Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P-hus som ekskluderer elbiler med ladebehov.

Startet av EmileHeskey, mandag 07. april 2014, klokken 23:37

« forrige - neste »

EmileHeskey

Jeg har lyst til å dele min families historie om hvorfor vi i desember bestilte en Tesla Model S, da vi er langt fra det folk flest, Spetalen og media fremstiller som en stereotypisk kjøper av "luksusbilen". Jeg skriver "luksusbilen" i anførselstegn, ikke fordi jeg mener at den ikke er i luksussegmentet, men rett og slett på grunn av at den norske avgiftspolitikken gjør Model S til et knallgodt kjøp, ikke bare for de mer velholdne, men også for de som er på et strammere budsjett.

Min familie er definitivt i den siste gruppen. Vi er nyetablerte på 23 år, venter barn og har nettopp kjøpt oss hus 50 minutter fra Oslo, etter å ha bodd i hovedstaden tidligere i alle år. Vi flyttet pga økonomi, da det var vanskelig å kjøpe noe som var tilstrekkelig stort i et lenger perspektiv i Oslo. Jeg studerer fortsatt jus, har 2 år igjen på studiet, men jobber i 2 jobber ved siden av som betaler tilstrekkelig i tillegg til at jeg har studielån.

Frem til nå (og i skrivende stund) har vi kjørt en Fiat 500c, som har dekket alle våre behov i et par år. Vi har tittet på biler siste året, og vi ville prioritere en bil som var kollisjonssikker, og selvsagt billig i drift. I den ene jobben min kjører jeg fort 100 km i løpet av en dag, og reiseveien på 150 km kommer i tillegg. Dette gjorde at vi egentlig hadde utelukket elbil. Vår ramme for fossilbil ville være ca 250 000,- Vi visste jo om Tesla, men tenkte alltid at det var fullstendig out of reach. Vi spøkte om at vi skulle ta og kjøpe en Tesla og rasere økonomien vår, men av en eller annen grunn bestemte vi oss for å regne på det. Pga av huskjøpet har vi svært begrenset egenkapital og vi måtte uansett ta opp 100 % billån, uavhengig av bilvalg. Fiaten beholder vi pga. lav salgsverdi og at kjæresten min må ha en egen bil der vi bor relativt isolert.

Pga jobb og studier så kommer jeg til å pendle frem og tilbake til Oslo 75 km hver vei, 4 ganger i uken. Vi er velsignet med bom ut og inn der vi bor, og ut og inn i Oslo, og det vil koste 90 kroner tur/retur bare på det. 90,-*4*4.3 uker/mnd. Altså 1500,-/mnd kun for jobbreising. I tillegg kommer bompenger ved annen bruk og det vil nok ligge på ca 500,-/mnd. Totalt vil bompenger utgjøre 2000,- eller mer hver måned.

I tillegg vil bensinen ligge på minst 120,-/ erfaringsmessig med Fiaten tur/retur. 120,-*4*4.3 uker/mnd. Totalt 2064,-. I tillegg kommer bensin i tillegg til jobbkjøring på minst 700,-. Ca 2800,- på bensin.

Sammenlagt vil "fossilutgifter" utgjøre minst 4800,- hver måned, rundt 60.000,- over et år.

Vi har valgt å gå for en Model S med 60 kwh batteri, og uten noe som helst ekstrautstyr. Hadde lyst på carbon interiør, men fikk ikke kranglet meg til noe som helst. Bilen er mer enn god nok som den er. Og 60 kwh vil være nok for å dekke all min jobbpendling, og våre øvrige behov. Da jeg kan lade på jobb, vil strømutgiften for lading hjemme kun utgjøre maks 500,- i måneden. Vi har tatt opp et lån på 450.000,- med Skandiabankens fullfinansieringsrente, og det vil koste oss 6600/mnd i renteutgifter og nedbetaling over 7 år. tilsvarende lån på 250.000 for en fossilbil vil utgjøre rundt 2700,- mnd med samme nedbetalingstid. Forsikring vil koste 18.000,- første året i Gjensidige, deretter bytter vi til DnB som vil koste 10.000,-, og videre synke hvert år jo mer bonus jeg samler opp. DnB ville ikke gi meg 50 % bonus på nåværende tidspunkt, noe Gjensidige gjør, og dermed bytter jeg etter et år, slik at jeg får 60 % neste år i DnB hvor jeg har alle øvrige forsikringer som medlem av Akademikerne.

Regnskapet blir dermed slik:

Fossilalternativet på 250.000,-:

Renter og nedbetaling: Ca 2700,-/mnd
Drivstoff og bompenger: Ca 4800,-/mnd
Forsikring: Ca 1000,-/mnd første år, deretter mindre.
Årsavgift: 250,-/mnd.
Service: 500,-/mnd.
Dekk: 300,-/mnd
TOTALT: 9550,-/mnd.

Tesla Model S:

Renter og nedbetaling: 6600,-/mnd.
Hjemmelading: 500,-/mnd.
Forsikring: 1500,-/mnd. første året, deretter mindre.
Årsavgift: 30,-/mnd.
Service: 600,-/mnd.
Dekk:400,-/mnd.
TOTALT: 9630,-/mnd.

Basert på disse utregningene er det en helt ubetydelig forskjell i pris mellom fossil og Tesla Model S. Forskjellen på hva vi får for samme summen ved kjøp av Model S er en helt fantastisk, rå bil som studiekompisene mine på fakultetet ikke vil tro at jeg har kjøpt. I stedet for å betale bompenger og drivstoff, betaler vi renter og avdrag på et høyere lån. I tillegg kommer kjøregodtgjørelse på 4 kroner/kilometeren jeg kan putte rett i lomma i jobbkjøring, og rentefradrag som også er en fordel med å betale på et høyt lån. Dette er forhold jeg ikke har tatt med i beregningen. Altså, dette er svært god business.

Verditap driter jeg i da vi ikke kommer til å selge bilen. Ser på det som en ren forbruksvare,  selv om jeg vet at verditap vanligvis regnes inn i hva bilen "koster" en. Dette uavhengig om vi hadde gått for Tesla eller fossilbil.

Månedskort på tog/Ruter er forøvrig ikke et alternativ, da jeg er avhengig av å kunne komme meg fort fra A til B og C, for å få livet som jeg lever til å fungere.

Jeg håper at denne posten ikke har vært altfor lang og irrelevant for alle andre, for hva jeg har ønsket å vise er at med stor årlig kjørelengde og mye bompasseringer, er det masse å spare på en beskjedent utstyrt Model S kontra en spartansk fossilbil. Hadde vi fortsatt bodd i Oslo, ville ikke kjøp av Tesla Model S båret seg for vår del. Dette er en fantastisk pendlerbil! Herregud som jeg gleder meg :)
Sort S60 uten ekstrautstyr, finalized 12.12.2013.

laumb

Bytt forsikring etter 180 dager. Går opp i bonus allerede da. ;)

Forøvrig - gratulerer med valg av knall bil!

Espen Hugaas Andersen

#2
Som du nevner så er jo Tesla billigere om man tar med rentefradraget. :)

Har du ikke en gang tatt med tilgang på hurtiglading? (Er ingen krise - man kan alltids aktivere det senere - men jeg tror det er første tilfelle jeg har hørt om det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Et godt valg :) jeg har bare 3 enkle tilvalg selv og tredjepartsfelger som er tøffere enn stock. Dette var alt vi trengte og jeg er temmelig sikker på at dere blir fornøyde :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

EmileHeskey

#4
Takk for tipset, Laumb.

Espen: Ja, staten betaler jo en god del av renteutgiftene. Tenk tilbake til før i tiden da det var 100 % rentefradrag :D

Vi bestemte oss for å være ekstremt nøkterne når vi først kjøper en bil opp mot en halv mill. Har verken tatt med hurtiglader eller Super Charger. Har ingen superladere i nærheten, og heller ingen hytte/øvrige reisevaner som gjør at vi vil nyttegjøre oss av superladerne. Utenlandsreiser tar mange kilometer og infrastrukturen vil ha behov for flere år med modning for å reise dit en vil, ikke bare gjennom Autobahn. Om det dukker opp en superlader på E18 rundt Vinterbro eller mot Askim, vil saken endre seg, og da får vi bare bite i det sure eplet og kjøpe tilgang til superlading for 17.000,- og ikke 13.000,-, som er alternativet ved kjøp av 60 kwh.

Cowboy: Tusen takk, er sikker på at dette blir en suksess.
Sort S60 uten ekstrautstyr, finalized 12.12.2013.

OW

Gratulerer med bilvalg! Jeg kjenner meg godt igjen i tankene rundt totaløkonomi. Jeg vil si at vår overraskelse var ganske stor når vi skjønte at vi faktisk hadde råd til en Model S  :)

Du nevner at du ikke tar med verditap i regnestykket, men det gjør du faktisk. Så lenge du tar med billånet, over 7 år, i månedsregnestykket, så vil du etter 7 år eie det som er igjen av bilen. I ditt regnestykke tar du nå alt verditapet over 7 år. Hadde du regnet på restverdi etter 7 år, og trukket fra det på regnestykket ditt, så hadde du vært nærmere faktisk kostnad pr. måned, men hvorfor gjøre det når du er fornøyd med regnestykket som det er? Det blir bare bonus når bilen er betalt ned  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

EmileHeskey

Sant det du sier med nedbetaling. Eneste som er uaktuelt for oss er å selge før den er nedbetalt, i den grad det er mulig med tanke på at banken skal ha sikkerhet for pengene sine. Etter f.eks. 2 år vil jo resterende lån være godt høyere enn verdi på bil. Så dette er en bil vi skal ha lenge :)
Sort S60 uten ekstrautstyr, finalized 12.12.2013.

sn0le

Gratulerer med ny bil. :)

Når det kommer til selve regnestykket så vil nok sparte bompengeutgifter etterhvert bli kr 0,- pr mnd.
Men uansett så sitter man igjen med mere penger på kjøregodtgjørelsen med elbil kontra fossil.
Det er bare 15 øre ekstra pr km, men drivstoffutgiftene er mye lavere.
Ergo mere "overskudd". :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Teslaguten

Gratulera med smart valg av bil!

Det mange gløymer, er feeling good-effekten du får kvar gang du kjøyrer Tesla. Verdien av den er ikkje blitt mindre etter 13k i bilen, og det betyr faktisk mykje.

Lykke til, satsar på at ventetida går greitt!

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Quintilian

Synes at forsikringen hørtes utrolig dyr ut... Men det var kanskje pga. alderen deres?..

Jeg og dama har 40% bonus og er 26 og 27 år gamle.... Vi har avtale i IF med 6000 i egenandel, 16k KM årlig kjørelengde og betaler 8500.- i året for dette..... Kanskje dere bør ringe litt rundt?

kjølholdt

Bompenger er den fordelen som forsvinner aller sist. Ikke et direkte tap for staten
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 28. mars 2014, klokken 21:36
Bompenger er den fordelen som forsvinner aller sist. Ikke et direkte tap for staten

Og om den forsvinner tror jeg det blir gradvis. Dvs. stort sett på steder av typen undersjøisk tunnel til en eller annen øy med 300 innbyggere. I bomringene rundt de store byene tror jeg elbil vil passere gratis i LANG tid fremover, da disse ikke bare skal finansiere en ny vei, men også har et miljøperspektiv mhp. å begrense fossilbilismen i sentrum. Om man til slutt må betale i disse også tipper jeg det blir av typen "halv takst for elbil" eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EmileHeskey

Quintillian: har flaks som i det hele tatt får 50 % da jeg ikke har stått på forsikringen, bare disponert bilen og stått som medeier på lån sammen med annet familiemedlem. Gjensidige eneste som vil gi meg 50 % på det grunnlaget. Har behov for 25k km årlig kjørelengde, samt er under 24 år, det bidrar vel til å gjøre forsikringen dyrere.

Et annet godt argument som gjelder ved kjøp av nybil av alle typer er det at risikoen for uforutsette utgifter er minimal med tanke på garantitiden. Har en kompis som nylig måtte ut med 20 for å fikse på girkassen, rett etter å ha betalt 10k på annen rep rett før.
Sort S60 uten ekstrautstyr, finalized 12.12.2013.

rene

Hvis du har plan om å bytte forsikringsselskap hver 6. måned for å raskest mulig øke bonus, kan man ikke samtidig halvere antall km man planlegger å kjøre? Så lenge du ikke er over maksen på et år når smellen kommer kan de ikke ta deg på noe, du bytter jo når du har brukt opp dine km uansett. Planen din kunne jo vært å sette den i garasje og dra på jordomseiling de neste seks månedene.

Høgis

Alle regnestykker taler for kjøp av Tesla Model S, men den aller største usikkerheten er verditap. Pr. i dag er det MEGET positivt, folk selger med fortjeneste (takket være prisstigning og venteliste). Har aldrig kjøpt ny bil der jeg kan forvente og få igjen mere enn det jeg betalte for den. Men dette tror jeg er en kortvarig glede. Med salg opp imot 1000 biler pr. mnd. tror jeg dette kommer til og bli en vanskelig bil å selge etter 3-4 år. Har selv regnet med rundt 15-20% verditap pr. år. En merkelig ting er at Tesla aldrig har oppgitt pris på utskifting av batteri. Har hørt tall fra 80' til 300'. Skulle ønske jeg visste litt mere om denne kostnaden. Må bare inndrømme at jeg syntes det er rart at ingen har satt skikkelig fokus på dette. "Tesla rykter" er det alt for mange av og vi vet at de sjelden stemmer.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA