Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbiler i bilprogrammer

Startet av GisleH, onsdag 09. april 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

GisleH

Lørdag 29. mars dro en kamerat og jeg på tur fra Drammen til Sandnes tur/retur for å hente noen fine grå Tesla 21-tommere med sportsdekk (245/265) - og for å teste bilen og superladerne underveis.

Vi dro fra Drammen 09:30 og kom tilbake til Drammen igjen 01:30. 
Tiden gikk med slik: 14 timer kjøring; 75 minutter superlading kombinert med spisepauser/naturlige ærend; 45 minutter hos selgeren på Jæren.

Bilde 00-Trip-info viser at energiforbruket på hele turen ble 206,1 kWh og gjennomsnittsforbruket 195 Wh/km.  Rated Range med 500 km rekkevidde på fullt 85 kWh batteri tilsvarer et gjennomsnittsforbruk på 170 Wh/km. 

15% overforbruk i forhold til Rated Range forklares med at:

  • utetemperaturen var på det laveste -1°C og vi valgte å kjøre med varmeapparatet på det meste av turen for å holde 21°C i kupeen
  • vi valgte å ha på setevarme i begge forsetene det meste av turen
  • noe testing av bilens fantastiske akselerasjon
  • musikkanlegget sto på over halve turen
  • piggfrie vinterdekk ikke helt ideelle for lavt energiforbruk

Turen startet med fullt batteri, Rated Range 500 km (85 kWh)
Vi parkerte hjemme i garasjen igjen med nesten tomt batteri, Rated Range 7 km (1,2 kWh).  3 km av Konnerudbakken sugde alene over 12 km Rated Range helt på slutten ...

Ettersom totalforbruket var 206,1 kWh, superladet vi til sammen 122,3 kWh (206,1 – (85,0-1,2)).

Første superladerstopp var på Cinderella på Brokelandsheia (bilde 01).  Vi kunne ha kjørt forbi og ladet mer i Lyngdal, men valgte å stoppe for å spise litt. På Cinderella sto det to biler og ladet da vi parkerte.  Jeg valgte ladepunkt 3A og tenkte ikke over at det sto en på 3B.  Jeg ble litt overrasket over at bilen bare viste 150 km/h ladehastighet.  Det var langt lavere enn jeg hadde sett for meg.  Da de to andre etter ca. 10 min dro videre steg ladehastigheten til 251 km/h (bilde 02) – fortsatt en del lavere enn jeg hadde håpet på.

Etter en stund uten bedring i ladehastigheten dro vi videre til Lyngdal (bilde 03).  Der sto det to andre biler og ladet hele tiden mens vi var der og ladehastigheten lå på rundt 535 km/h (bilde 04).

Da vi etter å ha vært på Jæren kom tilbake til Lyngdal igjen (bilde 05), fikk vi superladerne for oss selv.  Da dro vi hele 610 km/h i ladehastighet (bilde 06).

For meg var det en stor overraskelse at ladehastigheten varierte så mye som vi opplevde.  Jeg tenker med gru på hvor langdrøy turen ville blitt med superladerhastighet jevnt rundt 150 km/h.  Heldigvis klarte vi oss totalt med 75 minutter superlading ettersom det var relativt få biler på stasjonene, samt at vi på hjemveien hadde flaks og fikk anlegget i Lyngdal for oss selv.

Takk til Tesla for en glimrende løsning med gratis superlading.  Gleder meg til de bygges ut nord for Dovrefjell og sørover i Sverige.  Håper de da bygger ut stasjoner som gir god ladehastighet selv om flere lader på samme stasjon.

---
De vedlagte bildene er klikkbare (synlige for innloggede)
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

Thor2014

Hei,
Dette var nyttig!
Jeg skal Drøbak-Stavanger i morgen tidlig med retur på tirsdag.
Tenker å starte med 90%, kjøre til Cinderella å lade til ca 80%, så til Lyngdal.
Er usikker på hvor mye jeg bør lade i Lyngdal før jeg fortsetter til Stavanger.
Er det mulig å få ladet litt hos Tesla i Stavanger?
Jeg skal litt rundt i Stavanger, så jeg blir brukenes litt strøm der.
Hvor mye hadde du igjen når du kom tilbake til Lyngdal?

Hvilke hastigheter gikk det i nedover?
Jeg tenkte å følge trafikken som sikkert går 10-15km/t over på motorvei.

Mvh Thor

flux

De fleste elbiler superlader gradvis saktere jo fullere batteriet er. Så det lønner seg å vente lengst mulig med å superlade første gang og så kjøre/lade i nedre del av "tanken" om en må lade mange ganger for å komme frem på en langtur. (Gitt at det finnes nok superladere langs ruten)

Jeg vet ikke når models starter å begrense ladehastighet, men tipper at ladehastigheten begrenses gradvis fra ca. 50-60%, og avhengig av batteriets temperatur.

GisleH

Hei Thor
Vi ladet ikke fullt opp i Lyngdal - bare nok i forhold til beregnet forbruk tilbake til Lyngdal.  Vi hadde 60 km Rated Range "på tanken" da vi kom tilbake til Lyngdal.

Med erfaringen fra i går ville jeg absolutt ha prioritert å lade mest mulig i Lyngdal.

Med 1056 km på 14 timer var gjennomsnittsfarten 75,4 km/h.  Det var 100-sone en del før Kristiansand og overraskende mange 60- og 70-soner etter Kristiansand.  Vi hadde ubetydelig med kø - kun litt manuell dirigering pga vegarbeider ved Søgne - og lagde selvsagt aldri kø selv  8)

I snitt var vi rimelig lovlydige på denne turen, sjelden mer enn 5-10 km/h over fartsgrensa (stort sett bare ved forbikjøringer).  Høy fart suger mye mer energi per kilometer  ;)

Vi så en fartskontroll i motsatt retning på vei hjem i nærheten av Lindesnes.  Lasermålinga var rigget til inne i en varebil med åpen bakdør og nødblink på i en avkjøringsfil (midt i veien) i en 60-sone.  UP sto rett bak varebilen i samme avkjøringsfil.  Smart opplegg  ;D

Kjør forsiktig  :)

Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

GisleH

Sitat fra: flux på søndag 30. mars 2014, klokken 20:20
De fleste elbiler superlader gradvis saktere jo fullere batteriet er. Så det lønner seg å vente lengst mulig med å superlade første gang og så kjøre/lade i nedre del av "tanken" om en må lade mange ganger for å komme frem på en langtur. (Gitt at det finnes nok superladere langs ruten)

Jeg vet ikke når models starter å begrense ladehastighet, men tipper at ladehastigheten begrenses gradvis fra ca. 50-60%, og avhengig av batteriets temperatur.

Hei flux
Godt poeng det, derfor var det bare da vi startet turen vi hadde fullt batteri.  På Cinderella hadde vi 257 km Rated Range "på tanken" da vi startet å lade (se bilde 02) - altså litt over "halv tank".

Ettersom det gikk så "tregt" der valgte vi etter en stund å dra videre til Lyngdal for å lade mer i nedre del av "tanken".

På hjemmeladeren, hvor jeg typisk kjører 50-60 km/h ladehastighet, er reduksjonen i ladehastighet for meg først merkbar over 480 km Rated Range "på tanken"

Mvh,
Gisle
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

flux

Sitat fra: Thor2014 på søndag 30. mars 2014, klokken 19:58
Hei,
Dette var nyttig!
Jeg skal Drøbak-Stavanger i morgen tidlig med retur på tirsdag.
Tenker å starte med 90%, kjøre til Cinderella å lade til ca 80%, så til Lyngdal.
Er usikker på hvor mye jeg bør lade i Lyngdal før jeg fortsetter til Stavanger.
Er det mulig å få ladet litt hos Tesla i Stavanger?
Jeg skal litt rundt i Stavanger, så jeg blir brukenes litt strøm der.
Hvor mye hadde du igjen når du kom tilbake til Lyngdal?

Hvilke hastigheter gikk det i nedover?
Jeg tenkte å følge trafikken som sikkert går 10-15km/t over på motorvei.

Mvh Thor


Om du vil bruke kortest mulig tid, ville jeg startet med maks batteri, og kjørt til Lyngdal i ett strekk.

http://www.jurassictest.ch/GR/ angir 18% rest for ModelS 85 ved snitt hastighet på 90kmt/ og økonomisk kjøring mellom Drøbak og Lyngdal. For etappen Lyngdal - Stavanger trenger du neppe mer enn 60% kapasitet, så da kan du lade så lenge du ser at ladehastigheten er høy, før du kjører videre. I Stavanger kan du lade hele natten med 11kw og få maks batteri i løpet av ca. 8t. Da kan du på returen kjøre helt til Cinderella før du superlader igjen.

Men det kommer jo an på hvor vant du er med bilen og hvor mye du vil safe :)

Thor2014

Mye bra  :)
Jeg lader nok litt på Cinderella for å prøve. Det blir min første superlading :-*
Så lader sikkert opp mot fullt i Lyngdal. Lademuligheter i Stavanger er jeg litt usikker på. Tror de har en vanlig 16A på en parkering tilknyttet hotellet, men den gikk ikke å reservere (Rica Forus).
Kanskje det er noe 22kw på Tesla hvis det kniper.

rene

Tesla Sandnes har en 22kW utenfor som er tilgjengelig hele døgnet. Fast kabel, så du trenger egentlig bare bil.

Ladefabrikken

Vil nok si at det ikke finnes noe tank på elbil eller Tesla, hvis man ikke tenker på spyletanken da [emoji12]
Mere riktig er nok å si  batteripakke eller State of charge (SOC)
Moro å lese hvor lite energi Model S bruker. Tror nesten Leafen bruker like mye energi hvis man kjører i den hastigheten og varmen på 21 grader.  Det sier mest om Model S enn Leaf.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

GisleH

Sitat fra: Thor2014 på søndag 30. mars 2014, klokken 21:08
Mye bra  :)
Jeg lader nok litt på Cinderella for å prøve. Det blir min første superlading :-*
Så lader sikkert opp mot fullt i Lyngdal. Lademuligheter i Stavanger er jeg litt usikker på. Tror de har en vanlig 16A på en parkering tilknyttet hotellet, men den gikk ikke å reservere (Rica Forus).
Kanskje det er noe 22kw på Tesla hvis det kniper.

Hei Thor2014

Fint om du følger opp tråden med dine erfaringer fra de samme superladestasjonene.  Antall samtidig ladende, ladehastighet, hvor fullt batteriet er osv.

Interessant å vite om Cinderella blir liggende lenge på under halv ladefart ift. Lyngdal.

Mvh
Gisle
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

GisleH

Sitat fra: 2EL på søndag 30. mars 2014, klokken 22:33
Vil nok si at det ikke finnes noe tank på elbil eller Tesla, hvis man ikke tenker på spyletanken da [emoji12]
Mere riktig er nok å si  batteripakke eller State of charge (SOC)
Moro å lese hvor lite energi Model S bruker. Tror nesten Leafen bruker like mye energi hvis man kjører i den hastigheten og varmen på 21 grader.  Det sier mest om Model S enn Leaf.

Hei 2EL

Er veldig enig i at det er helt feil å si "kilometer på tanken" når jeg snakker om rekkevidde for bilen - akkurat som et kjent oljeselskap reklamerte med "tiger på tanken" for 30-40 år siden.  Det var heller ikke et korrekt begrep.

Jeg satt tanken i gåseøyne for å understreke at det var på skøy.  Tror alle som leser dette skjønner at strømmen lagres i batteriet og ikke i en tank - så derfor tillot jeg meg å krydre språket litt  :)

Mvh,
Gisle
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

GisleH

Vi så forøvrig rundt 40 andre Tesla Model S på denne 1056 km lange dagsturen - på veien eller ved ladestasjonene.
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

Thor2014

Jeg skal hive inn en post på Cinderella og en på Lyngdal.
Håper jeg husker å nulle trippen i bilen i morgen tidlig.....

bb

Sitat fra: flux på søndag 30. mars 2014, klokken 20:54
Sitat fra: Thor2014 på søndag 30. mars 2014, klokken 19:58
Hei,
Dette var nyttig!
Jeg skal Drøbak-Stavanger i morgen tidlig med retur på tirsdag.
Tenker å starte med 90%, kjøre til Cinderella å lade til ca 80%, så til Lyngdal.
Er usikker på hvor mye jeg bør lade i Lyngdal før jeg fortsetter til Stavanger.
Er det mulig å få ladet litt hos Tesla i Stavanger?
Jeg skal litt rundt i Stavanger, så jeg blir brukenes litt strøm der.
Hvor mye hadde du igjen når du kom tilbake til Lyngdal?

Hvilke hastigheter gikk det i nedover?
Jeg tenkte å følge trafikken som sikkert går 10-15km/t over på motorvei.

Mvh Thor

Om du vil bruke kortest mulig tid, ville jeg startet med maks batteri, og kjørt til Lyngdal i ett strekk.

http://www.jurassictest.ch/GR/ angir 18% rest for ModelS 85 ved snitt hastighet på 90kmt/ og økonomisk kjøring mellom Drøbak og Lyngdal.
Nei, man kommer fortere fram ved å ligge i 100+ på motorveiene og toppe opp i Brokelandsheia. Det har etter hvert blitt ganske mange mil med 100-sone fra Oslo til Kristiansand. Ligger man bare i 90 kontra f.eks. 110 på motorveien taper man mer tid enn man sparer på å måtte lade på superlader.

Dessuten kan man starte med 90 % i stedet for 100 % batteri. Noe som er sunnere for batteriet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Batteritralla

Om du tar samme turen med 21" felgene, så tviler jeg på du kommer ned i nærheten av det forbruket dere har hatt her. Uten at det bryr meg nevneverdig, så ser det ut som om en Model S bruker omtrent dobbelt så mye strøm som I3``en jeg hadde på prøve, under ellers like forhold. Med 21" felger that is.

Hvilke dekk type  var det på 21" hjulene?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA