Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbiler i bilprogrammer

Startet av GisleH, onsdag 09. april 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

tho

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 31. mars 2014, klokken 19:54

I gjennomsnitt, 10,45kWh/100 km på vanlig kjøring med i3 ... greier du det med TMS'en din?  :o

Ikke noe problem så lenge fartsgrensene er lave nok. :P
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

GisleH

Sitat fra: GisleH på mandag 31. mars 2014, klokken 21:48
Den bilen jeg solgte til fordel for Tesla'n var nokså tørst på bensin (SAAB 9-5, egenvekt 1655 kg).

Forbruket ville ha vært nær 1,0 liter/mil med den kjørestilen og de forholdene vi hadde i helgen.

1 liter bensin har et energiinnhold på ca. 9,1 kWh

Vi brukte som tidligere vist 206,1 kWh på lørdagens 1056 km med Tesla'n.

Hadde jeg kjørt SAAB'en den samme turen ville energiforbruket vært ca. 960 kWh, altså 4,7 ganger så høyt.

Jeg er imponert over virkningsgraden på disse elbilene (les: elmotorene).

G :)

Synes også det er interessant å se litt på økonomien ...

Dersom jeg hadde kjørt SAAB'en med angitt forbruk ville jeg ha betalt ca 1500 kr for bensinen.

Til turen med Tesla'n var det kun hjemmeladinga jeg betalte for ( 85,0 kWh - 1,2 kWh = 83,8 kWh)

Jeg betaler ca 75 øre/kWh inkludert moms og nettleie

Strømmen kostet meg altså: 83,8 kWh * 0,75 kr/kWh = 63 kr

1500/63 = 23,8

Kronemessig ville det altså ha kostet meg 24 ganger mer å kjøre SAAB'en
Energimessig var faktoren som vist 4,7 ganger


For meg er dette en viktigere sammenligning enn mellom "epler og mandariner" - i denne sammenheng i form av vidt forskjellige størrelser og typer elbiler.

:)
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

Thor2014

Nok om i3  :o

Startet kl 0805 fra Døbak, normal kjøring, fulgte trafikken hele veien.

På Cinderella kl 1040 ladet 439kmt, 360c, 206A (forbruk 43kw, 203Wh/km)
Dro kl 1120
Ladet til rated 426
Sto alene på Cinderella 1B

På Lyngdal:
Ankom med 184 rated, forbruk 35kw, 192Wh
kl 1342 dro kl1444
Ladet med 608kmt, 369v, 271A.
Ladet til 504km rated
Sto sammen en annen bil

Så ladet jeg litt på 22kw hos Tesla Stavanger, men fikk kun 26A.
Totalt forbruk 109kw på 555 kjørte km.

Skulle lade i natt i ett parkeringshus. De hadde sånne runde stolper med grønt lys på. Bilen ville ikke lade på disse, men jeg fant en stikk på en lyktestolpe som fungerte fint :)

Snakket med Tesla i Stavanger om dette og de sa det var problemer med ladestolpene i Stavanger og Tesla biler.
Jeg forsøkte 3 forskjellige stolper med samme resultat.

bb

Sitat fra: Thor2014 på mandag 31. mars 2014, klokken 23:22
Skulle lade i natt i ett parkeringshus. De hadde sånne runde stolper med grønt lys på. Bilen ville ikke lade på disse, men jeg fant en stikk på en lyktestolpe som fungerte fint :)
Takk for grundig info :) Låste og lukket du stolpen med kabelen i? Hvis du ikke gjør det så vil ikke stolpen lade.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GisleH

Sitat fra: Thor2014 på mandag 31. mars 2014, klokken 23:22
Nok om i3  :o

Helt enig.  Det hadde ikke vært mulig å dra på tilsvarende lang dagstur med en i3 uansett (altså innenfor et døgn).  i3 er glimrende til småturer/bykjøring/parkering.  På langtur med en slik ville jeg ha kjedet meg ihjel - alt for mye tid ville gått bort til lading.  Tesla'en med sine 10 m² "grunnflate" oppleves stor å parkere enkelte steder i byen.  Har sett parkeringslommer som er mindre. 

Sitat fra: Thor2014 på mandag 31. mars 2014, klokken 23:22
På Cinderella kl 1040 ladet 439kmt, 360V, 206A (forbruk 43kw, 203Wh/km)
Sto alene på Cinderella 1B

På Lyngdal:
Ladet med 608kmt, 369v, 271A.
Sto sammen en annen bil

Interessant å høre at du fikk mye bedre ladehastighet på Cinderella.  Skal prøve 1B neste gang jeg også.  Omtrent samme ladehastighet i Lyngdal er en bra bekreftelse.

Takk Thor!  Lykke til på hjemturen i dag.

G :)
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

Thor2014

Sitat fra: bb på mandag 31. mars 2014, klokken 23:58
Sitat fra: Thor2014 på mandag 31. mars 2014, klokken 23:22
Skulle lade i natt i ett parkeringshus. De hadde sånne runde stolper med grønt lys på. Bilen ville ikke lade på disse, men jeg fant en stikk på en lyktestolpe som fungerte fint :)
Takk for grundig info :) Låste og lukket du stolpen med kabelen i? Hvis du ikke gjør det så vil ikke stolpen lade.

Hei, takk for den! Det hadde jeg ikke gjort.
Testet å lukke og låse, funket som bare det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA