Hvor ofte lader du bilen andre steder enn hjemme?

Startet av flux, fredag 28. mars 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: emil på lørdag 29. mars 2014, klokken 14:44
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. mars 2014, klokken 08:10
Jeg har mulighet til å lade hjemme så lader nesten alltid hjemme med unntak av noen få ganger i mnd. Jeg lurer på en ting i forhold til de som ikke har lademuligheter hjemme. Blir ikke det mye pågang på de offentlige ladeplassene når det er flere som også ikke har lademuligheter? Noen steder er det også begrensing på ladetid, hvordan løser dere det?

Innen 500M radius er det 8 ladepunkter fordelt på 4 stolper på tre plasser, og det er heldigvis veldig sjelden alle plassene er defekte eller opptatt på kveld/natt. Alle plassene har 10t parkeringstid, så parkerer jeg der ca 22 er det godt nok til å komme seg avgårde 07:30.

Jeg kjører ikke mer enn 6-7mil pr dag nå og prøver å alltid ha et "buffer" tilsvarende en tur til jobb der det alltid er mulighet for noen timers lading. I tillegg til de nevnte plassene over er det 6 plasser i parkeringhus med betaling hvis det skulle være fullt de andre stedene og jeg trenger strøm. Jeg har en fast parkeringsplas til bilen uten direkte lademulighet, men har avtale med en nabo der jeg kan få låne strøm hvis det skulle bli helt krise. Hurtiglader er det også noen km unna, og den har jeg måttet bruke et par ganger når strømmen har forsvunnet like etter tilkobling av nesten tom bil.

Men selv med disse utfordringene har jeg kjørt 14.000km på 6mnd uten å komme til skilpadde en eneste gang.

Jeg lurer fordi det er jo en del pendlere som også har lyst å benytte seg av lademulighetene. Vurderte selv å kjøpe elbil når jeg bodde i nærheten av sentrum men hadde ikke lademuligheter hjemme. Tenkte selv da at det var litt risky å basere seg på offentlig lading fordi det kunne være opptatt når jeg trengte å lade også tenkte jeg det var litt "uetisk" av meg å basere meg bare på offentlig lading når kanskje noen som pendler langt sårt trenger strøm. På den andre siden har jo alle rett til å lade på et offentlig punkt. Nå har jeg uansett ikke det problemet. Lader hjemme og noen ganger på kjøpesenter dersom jeg skal langt.
Fremtiden er elektrisk.

Sirka

Sitat(...)også tenkte jeg det var litt "uetisk" av meg å basere meg bare på offentlig lading når kanskje noen som pendler langt sårt trenger strøm.

Den forsto jeg ikke helt - hvorfor skulle det være mer "uetisk" av oss som bor i sentrum og faktisk ikke har mulighet til å lade hjemme, enn for pendlerne ...? Jeg ser på offentlige ladepunkter som en del av incentivene for å få flest mulig til å bruke elbil - og tenker at sentrumsbeboere og pendlere er likestilte i så måte. Dessuten slåss vi ikke om ladepunktene på samme tid, sentrumsbeboere har behov for strøm på kveld, natt og i helger, mens pendlerne har behov på dagtid (sånn stort og gjennomsnittlig sett). Hvis jeg skulle hevet inn en brannfakkel her, kunne jeg kanskje argumentert for at den "uetiske" bruken står de for som lader offentlig bare fordi de kan, ikke fordi de egentlig trenger det ...
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Mippen

Sitat fra: Sirka på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:14

Sitat(...)også tenkte jeg det var litt "uetisk" av meg å basere meg bare på offentlig lading når kanskje noen som pendler langt sårt trenger strøm.

Den forsto jeg ikke helt - hvorfor skulle det være mer "uetisk" av oss som bor i sentrum og faktisk ikke har mulighet til å lade hjemme, enn for pendlerne ...? Jeg ser på offentlige ladepunkter som en del av incentivene for å få flest mulig til å bruke elbil - og tenker at sentrumsbeboere og pendlere er likestilte i så måte. Dessuten slåss vi ikke om ladepunktene på samme tid, sentrumsbeboere har behov for strøm på kveld, natt og i helger, mens pendlerne har behov på dagtid (sånn stort og gjennomsnittlig sett). Hvis jeg skulle hevet inn en brannfakkel her, kunne jeg kanskje argumentert for at den "uetiske" bruken står de for som lader offentlig bare fordi de kan, ikke fordi de egentlig trenger det ...

Mener det ikke er galt. Mener bare det er viktig å dele på de få ladepunktene som er. Blitt ganske mange elbiler etter hvert. For min del kjører jeg ganske mye og da måtte jeg ha ladet både på dagtid og på kveld/natt, og hadde både hatt problem med å få plass når jeg trenger lading og hadde tatt opp plasser for pendlere. Jeg kunne derfor ikke ha basert meg på bruke offentlig lading som energikilde siden jeg ikke kunne lade hjemme. Det er ikke noe i veien for å lade slik så lenge man har et kjøremønster og ladebehov som passer. Det er noe annet å bruke det som fast parkeringsplass og ta opp lademuligheten for de som pendler.

Har selv sett eksempel på folk som parkerer på offentlig plasser og står der flere dager i strekk uten å flytte seg en tomme.
Fremtiden er elektrisk.

Sirka

Selvfølgelig skal man ikke parkere og bli stående på et ladepunkt utover fulladet (eller så full man trenger) - det tror jeg alle er enige i. Selv lader jeg når jeg trenger det, og parkerer på vanlig gateparkering ellers. Jeg tror egentlig vi er veldig enige. :)

Litt OT: For øvrig er det skandaløst skrinnt med offentlige ladepunkter i Bergensområdet! Bor heldigvis nært nok Bystasjonen til at det er et alternativ, bortsett fra plassene der er det jo omtrent ingen plasser i sentrum ... Det ser ut som det er en god del punkter på ladekartet - men nesten ingen av dem er faktisk mulige å lade på. Opptil flere er faktisk inne i låste garasjeanlegg ... *hjertesukk*

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

jkirkebo

Hvis jeg skulle hevet inn en brannfakkel her, kunne jeg kanskje argumentert for at den "uetiske" bruken står de for som lader offentlig bare fordi de kan, ikke fordi de egentlig trenger det ...

På en annen side er det en del ladepunkter der bruken er lav. Da kan det være greit å bruke de litt så eier ser at behovet er der. F.eks ladet jeg i 9 timer forrige lørdag kveld i Mysen. Ett eneste ladepunkt finnes det i hele Mysen. Jeg sendte mail til kommunen etterpå og takket for tilbudet, men ytret samtidig ønske om noen flere ladepunkter og da gjerne litt mer sentralt plassert samt basert på Mode 3 standarden. Slikt får ofte i gang en eller annen prosess som kan ende med ytterligere ladepunkter om vi er heldige.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. mars 2014, klokken 18:00
Hvis jeg skulle hevet inn en brannfakkel her, kunne jeg kanskje argumentert for at den "uetiske" bruken står de for som lader offentlig bare fordi de kan, ikke fordi de egentlig trenger det ...

På en annen side er det en del ladepunkter der bruken er lav. Da kan det være greit å bruke de litt så eier ser at behovet er der. F.eks ladet jeg i 9 timer forrige lørdag kveld i Mysen. Ett eneste ladepunkt finnes det i hele Mysen. Jeg sendte mail til kommunen etterpå og takket for tilbudet, men ytret samtidig ønske om noen flere ladepunkter og da gjerne litt mer sentralt plassert samt basert på Mode 3 standarden. Slikt får ofte i gang en eller annen prosess som kan ende med ytterligere ladepunkter om vi er heldige.

Ja, det er viktig å bruke de ladepunktene som er slik at de ikke forsvinner.

Sitat fra: Sirka på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:50
Selvfølgelig skal man ikke parkere og bli stående på et ladepunkt utover fulladet (eller så full man trenger) - det tror jeg alle er enige i. Selv lader jeg når jeg trenger det, og parkerer på vanlig gateparkering ellers. Jeg tror egentlig vi er veldig enige. :)

Litt OT: For øvrig er det skandaløst skrinnt med offentlige ladepunkter i Bergensområdet! Bor heldigvis nært nok Bystasjonen til at det er et alternativ, bortsett fra plassene der er det jo omtrent ingen plasser i sentrum ... Det ser ut som det er en god del punkter på ladekartet - men nesten ingen av dem er faktisk mulige å lade på. Opptil flere er faktisk inne i låste garasjeanlegg ... *hjertesukk*

Ja, jeg er ikke imponert over ladetilbudet i Bergen. Bygarasjen er god men skulle vært flere som den.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Sirka på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:50Litt OT: For øvrig er det skandaløst skrinnt med offentlige ladepunkter i Bergensområdet! Bor heldigvis nært nok Bystasjonen til at det er et alternativ, bortsett fra plassene der er det jo omtrent ingen plasser i sentrum ... Det ser ut som det er en god del punkter på ladekartet - men nesten ingen av dem er faktisk mulige å lade på. Opptil flere er faktisk inne i låste garasjeanlegg ... *hjertesukk*
Jeg deler ditt hjertesukk. Bergen er skuffende dårlig på dette området. De har tidligere skrytt  av hvor mange ladepunkt det er i Bergen, noe som sier hvor lite peiling de har. Nesten alle er innelåst, som du også har merket.
Bergen kommune favoriserer de som har mulighet til å lade hjemme. Hvor stor andel av fossilbilistene i Bergen har da mulighet til å gå over til elbil? Egeninnsatsen elbilistene må inn med pga manglende hjelp fra kommunen er imponerende.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

emil

Sitat fra: emil på fredag 28. mars 2014, klokken 14:37
Lader aldri hjemme da jeg ikke har muligheten til å parkere nærme nok (100M skjøteledning?). Så hverdagsladingen min er ca 50/50 fordelt mellom kommunale ladestolper og jobb.

Er det helt krise kunne jeg nok tatt en time eller kanskje to på en 25M skjøteledning, men da sperrer jeg vegen som går forbi huset (men nå skal ingen bruke den veien til gjennomkjøring uansett).

Da var "jomfrudommen" for hjemmelading brutt etter et halvt år og ~15.000km.
Litt tidlig hjem fra jobb på fredag fordi jeg skulle videre til hytta. Ingen lademuligheter på hytta hel*ler så jeg ville toppe opp batteriet før avgang. Men i arbeidstiden er de fleste ladeplassene i nærheten opptatt, og det hjelper ikke på at 3 av de 4 nærmeste plassene er defekte. På den siste sto det en Tesla og ladet...

Men uansett jeg har ikke mer rett til strøm fra stolpene i byen enn de andre som ladet så jeg kjørte opp og parkerte midt i bakken ved huset, trakk ut skjøteledning fra kjelleren og fikk på en drøy time ladet opp til 90%. Nå er det hyttelivets gleder som gjelder, men ser at jeg gjerne skulle hatt elmotor i båten også :)

bosse

Sitat fra: flux på fredag 28. mars 2014, klokken 10:28
Jeg lurer på hvor ofte elbilister lader andre steder enn hjemme?

Etter 4500km er 31% av ladingen min foretatt utenfor hjemmet, altså på jobb, Tesla supercharger og diverse kjøpesenter-ladere.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

jkirkebo

Sitat fra: bosse på søndag 27. april 2014, klokken 12:21
Sitat fra: flux på fredag 28. mars 2014, klokken 10:28
Jeg lurer på hvor ofte elbilister lader andre steder enn hjemme?

Etter 4500km er 31% av ladingen min foretatt utenfor hjemmet, altså på jobb, Tesla supercharger og diverse kjøpesenter-ladere.

Jeg ligger på ca. 75-80% lading utenfor hjemmet. Har bl.a ladet på SC Lillehammer over 15 ganger.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arv

Jeg lader 99% hjemme eller på hytta. Har ladet 2 ganger på Insperia.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA