Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reversering av celler

Startet av Lynet, onsdag 19. november 2008, klokken 08:48

« forrige - neste »

Lynet

Diskusjonen rundt batterileie døde ut i sommer, er det slik at vi nordmenn godtar alt bare det tar lang nok tid?

Fant dette på Mes-dea sine sider: http://donau.kicms.de/cebi/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/EVS20-ZEBRA-BATTERY-2003.pdf
Her står det at kostnaden pr km for batteripakken er på ca 3,76$/100m omregnet blir det da 17 øre/km. Dette er tall fra 2003, men hvis vi da ca dobler og sier 50 øre/km må man kjøre nesten 30000km for å bruke opp de 14625 man har betalt inn.

Det kan virke som at Think og staten skal tjene godt på denne ordningen....

Og med de dataene Mes-dea rapporterer om på sine holder batteriet minst 1500 cyklinger, og sansynligvis 3000. Dette blir mange kilometer i en Think, muligens hele bilens levetid?? Og om man må kjøpe et nytt så er prisen oppgitt til knapt 50 000,- på Mes-dea sine sider (dokumentet er noe gammelt men ligger der!).

Har noen sett mobilityavtalens betingelser?

Og hvorfor kan jeg ikke få velge bort mobilityavtalen og kjøpe HELE bilen??
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

espen

Jeg kjenner ingen detaljer om Zebra, men blybatterier ligger rundt 1 kr pr kilometer (inkludert BMS). I teorien, i salgsmateriell, og ofte uten brukbar BMS ligger konkurrerende batterityper lavere, men i praksis har prisene økt underveis og problemer meldt seg. Kjenner man historikken til de 1000 bilene fra Think med NiCad (og det gjør jo Think) så er leasing et meget godt alternativ.

Med mindre alt går knirkefritt, i strid med Murphys lov, så er det ikke sikkert Think blir veldig rike av leasingen. Men vi får jo håpe de går i pluss!

Statens del av kaka håper vi jo at forsvinner snart etter at vi har jobbet med dette en stund nå. Når andre land satser så stort (se hovedsak på elbil.no idag) så må jo vi i Norge også kunne gjøre litt mer?

elektrolux

Sitat fra: espen på tirsdag 04. november 2008, klokken 23:41
Kjenner man historikken til de 1000 bilene fra Think med NiCad (og det gjør jo Think) så er leasing et meget godt alternativ.

Tror alle kjenner min mening om batterileien, men gjentar gjerne at dette er eneste grunnen til at jeg ikke kommer til å bestille Nye Think. Ellers virker bilen genial, og da spesielt som 2+2 seter.

Og hva med Normal garanti??. Er batteriene beregnet å vare mer enn 2 år burde de være underlagt reklamasjon i 5 år. ( Fikk f.eks nylig ny (2008) 11er kasse til Berlingoen dekket av Citroen under denne regelen )

Grunnen til at Think fikk problemer med NiCd batteriene er vel etter hvert blitt nokså tydelig.

Hadde Think holdt seg til SAFT sine spesifikasjoner for lading, og oppgitt korrekt vedlikeholdsrutiner til kundene sine, ville alle vært spart for mye utgifter og gruff.

Jobber for tiden med en Think batteripakke med 100 000 km og Harald Revne ladestopper. Ett batteri ser ut til å være uorginalt, og batteriene har hittil gitt topp måleresultater. I følge Ford måtte de fleste blokkene byttes ut grunnet isofeil, men etter å ha vasket vekk 7 år gammel tektyl, veisalt og støv, tipper jeg dette problemet også er løst.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

el nino

Kan ikke se at det er noe problem med garantitiden på Zebra batteriene-----hvis de ryker får man et nytt uten omkostninger av Think, det samme får en evt. ny eier, for avtalen følger bilen, ikke eieren. Dette er hva jeg har fått oppgitt av Think.
Og du får ikke fyllt mange bensintanker for 1200kr. pr. mnd.(leie av batterier) hvis du bruker bilen til "alt"

Boogie

Når er batteriet for dårlig til å brukes i bilen?

Vanligvis er det snakk om en grense på 80% kapasitet, men har hørt at det for Zebra batteriene skal være satt en grense på 60%. Da er det mye av den gode rekkevidden som er borte!!

Jeg har ikke sett avtalen, og vet derfor ikke hva som gjelder i skrivende stund siden det også har vært nevnt at dette er endret til 80% etter endel påtrykk fra "kundene".

Forøvrig ser det ikke ut til at det er Think som står for batteriene, men et finansieringsselskap.
Da kan det se ut til at Think hverken taper eller tjener på batteriene....
Men da tar de heller ikke noen risk...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

ilmarw

Jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer, men så lenge man har en slik avtale om leie av batterier vil man vel aldri trenger å brule penger på batterier? Dvs. at når batteriene blir dårlige, vil man få nye, sant? Da er problemet selvfølgelig bare å definere hva som er dårlig...

ilmar
Polestar i bestilling

Boogie

Det er det som er poenget.
Når man kjøper en bil som går over 20 mil, og du må leve med batteriene til de blir dårligere enn 60%, så har du ikke en bil med så god rekkevidde som du trodde du kjøpte.
Rekkevidden er da redusert til 12 mil, og da er jo ikke bilen så mye bedre enn de gamle bilene.
Og siden du ikke eier batteriene så kan du ikke gå ut og kjøpe nye når du føler for det!

Jeg er også noe betenkt dersom det stemmer at kontrakten ikke har noen sluttdato.
Dersom bilen går, så fortsetter leien av batteriene. Over 20 år blir dette 288 000,-
Vil bilen leve i 20 År? Det er nesten så man ikke håper det...
Men selv etter 10 år er beløpet rimelig høyt: 144 000,-
Da burde vi kunne få nye batterier dersom de  blir redusert til 80% eller dårligere...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hens

#7
Med nicadbatteriene er det kjøremønster og vedlikehold som bestemmer levetiden, Med leie av batteriet forsvinner denne muligheten, og utgiftene deles på alle.
Det vil medføre at den enkelte gir blaffen, og etter gjentagne "frysinger" og "opptininger" vil dette bli et dyrt eksperiment for alle. Så vidt jeg vet driver ikke finansieringsselskaper med veldedighet, så jeg tror jeg ville foretrekke å eie mitt batteri.
At et finansieringsselskarp også vil tjene penger på dette, kan bli den siste spikeren i Think's kiste.
Burde det ikke være rom for et alternativ?

Jeg har nå kjørt 90 000 kilometer, og håper på det dobbelte før batteriene må skiftes. Jeg kjører min Think med hodet, og fyller vann dobbelt så ofte som det står i boken.
Da blir batterileien ca 30 øre pr kilometer dersom Think/Ford's opprinnelige prisopplysninger hadde holdt seg. At det nå vil bli en krone, er et resultat av at Ford ikke vil ha elbiler på veien, og det letteste er å prise de vekk.
Prisen på nicad batteriene  fra SAFT er omtrent uforandret.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

espen

Her var det mye gruff. Man kan jo tenke på om glasset er halvfullt eller halvtomt, men her synes jeg det klages over at glasset ikke renner over...

SitatOver 20 år blir dette 288 000,-
Vil bilen leve i 20 År? Det er nesten så man ikke håper det...

Dette er jo absurd bruk av tall. Prøv å holde utgiftene på normalt fossil-bilhold under dette beløpet. Det er jo en gull-deal å kjøpe Think! (selvfølgelig forutsatt at man kjører mer enn noen få tusen km i året). Og for å være pirkete, jeg har forventninger om at momsen forsvinner etterhvert og da blir beløpet lavere.

Jeg gidder ikke spekulere i det eksakte innholdet i batterileasing-avtalen, men jeg vet Think har mange kravstore kunder på ventelisten sin, så det vil overraske meg om avtalen er, eller praktiseres, urimelig.

Men at nye Think ikke passer for de som liker å mekke på biler og batterier er jo først og fremst en stor fordel, siden folk flest faktisk ikke har elbilmekking som hobby.

ilmarw

#9
Jeg er litt nysgjerrig på detaljene i avtalen ift. hvor dårlig batteriet skal bli før det byttes, er det noen som har sett detaljer på det et sted? Jeg har fremdeles veldig lyst på en Think, og ser vel for meg at jeg kommer til å skaffe meg en i fremtiden.

Sitat
Dersom bilen går, så fortsetter leien av batteriene. Over 20 år blir dette 288 000,-
Vil bilen leve i 20 År? Det er nesten så man ikke håper det...
Men selv etter 10 år er beløpet rimelig høyt: 144 000,-
Jeg er ikke enig. Om du ser på batterikostnad per km. tror jeg du kommer gunstigere ut enn vi har gjort hittil, gitt at du kjører mer enn noen 100 km. per måned.

Sitat
Men at nye Think ikke passer for de som liker å mekke på biler og batterier er jo først og fremst en stor fordel, siden folk flest faktisk ikke har elbilmekking som hobby.
Riktig, men man burde kunne ha valgfriheten å velge mellom leie eller ikke, mener jeg.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

#10
Sitat fra: ilmarw på fredag 07. november 2008, klokken 13:02

Jeg er ikke enig. Om du ser på batterikostnad per km. tror jeg du kommer gunstigere ut enn vi har gjort hittil, gitt at du kjører mer enn noen 100 km. per måned.


Dette har jeg vanskelig for å forstå. Er batteriene i Think så mye mer problematiske enn PSA?
Jeg fikke batteriene med bilen som hadde 5 km på metert altså ny for alle praktiske formål, og pris godt under ny Think.
Har til nå hatt 14 batteriservicer, og har ikke lyst til å mekke selv. De fleste hos Enviro noen hos 2 forskjellige BOS. Jeg har fått bra service hos alle.

Det betyr en batteriutgift så langt godt under 20 000,- 

5 år med Think batterileie 72 000,-

Om jeg nå kjøper nye batterier (Ikke noe som tyder på det er nødvendig enda) og betaler 70 000,- kan jeg kjøre minst 5 år til.

Total kostnad batteri 70 000 + 20 000 + 20 000 blir 110 000,-  (pessimistisk)

10 år med Think 144 000,- (garantert)

Nei prisen er nok heller satt slik for å kunne sammenlignes med Polo, innkjøp en post og driftsutgifter en annen,
og så lenge de selger alt de klarer å levere er jo ikke prisen noe problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

Selv om det i miljøpraksis er en fordel at de med mest kjørte km pr år
velger å gå over på El-bil så er det alikevel et tankekors at hele landets
minst priviligerte på økonomi, for eksempel trygdede, ikke vil ha råd til å
eie en TH!NK fordi den faste utgiften pr mnd overstiger hva disse har råd til
og langt overstiger driftsutgiftene på dagens fossilbiler for småkjørere.

Som nevnt så kjører jeg selv nå svært lite men er avhengig av bil for å nå
ut til samfunnet og verden forøvrig her fra skogsdypet og min nesten 3 tonn
tunge egenvekt Ford F-250 med V10 Benzinmotor med full kaskoforsikring,
årlig EU-kontroll, service og drivstoff koster meg faktisk mindre enn bare batterileien
vil være på en slik TH!NK og det er denne utgiften som kommer til å prise den ut av
markedet om ikke de andre nye modellene blir politisk presset inn i et lignende
konsept. Det er rett å slett urettferdig mot forbrukeren og unødvendig mot miljøet å
prise en bil på den måten. Hva om du er forhindret fra å bruke bilen i et halvt år ? taxametret går....  :o     
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

el nino

Nå er vel Thinken ment som en bybil, og for meg som skal ut og inn gjennom bomringen hver dag, må man også ta dette med i regnskapet, pluss gratis parkering og kjøring i kollektivfeltet. Det er herlig å suse forbi køen av fossilbiler. Og jeg betaler gjerne litt for den luksusen. ;D Man slipper også  dyre uforutsette reparasjoner av motor, gear, rustproblemer osv. ;)

Catalyzator

Sitat fra: el nino på lørdag 08. november 2008, klokken 12:18
Nå er vel Thinken ment som en bybil, og for meg som skal ut og inn gjennom bomringen hver dag, må man også ta dette med i regnskapet, pluss gratis parkering og kjøring i kollektivfeltet.

En bil bør vel prises ut ifra hva den er.... å ikke hvilke fordeler enkelte brukere har av den ?  ;) 
Jeg tror vi lar oss lure fordi vi ikke har noen alternativer...
Men uansett så er det jo Buddy og Reva og Maranello som er BY-biler....
TH!NK er et langt større og lengre rekkevidde konsept  som bør prises derefter :D

Tenk på annenhåndsverdien ?
Hvem vil kjøpe en bil med evig-1200kr pr mnd regning......
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Ken

#14
Sitat fra: Catalyzator på fredag 07. november 2008, klokken 23:15
Hva om du er forhindret fra å bruke bilen i et halvt år ? taxametret går....  :o    

Godt spørsmål. Det må være en ordning hvor batteriene kan tilbakeleveres midlertidig, litt som Reg. skilt. Antagelig vil man bli fakturert for arbeidet og besparelse går i minus.

Vi trenger masse gode svar på våre spørsmål. Think har sikkert utarbeidet prosedyrer i de fleste tilfeller men ikke nødvendigvis alle. Her står vi til rådighet! (ikke gruff)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA