Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: cairnz på fredag 13. juni 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 13. juni 2014, klokken 10:09
En kjapp scan av tråden så vil du få klart svar mhp det spørsmålet....

Nja, helt krystallklart er det nok ikke. Hvis målet er : Å lade med 32A på enkeltlader fra ulasket Type2-stolpe, og den enkle løsningen med en lasket kabel ikke godtas, så blir det straks mer komplisert.
Problemet med kabel-løsningen er at det er flere Type2-bokser som allerede har påmontert kabel.
Tesla Model S 90D

cairnz

Sitat fra: HKS på fredag 13. juni 2014, klokken 10:58
Sitat fra: cairnz på fredag 13. juni 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 13. juni 2014, klokken 10:09
En kjapp scan av tråden så vil du få klart svar mhp det spørsmålet....

Nja, helt krystallklart er det nok ikke. Hvis målet er : Å lade med 32A på enkeltlader fra ulasket Type2-stolpe, og den enkle løsningen med en lasket kabel ikke godtas, så blir det straks mer komplisert.
Problemet med kabel-løsningen er at det er flere Type2-bokser som allerede har påmontert kabel.

Forsåvidt greit nok :)

Da må vel løsningen bli å få montert dobbeltlader mot pristillegget det ville vært å fått det med bilen?
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: HKS på fredag 13. juni 2014, klokken 10:58
Sitat fra: cairnz på fredag 13. juni 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 13. juni 2014, klokken 10:09
En kjapp scan av tråden så vil du få klart svar mhp det spørsmålet....

Nja, helt krystallklart er det nok ikke. Hvis målet er : Å lade med 32A på enkeltlader fra ulasket Type2-stolpe, og den enkle løsningen med en lasket kabel ikke godtas, så blir det straks mer komplisert.
Problemet med kabel-løsningen er at det er flere Type2-bokser som allerede har påmontert kabel.

Det gjelder vel i all hovedsak Type 2 uttak som leverer 3-fase 400V? Da har man jo ikke dette problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: cairnz på fredag 13. juni 2014, klokken 10:59
Da må vel løsningen bli å få montert dobbeltlader mot pristillegget det ville vært å fått det med bilen?
Løsningen er at Tesla kommer med et forslag til løsning. Alternativene er mange.
Alt fra tilbud om å heve kjøpet, pris avslag, og ymse tekniske løsninger til at det vurderes å være en ubetydelig mangel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: HKS på fredag 13. juni 2014, klokken 10:58
Sitat fra: cairnz på fredag 13. juni 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 13. juni 2014, klokken 10:09
En kjapp scan av tråden så vil du få klart svar mhp det spørsmålet....

Nja, helt krystallklart er det nok ikke. Hvis målet er : Å lade med 32A på enkeltlader fra ulasket Type2-stolpe, og den enkle løsningen med en lasket kabel ikke godtas, så blir det straks mer komplisert.
Problemet med kabel-løsningen er at det er flere Type2-bokser som allerede har påmontert kabel.
Hvor finnes det type 2 stolpe med 230V 32A enfas tilførsel med fast kabel?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Griffel på fredag 13. juni 2014, klokken 11:34
Løsningen er at Tesla kommer med et forslag til løsning. Alternativene er mange.
Alt fra tilbud om å heve kjøpet, pris avslag, og ymse tekniske løsninger til at det vurderes å være en ubetydelig mangel.

Beste sammendrag til nå.

El-boy

#246
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:54
Sitat fra: rene på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:21
En offentlig ladestasjon som er lasket, slik at alle andre enn Tesla vil få feilmelding her? Nice.

Alle andre? Niks, nesten alle andre har 1-fase lader og vil ikke se forskjell på en lasket boks, en ikke-lasket boks og en 3-fase boks. Foreløpig er det kun Renault Zoe som evt. kan få et problem her. Men den får nok ikke ladet der uansett, siden det høyst sannsynlig er IT-nett (ellers hadde man neppe valgt 7,4kW).
Ehemm.... ref.til denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14385.msg230123.html#msg230123
Så viser det seg da at 32A 1-fase er mulig med nye Type2 ladere som har kommet opp.
Uten modifikasjon av kabel eller på bil. Dette er jo egentlig godt nytt for oss med enkelt lader.
Hadde imøtesett flere trefas 400V 32A/16A lade punkt for 22kW/11kW ladehastighet. Men forstår at på gammelt IT nett er det bare 230V som er tilgjengelig...

Muffinman

Sitat fra: El-boy på lørdag 21. juni 2014, klokken 18:36
Uten modifikasjon av kabel eller på bil...
...meen modifikasjon av ladeboksen kan man vel si. Lasking følger nok ikke standarden, så 32A 1-fase type2 er vel fremdeles ikke mulig. At noen velger å laske en boks eller tre hjelper ingenting for de som har tenkt å bruke type2 stolper med enfase som følger standarden dessverre.

Bjørn

ALT må laskes...!!!! laske laske laske laske...  ::)

El-boy

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. juni 2014, klokken 18:51
...som følger standarden...
Standarder og normer er til for å brytes.
Det er gøy og kalles innovasjon! ;D

Muffinman

Noe nytt i denne saken, eller er det inngått "forlik"?

PST

Sitat fra: El-boy på søndag 22. juni 2014, klokken 09:29
Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. juni 2014, klokken 18:51
...som følger standarden...
Standarder og normer er til for å brytes.
Det er gøy og kalles innovasjon! ;D
Myndighetene ser stadig resultat av gammel moro og innovasjon. Det er ikke like moro å se resultatene etter disse eksperimentene. Og en ting er sikkert er at forsikringsselskapene ikke er liker å betale for resultatene av slike eksperiment som bryter med standarder og normer. :)

Muffinman

Jeg regner med at siden trådstarter glimrer med sitt fravær er det opp til den enkelte å konkludere.

I dag fikk jeg mitt første møte med denne problemstillingen. Hokksund Camping har installert en flunkende ny type2 stolpe, og jeg fikk opplyst dette ved bestilling av hytte. Når jeg ankommer ser jeg at den er merket 7,4 kW, altså enfase.

Det betyr altså at jeg får 13A eller 3kW hvis jeg er heldig. Noe som betyr at jeg er like godt (dårlig) hjulpet med en vanlig stikkontakt og schukoadapter. Det holder vel i morgen hvis avreisen blir litt sen, men jeg liker jo helst å ha litt større marginer.

Bjørn

Har du ikke fått "oppgraderingen" ennå..? isåfall får du jo 16A.. ikke at det hjelper så forbasket mye på enfasen.. Men den *kan* jo være lasket.. har du sjekket..?! :)

Muffinman

#254
Ikke sjekket. Men man visste veldig lite om hva denne stolpen kunne brukes til og ikke engang hva de skulle ta betalt for bruken. Men betaling skulle de ha. Tviler derfor at de har kunnskap nok til å be om lasking av installatøren.

For øvrig kunne de godt spandert ladingen på gjester som betaler 1350 kr for ei natt i hytte med laber standard.

Får vel ordnet ladingen på bilen tidlig i september sammen med bytte av treskverk mm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA