Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av Snorreholberg, onsdag 09. april 2014, klokken 08:18

« forrige - neste »

Snorreholberg

I dag så har jeg hatt Teslaen i 10 dager. Den hår gått utrolig bra - og har vært veldig fornøyd med den fram til nå.

Hadde min første langkjøring igår - kjørte fra Askim til Oslo - så videre til Sandefjord - før jeg tilslutt kjørte tilbake til Askim via Horten - Moss ferja (gratis for el-bil). Hadde fylt full "tank" før avreise - og da jeg var tilbake så var det fremdeles strøm igjen for 10 mils kjøring.

Satte bilen på lading i natt igjen - og skrudde ikke av at den skulle fullades. Idag morges når jeg satte meg inn i bilen - så var dashboardet sort. Det hadde gått flere alarmer i løpet av natten. Den store iPad - skjermen fungerte som normalt. Jeg ringte Tesla - og de feilsøket bilen. Fikk beskjed om at de måtte ha bilen inn - og at det mest sannsynlig er dashboardet som har røket. De hadde vært borte i dette en gang tidligere - og ut fra feilmeldingene i bilen min så trodde de at det var dette som var årsaken.

Tesla har vært superflinke med service. Det er søndag idag - og de henter bilen og skaffer med leiebil i løpet av ett par timer.

Jeg har fulgt med på dette forumet over lang tid - men kan ikke huske at jeg har lest at dashboardet har røket for noen andre her inne. Eller er det andre som har hatt samme "problemet" ?

eadie

Artig fremstilling...."dashbordet har røket". Skjønner hva du mener, men det er vel mere presist å si at skjermen som viser speedometer, etc svartnet..
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

torerikd

Hei Snorre

Tror nok det ene tilfellet med røket dashbord var min bil. Helt like symptomer med alle feilmeldingene osv. Problemet jeg hadde var at bilen min stod parkert innerst i et parkeringshus, hvor det da var umulig å få ut bilen. Tesla sendte da en ranger som byttet dashbordet på stedet.

Bilen har fungert supert uten feilmeldinger i etterkant. Bare send meg en pm hvis du ønsker mer info.

P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

Snorreholberg

Dashboardet har ikke bare svartnet (bil tom for strøm) ifølge telefonen jeg hadde med Tesla - men den skal ha "tatt kvelden".

Takk for svar Torerikd - tar kontakt med deg senere dersom det skulle være noe mer. Min sto i garasje - og det var en enkel sak å få den ut. De skal se på den imorgen - så regner med at jeg har den tilbake en av de nærmeste dagene.

Amper

Jeg har også fått dette problemet med svart dashbord, men jeg får gang på bilen og bruker den.. sendte email til tesla tidlig denne uken men har ikke hørt noe enda..

bilen funker men det tar gjerne opp mot et minute før den starter.. vet ikke helt hva som gjør akkurat det. så men det er en evig gjettekonkuranse å ang. farten bilen kjøres i...  ::)  men er nok rimelig trygg på lappen etter at jeg har tatt igjen en kø..  :o

Rattets kontroller/knapper funker heller ikke.. men scrollehjulene virker på noe da jeg prøvde å resette storskjermen med de for å se om det gjorde noen forskjell..

P85D :o)

arnljon

Da jeg var inne med bilen i påsken og fikk byttet hele panotaket pga vannlekasje, tok de også og byttet dashboard. Dette, ifølge dem selv, ble gjort på visse modeller for å forhindre at skjermen (eller bilen) tok kvelden. Tydeligvis er dette et kjent problem. Det tok bare en time å bytte både tak og dashboard og begge har fungert utmerket etterpå. Takproblemet var forøvrig også godt kjent, og de hadde nye takluker med forbedrede egenskaper på lager i Trondheim.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

t0ffluss

De hadde en inne med samme feil i Stavanger i mars husker jeg. Svart skjerm hvor de skiftet "hovedkortet" / maskinen som driver hovedskjermen mener jeg.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Sjøhyene

Jeg også hadde bilen inne i forrige for å bytte/fikse "en skjerm som kunne gå i svart", i følge dem. Var samboeren som leverte den så fikk ikke spurt og gravd så mye mer om det. De fikset et par andre småting i samme slengen så passet bra.

Aldri hatt noe problemer med noen av skjermene, så tydelig at de er obs på ett eller annet som har gått galt for noen batcher og er føre var.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amper

ref. innlegget mitt over..

Jeg sendte tesla en liten påminnelse på mail.. og de ringte tilbake etter noen min.

Jeg fikk beskjed om å holde scrollehjulene lenger inne.. ca. 30 sek..  men ingen forskjell..

Så fikk jeg beskjed om å holde inne de knappene over scrollehjulene (altså en på hver side av ratet) inne. Etter ca. 1 min ble det liv i lilleskjermen.. så dette er kanskje en fix andre kan prøve også..  ;D

P85D :o)

RuneW

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 30. mars 2014, klokken 12:54
I dag så har jeg hatt Teslaen i 10 dager. Den hår gått utrolig bra - og har vært veldig fornøyd med den fram til nå.

[...]

Satte bilen på lading i natt igjen - og skrudde ikke av at den skulle fullades. Idag morges når jeg satte meg inn i bilen - så var dashboardet sort. Det hadde gått flere alarmer i løpet av natten.

Jeg hadde håpet TMS var ferdig med dette på såpass nyproduserte bilder (ja, om du kjøpte den ny da).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Jeg fikk byttet skjermen i dashboardet når bilen var inne i forbindelse med noe annet småtteri. Var visstnok fordi min var produsert i en serie der noen biler hadde fått svart dashboard pga dårlige loddinger på et kretskort i denne skjermen, ble jeg fortalt. Ble byttet etter "føre var" prinsippet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: Amper på fredag 23. mai 2014, klokken 11:16
Jeg fikk beskjed om å holde scrollehjulene lenger inne.. ca. 30 sek..  men ingen forskjell..

Så fikk jeg beskjed om å holde inne de knappene over scrollehjulene (altså en på hver side av ratet) inne. Etter ca. 1 min ble det liv i lilleskjermen.. så dette er kanskje en fix andre kan prøve også..  ;D

Generellt så er det de første man kan prøve med problemer som vedrører skjermene, de små knappene for den lille skjermen, og scrolhjulene for den store.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

Til alle dere som "våkner til svart dashboard". Ka med å sove i ei seng? Stå opp, ta en dusj og få i dere kaffe/te/juice/melk og litt mat. Så finne ut om bilen virker.  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Hyperstress

Sitat fra: cra på fredag 23. mai 2014, klokken 13:18
Jeg fikk byttet skjermen i dashboardet når bilen var inne i forbindelse med noe annet småtteri. Var visstnok fordi min var produsert i en serie der noen biler hadde fått svart dashboard pga dårlige loddinger på et kretskort i denne skjermen, ble jeg fortalt. Ble byttet etter "føre var" prinsippet.

Jeg har tydligvis samme serie som deg da, for Tesla kontaktet meg og ville ha inn bilen for å utbedre koblinger bak skjermen. Har ikke hatt noen problemer, men fint at de er proaktive :) , bare kjipt å sette av en dag for å få gjort det..  :-\
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cra

Sitat fra: Hyperstress på mandag 26. mai 2014, klokken 20:04
fint at de er proaktive :) , bare kjipt å sette av en dag for å få gjort det..  :-\

Bedre når du kan planlegge det, enn når det plutselig skjer. For min del er slike ting nokså uaktuelle å ta utenom service, da jeg bor ei lita dagsreise unna nærmeste Tesla-verksted. Men det er jo lov å håpe det kommer et i Ålesund etterhvert. Gjerne før jeg skal ha første service. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA