Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiler i bilprogrammer

Startet av mausie, onsdag 09. april 2014, klokken 15:46

« forrige - neste »

mausie

Hei, jeg har snoket litt rundt her i flere år nå, men ikke kommet så langt som å skaffe bil enda. Det er svinedyrt å ha bil, og da vi bodde i byen klarte vi oss fint med sykkel/kollektivt og bilkollektivet. Nå har vi flytta på landet og må bare innse det at vi er avhengig av svineriet. :( Tar vanligvis buss inn til byen, det er lettvint og slipper bom+parkering. Og det er miljøvennlig. Men må jo komme meg til bussen også. Og handle. Og barnehage osv.

Siste året har vi lånt pappas bil, men greide å vrake den for to uker siden. Yey...

Såh. Ny eller brukt? Og i hvilken bil passer det bakovervendte bilstoler? Også bak fører?

Har ikke sett noen tråder med sikring av barn i bil her inne, men det må da være småbarnsfamilier med elbiler også?

Takk til den som har lest! :)

mausie

Kan jo nevne at rekkevidde ikke er noe tema for oss, har tilgang på anna bil de tre gangene i året vi trenger tillhengerfeste/takplass/mange mil.

Og vi er ikke særlig bemidlet.

Hva slags kostnader må vi regne med annet enn forsikring egentlig? (Og hva koster det?)

elektrolux

Dere kan velge en driftsikker P106/Saxo til 30-50000 kr. Slike trenger ikke dyr forsikring og vedlikeholdsutgiftene kan holdes på et minimum om dere fyller vann på batteriet selv.

Er 4 seter i El versjon
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Jeg var litt i samme "sko" får noen mnd siden og siden jeg ikke har personlig intresse av bil,jeg ser på det kun som et framkomstmiddel og vi ønske og holde kostnadene så lave som mulig.

Vi såg legge på P106/Saxo da den har god plass og kommer der den skal,siden jeg har 0 peiling på bil og har hatt en gammel bil før som ble rimelig kostbar og virker som det er litt usikker på hvor mye service kostaden blir på den her,på en annen side er det flere som tilbyr seg og reparere/fikse de bilene her til en rimlig penge så trenger ikke bli dyrt,og forsikring trenger man eller ikke betale så mye,hvis du skal kjøpe en slik en sørg får og ha batteri overvåking og litium batteriet,kjøper du en billig en med BLY er det ikke lange tiden før du må bytte batteri,er du heldig her kan du kjøpe en bil til 50 tusen og ha den i mange år uten feil er du ueheldig får du feil på batteriene og børste som er ødldagt (er noe motor greier som vistnok må bytte av og til på de bilene her koster ikke så mye) og må bruke 10 tusen i året på "reperasjoner" og bilen virker ikke når du trenger den mest,Bor du i stavanger eller i det området kan elbilhjelpen.no hjelpe deg ( elektrolux) og da er det jo sikkert litt tryggere og kjøpe det her,men kjøpe en slik en og bor en plass ingen kan hjelpe deg ville jeg vært skeptisk til.

Jeg ente selv på en trilling 2011 modell til 129 tusen med vinterdekk og kjørt kun 14 tusen når jeg kjøpte den. bil lånet koster meg ca 2000 kr i mnd (betalte vel ca 30% selv og fikk grønn billån av skandibanken) og da har jeg fremdeles 1 års garanti igjen,nå kommer trillingene helt ned i under 100 tusen og her får du mye bil får pengen.

Den kan hurtiglades (skjelden jeg bruker men) og funger veldig bra,er utrolig enkel bil men fungere veldig fint med 2 barneseter (vi har han på 5 år fremme og han på 2 år bak,han bak har bakovervent sente og det går helt fint) den bilen her får og veldig bra rating med tanke på sikkerhet,ukjent hvordan er med PSA (SAxo/p106)

Har du mere penger er jo ikke langt til Leaf eller,men du kommer ikke "mye" lengre med den men den her kan du og få ned i 150 tusen nå om dagen.

service på trillingen er ca 3 tusen i året,og det starter og bli enkelt og få tak i deler,ser att ny motor koster 12 tusen på huggeren som et døme,du kan regne med og alltid kjøre 7 mil på vintertid og sommer hvis du er forsiktig opp til 12-13 full lader bilen på 6 timer på 16a og det koster deg ca 7 kr (13KW ca hele batteriet)

er ikke lett valg det her,du kan jo prøve og prøve kjøre noen biler og se,men bil koster uansett dårlig investering ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Sier ikke noe om budsjett, men jeg ville ha gåttt for nyest mulig bil i forhold til sikkerhet. En trilling får du pent brukt fra 100k og oppover. I følge skandiabanken sin billån kalkulator må du betale 901kr i mnd i 8 år hvis du betaler 30.000 selv. Hvis du ikke betaler noe selv kan du få den for ca 1700kr i mnd i 6år. Hvis du har råd til litt dyrere ville jeg gjerne sett på en leaf for der får du mer plass og etter min mening mer bil, men trilling er også masse bil for pengene. Har lest om folk som har bakover barnesete i trilling. Det går sier de men kan bli litt trangt.
Fremtiden er elektrisk.

mausie

Tusen takk for svar! Har sett på trilling og leaf selv, men er jo fryktlig mye penger. :P prøve å søke om billån i skandiabanken da, er neimen ikke sikker på at vi får det.

Bor forøvrig i trøndelag, er det noen plass her man får fixa elbiler rimlig? Litt langt å dra til Stavanger.  :)

Elmo

Om du satser på gammel 106 eller Saxo som feks denne på finn.no så skal du være klar over at når det står i annonsen (som her)  "Rekkevidde på sommeren er rundt 5 mil og vinterstid rundt 3 mil per lading" så har bilen problemer med batteriene. De bør gå minst 7 mil sommerstid og maks 1,5 mil kortere om vinteren.
Les mere om å kjøpe disse bilene her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Hva_kan_en_sjekke_ved_kj%C3%B8p_av_PSA_elbil
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emil

Sitat fra: mausie på mandag 31. mars 2014, klokken 10:58
Tusen takk for svar! Har sett på trilling og leaf selv, men er jo fryktlig mye penger. :P prøve å søke om billån i skandiabanken da, er neimen ikke sikker på at vi får det.

Bor forøvrig i trøndelag, er det noen plass her man får fixa elbiler rimlig? Litt langt å dra til Stavanger.  :)

Blir lettere å gi tips hvis man vet hvor mye dere kan legge i bilen, både pr mnd og eventuellt kontantbeløp.

Nå kjenner jeg Leaf best, men ungen har vokst ut av barnesetet for lengst så jeg kan ikke si så mye der. Men tre tenåringer sitter veldig behagelig bak, og med en høyde på ca 186cm har ikke jeg noen problemer med å sitte bak meg selv heller.

edyrli

Jeg har 2 barneseter bak i trinning. Det bakovervendt og et forovervendt. Dette er ikke noe problem. Det er litt mindre plass i det forsetet som er foran det bakovervendte barnesetet men det går greit.
Selv om trillingen er smal så har den ok plass i lengderetningen.
Får du gode vilkår på lån så kan det fort svare seg med en nyere bil selv om kjøpskosten er høy.
Jeg betaler f.eks. 2500 pr mnd på splitter ny iOn med 100% finans. Med ny bil så vil man omtrent ikke ha utgifter til annet en service de neste 5 årene.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Sitat fra: mausie på mandag 31. mars 2014, klokken 10:58
Tusen takk for svar! Har sett på trilling og leaf selv, men er jo fryktlig mye penger. :P prøve å søke om billån i skandiabanken da, er neimen ikke sikker på at vi får det.

Bor forøvrig i trøndelag, er det noen plass her man får fixa elbiler rimlig? Litt langt å dra til Stavanger.  :)
Bor selv på bygda i Trøndelag og gjenkjenner behovene. :) Tror det er lurest å kjøpe brukt trilling her som svingen og mippen sier, 2011-2012 mod. Der er det gjenværende garanti, og evt. feil fikses på merkeverksted. Trillingene er elbilverdenens Toyota, de viser seg å være meget driftssikre. Ikke regn med å måtte på verksted med det første. ;)

Edit: denne da? Langt over budsjett eller? Eller denne C-Zero'n? Billig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Sitat fra: mausie på mandag 31. mars 2014, klokken 10:58
Tusen takk for svar! Har sett på trilling og leaf selv, men er jo fryktlig mye penger. :P prøve å søke om billån i skandiabanken da, er neimen ikke sikker på at vi får det.

Bor forøvrig i trøndelag, er det noen plass her man får fixa elbiler rimlig? Litt langt å dra til Stavanger.  :)

På skandiabanken kan du søke om lån med en gang og få svar på minuttet. Selv om du får godkjent lånet eller finansieringsbeviset forplikter du deg ikke til noe før alt er undertegnet. Bare et tips. Da kan du se hvor mye du kan få låne. ;) usikker på om du kanskje må være kund eller om du bare kan logge in med bank id.

Gå for nyest mulig bil. Gammelt og billig kan fort bli mye dyrere. Trilling er driftsikre biler og du kan nesten ikke gjøre et dårlig kjøp. Nyere biler har også bedre rekkevidde. Selv om dere ikke skal kjøre langt er det greit å ikke måtte lade hele tiden.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Enig i at en Trilling til 115 000.- kan være det lureste.

Prøv å kjøpe uten lån da lån betinger kasko forsikring og da blir alt plutselig dyrere.

En trilling har vedlikeholdsfritt batteri og motor i motsetning til Saxo og P106 og klarer du å bytte filter i støvsugeren bør du kunne lære deg å bytte pollenfilter i en trilling. I tillegg til det bør bevegelige deler i bremsene smøres, noe som er greit å bruke 1/2t på i forbindelse med hjulskift en påskedag. Der finnes mange gode bøker om hvordan man gjør dette, og på youtube finnes mange gode filmsnutter om det samme. Det er virkelig enkelt, og har dere et begrenset budsjett meget lurt å gjøre selv framfor å bruke tusenvis på et verksted. Tenk at dere kanskje må jobbe 2 dager for å tjene pengene det koster å betale for 1t arbeid på et verksted, og noe dere selv klarer på 1 1/2-2 t.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ZerOmancer

Sitat fra: mausie på søndag 30. mars 2014, klokken 23:59
Såh. Ny eller brukt? Og i hvilken bil passer det bakovervendte bilstoler? Også bak fører?
Har ikke sett noen tråder med sikring av barn i bil her inne, men det må da være småbarnsfamilier med elbiler også?

Hei, vi har to skole/barnehagebarn og kjøpte nylig en Z-Cero. Den er en finfin liten bil til kjøring mellom barnehage, jobb ,butikk osv.. Kanonbra svingradius og tar liten plass. Veldig fin å sitte i kø med i forhold til bensinbil også.. 8)
Prisene på disse daler i takt med lanseringen av nye og mer avanserte elbiler, så det gjelder å følge med..
Vi oppdaget tilfeldigvis at vi kunne få en helt ny bil billigere en de bruktimporterte 2012-modellene vi først så på.. ;D

Men: Bakvendt stol bak fører?  -Det er best å prøve før kjøp. Med førersetet maksimalt tilbake i Zeroen mangler jeg fortsatt et par cm på å sitte skikkelig. Skulle vi satt inn bakvendte stoler her ville det sansynligvis blitt umulig for meg å sitte i verken fører eller passasersete foran!
I den noe større bensinbilen vå hadde vi to bakvendte stoler, men da følte jeg det var helt på grensen til det forsvarlige å kjøre den.. :o

-Jeg er ikke en kjempe i nordisk forstand, 185 cm..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

mausie

Oj! Jeg er imponert over responsen her inne, tusen takk!  Det er tydelig mange som brenner for elbil her og er hjelpsomme sjeler også. :D

I dag var jeg på Leira bil og bad om råd og informasjon. Møtte en meget hyggelig herremann som tok seg god tid til alle spørsmålene mine. (Og ja, jeg vet det er jobben hans, men det er neimen ikke alle selgere her i verden som er tålmodige og sympatiske)

Han sa at det jeg først og fremst burde gjøre før jeg spekulerte mer på lån og kostnader og modeller var å prøvekjøre dem. :P Iiiik. Så avtalt å komme innom i morra etter en forhåpentligvis litt mer søvnfyllt natt. Da står både en leaf og en imiev klar til meg. Og dem er godt forsikra, så jeg trenger ikke bekymre meg for uhell.

DRITSKUMMELT!

Og så er det jo litt typisk når en bor på bygda, alle kjenner jo alle. Bare jeg som er innflytter som ikke har oversikt overhode. Så selgeren kom med utsagn som at han mente at jeg jo kunne få litt trøbbel på dårlig føre opp innkjørselen vår og sånne ting. Morsomt.

Hva er ulempen med amerikansk og europeiskimportert leaf? Sånn bortsett fra dab-radio og gps?

mausie

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:15
Enig i at en Trilling til 115 000.- kan være det lureste.

Prøv å kjøpe uten lån da lån betinger kasko forsikring og da blir alt plutselig dyrere.

En trilling har vedlikeholdsfritt batteri og motor i motsetning til Saxo og P106 og klarer du å bytte filter i støvsugeren bør du kunne lære deg å bytte pollenfilter i en trilling. I tillegg til det bør bevegelige deler i bremsene smøres, noe som er greit å bruke 1/2t på i forbindelse med hjulskift en påskedag. Der finnes mange gode bøker om hvordan man gjør dette, og på youtube finnes mange gode filmsnutter om det samme. Det er virkelig enkelt, og har dere et begrenset budsjett meget lurt å gjøre selv framfor å bruke tusenvis på et verksted. Tenk at dere kanskje må jobbe 2 dager for å tjene pengene det koster å betale for 1t arbeid på et verksted, og noe dere selv klarer på 1 1/2-2 t.


Med min flaks (tre vraka biler på like mange år :( ) er det helt uaktuelt å ikke ha fullkasko med mindre jeg kjører et vrak. Men har ikke så veldig lyst på fossilbil med høye driftskostnader og aldri vite om kløtsjen ryker i morra eller ikke. Vil ha forutsigbare utgifter og miljøvennlighet! :)

Bytte pollenfilter og annet småplukk skal jeg nok greie. :) Takk for innspill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA