Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av vonar, mandag 07. april 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

vonar

Hei,

Hentet bil i går (jippi), og ladet for første gang i natt, utendørs. Jeg har adaptersettet fra jkirkebo og plugget UMC via den blå pluggen til schukokabelen fra settet, og i en offentlig ladestasjon i Oslo. Funket fint.

Men så slo det meg: hvordan gjør dere det med kabelen og skjøtene? Det er jo skjøt fra schukobiten til blå adapter, og fra blå adapter til UMC. Liker ikke tanken på regnvær, snø, meteorregn e.l.

Er det noen som pakker inn dette på noe vis? Føler ikke akkurat for å surre plastposer rundt, kanskje det finnes andre og mer elegante løsninger?
Oslo

svimtapp

Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Nuvolari

Sitat fra: svimtapp på fredag 28. mars 2014, klokken 12:30
Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Jeg har schuko skjøten og kladden i en boks med hull til kabel inn på ene siden og hull til kabel ut på andre siden. 100% vannett.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

vonar

Sitat fra: Nuvolari på fredag 28. mars 2014, klokken 14:17
Sitat fra: svimtapp på fredag 28. mars 2014, klokken 12:30
Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Jeg har schuko skjøten og kladden i en boks med hull til kabel inn på ene siden og hull til kabel ut på andre siden. 100% vannett.

Interessant. Hvor fikk du dette fra? Noe du mekket selv, eller? Tips meg gjerne om hvordan jeg enkelt kan få til noe lignende :)
Oslo

Nuvolari

#4
Sitat fra: vonar på søndag 30. mars 2014, klokken 15:43
Sitat fra: Nuvolari på fredag 28. mars 2014, klokken 14:17
Sitat fra: svimtapp på fredag 28. mars 2014, klokken 12:30
Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Jeg har schuko skjøten og kladden i en boks med hull til kabel inn på ene siden og hull til kabel ut på andre siden. 100% vannett.

Interessant. Hvor fikk du dette fra? Noe du mekket selv, eller? Tips meg gjerne om hvordan jeg enkelt kan få til noe lignende :)

Ja mekket selv. På Clas Ohlson har de transperente bokser i ulike størrelser. Kjøpt en på ca 30x35x20 hxbxd. Lokket bygger litt utenfor boksen og hullet jeg laget rett nedenfor lokket er skjermet for regn ved at lokket danner et tak. Hullet laget jeg ved å drille et hull på samme dim som kabelen. Så brukte stikksag de siste 5mm opp til toppen av boksen slik at jeg får lagt kabelen ned i åpningen.

Gi beskjed om du vil at jeg skal ta bilder.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

MyTess


Nuvolari

Beklager har ikke noe verktøy for å redusere oppløsning på bilder på denne maskinen så pga størrelsebegrensning her på foumet må jeg poste bildene i 2 innlegg.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

fredag

Sitat fra: vonar på fredag 28. mars 2014, klokken 11:01
Hei,

Hentet bil i går (jippi), og ladet for første gang i natt, utendørs. Jeg har adaptersettet fra jkirkebo og plugget UMC via den blå pluggen til schukokabelen fra settet, og i en offentlig ladestasjon i Oslo. Funket fint.

Men så slo det meg: hvordan gjør dere det med kabelen og skjøtene? Det er jo skjøt fra schukobiten til blå adapter, og fra blå adapter til UMC. Liker ikke tanken på regnvær, snø, meteorregn e.l.

Er det noen som pakker inn dette på noe vis? Føler ikke akkurat for å surre plastposer rundt, kanskje det finnes andre og mer elegante løsninger?

Ladestolpene i Oslo er i ferd med å byttes ut med type2-utgang, og da unngår man dette problemet. Nok en fordel med type2 fremfor schuko til offentlig lading.

Hjemme har jeg utendørs ladekontakt på husvegg under 20-30cm takskjegg, og da er det ikke noe problem.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

vonar

Sitat fra: svimtapp på fredag 28. mars 2014, klokken 12:30
Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Hvorfor måtte du hente en tredje ladekabel, var det pga. vannskader?
Oslo

vonar

Sitat fra: Nuvolari på søndag 30. mars 2014, klokken 20:31
Beklager har ikke noe verktøy for å redusere oppløsning på bilder på denne maskinen så pga størrelsebegrensning her på foumet må jeg poste bildene i 2 innlegg.

Takker! Kanskje jeg fikser noe lignende selv.

Du tror ikke at kablene ligger for nære hverandre inne i boksen? Har respekt for å kveile ut skjøtekabler skikkelig, men det er jo noe luft mellom der.
Oslo

Nuvolari

Sitat fra: vonar på søndag 30. mars 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Nuvolari på søndag 30. mars 2014, klokken 20:31
Beklager har ikke noe verktøy for å redusere oppløsning på bilder på denne maskinen så pga størrelsebegrensning her på foumet må jeg poste bildene i 2 innlegg.

Takker! Kanskje jeg fikser noe lignende selv.

Du tror ikke at kablene ligger for nære hverandre inne i boksen? Har respekt for å kveile ut skjøtekabler skikkelig, men det er jo noe luft mellom der.

Jeg har minst mulig kabel oppe i boksen. Blir ikke varmt men jeg lader som regel på 8A. Man kan også øke luftingen ved å lage hull i boksen rett under kanten av lokket slik at den fremdeles er vanntett.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

svimtapp

Sitat fra: vonar på søndag 30. mars 2014, klokken 22:22
Sitat fra: svimtapp på fredag 28. mars 2014, klokken 12:30
Forslaget fra Tesla Servicesenter når jeg var og hentet min ladekabel nummer 3, var å pakke inn "kladden" i plast da den tydeligvis ikke er vanntett. Virker ikke helt som de har designet en kabel som er tenkt brukt utendørs...  ::)

Hvorfor måtte du hente en tredje ladekabel, var det pga. vannskader?

Det stemmer, på den første hadde det tydeligvis kommet vann inn i pistolgrepet. På den andre var det i selve "kladden" det hadde kommet vann inn. Så mine to første kabler har tydeligvis vært laget for innendørs bruk :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA