Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Støykansellering i bil

Startet av cstromme, mandag 07. april 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Oreo på mandag 31. mars 2014, klokken 14:24

Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.

Så du vil aldri lade på en 43 kW ladestasjon heller da ? Eller superlader med høy SOC?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. mars 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Oreo på mandag 31. mars 2014, klokken 14:24

Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.

Så du vil aldri lade på en 43 kW ladestasjon heller da ? Eller superlader med høy SOC?
+1

cra

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. mars 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Oreo på mandag 31. mars 2014, klokken 14:24
Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.
Så du vil aldri lade på en 43 kW ladestasjon heller da ? Eller superlader med høy SOC?

Ikke for å fornærme deg (eller jo, egentlig litt, men mest på spøk ;) ) så må man vel være litt tett for å ikke skjønne hva noen med enkeltlader gjør på en 22kW lader. De lader jo batteriet, selvsagt!  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Sitat fra: Oreo på mandag 31. mars 2014, klokken 14:24
Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.
Så lenge det er nok ladepunkter der så går det jo greit. Men den dagen folk står i kø for å lade og bilen som lader har enkeltlader så skjønner jeg tegninga di. Det blir omtrent som når det er 90-sone, fysisk midtdeler, lang kø og en bil helt fremst kjører i 45 km/t. Hadde det vært flerfelts motorvei (dvs flere 22 kW-ladere tilgjengelig) ville alle de andre bare kjørt forbi i de andre feltene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cairnz

Fikk ladet for første gang med 19kW i dag.

Åh, så deilig!

Begrenset på 26/32 inntil de får det som trengs for å få oppgradert. Regner med det er en oppdatert versjon av 1025646-00-B som nevnt tidligere i tråden som trengs, i tillegg til en liten OTA-fiks som tillater 16A pr dellader.

Fikk forøvrig også 1.51.96 i dag, noen som vet forskjellen fra .94 ?
Elbilist

t0ffluss

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 22:46
Lagt inn mine egne tolkninger.. Høres ikke veldig mye jobb ut. :)


ASY,HV HARN,HVJB_CHARGER,AC/DC,SLAVE,EU (1025646-00-B)
- Harness - kabling fra lader til bil?
ASY,GRND STRAP,BRAIDED,WITH TERM,CHRGR (1008531-00-C)
- Jordleder?
SCR,M61.0X12,PH,TORX,STL,SEMS,PATCH (1011427-00-B)
- Skrue, M6 1cm x 12cm?

Korr: M6 pitch 1mm x 12stk

NUT,HEX,M6,1.0,STL,ZINCFLAKE,SL (1006799-00-B)
- Mutter M6 1cm?

Korr: samme her, M6 pitch 1mm

ASY,HRN,LOOP,HVIL,SLAVE CHARGER (1028415-00-A)
- Harness - kabling mellom laderne?
ASY,GEN2 CHRGR,MDLS (1014963-00-C
- Selve laderen?
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

pej

Jeg syns 40´høres veldig mye ut for en lader? Jeg har dobbeltlader, men om en av disse ryker etter garantitiden vil det da koste 40´for å bytte den som har feil? Hvis dette er gjennomsnittet på bytting av deler så blir jo dette et ekstremt dyrt bilhold om noen år. Selv kjører jeg bort garantien på 2 år...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman


Epleskreller

Har passert 20.000 km og aldri hatt behov for dobbeltlader, dvs aldri ladet et sted jeg ville fått mere effekt. Unntaket er i garasjen min der jeg kun får 13A på den røde stikken. Dette skal fikses, så ser ikke det som noe problem. Den lader ansett kjapt nok..

På langturene mine har jeg brukt superlader, og de blir det flere av. Angrer ikke på valg av enkeltlader. Viktigste argument  for min del for dobbel er kanskje bare tanken på at jeg en gang vil oppleve halve hastigheten.. usikker på hva jeg ville valgt i dag når det er kommet frem at det er begrensninger i enfase fra type 2-lader.

Sefølgelig, bruksmønstre er viktig, jeg ser ikke for meg å koble til masse 22kW-punkter.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. mars 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Oreo på mandag 31. mars 2014, klokken 14:24

Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.

Så du vil aldri lade på en 43 kW ladestasjon heller da ? Eller superlader med høy SOC?

Superladerne er parkoblet slik at om én lader på si 100kW er det bare 20kW igjen til nr. 2. Det blir altså ingen sløsing med ressurser før 2 stk. med høy SOC lader på samme SC. Så lenge man er obs på denne parkoblingen vil dette ikke skje veldig ofte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bonefish

Har samme erfaring som Epleskreller. Kjørt snart 15000 km og har ikke hatt behov for noen 22 kw punkt. Har hatt god bruk for det blå adapteret med 3-fasovergang. Slike stikk finner en over alt her vest.
De har satt opp noen 22 kw punkt på Sartor senter. Dette er en betalingsløsning til 60 kr timen. Tror nok det blir vanlig å måtte betale for å bruke 22 kw punkt rundt i landet.
Når jeg valgte vekk dobbeltladeren så veide jeg den opp mot Chademo adapteret ( når det nå måtte komme  :o )og for min del så var ikke valget vanskelig.

Folk har forskjellig behov så det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for en annen.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Bjørn

Og jeg angrer som en hund på enkeltlader..! utrolig irriterende å stå på en 22/44kw type2 punkt å lade i halvparten av hastigheten jeg *kunne* fått om jeg ikke hadde vært gnien v bestillingen! Sist gang på Nissan forhandleren på Sortland, Nordlands *eneste* type2 punkt!

cstromme

Sitat fra: Bonefish på lørdag 26. april 2014, klokken 09:35
Folk har forskjellig behov så det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for en annen.

Helt enig. I utgangspunktet tror jeg nok at behovet for dobbeltlader hos oss kommer til å oppstå en gang i året, kanskje sjeldnere. Men de få gangene vi "trenger" det så hadde det vært så slitsomt å ikke ha det at vi valgte å få lagt det på.

Antar vi kommer til å kjøpe en Model E som bil nummer 2 om noen år når den kommer, og der ser jeg ikke behov for dobbeltlader i det hele tatt.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Jejl

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. april 2014, klokken 08:03
Og jeg på 2,5 - 3 år. Heldigvis finnes det reklamasjonsrett.
Etter det jeg har forstått så er ikke reklamasjonsretten på 5 år noen absolutt grense. Hvis du kjører betydelig mer enn det som er vanlig, så bortfaller sannsynligvis reklamasjonsretten etter hvert. Kommer du noe særlig over 120.000km så tror jeg ikke du kan regne med å få noe på reklamasjon. Da må det isåfall være snakk om deler som er ment til å vare i minimum 5 år og som ikke blir påvirket av kjørelengden.

Muffinman

Nei, reklamasjonsfristen er absolutt juridisk sett. Men det er ikke det samme som at man får gjennomslag for reklamasjonen. Det er sikkert det siste du mener.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA