Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Støykansellering i bil

Startet av cstromme, mandag 07. april 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

cstromme

Lurer på om jeg bommet litt når jeg ikke gikk for dobbeltlader. Vet fortsatt ikke om jeg får bruk for det, men til under 10.000,- ved bestilling og til mange ganger den prisen i etterkant har jeg plutselig blitt usikker på om jeg burde ha gått for denne.

Kan de montere denne før levering her i Norge, eller vil den da komme på samme prisen som om jeg får den ettermontert etter utlevering?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

JohanH

Uten å sitte med fasit svar (spør Tesla) så ville jeg sagt 99,99% sannsynlig at du ikke får det til 10.000 kr hvis de skal gjøre det etter bilen har forlatt fabrikken.

Oreo

Enig med Johan.
Tesla er kjent for å ha vært ganske strix på å kunne endre bestilling etter "deadline".
Det kan jo hende du kunne ha vært heldig at dem monterte den i USA, men det er nok drømmetenkning, og ville kreve en hel del ekstra ressurser, noe de nok ikke prioriterer slik trykket er nå om dagen. Tenker du får et kort og greit svar: "Nei", med mulighet for et "dessverre" på slutten.
De fleste som fikk biler tidlig fikk levert med enkeltlader, meg selv inkludert. Da dette var pga. lite kapasitet på fabrikken fikk vi montert dette i ettertid (kostnadsfritt naturligvis).
Har jo vært en del skriverier rundt for eller imot dobbeltlader. Sist jeg hadde bruk for min var for tre dager siden. Anbefaler alle til å overveie dobbeltlader nøye. Er du litt i tvil, ta med.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Teslanewbie

40000kr koster det med ettermontering , jeg fikk lagt til dobbellader i siste liten til fabrikspris.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Havebigfun

Det er riktig- ettermontering koster 40 k- selv om det skjer før bilen utleveres. Det er en omfattende jobb- derfor den høye prisen.

cstromme

Skal kontakte dem over helgen og høre. Får ikke bilen før i juni, og den har ikke gått i produksjon enda, men er redd for at den blir forsinket selv om jeg får som svar tilbake at den ikke blir det.

Dobbeltlader vil stort sett kun være i bruk av oss kanskje en gang i året. Bor i Ålesund og når vi kjører et sted så er det enten Bjorli, Bergen, Trondheim eller Oslo. Og på de strekkene har jo vi (eller får) superchargere. Men det hadde vært greit hvis vi plutselig finner ut at vi skal ta en kjøretur nedover Europa om et år eller to.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Havebigfun

er bilen ikke produsert kan du sikkert oppgradere til 10 k- jeg ville gjort det.

Høgis

Har hatt TMS i over 5 mnd. og enda ikke hatt behov for dobbeltlader. Hmmm....... skal jeg lade 3 kontra 6 timer? Ville mye heller valgt CHadeMO adapter, som har ladefart på ca. 200A . MEN ser at det er tatt ut av den norske menyen som valgmulighet, noe jeg fryktet. Snakket litt med folkene på Salto og de nevnte at et adapter med slik strømoverføring pr. i dag ikke er lovlig. Vil tro det er endel som har bestilt bilen med dette adapteret og kanskje ikke får det. Har enda ikke fått blått adapter, selv etter 5 mnd. Syntes også det er kritikkverdig at jeg kun får ladet med 13 A ved 3-fas 400v (enn så lenge) Ble lovet noe annet da jeg bestilte bilen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

P85D+

Ettermontering er ikke omfattende. Sitter under baksetet. Bruker under timen på å montere den. I tillegg div. SW oppgraderinger. Totalt 2 - 3 timer.

P85D og 85D

jkirkebo

Sitat fra: Høgis på fredag 28. mars 2014, klokken 20:04
Har hatt TMS i over 5 mnd. og enda ikke hatt behov for dobbeltlader. Hmmm....... skal jeg lade 3 kontra 6 timer? Ville mye heller valgt CHadeMO adapter, som har ladefart på ca. 200A .

200A? Ja, spesifikasjonene støtter dette. Men ingen av pluggene eller ladestasjonene gjør det, så du ender nok opp med 120A som maks. Det betyr ca. 46kW eller omtrent det dobbelte av en 22kW stolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TeslaSignature på fredag 28. mars 2014, klokken 20:23
Ettermontering er ikke omfattende. Sitter under baksetet. Bruker under timen på å montere den. I tillegg div. SW oppgraderinger. Totalt 2 - 3 timer.

Det kan vel hende det er slik at de bilene som ble levert med enkeltlader i høst pga. leveringsproblemer på dobbeltlader ble forberedt for dobbeltlader på en slik måte at det var enkelt å ettermontere den? Og at ettermontering på en bil som ikke er forberedt for dette tar mye lengre tid?

Det kan f.eks være ting som ledningsnett, kjølevannslanger osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. mars 2014, klokken 22:13
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 28. mars 2014, klokken 20:23
Ettermontering er ikke omfattende. Sitter under baksetet. Bruker under timen på å montere den. I tillegg div. SW oppgraderinger. Totalt 2 - 3 timer.

Det kan vel hende det er slik at de bilene som ble levert med enkeltlader i høst pga. leveringsproblemer på dobbeltlader ble forberedt for dobbeltlader på en slik måte at det var enkelt å ettermontere den? Og at ettermontering på en bil som ikke er forberedt for dette tar mye lengre tid?

Det kan f.eks være ting som ledningsnett, kjølevannslanger osv.

Er laderene væskekjølte..?! trodde det var vifter jeg hørte summe igang når man kommer opp i litt ampere.. men da er det vel kjøevanspumper jeg hører.. :)

petersv

Ettermontering innebærer følgende:

Cause: Mounted slave charger
Correction: Second Charger - Install Second charger installed. Part ASY,HV HARN,HVJB_CHARGER,AC/DC,SLAVE,EU (1025646-00-B) ASY,GRND STRAP,BRAIDED,WITH TERM,CHRGR (1008531-00-C) SCR,M61.0X12,PH,TORX,STL,SEMS,PATCH (1011427-00-B) NUT,HEX,M6,1.0,STL,ZINCFLAKE,SL (1006799-00-B) ASY,HRN,LOOP,HVIL,SLAVE CHARGER (1028415-00-A) ASY,GEN2 CHRGR,MDLS (1014963-00-C ;)

hvor lang tid det tar vet jeg ikke.

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på fredag 28. mars 2014, klokken 22:21
Er laderene væskekjølte..?! trodde det var vifter jeg hørte summe igang når man kommer opp i litt ampere.. men da er det vel kjøevanspumper jeg hører.. :)

Radiatorvifter tenker jeg. De trengs nok når bilen står stille og lader med høy strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

 Lagt inn mine egne tolkninger.. Høres ikke veldig mye jobb ut. :)


ASY,HV HARN,HVJB_CHARGER,AC/DC,SLAVE,EU (1025646-00-B)
- Harness - kabling fra lader til bil?
ASY,GRND STRAP,BRAIDED,WITH TERM,CHRGR (1008531-00-C)
- Jordleder?
SCR,M61.0X12,PH,TORX,STL,SEMS,PATCH (1011427-00-B)
- Skrue, M6 1cm x 12cm?
NUT,HEX,M6,1.0,STL,ZINCFLAKE,SL (1006799-00-B)
- Mutter M6 1cm?
ASY,HRN,LOOP,HVIL,SLAVE CHARGER (1028415-00-A)
- Harness - kabling mellom laderne?
ASY,GEN2 CHRGR,MDLS (1014963-00-C
- Selve laderen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA