Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

El-boy

#180
Det er nok ikke tvil om at dette har problem med intern kommunikasjonen hos Tesla. Dette er også litt kompliserte saker for "ikke fagfolk". Jeg antar logikken har vært at når en kan lade med 32A enfase med blå adapter på Mode 1 Mennekes kabelen (levert av Tesla) så skulle det også være mulig å lade 32A med Mode3 Type2 Mennekes (kabel for 32A).
USA har ett annet strømnett en Europa og en annen kontakt på kontakten på USA bilene. Det er nok lett det går i ball for en ikke fagmann. Det som mangler da er skikkelig intern kommunikasjon/opplæring ang. virkemåten til TN strømnettet og hvordan laskingen har vært i det blå adapteret.
Med det røde 5 pins adapteret 3 fas 400V TN nettet (nøytralleder) blir i virkeligheten strømmen delt opp i 3 x 230V x 16A (i praksis begrenset til 13A pga  svak hardware levert med bilen. Dette har Tesla lovet å fikse).
Når vi bruker Shucko kontakten lasker vi i virkeligheten nøytrallederen i mot en av fasene og bruker kun 1 av del laderene (1 x 230V x 16A). Med det blå adapteret (32A230V enfase) blir dette lasket i mot alle 3 fasene slik vi i praksis lader med 3x 230V x10.67A. Disse adapterene passer kun den originale tilpassede Tesla Mode 2 kabelen.
Mode 3 type 2 mennekenes kabelen er en standardisert løsning som passer mange bilmerker. Med enfase lading kobler den kun i mot en av del laderne kursene i Tesla. Med  dobbelt lader koblet imot en del-lader i hver av laderene, derav får en i praksis 2x16A lading.
Dette er nok det Laumb har forstått og har bondefanget Tesla pga en intern "mess-up" i den feilaktige informasjonen som var gitt ut i Juli 2013. Slik jeg ser saken er dette for å tildrive seg en gratis dobbeltlader. Tidsaspektene av del feilaktige informasjonen er diskutert tidligere i tråden, og tydelig vis noe av det juridiske av Øyvind.h...
Jeg spør meg også om kunden har lidd noe tap, hvorfor skal han lade med enfas 32A-230V på Mode 3 type 2 kontakten og få 7.4kW lading i stedet for i Mode 3 kontakten ved siden av på trefas 16A-400V og få 11kW ??

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på lørdag 10. mai 2014, klokken 12:06
Det er nok ikke tvil om at dette har problem med intern kommunikasjonen hos Tesla. Dette er også litt kompliserte saker for "ikke fagfolk". Jeg antar logikken har vært at når en kan lade med 32A enfase med blå adapter på Mode 1 Mennekes kabelen (levert av Tesla) så skulle det også være mulig å lade 32A med Mode3 Type2 Mennekes (kabel for 32A).

En liten korreksjon bare, Teslas UMC er Mode 2. Mode 1 er "dumme" ladekabler uten elektronikk, slike som ble brukt på gamle Buddy og lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@EL-boy
Fint og flott. Foruten:
•Tesla sin UMC-ladekabel er Mode2 lading. Ikke Mode1.
•Det er ingen selvfølge at det er 400V i en Mode3-boks. Mesteparten av disse ladesøyler som Oslo kommune setter opp er vist 230V16A
•Ingen av "de seriøse" har nevnt at dem vil ha dobbel-lader "gratis", men fikset problemet! Hva med meg som har dobbel-lader? Skal æ ha trippel-lader for å kunne nytte meg fullt ut av en 22kW Mode3 lader?

Vi vil bare at laderene skal ta 16A og 32A uten triksing og miksing. Slik som Tesla har sakt at laderene skal.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

i3_X5_730

- Hadde BMW prøvd å vri seg unna, hvis i3'ene ladet med opptil 50% av det som egentlig var lovet? Nei!
- Hadde det blitt skandale hvis så var tilfelle? Ja!
- Hadde kundene godtatt dette? Nei!

Jeg har til og med opplevd at BMW, så sent som i 2000 gav meg nytt lokk på ekspansjonstanken til kjølevannet på en E30 '85-mod jeg hadde ... fordi det kunne være en feil på den. Free of charge!
En produsent som tar ansvar.

Jeg spør: Hvor er Tesla?

Har Tesla lovet en ladehastighet, så har de lovet en ladeshastighet.

Greit nok med oss i3'ere som kun skal stappe inn 17 - 18kWh, men med TMS sine svære pakker. Tidsforskjeller å lade en x85 fra nesten 0 til full på 13 - 16A!
:-\

olav69

Er det slik at man ved enkeltlader har 3 delladere? Ref ladning på lasket 1-fas 32A som er 3x230x10,67A? Kan hver enkelt dellader trekke 16A maks? Dvs at en enkeltlader kan levere 3x230x16A = 11kW? På 1-fase kunne man da trekke 11kW, forutsatt at sikringen var 48A og at softwaren i Teslan støttet dette?

Car-El

@olav69

Teoretisk ja. 3 ladere som handterer 16A hver skal vel gå like bra som at i teorien skal 2 ladere kunne handtere 32A totalt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

olav69

Så på 1-fase trenger man bare 1 lask slik at man får 2x16 og ikke 3x10.67?

Car-El

Ja, hvis laderene takler 16A men det gjør dem ikke. Dem tar maks 13A, ennå. Så da må dem bruke "den tredje" laderen. Da blir det 10.67A  på hver lader.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

olav69

Og har man dobbeltlader så fordeles 32A på 6 ladere? Og ikke bare 3....

olav69

Skulle jo vært 2 ladeinnganger på Teslan som leveres til Norge med dobbeltlader slik at man kunne utnytte begge laderne, når man bare har 1-fase tilgjengelig. Da kunne man benytte 2x16A eller 2x32A :-)

Car-El

Ide bra, gjennomførbart tjaaa...   Men æ trur du har misforstått litt Olav. En lader består av 3 delladere. Dette for å kunne benytte seg av 3~. Og det å splitte dobbelt laderene for å sette en intakskabel på hver vil komplisere og fjerne mulighet for 22kW. Men da kan man bruke 2X11kW.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

olav69

Er bare så irriterende å vite at man ikke får utnyttet bilens ladere fullt ut på IT nett pga måten Tesla "har strukket ledningene" internt i bilen. Skulle tro det var fullt mulig å utnytte 3-fas IT ved å flytte på 3 ledninger.....

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. mai 2014, klokken 14:31
Samme her.

SitatArbeidstekst: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe

Replace 2 HVJB to Charger Harnesses (Single Charger)

Tør håpe på at dette er fiksen vi venter på.
Det var det ikke. Kun en bulletin fra fabrikken.  Det er visst noe i emning, men fiksen er ikke klar for utrulling enda. Man vet heller ikke når den vil være det.

Noe nytt ang. topic?

HKS

Noe nytt angående denne saken Laumb?

Jeg skal inn med min bil på service neste uke, og mangel på type 2 32A 1-fase står på listen min. Min kontakt hos Tesla påstår fremdeles at støtte for dette kommer etterhvert...
Tesla Model S 90D

Car-El

Sitat fra: HKS på mandag 02. juni 2014, klokken 15:20
Noe nytt angående denne saken Laumb?

Jeg skal inn med min bil på service neste uke, og mangel på type 2 32A 1-fase står på listen min. Min kontakt hos Tesla påstår fremdeles at støtte for dette kommer etterhvert...

Type2 32A 1-fase ?????? Det finnes ikke!!! Ved mindre du ikke tenker på en Type2-Type1 kabel på 32A.  Trur du tenker på "blå-adapteret" til UMC, som er 230V 1~ 32A

Kan vi prøve å begrepene rett?
Type2 er en kontakt/plugg. Ikke en lade måte. Man bruker Type2 (eller Type1) kontakter/plugger ved Mode3-lading.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA