Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny bil i dag, hjemturen Oslo-Ålesund

Startet av Birkus, mandag 07. april 2014, klokken 18:30

« forrige - neste »

Birkus

Hei Elbil folk, jeg har fått stor interesse for elbil det siste året og no har jeg fått fingen ut og er øyeblikkelig klar for og bestille meg en elbil

Noe jeg har lurt på, er hvor mange er det som er sugen på og oppgradere nåværende elbil over til en ny en med 4hjulstrekk når det begynner og blir vanlig? før i tiden var vi nordmenn dyktige nok sjafører til og klare oss med 2 hjulsdrift men ser jo bare salget på 4 hjulsdrevene fossilbiler bare har steget vanvittigmye siden 90 tallet. Vill det samme skje med elbiler? har vi egentlig behov for det? De fleste Nordmenn har såpass høy inntekt at de som har Tesla Model S kan fint selge den ut og bestille seg en ny AWD, selv om man vill tape penger på det. vill 2 hjuls trekker Model S stupe i verdi då?

Personlig har jeg aldri eid en 4hjulstrekker, og vinterføre har heller aldri hindret meg i og komme fram eller stoppet eventuelle bilturer. Men flere og flere jeg kjenner MÅ jo har 4hjulstrekk fordi de 1 gang annet vært år har tenkt seg på skiferie på Geilo og mener på død og liv at en 2hjulstrekker aldri kan komme seg fram.

Espen Hugaas Andersen

Jeg er veldig glad i AWD. Det gjør det så mye mer morsomt å kjøre på vinterføre.

Når det kommer AWD Model S, så vil nok mange kjøpe den, men den vil nok neppe påvirke bruktbilprisene på RWD Model S. AWD vil være dyrere, så RWD vil fortsatt være veldig populært.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Birkus

Med tanke på at Tesla er avgifsfritt så vet jeg at verditapet på den vil være lavere enn en fossilbil (en Ford Mondeo med ekstrautstyr koster jo det samme som en Model S P85)

Men når Model S kom var mage villige til og betale 100 000kr bare for og slippe og stå i kø, vill også norske familier med god nok samlet inntekt være istand til og selv tape 100 000kr bare fordi de på død og liv må oppgradere til 4x4 pga de hadde problemer med sine piggfrie vinterdekk no i vinter?

Min bror er ekstremt intresert i Model S han også, men han venter med og bestille fram til 4x4 utgaven kommer, fordi han kunne tenkt seg 4x4, ett annet argument han også bruker er at andre som MÅ ha 4x4 kommer til og stille seg i kø på finn for og registrere annonser og selge bilene med tap for og betale den nye firehjulstrekkern sin


Øyvind.h

Etter å ha kjørt Model S nå i vinter kan jeg trygt fastslå at Model S er bedre på vinterføre enn min gamle (nye) VW Passat med fwd. At den ikke er fullt på høyde med 4wd er åpenbart, men at den er svært god på vinterføre er det ingen tvil om (i hvert fall med Nokian R2!). Jobber seg opp bakker der mange andre biler ville stått fast, pga lynkjapp antispinn.

At haugevis dumper sin rwd Model S for å kjøpe 4wd finner jeg svært usannsynlig, ettersom den er så god på vinterføre med rwd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

#4
Sitat fra: Birkus på fredag 28. mars 2014, klokken 14:50
Med tanke på at Tesla er avgifsfritt så vet jeg at verditapet på den vil være lavere enn en fossilbil (en Ford Mondeo med ekstrautstyr koster jo det samme som en Model S P85)

Men når Model S kom var mage villige til og betale 100 000kr bare for og slippe og stå i kø, vill også norske familier med god nok samlet inntekt være istand til og selv tape 100 000kr bare fordi de på død og liv må oppgradere til 4x4 pga de hadde problemer med sine piggfrie vinterdekk no i vinter?

Min bror er ekstremt intresert i Model S han også, men han venter med og bestille fram til 4x4 utgaven kommer, fordi han kunne tenkt seg 4x4, ett annet argument han også bruker er at andre som MÅ ha 4x4 kommer til og stille seg i kø på finn for og registrere annonser og selge bilene med tap for og betale den nye firehjulstrekkern sin
Helt fram til jeg begynte med elbil (for fem år siden) var samtlige av mine biler 4x4, nå er det kun 2-hjulstrekk som gjelder, så jeg går nok litt mot strømmen.
Da jeg var 18 bodde jeg et sted hvor man kun kom fram med 4x4 om vinteren, men kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hatt bruk for 4x4 én eneste gang i løpet av min elbilkarriere. Selv i dag bor jeg et sted hvor veien til dels er lang og bratt og kan være dårlig brøytet, men elbilene forserer denne uten problem.

Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.

Den eneste elbilen som (foreløpig) leveres med 4x4 er som kjent Model X. Jeg tror kjøpergruppen av denne blir :
- De som skal ha siste nytt, koste hva det koste vil
- De som har en håpløs hytte/gårds-vei
- De som elsker å trekke tilhenger
- De som er avhengig av en romslig 7-seter
- En kombinasjon av nevnte

Ellers kan jeg nevne at fritak fra bompenger er den viktigste grunnen til at folk kjøper elbil, ikke å slippe kø. Tilgang til kollektivfelt kommer langt ned på lista :)
http://elbil.no/politikk/1062-gratis-bompenger-er-viktigste-fordel
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Da jeg var 18 bodde jeg et sted hvor man kun kom fram med 4x4 om vinteren, men kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hatt bruk for 4x4 én eneste gang i løpet av min elbilkarriere.
Har hatt bruk for det 3 ganger i vinter, måtte sette elbilen igjen hos en nabo lenger nede i veien uten å få ladet. Og 2 ganger forrige vinter. Så ja, vi vil gjerne ha elbil med 4x4 om det byr seg til overkommelig pris.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Etter første vinter med Leaf der CR-V'en (ja jeg vet at det ikke er ordentlig 4x4) fikk stå i ro hadde jeg ikke noen større problemer. Så for min del er litt mer bagasjeplass, hengerfeste og ca dobbel rekkevidde mye viktigere enn 4x4

Mippen

Har hatt 4x4 på de to siste bilene mine men har ikke kjørt noe sted med leafen min som jeg har kjørt med min VW med 4x4 og ikke kommet fram. Hadde gjerne vurdert en modell s med 4x4 men vet ikke om jeg kjøper det. Kommer det model s med firehjulsdrift?
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Det er sterke tegn på at det kommer - men det kommer nok ikke før Model X kommer på markedet, altså senere i år eller neste år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

offpist

Kanskje Model S får hengerfeste også når AWD er på plass ;)
Lov å håpe..
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

tomrh

Jeg tror generelt det er lite behov for 4x4 nær byene. Veiene er godt vedlikeholdt og brøytingen er bra. På landsbygda derimot er det en del som har et helt reelt behov for dette. De fleste med reelt behov for 4x4 har nok ikke vurdert å kjøpe elbil enda, så det er ikke snakk om å konvertere noen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Det kommer sikkert også en performance AWD som reduserer 0-100 til 3,8 sekunder, øker topphastighet til 250 km/t eller noe slik - så det er jo behov for AWD i byene også. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Birkus

Sitat fra: tomrh på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:57
Jeg tror generelt det er lite behov for 4x4 nær byene.

Det er jo akkurat der du tar feil. Jeg bor i Bergen og dette er vell byen man har minst behov for 4x4/awd. Alikavell så skal alle ha de og de som eier de kommer med den "Jeg skal aldri gå fra firehjulstrekk, dette må jeg ha"

Birkus

Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Øyvind.h

Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA