Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

sims

Ser at det står "16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)" på Teslas nettsider nå (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator ).

Noen som vet når vi kan forvente at dette blir gjordt mulig? Har ladet en god del på Type 2 i det siste, og 25% raskere lading hadde vært å foretrekke....

jkirkebo

Sitat fra: sims på fredag 02. mai 2014, klokken 10:00
Ser at det står "16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)" på Teslas nettsider nå (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator ).

Noen som vet når vi kan forvente at dette blir gjordt mulig? Har ladet en god del på Type 2 i det siste, og 25% raskere lading hadde vært å foretrekke....

Jeg har time 26/6 for å fikse litt forskjellig småtteri, denne hardware-oppgraderingen er ført opp samtidig:

4.      oppgradere HVJB

HVJB=High Voltage Junction Box tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#152
Samme her.

SitatArbeidstekst: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe

Replace 2 HVJB to Charger Harnesses (Single Charger)

Tør håpe på at dette er fiksen vi venter på.


laumb

Jeg har nylig bedt om å få fikset en del småting (speilbrakett, titanium shield ++) inkl 13/16A fiksen.
Fikk inntrykk av at dette skulle de ordne så snart vi var enig om en time. Ingen protester på om den er klar eller ikke.


Ang. 32A Type2 er det fortsatt stille fra FB. Konsulenten er tilbake fra ferie men har ikke fått satt seg inn i alle ventende saker godt nok enda.

Cirion

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. mai 2014, klokken 14:31
Samme her.

SitatArbeidstekst: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe

Replace 2 HVJB to Charger Harnesses (Single Charger)

Tør håpe på at dette er fiksen vi venter på.
Har selv fått utført denne:
Utført arbeid: Replace HVJB to Charge Port Harness

Del Antall Enhetspris

ASY,HV HARN,HVJB TO CHG PORT,GEN2,EU (1022620-00-C) 1.00 0.00 0.00

Ingen endring i ladehastighet så langt, og de hadde ikke fått info om noen laderoppgradering enda. I så fall er dette en todelt sak. Del 1 oppgradere denne, Del 2 oppgradere firmware.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

olav69

For de som lurer på hvilken informasjon som har  vært på Tesla sine websider tidligere kan kanskje http://archive.org/web/ benyttes for å se på innholdet av http://www.teslamotors.com/no_NO/.

laumb

Hjelper ikke da den ikke klarer å vise kalkulatoren.
Forøvrig så det slik ut:

Griffel

Sitat fra: Cirion på mandag 05. mai 2014, klokken 06:37
Ingen endring i ladehastighet så langt, og de hadde ikke fått info om noen laderoppgradering enda. I så fall er dette en todelt sak. Del 1 oppgradere denne, Del 2 oppgradere firmware.
Slik er det jo nesten nødt til å være. Først få HW på plass før en ruller ut FW oppgradering som krever at HW er oppdatert.
Spørsmålet er jo om dette er forberedelse for 13->16A oppgradering eller (heller tvilsomt) 13->32A for enkeltladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HKS

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. mai 2014, klokken 14:31
Samme her.

SitatArbeidstekst: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe

Replace 2 HVJB to Charger Harnesses (Single Charger)

Tør håpe på at dette er fiksen vi venter på.
Jeg kjenner ikke nok til hvordan ting fungerer, men kan det tenkes at HVJB er en enhet (switch) i bilen for å kunne laske den ene fasen fra kontakten inn på alle tre fasene til Model S sin lader?

Jeg har også serivce i midten av juni, og har understrekt tre ganger for Tesla at jeg mangler støtte for 32A type 2, de har sagt at det primært er en software-fix som må på plass. Jeg vet ikke helt hva man skal tro på...
Tesla Model S 90D

jkirkebo

Sitat fra: HKS på tirsdag 06. mai 2014, klokken 08:27
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. mai 2014, klokken 14:31
Samme her.

SitatArbeidstekst: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe

Replace 2 HVJB to Charger Harnesses (Single Charger)

Tør håpe på at dette er fiksen vi venter på.
Jeg kjenner ikke nok til hvordan ting fungerer, men kan det tenkes at HVJB er en enhet (switch) i bilen for å kunne laske den ene fasen fra kontakten inn på alle tre fasene til Model S sin lader?

Jeg har også serivce i midten av juni, og har understrekt tre ganger for Tesla at jeg mangler støtte for 32A type 2, de har sagt at det primært er en software-fix som må på plass. Jeg vet ikke helt hva man skal tro på...

Det kan jo være at denne HVJB-fiksen også inkluderer et relé for automatisk lasking av ulaskede 1-fase kilder. Det trengs bare en helt enkel 1-polet NO kontaktor for å fikse dette, samt styring av den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Hansen

Kansje lade med 3 fase på IT anlegg? Det er lov og håpe...
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

mgarm

Jeg prøvde å lade med blått adapter i helgen og fikk 32A som er maks. Er det med enkelte som får lavere ampere på det blå adapteret?
Testet ut Type 2 på Coop Slependen i går og fikk 3*13A er det maks på enkelt lader?

Mr.Hansen

Sitat fra: mgarm på tirsdag 06. mai 2014, klokken 13:05
Jeg prøvde å lade med blått adapter i helgen og fikk 32A som er maks. Er det med enkelte som får lavere ampere på det blå adapteret?
Mener alle får 32A ved å lade på blått stikk fra Tesla.
Sitat
Testet ut Type 2 på Coop Slependen i går og fikk 3*13A er det maks på enkelt lader?
Ja i dag er det det, inntil Tesla innfører 16A igjen.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Baldrian

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 11:29
Sitat fra: eclipse på torsdag 03. april 2014, klokken 09:45
Helt enig i saksfremleggelsen din. Jeg valgte også bort dobbeltlader fordi det ble opplyst at jeg kunne lade 11 kW med enkeltlader og Type 2 kabel. Det står jo helt tydelig på infoen fra Tesla. Jeg hadde dobbeltlader inne som valg helt til denne infoen kom men tok den vekk fordi jeg anså 11 kW som nok. Jeg mener vi burde fått ettermontert dobbeltlader for opprinnelig pris!

Jeg har lagt ved det dokumentet som dokumentasjon i klagen min til Forbrukerrådet.
Jeg har samtidig synliggjort forskjellen på 11 og 22 timer ladetid i den sitasjonen man ikke kan utnytte 7.4kW samt presentert konkrete eksempler på hvor og når dette vil være nødvendig for meg for å få gjennomført et par spesielle dagsturer (private Type2 stolper kun åpne for leietakere på området) i ny og ne.

Jeg ser at "alle" med dobbeltlader er i mot gratis ettermontering og at enkelte mener ettermontering til original pris.

jeg er fortsatt ikke interessert i mer enn 11kW da det dekker alle mine behov - og krever dertil at Tesla fikser slik at jeg kan utnytte den lovede egenskapen uten ekstra kostnad for meg. Om dette betyr dobbeltlader, dobbeltlader med 11kW begrensing (!!) eller at de ender med å utarbeide nye ladere/fikse noe i software/direkte på lader er knekkende likegyldig. Jeg kjøpte en spesifikk funksjon/egenskap, fikk den ikke og krever å få den.

Det eneste jeg stiller som punkt her er at jeg krever at *bilen* skal takle 32A 7.4kW uavhengig av 3. parts utstyr da jeg har kjøpt en *bil* av Tesla som skal takle dette - og ikke en kabel til 550k.

Har du prøvd å få hevet kjøpet og få pengene tilbake, siden du tydeligvis er så missfornøyd med bilen?

Siste bensinbil jeg kjøpte brukte en del mer bensin enn produsenten oppgav. Dette var jo litt skuffende, men derfra til å gå til forhandleren og be om gratis bensin for å kompesere dette, var nok litt fjernt for meg.  Likeså kjøpte jeg nylig en ny mobiltelefon og bant meg til ett år med Telenor, vesentlig fordi dekningskartet deres viste god dekning der jeg har hytte.  Så viste det seg at dekningen ikke var så god som beskrevet.  Skal jeg nå be Telenor om å sette opp en egen mast ved min hytte, så jeg får den dekningen de lovet i dekningskartet på hjemmesiden deres?  Det beste jeg nok kan forvente, er at jeg får hevet kjøpet.

Slike små 'set-backs' har vel de fleste opplevd, men vi går da ikke til Forbrukerrådet i tide og utide for det.

Her har vi fått en mann som konstruerer en bil som er så fantastisk fremtidsrettet og et tilsvarende kvantesprang i bilindustrien har ikke skjedd siden Citroën kom med sin DS/ID19 for ca. 60 år siden (den hadde også sine barnesykdommer).  Denne mann bør hylles og alle vi som er pionerer og tørr å satse på at han lykkes, bør hjelpe ham og gi ham støtte.  Det er mange som ennå ikke har kjøpt Tesla ennå, men leser dette forummet.  For at Tesla skal lykkes må de selge ganske mange flere biler enn det de har gjort til nå, så hvorfor skremme disse fra å kjøpe Tesla ved å 'sutre' i slike tråder som dette og forlange urimelige løsninger. La oss sammen glede oss over en fantastisk bil, enten vi med enkeltlader får tilbud om å installert ny til 10K eller får en lasket Type 2 kabel. Ja, det kan komme en skurk å rappe denne 'spesialkabelen', men det kan jo skje med alle kabler man bruker, enten de fulgte med som del av bilen eller ei.

laumb

Jeg er sjokkert over innlegget ditt.
Her kommer du å forteller meg, de andre og andre potensielle kjøper at om du kjøper en Tesla må du være forberedt på å gi slipp på forbrukerrettigheter skrevet ned i lovverket, du må godta mangler av funksjoner du er lovet og attpåtil må du risikere å betale dobbelt opp for funksjonen om noen stjeler løsningen.

Jeg trodde jeg var fanboy, men dette tar nok tronen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA