la den stå tilkoblet noen timer på maks. Men det har neppe noen større praktisk betydning, og selve prosedyren vil slite på batteriet siden det blir stående fullt oppladet en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit


Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. juni 2014, klokken 20:07
Sitat fra: Milzit på søndag 01. juni 2014, klokken 19:25
Men maks på typical hvordan regnes det ut? Regner med at det betyr at mitt batteri er noe dårligere (som stopper på 385) en en som går til 400?

Forskjellene kan ligge i kalibrering av måleren og balansering av batteriet. Ikke noe av det har betydning for levetiden til batteriet.

Det verserer diverse prosedyrer for å øke makstallet, stort sett en eller annen variant av å lade maks opp, kjøre nesten helt ned, lade maks opp igjen og deretter la den stå tilkoblet noen timer på maks. Men det har neppe noen større praktisk betydning, og selve prosedyren vil slite på batteriet siden det blir stående fullt oppladet en stund.
Godt å vite..jeg var bekymret for at det var et dårlig batteri som allerede begynte å miste kapasitet enn andre. Synes jeg har tatt godt vare på det, ligger stort sett mellom 50-60%.

Hvor står disse prosedyrene forresten? TMC?

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på søndag 01. juni 2014, klokken 21:01
Godt å vite..jeg var bekymret for at det var et dårlig batteri som allerede begynte å miste kapasitet enn andre. Synes jeg har tatt godt vare på det, ligger stort sett mellom 50-60%.

Hvor står disse prosedyrene forresten? TMC?

Plukket det opp der ja. Folk har fått det forklart muntlig av div. Tesla-ansatte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Sitat fra: Maartensommer på mandag 31. mars 2014, klokken 09:12
Merkelig at de ikke kan ha en "personlig range" som tar utgangspunkt i bilens historiske data

Dette håper jeg kommer på en SW oppdatering. Burde vært mulig å ha en slags overskudd- underskuddsmåler. Du skriver inn på navigasjonen dit du skal, og bilen regner ut forbruk basert på batterirekkevidde, avstand, høydeforskjellen til destinasjonen og ditt historiske forbruk.

Hvis du lå med overskudd, burde du få opp grønt symbol med antall overskudds-km. Ligger du under, kommer rød farge med antall km.

På den måten trenger du ikke lade mer enn nødvendig + litt ekstra.
De første fjellturene jeg hadde i vinter endte med 177 og 193 km overskudd ved ankomst. Da hadde jeg unødvendig belastet batteriet ved å lade fullt.
------------

Jeg får forøvrig 502 rated km og 396 typical km ved fullading, som nå er sjelden.

Trøndertesla

Jeg fullladet i dag på Tesla Lade. Fikk 402 kWh (typical) og 505 kWt (rated). Har kjørt 23.400 km. Har fulladet kun 4-5 ganger. Når bilen var ny så tror jeg tallene var hhv. 398 og 502. De gjorde vel en liten softwarejustering i vår som endret litt på beregningen så det er ikke 100% sammenlignbart. Men, så langt ser det ut til at jeg fortsatt har 100% batterikapasitet og det lover godt :-) Jeg lader normalt hver natt til 80 eller 90%.

Sitter nå på Namsskogan kafe og spiser sjokoladekake mens Teslaen lader på 35 km/t (typical) på en Type 2 lader utenfor. Har med egen Salto kabel. Har ligget i snitt FG+10-20% og brukt i snitt 191 Wh/km. Sol og temperaturer mellom 24 og 29 grader.

Skal opp til Mosjøen og teste ut den laderen etterpå. Der er det visstnok 2 stk blå 32A industrikontakter så da får jeg testet ut Teslas blå adapter og se hvor mye guffe jeg får.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

OddB

Er det eRoute71 laderen på Namskogan ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trøndertesla

Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:53
Er det eRoute71 laderen på Namskogan ?
Yes. Staar naa og lader paa Mosjoen Hotell med UMC og blaatt adapter. Faar 36 km/t. Kjorer til Mo i Rana etterpaa, det skal vaere en eRoute71 22 kW lader der og den boer gi ca. 100 km/t.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

OddB

Tja. 80 ihvertfall. Synd at Namsskogan og Fauske ikke fikk 22kW. Det gjør turen gjennom Nordland bortimot  umulig å klare på en dag..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA