Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rett fra Thinksamlebåndet og inn i taxidrift

Startet av Laban, onsdag 19. november 2008, klokken 10:40

« forrige - neste »

Laban

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1184474.ece

"To gasstanker med til sammen 70 liter hydrogengass og en stor 280 volts batteripakke ligger under baksetene og bagasjerommet. Under forsetene ligger elektromotoren."
"De to tankene rommer 70 liter hydrogengass og trykket er på 700 bar. Det er nok til 25 mil normal kjøring."


Synes den rekkevidden høres dårlig ut jeg? De nye elbilene som kommer har jo rekkevidde på 15-20 mil og det må jo være mye mindre energikrevende å putte strømmen rett i batteriet enn å først bruke energi til å produsere hydrogen for så å fylle batteriene.

"Et annet problem er at bilen ikke kan startes ved minusgrader. Det er mye vann i brenselcellene, men på de neste bilene skal tyskerne ha løst problemet med ising."

Da må de vel ha en form for varming slik det er på enkelte typer batterier.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

#1
Sitat fra: Laban på onsdag 05. november 2008, klokken 09:09

det må jo være mye mindre energikrevende å putte strømmen rett i batteriet enn å først bruke energi til å produsere hydrogen for så å fylle batteriene.


Ja, men det er kanskje ikke alltid en så enkel problemstilling. Hvordan H2 en produseres kommer også inn i bildet.

Hydrogenet kan være overskuddsgass som biprodukt fra annen kjemisk produksjon. (Kunstgjødsel).  Gjett hvorfor 1. hydrogenstasjon kom i Porsgrunn?

Produsert med omvandling av husholdningsavfall.

Med mye tilfeldig kraft (Vind/Sol) kan det bli billigere å lagre overskuddet i form av hydrogen på trykktanker enn å mellomlagre overskuddet i batteribanker. Mens en stor elbilpark og et standardisert system for kjøp/salg av kraft til/fra bilene kan komme til å bli en enda bedre løsning av dette problemet se: http://ing.dk/artikel/91256 og http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/11/05/552940.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA