Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reversering av celler

Startet av Lynet, onsdag 19. november 2008, klokken 08:48

« forrige - neste »

Schled

For meg blir dette med batteri leie litt som det er med banklån.
Du vet at ved å spare x antall kr pr mnd. så har man et hvist beløp om 10-20 år. Problemet er jo at man sjelden gjør akkurat det. Og skjer det noe og man gjerne skulle hatt 200k til et eller annet så er det greit å kunne gå i banken å låne pengene.

For meg blir derfor batteri leia en slags garanti. Jeg regner ikke med å tjene på det men det gjør man vel ikke på et lån i banken heller.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Elmo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 11. november 2008, klokken 14:50andre enn meg som har problemer med å laste ned "Think batterileie, små skrift!!!.pdf"?
Åpner seg fint for meg, både når jeg når jeg lagrer først og åpner direkte (using Firefox)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Catalyzator

Nå har ikke jeg økonomijuridisk innsikt men det forespeiler meg
at denne batterileieavtalen går thorn en god gang i rovdrift på
kjøpers bekostning og dette ene og alene fordi det ikke finnes
reelle konkurenter pr dags dato.

Den dagen et reellt el-bil-produkt entrer markedet som konkurent
til TH!NK så vil nok avtalen måtte utgå... om ikke eventuelle konkurrenter
også blir bitt av den samme formen for (etter mitt syn) umoralsk grådighet   ???   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ilmarw

Jeg tror ikke vi skal tillegge dem en umoralsk grådighet. Marginene foreløpig er nok ikke veldig store, la oss nå håpe at de klarer seg denne gangen, har stor tro på det. La os avvente og se, jeg ser også helst andre løsninger. Vil igjen minne folk om å huske på at potensielt mange leser det som blir skrevet, og at ikke evner å se sammenhengen i tråder.

ilmar
Polestar i bestilling

el nino

Det skal være et møte mellom ledelsen i Think og selgerne i Ford d. 21-11 ang. teksten i batterileieavtalen. De to i Fordkonsernet jeg har snakket med, deler mitt syn på at det er blitt tillagt noen fordyrende punkter i avtalen i forhold til hva jeg er blitt informert om av Think. F. eks. i §4 hvor det står at leietager skal betale for service, vedlikehold etc. I
TILLEGG TIL LEIEN!
Og i  §8 står det at "med rimelig varsel kan utleier kalle inn batteriene minst! en gang pr. år for kontroll og nødvendige! reparasjoner for LEIETAGERS REGNING!
Jeg har fått opplyst at alle kostnader mht. batteriene var dekket av leien, og at når det var nødvendig, skulle man få nytt batteri! Basta! >:(
Jeg føler meg nå litt "bondefanget" :o
Alle vordende nybileiere bør melde fra om at denne leiekontrakten er uakseptabel FØR man står med kontrakten i hånda og må underskrive for å overta bilen man har stått i kø for å få kjøpe.....................

froland

Hei Elbilvenner! Ja jeg skal jo hente min bil i neste uke, så jeg ble litt kald når jeg leste dette. Jeg kommer nok til å ringe til Aurskog på mandag for å få mere info. Jeg trodde at når en leaser så hadde en ikke utgifter med batteriet utenom leieprisen. De har vel ikke tenkt å kødde det til akkurat nå? Vel får håpe at det ordner seg. At de tar til vettet. Vennligst hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

GliX

Tok frem min salgskontrakt fra 03.07.2007. Der står det obligatorisk kryss på følgende på vedlegget for pris- og utstyrsliste:


  • Kraftig 28 kWh batteripakke med 18 mil rekkevidde og fremtidig service og vedlikehold på batteri er dekket gjennom obligatorisk Think Mobility Basis avtale kr 975,- /mnd. Mva tilkommer på leie.

--
GliX

el nino

Bra GliX! Den hadde jeg glemt! Det står det samme på min kontrakt, undertegnet av Sjur Heglund. Da ligger Siemens tynt an juridisk hvis de prøver å forandre betingelsene. :D

III

Hei
Vi har leveringstid April 09 på vår nye Think City.Vi gleder oss! ;D
Det er antakelig forskjellig hvor gunstig denne batterileiepakken er. For oss er det meget gunstig da min samboer skal bruke bilen til pendling 140 km tur-retur pr dag og har ferje i tillegg. Må da bare betale klippekort for person på ferja og bilen er gratis, i tillegg til at batteriet kan byttes ut når det ikke kan kjøre så langt som 140 km.Så det paradoksale er vel at siden Think er beregnet for bykjøring , vil det batteripakken være gunstigst for de som kjører langt og mye. Mener de snakket om at de etterhvert skal differensiere leieavtalene,slik at de som har behov for kortere rekkevidde ,vil betale mindre.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

ilmarw

Off-topic:

Sopp: Når det gjelder ferjer, sjekk denne tråden, det er mulig at reglene burde tolkes dithen at fører skal være gratis: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1139.0

ilmar
Polestar i bestilling

III

Etter et par hint har jeg oppsøkt den riktige tråden og ser at den er videresendt til veidirektoratet. Godt vi ikke får bilen før i april 09 da  :D
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

ilmarw

Flyttet en del innlegg til den tråden de hørte hjemme i, vennligst fortsett ferjediskusjonen der: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1139.15

ilmar
Polestar i bestilling

III

#42
J
Jeg mener at think-avtalen kan være god for mange. Det jeg synes er litt rart er at de ikke har gitt folk valget mellom avtale eller ikke. Ellers er det vel ganske klart at jo mer man bruker bilen og utnytter batteriet ,dess mer vil avtalen lønne seg. Kanskje noen vil prøve seg på et regnskap her? Problemet med å diskutere denne avtalen er vel at det ikke er noen som egentlig vet nok om hva batteriet egentlig koster,hvor lang levetid man skal regne med ,både på batteriet og selve bilen,
Så vidt jeg har skjønt påvirker antall kjørte km levetiden til batteriet og selvfølgelig også bilen.

eks a)
Hvis man regner med at selve bilen holder i 14 år og får fornyet  batteriet en gang i bilens levetid :

Batteriavtale : 1200 x 12 x 14 = 201 600 kr for vedlikehold i 14 år + et nytt batteri
Dersom  batteriet koster 140 000 kr , vil da utgifter til vedlikehold og batteri koste 4400 kr i året.

eks b)
Hvis man regner at bilen holder i 14 år og får skiftet batteri 2 ganger fordi man kjører mye og sliter batteri fortere:
201 600(batteriavtale) kr -280 000(to nye batterier) = -78400 kr , noe som betyr 5600 kr i sparte utgifter til batteri og vedlikehold.

Dette er jo tall tatt ut av en relativ løs luft(f.eks pris på batteriet) men en kan jo putte inn andre tall i regnestykket?
Vi  har i forøvrig i rubrikken "merknader" i kontrakten fått presisert at bilen skal greie minimum 15 mil rekkevidde. Lavere rekkevidde vil da utløse krav om nytt batteri.

Det oppfordres herved om andre (og bedre ?) eksempler på regnestykker mht batteriavtalen.

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

el nino

Er enig i at avtalen i seg selv er til å leve med, men det som har skjedd etter at jeg undertegnet kjøpsavtalen for et og et halvt år siden, er at Siemens har kommet med en ny og fordyrende leieavtale hvor man ikke har kontroll over ekstrautgiftene med årlig kontroll, og evt. rep. >:(
Men dette ser ut til å gå i orden, for juristene hos Ford holder på at det er den første avtalen som gjelder. Etter hva jeg vet, skal det være et møte om dette imorgen 21-11 mellom Ford og Siemens.

Catalyzator

#44
Bare et lite undringsspørsmål  8) fra garasjen her:

I og med at batteriene har såvidt "kort" livsyklus i motsetning til en drivstofftank
i en fossilbil så må vel teoretisk batteriene / leien medregnes i den faktiske
kostnaden det koster å bruke kjøretøyet pr km ?

Da blir jo regnestykket en helt annen på drivstoffsiden enn tidligere beskrevet og
dette er jo ganske viktig å få frem i omtale av de ulike alternativene når man skal
vurdere hvilken type El-bil som er aktuell og økonomisk og interresant.

Noen som har tanker omkring dette ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA