Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Støykansellering i bil

Startet av cstromme, mandag 07. april 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Høgis på fredag 28. mars 2014, klokken 20:04
Har hatt TMS i over 5 mnd. og enda ikke hatt behov for dobbeltlader. Hmmm....... skal jeg lade 3 kontra 6 timer? Ville mye heller valgt CHadeMO adapter, som har ladefart på ca. 200A . MEN ser at det er tatt ut av den norske menyen som valgmulighet, noe jeg fryktet. Snakket litt med folkene på Salto og de nevnte at et adapter med slik strømoverføring pr. i dag ikke er lovlig.

Hmm... Ikke bra; jeg bestilte heller ikke dobbeltlader, og har lurt litt på om jeg skal angre på det eller ikke. Har tenkt at en ChaDemo-adapter ville være en bedre (og ikke minst billigere) løsning enn ettermontering. Det er for min del uansett ikke noen big deal; langturer blir nok på SC-strekninger uansett. Ettermontering til 40k er i alle fal uaktuelt; kan bo mye på hotell med treglading for de pengene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

Om det er for seint så er det bare å glemme det, 40 k er det ikke verdt og 11 kw lading er jo ikke dårlig det heller, men det er nok en bra ting å ha, selv om en ikke trenger den ofte.

Med flere og flere elbiler blir det større press på ladepunktene, til tross for at det også kommer mange nye punkter er det langt fra nok til å dekke det økte behovet og konsekvensen blir mer ventetid ved ladepunktene så dermed blir det jo veldig ok å få godt med juice når en først kommer til:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cstromme

Er ærlig talt veldig usikker nå. Ser ikke for meg at vi kommer til å lade noe på andre ladere enn den hjemme, på hytten på Bjorli, eller på SC på vei til de 3 byene. Mulig det blir en Europatur i 2016, men da burde det jo være godt med SCere nedover. Og for hotellovernatting kommer vi nok til å velge å bo på hotell med ladeplass uansett, og da blir det jo iallefall minst en 12 timers pause.

Det eneste som jeg tror kan ha litt utslag her er gjensalg av bilen.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Bjørn

Sitat fra: cstromme på lørdag 29. mars 2014, klokken 22:45
Er ærlig talt veldig usikker nå. Ser ikke for meg at vi kommer til å lade noe på andre ladere enn den hjemme, på hytten på Bjorli, eller på SC på vei til de 3 byene. Mulig det blir en Europatur i 2016, men da burde det jo være godt med SCere nedover. Og for hotellovernatting kommer vi nok til å velge å bo på hotell med ladeplass uansett, og da blir det jo iallefall minst en 12 timers pause.

Det eneste som jeg tror kan ha litt utslag her er gjensalg av bilen.

Jeg kan bare legge til mine erfaringer.. Satt m akkurat samme holdning som du har nå, når jeg bestemte meg for enkeltlader.. også var det jo kjekt å spare 10k..

Angrer veldig nå! og har innsett at det aldri kan bli for mye ladefart på en elbil.. det er jo som du sier veldig sjelden man får bruk for dette, men de få gangene så er det surt å vite at her må jeg feks ta ovenatting på en plass som bare kan tilby schuko, fordi jeg ikke rekker fram til en bedre plass.. fordi jeg ikke orker å stå på en type 2 lader 2t. ekstra får å få det jeg trenger.
Egentlig like surt hver gang jeg står på en 22kw plass, og ikke kan få mer en på en vanlig 16A 400V kontakt.. og slik som det har vært til nå, og også vil være i uoverskuelig fremtid ser det ut som, så får vi m enkeltader ikke full pupp på en slik kontakt engang.. pga denne forb. begrensningen som hindrer de siste 2kw.. altså max 9 kw/ 42km't som det er nå.

Brede

Sitat fra: cstromme på lørdag 29. mars 2014, klokken 22:45
Er ærlig talt veldig usikker nå. Ser ikke for meg at vi kommer til å lade noe på andre ladere enn den hjemme, på hytten på Bjorli, eller på SC på vei til de 3 byene. Mulig det blir en Europatur i 2016, men da burde det jo være godt med SCere nedover. Og for hotellovernatting kommer vi nok til å velge å bo på hotell med ladeplass uansett, og da blir det jo iallefall minst en 12 timers pause.

Det eneste som jeg tror kan ha litt utslag her er gjensalg av bilen.

Jeg gjorde samme vurdering som deg. Etter snart 6000km angrer jeg ikke da jeg ser at jeg med bruksmønsteret mitt ikke har behov for dobbeltlader.

shb

Sitat fra: Høgis på fredag 28. mars 2014, klokken 20:04
Har hatt TMS i over 5 mnd. og enda ikke hatt behov for dobbeltlader. Hmmm....... skal jeg lade 3 kontra 6 timer? Ville mye heller valgt CHadeMO adapter, som har ladefart på ca. 200A . MEN ser at det er tatt ut av den norske menyen som valgmulighet, noe jeg fryktet. Snakket litt med folkene på Salto og de nevnte at et adapter med slik strømoverføring pr. i dag ikke er lovlig. Vil tro det er endel som har bestilt bilen med dette adapteret og kanskje ikke får det. Har enda ikke fått blått adapter, selv etter 5 mnd. Syntes også det er kritikkverdig at jeg kun får ladet med 13 A ved 3-fas 400v (enn så lenge) Ble lovet noe annet da jeg bestilte bilen.

Min med dobbelader lader med 16A på 3 fase 400V 11kW og 32A på 1 fase 230V 7.4kW men på Saltoboks 22kW stopper den pr nå på 26A 18 kW

Min bil brukte de 3 dager på å montere inn den manglende laderen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

hgs

Jeg var også i dilemmaet dobbeltlader eller ikke - og valgte det vekk da jeg ikke så behovet.
Da jeg tenkte litt mer over prisen ved bestilling kontra retrofit ble det til at jeg ringte Tesla likevel og lurte på om det gikk an å ombestemme seg. Dette var sist lørdag, ca 4 uker etter utdelt VIN.

Svaret var at ja, det gikk an. Men jeg risikerte å havne bakerst i køen, og dermed utsette leveringen med flere måneder.  :( Ikke helt sikkert selvfølgelig, men det var ikke særlig fristende.

Hvis du er i tvil tror jeg det er lurt å gå for dobbeltlader. Den dagen Tesla tilbyr et CSS/Combo - adapter for ordentlig hurtiglading utenfor SC-nettverket vil jeg neppe angre på enkeltladeren, men dette er jo i det blå enda slik jeg har forstått.

Når det er sagt: Det viktigste er nok fortsatt bruksmønsteret ditt. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Kristian O

Sitat fra: hgs på søndag 30. mars 2014, klokken 14:43
Jeg var også i dilemmaet dobbeltlader eller ikke - og valgte det vekk da jeg ikke så behovet.
Da jeg tenkte litt mer over prisen ved bestilling kontra retrofit ble det til at jeg ringte Tesla likevel og lurte på om det gikk an å ombestemme seg. Dette var sist lørdag, ca 4 uker etter utdelt VIN.

Svaret var at ja, det gikk an. Men jeg risikerte å havne bakerst i køen, og dermed utsette leveringen med flere måneder.  :( Ikke helt sikkert selvfølgelig, men det var ikke særlig fristende.
Eg fekk samme svar som deg når eg ringte og spurte om å endre bestilling. Mulig levering vart forsinka, men eg har til slutt endt opp med levering 14 dager før leveringsdato ved bestilling...med dobbellader  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hgs

Sitat fra: Kristian O på søndag 30. mars 2014, klokken 15:41
Sitat fra: hgs på søndag 30. mars 2014, klokken 14:43
Jeg var også i dilemmaet dobbeltlader eller ikke - og valgte det vekk da jeg ikke så behovet.
Da jeg tenkte litt mer over prisen ved bestilling kontra retrofit ble det til at jeg ringte Tesla likevel og lurte på om det gikk an å ombestemme seg. Dette var sist lørdag, ca 4 uker etter utdelt VIN.

Svaret var at ja, det gikk an. Men jeg risikerte å havne bakerst i køen, og dermed utsette leveringen med flere måneder.  :( Ikke helt sikkert selvfølgelig, men det var ikke særlig fristende.
Eg fekk samme svar som deg når eg ringte og spurte om å endre bestilling. Mulig levering vart forsinka, men eg har til slutt endt opp med levering 14 dager før leveringsdato ved bestilling...med dobbellader  :)

Mange takk!
Innlegget ditt vippa beslutningen min i "riktig" retning. Ringte Tesla på nytt i dag og snakket med en hyggelig dame. Dobbeltlader var ikke noe problem å legge på, og bilen ville antakelig gå i prod i løpet av 2 uker som planlagt.

For å holde seg litt mer til topic: Jeg fikk klart inntrykk av at så lenge man bestilte før produksjonsstart var det ikke noe problem å få endre dette. Retrofit ville derimot koste 40-45k. Måten det ble sagt på ga iallfall meg inntrykk av at retrofit var noe Tesla ikke var så interessert i å holde på meg, og det gjenspeiles vel i prisen.     
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

cstromme

Sendte epost til de i går kveld. Såfremt jeg får samme beskjeden så tror jeg at jeg bare legger på dobbeltlader her og.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Teslafanboy

Rød P85, Brune perfomance seter, karbonfiber dekor, 21" grå turbinefelger, alt utstyr untatt + og barneseter ;) Levering juni/juli

cstromme

Fikk en telefon nå. Bilen skulle til å gå i produksjon, men de fikk lagt på dobbeltlader uten noen endring i leveringstid. :D :D :D
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

RoadRunner

Sitat fra: cstromme på mandag 31. mars 2014, klokken 12:37
Fikk en telefon nå. Bilen skulle til å gå i produksjon, men de fikk lagt på dobbeltlader uten noen endring i leveringstid. :D :D :D
Gratulerer! Meget klok beslutning.
Man kan spekulere så mye man vil i forkant, men den dagen man har behovet og muligheten for å lade, men ikke hardware - så angrer man dypt og inderlig. Spesielt når man har tynet kilometre istedet for varme i bilen i -10C, det er midt på natta og man skal på jobb neste dag men det er fortsatt mange mil igjen... kona er sur og ungene griner i baksetet + bikkja har pisset i buret  :o. (Ja, litt krisemaksimering, men altfor nær min erfaring fra det virkelige liv ;-)).
Sørg i tillegg for å ha overganger fra alle typer kontakter du regner med å ha tilgang til!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Oreo

Skjønner ikke problemet egentlig.
VET du at du ikke har behov for dobbeltlader, ja da lar du være.

Er du i tvil, ja hva er 10k ekstra?? Tviler på at noen banner, angrer og ligger søvnløs om natta fordi de brukte 10k ekstra på en bil til over en halv mill. At det kan forekomme det ovenfornevnte scenario p.g.a. det motsatte, altså ikke valg av dobbeltlader, regner jeg som meget sannsynlig.
Som jeg også har nevnt før, av respekt for den personen (meg f.eks.) som står bak deg i køa for å lade, bør du ha dobbeltlader.  ;)
Egentlig, for å være ærlig og uten å ville trampe noen på tærne eller fornærme noen, skjønner jeg ikke helt hva en med enkeltlader har å gjøre på en 22kW lader.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Kristian O

Enda en Type 2 ladestasjon dukka opp i dag, med veldig fin plassering: Hovdetun, Bykle. Det er i Setesdalen.
Fra Aurland til Kristiansand er det rett under 50 mil, så den er litt drøy. Med en time i Bykle (18 mil fra Kristiansand) har man en god buffer.
Vi vil kjøre forbi denne i sommer. Riktignok etter 2 døgn på campingplass 11 mil lenger nord så behovet for vår del er ikkje det heilt store, men det er artig å sjå at fordelene med dobbellader blir større.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA