Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P-hus som ekskluderer elbiler med ladebehov.

Startet av EmileHeskey, mandag 07. april 2014, klokken 23:37

« forrige - neste »

sn0le

Sitat fra: EmileHeskey på fredag 28. mars 2014, klokken 22:25
Et annet godt argument som gjelder ved kjøp av nybil av alle typer er det at risikoen for uforutsette utgifter er minimal med tanke på garantitiden. Har en kompis som nylig måtte ut med 20 for å fikse på girkassen, rett etter å ha betalt 10k på annen rep rett før.
Er enig der. Forrige bil var kjøpt brukt. For å få den EU-godkjent sist gang måtte det utføres reparasjoner for 24k.
Så da jeg kjøpte den bilen jeg har nå så var det med 5 års garanti absolutt en av fordelene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gusse

Gratulerer med ny bil og smart valg ;)
Vet veldig mye om topic, da jeg har postet en del tidligere om dette :)
Ikke alle man treffer skjønner, før de virkelig får lagt frem regnestykke :)

Cowboystrekk

Ang forsikring så kan du f.eks melde deg inn i KNA og få 18% rabatt. Du får jo også kundeutbytte :) om du bytter hver 6 mnd så du får opprykk så kan du få 75% på 1.5 år om du velger KLP siste gang. De har bare 1 år på 70% :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Høgis på fredag 28. mars 2014, klokken 22:35
En merkelig ting er at Tesla aldrig har oppgitt pris på utskifting av batteri. Har hørt tall fra 80' til 300'. Skulle ønske jeg visste litt mere om denne kostnaden. Må bare inndrømme at jeg syntes det er rart at ingen har satt skikkelig fokus på dette. "Tesla rykter" er det alt for mange av og vi vet at de sjelden stemmer.

Begge tallene er reelle, og ikke rykter.

Det største tallet betalte en eier i USA for å bytte ut sitt 60kWt batteri med ett 85kWt. Jeg har selv sett bilde av kvitteringen med tallet, og det var helt klart i den størrelsesorden uten at jeg husker det helt eksakt, men du kan søke på bloggen der eieren omtalte dette, så ser du det nok selv :)  Ellers er det flere som har fått byttet batteri på forsikringen som hevder at det var snakk om samme størrelsesorden (men dette kan nok kalles "rykter", og ikke tillegges for mye vekt frem til man ser kvitteringen).

Det minste tallet antar jeg er de US$12k som Tesla gitt ut med som ett tilbud - forhåndsbetalt $12K nå, og få ett nytt batteri om 8 år. Dette tilbudet ble trukket tilbake. At det i det hele tatt kom var antagelig som en følge av at andre gjorde akkurat som deg og etterlyste en pris ;)  Hvorfor det ble trukket tilbake vet jeg ikke, men antar at det  kan være av en av følgende årsaker: 1. Ingen som var interessert. 2. Det ga ett inntrykk av at Tesla mente man måtte beregne å bytte batteri etter 8 år, noe de ikke var interessert i å gi inntrykk av (dette er hva jeg tror er årsaken). 3. Usikkerhet om prisen om 8 år. 4. En annen grunn ;)

Så, hvorfor så stort sprik?  Vel, disclamer!, nå må jeg gå over fra fakta til spekulasjoner eller "Teslarykter" :p

I fjor høst (kanskje også enda?) var de produksjonbegrenset pga. begrensede leveranser av battericeller i fra Panasonic. Dvs, skulle de selge ett løst batteri så gikk det på bekostning av å selge en bil. Dermed har de lagt inn mer eller mindre hele fortjenesten på bilen i prisen på batteriet. Når Panasonic (eller "giga factory") kan levere mer enn nok celler, så vil batteriprisen nærme seg den reelle kostnaden. Dette antaes i dag å være i størrelsesorden 120->150k (NOK).

Tesla satser på at prisene på batterier vil synke med tiden, så innen 8 år er de altså rimelig sikre på at de kan selge batteriene for ~US$12k, eller rundt 80k NOK. Innen det vil være aktuelt å bytte (for annet enn garanti eller forsikringssak) for de fleste her vil nok prisene nærme seg 50K NOK, og/eller ha en større kapasitet enn i dag. Men som kjent er det vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det gjelder også for Tesla. Forstår godt at de ikke hverken ønsker å gå ut med dagens priser på batterier, eller prøve å gjette for mye om hvor mye det vil koste når det blir aktuelt for de fleste.

... og, om batteriene er så holdbare som alt i dag tyder på (evnt. at bilen er så lite holdbar som korrosjons-tråden tyder på ;) ), så er det vel også svært mulig at batteriet varer mye lengre enn bilen :)



PS: Gratuler med godt valg til OP :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SK901

Hvorfor TMS?

Det høres ut som andre elektriske biler passer bedre til din situasjon. Leaf, i3 eller muligens el Golf? TMS er som kjent en stor bil, og uten hjelpemiddel som kamera og sensor kan det bli vanskelig å parkere i Oslo.

I din situasjon hadde jeg vurdert alternativene. Er tross alt mye penger å spare. På en annen side forstår jeg godt hvorfor TMS frister....... :D

Amoss

Sitat fra: SK901 på lørdag 29. mars 2014, klokken 01:11
Hvorfor TMS?

Det høres ut som andre elektriske biler passer bedre til din situasjon. Leaf, i3 eller muligens el Golf? TMS er som kjent en stor bil, og uten hjelpemiddel som kamera og sensor kan det bli vanskelig å parkere i Oslo.

I din situasjon hadde jeg vurdert alternativene. Er tross alt mye penger å spare. På en annen side forstår jeg godt hvorfor TMS frister....... :D

Kan "rekkevidde" ha noe med saken å gjøre montro? :p

Sitat fra: EmileHeskey på fredag 28. mars 2014, klokken 18:36
I den ene jobben min kjører jeg fort 100 km i løpet av en dag, og reiseveien på 150 km kommer i tillegg. Dette gjorde at vi egentlig hadde utelukket elbil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Superduper

Takk for en nyttig tråd, er selv student i samme situasjon som er veldig på bikken ang bestilling av s60. Når har dere forventet levering?

haavardhun

veldig gøy å lese, sitter selv på gjerdet ang. en nedspekket 60, noen som har en slik i oslo-området og er villig til å vise den frem?
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

sn0le

Mener Tesla Skøyen har en rød 60kW.
Trur den er lavt spekket for å holde bilprisen under 500k, men er ikke sikker.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: sn0le på lørdag 29. mars 2014, klokken 21:57
Mener Tesla Skøyen har en rød 60kW.
Trur den er lavt spekket for å holde bilprisen under 500k, men er ikke sikker.

Trodde de solgte unna demobilene nå ifm kvartalskiftet?  Men da har de sikkert fått inn en ny, eller får snart inn får vi håpe :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sn0le

Det har jeg ikke tenkt på. Kan jo være mulig de har solgt den.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

glemmestad

#26
Jepp, toppspekket hvit Model S der i dag. Alnabru har også byttet sin røde; har nå en grå en inne. Begge ble byttet nå de siste dagene (kanskje til og med i går eller i dag).

Det er vel egentlig ingen forskjeller på en 60 kWh og en 85 kWh Model S som er synlige; kun batteriet og den opsjonen som er inkludert som standard på 85 kWh (men kan legges til på 60 kWh), altså supercharging.

Teslafanboy

Hadde tatt med superlading men vis du skal ikke bruke supercharger i det hele tatt så er det ikke vits:) ellers hadde techpakken også vært bra men alt går ut over budsjettet :)
Rød P85, Brune perfomance seter, karbonfiber dekor, 21" grå turbinefelger, alt utstyr untatt + og barneseter ;) Levering juni/juli

EmileHeskey

Superduper: forventet levering mai, fikk in transit igår.

Hyggelig at folk har likt å lese om hva som fikk meg og min familie til å gå for TMS!

Ser forresten at jeg har blingset på den månedlige kostnaden for lån på en bil for 250.000,- på 7 års avbetaling. Det utgjør rundt 3200,-/mnd, altså 500,- mer enn hva jeg skrev i førstepost. Da kommer TMS 60 kWh til 463.800,- enda bedre ut, og fremstår som det markert mest økonomiske alternativet til min bruk med mange kilometer og bommer.
Sort S60 uten ekstrautstyr, finalized 12.12.2013.

SK901

Jeg ville absolutt valgt SC sammen med bilen din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA