Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av odahle, mandag 07. april 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

odahle

Har akkurat satt på de originale sommerdekkene samt medfølgende felg som jeg fikk fra Møller. Men jeg merker en markant økning i dekkstøy. Er det flere som har erfaringer med dette? En liten del kommer nok av at dekkene er flunk nye, men ellers vet jeg ikke. Lufttrykket skal være ok.

Kan det være den spesielle dimensjonen, eller egentlig bare fraværet av motorlyd?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

TB

Vinterdekk har mjuk gummi, som gir mindre lyd. Sommerdekk er laga av hard gummi, som gir mindre rullemotstand, men meir lyd.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

aageaasved

satte på mine sommerdekk i dag ble himelsk stilt,men hadde piggdekk på tidligere da  8)

Duken

Sitat fra: vivjohan på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:33
satte på mine sommerdekk i dag ble himelsk stilt,men hadde piggdekk på tidligere da  8)
Merket noe på forbruket? Eller er det så minimale forskjeller på pigg kontra sommerdekkene at en ikke merker noe uten å gå vitenskapelig til verks?

aageaasved


grrowl74

Noen flere som la merke til mye rust når dere skifta dekk? Saltes en del her jeg bor, men likevel.

Up-grade

Sitat fra: grrowl74 på mandag 21. april 2014, klokken 19:44
Noen flere som la merke til mye rust når dere skifta dekk? Saltes en del her jeg bor, men likevel.
Kan ikke si jeg reagerte på noe. Er det rust på skiver du tenker på eller andre steder? Hvilke felger kjører du med på vinteren?
Tungsten silver e-up!

grrowl74

Skivene så greie ut, men ringen innerst som man trer felgen innpå(ikke mekaniker, nei) - knallrød. Felgene er ganske åpne, men har spylt dem regelmessig gjennom vinteren. Men de er de tette rundt akkurat dette området hvor det er mye rust. Samme på samtlige hjulfester.

Up-grade

Blir fort rust der. Mener det er nav det heter. Det er ikke rust beskyttet på de fleste biler. Jeg pleier å børste med stålbørste på kontaktflaten på navet og legge veldig tynt med aluminiums pasta. Det er noe forferdelig griseri så bare ta på ringen. Etter at jeg begynte med det slipper jeg å slite med å få av hjula etter vinteren.
Tungsten silver e-up!

KreAture

Dekkstøy er å regne med når man bruker hardere gummi.
I tillegg kjører jeg på høyt trykk.

Resultat er 9.5-10 kWh/100km hvis jeg virkelig nonnekjører.

Careka

lurer ikke på sommerdekk,  men vinterdekkene,  hva merke skal bruke der ? continetal eller Nokia hakkap..  min forhandler vil selge meg 4 continetal med felger 10k.  ?  piggfritt.
tips......??
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

raathass

Jeg ble positivt overrasket da jeg satte på mine Hakka Blue i dimensjon 195/50-16.  Lite støy, veldig retningsstabil og rett og slett god å kjøre!

Råde

Sitat fra: Careka på mandag 02. juni 2014, klokken 22:49
lurer ikke på sommerdekk,  men vinterdekkene,  hva merke skal bruke der ? continetal eller Nokia hakkap..  min forhandler vil selge meg 4 continetal med felger 10k.  ?  piggfritt.
tips......??

Har erfaring med begge. Liker Conti best selv om nokian vel har fått litt bedre testresultater. Begge dekk ligger i topp så du gjør ikke feil uansett hva du velger. Mitt eneste problem med nokian (piggfritt) var lyd. I Golf VII fikk de en ulende lyd over 50. Samme erfaring hos bekjent i en Suzuki Kizasi (eller hvordan det staves).

10k er vel ikke så ille for kvalitetsdekk via forhandler forutsatt de sitter på felg. Meeen, det et heller ikke bra. Prøv å komme litt lenger ned ved å vise til priser andre steder fra. Pass på at det er momsfritt når du kjøper det med elbil.
e-Golf | X75D

Careka

valgte å ikke kjøpe fra Møller,  det kommer sikker flere merker før vinteren kommer, mer å velge i og prisen faller.
tror at forhandler tar mye for sine dekk.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Careka

E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA