Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think City 2012

Startet av Longice, onsdag 09. april 2014, klokken 17:26

« forrige - neste »

Longice

Hentet ut min TMS S85 på onsdag forrige uke. Har fått kjørt litt og ladet litt den siste tiden og alt fungerer tilsynelatende bra.

Men har stusset over en ting. Hver gang jeg lader batteriet opp til standard charge, så kommer batteriet kun opp til ca 364km. Så i natt satte jeg den på max range bare for å teste, da fikk jeg den topplødet på 396km.

Noen som skjønner hvorfor jeg ikke får mine 480km? Er jo ikke en gang i nærheten, skulle nesten tro jeg hadde et 60kWh batteri.

Bjørn

sett den i ratet range å se hva som skjer.. :)

Longice

Har prøvd å sette tilbake til rated range, og deretter tilbake til Max range. Men ingen ting skjer.

Bjørn

Okai.. altså, hvis du går inn i menyen så kan du forandre hvordan kapasiteten din skal vises.. den du har nå er ganske reel, og tilsvarer 205wt pr km.. den heter typical range, men forandrer du til ratet range, så vil skjermen vise ca 48 mil på 100% batteri.. tror denne baserer seg på et forbruk rundt 170wt pr km.. noe som er vanskelig å oppnå.. hvis du ikke kjører langtur i 60-70km't.. :)

Ved normal kjøring på norske veier skal du ikke håpe på mer enn 40 mil i 85'n din..

Lanber

Tips til alle med NY bil, sjekk lufttrykk. Betydelig varmere i California enn her.

Skrur du av varmeapperatet, har riktig/høgt dekktrykk, tørre veger og holder deg under 90kmt så greier du "rated range".  Men det får da være måte på hvor fundamentalist man skal være.

Typical er best egnet til å vise hvor langt du faktisk kommer. 76kwh fra 100% til 0 range og "charge now"

Maartensommer

Merkelig at de ikke kan ha en "personlig range" som tar utgangspunkt i bilens historiske data (totalt forbruk siden ny eller siste 5000 km)? 

Selv har jeg et snitt på 256kWh/km (de siste 14.500km) og skulle gjerne sett at bilen brukte dette som kilde.  Da hadde jeg fått et realistisk anslag på rekkevidden.

Sofie S

Jag har trott att bilen räknat efter min körning, bra att få veta att så ej är fallet.
Våran energiförbrukning är 213w/km sedan ny, med väldigt försiktig körning
Skall kolla däcktrycket.

Spinner

Sitat fra: Longice på mandag 31. mars 2014, klokken 06:27
Har prøvd å sette tilbake til rated range, og deretter tilbake til Max range. Men ingen ting skjer.
Du må stille på hvilken rekkevidde som vises, ikke hvor mye du skal lade.

Sitat fra: Maartensommer på mandag 31. mars 2014, klokken 09:12
Merkelig at de ikke kan ha en "personlig range" som tar utgangspunkt i bilens historiske data (totalt forbruk siden ny eller siste 5000 km)? 

Selv har jeg et snitt på 256kWh/km (de siste 14.500km) og skulle gjerne sett at bilen brukte dette som kilde.  Da hadde jeg fått et realistisk anslag på rekkevidden.
Du har jo det på forbruksgrafen, men riktignok bare for de siste 160m, 10, 25 og 50 km.

Øyvind.h

Det ville slått helt feil ut for min del. IKke fordi det ikke er korrekt ift. snittforbruk over bilens levetid, men fordi jeg i det daglige bryr meg null og niks om hvilken rekkevidde bilen mener jeg har. Den eneste situasjonen jeg bryr meg om forbruk er på langtur, og da er forbruket langt lavere enn det bilen viser over levetiden. Småkjøring til/fra butikken med oppvarming av kupe og batteri drar opp levetidssnitt voldsomt. Tror jeg ligger på 260-290. Men på langtur i 100-sonen kjører jeg lett på/under 200Wh/km om jeg har god tid. Eller litt over om jeg har dårlig tid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Longice

Se der ja! Typical og Rated er en innstilling i menyen. Tusen takk for hjelpen! :)

Jeg spurte om dette når jeg fikk overlevert bilen, hvorfor det står 364km når den var fulladet. Svaret fra i Drammen var at siden bilen har blitt så mye småkjørt den siste tiden, så hadde computeren lært seg forbruket.

Ellers en fantastisk bil må jeg bare få sagt!

Spinner

Sitat fra: Longice på mandag 31. mars 2014, klokken 12:13Jeg spurte om dette når jeg fikk overlevert bilen, hvorfor det står 364km når den var fulladet. Svaret fra i Drammen var at siden bilen har blitt så mye småkjørt den siste tiden, så hadde computeren lært seg forbruket.
Uff, dette er jo direkte feil! :(

Milzit

Men 364 er lite på en ny bil? Jeg får 391 på 100% lading of typical. Jeg kan da se en liten strek på batteriet som ikke fylt opp, regner med at det er effekt som er mistet. Har kjørt 9000 km
Men dette var etter jeg fikk bilen tilbake fra service på fredag og Tesla hadde ladet den. Tidligere fikk jeg 381 km, mulig dette er endret i 5.9?

Sveini83

Kan være at batteripakken din er i ubalanse?

Sulle

Kunne tenkt meg mulighet for å manuelt flytte wh/km-linjen, og på den måten enkelt planlegge hvilket gjennomsnittsforbruk en kan tillate seg for å nå målet.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

glemmestad

Longice, bare til informasjon så er Max Range noe som skader batteriets kapasitet over levetiden. Du bør ikke lade til max range (altså 100% stappfullt batteri) mer enn når du faktisk trenger det, som i forkant av en langtur. Lad heller Standard i vanlig dag-til-dag kjøring, og plugg inn på kvelden når du parkerer, så har du et batteri som holder leeeeenge.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA