Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

kimlillebo


Sitat fra: Griffel på onsdag 09. april 2014, klokken 10:32
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 09. april 2014, klokken 10:28
Uten å vite med sikkerhet så tror jeg man først drar nytte av dobbeltladderen ved å ladde på ladestasjoner med chademo teknologi etc.
Nei dobbeltlader har fordel ved 400V 22kW type 2 kontakter og bare der.
Ok, dette kan dere bedre enn meg :-)
Da fikk vi ihvertfall svar på det :-)
K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

HKS

Sitat fra: nebbulk på onsdag 09. april 2014, klokken 09:57
Da jeg bestilte bilen i september var ikke dette noe alternativ som lå i informasjonen som lå på hjemmesiden til Tesla, så derfor tok jeg med dobbellader på min bil. Ser det nå er flere som har bestilt bil etter meg, som tydeligvis skulle ønske at de hadde tatt med dobbel, hvor på nå "hiver seg på" denne diskusjonen og også vil ha 32A 1-fase.
Regner med folk har full kontroll alle "discmalers" som Tesla også har på hjemmesidene sine; endringer kan forekomme på grunn av lokale variasjoner mm. Å bruke et uoffisielt dokument, hvilket ikke var tilgjengelig før i juli, vil nok ikke bli vektlagt særlig betydning.
Nope, jeg bestilte bilen i april, gjorde siste endringer i begynnelsen september, da med lovnader fra Tesla om at 230V 32A kom til å fungere både på blå adapter og type 2. Tesla har også hatt denne informasjonen på nettsidene sine helt til midten av mars i år.

Discalmere på Tesla sine sider bryr jeg meg ikke så veldig mye om, da majoriteten av disse ikke gjelder i Norge. En selger har ikke lov til å gi kjøper dårligere rettigheter en hva vi har krav på i følge forbrukerkjøpsloven. Vi er flere her som har fått lovnader om at bilen skal kunne lades med enkeltlader på 230V 32A, for øyeblikket er ikke dette mulig, vi får kun 13A (snart 16A), det er halvparten av hva Tesla lovte. Dette er en mangel, og jeg som forbruker regner med at Tesla retter dette. Jeg er selvsagt villig til å forhandle om hvordan dette skal rettes opp.
Tesla Model S 90D

Car-El

Unskyld for å være frekk!
Det er snakk om MODE3 lading med TYPE2 kontakt som er problemet. Ikke MODE2 lading. Det vil si UMC med blå, rød, rosa eller denne husholdningskontakten.

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Æ e overrasket. Æ skrev ikke jævela husholdningskontakten. Nok om det, men æ kom te å tenke litt. Disse Type2-Type2 ledningene fra Salto ser veldig lik ut etter som jeg ser ut fra to forskjellige bilder. Så kan det hende at det er 16A ledning og ikke en 32A ledning.
(No e æ ubeskrivelig frekk som forslår dette. Så æ ber om Unskyldning på forhand.)

Og bare til notis. Æ har ikke sett noen av disse Type2-Type2 ledningene, annet en på bilder.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi


Sitat fra: Car-El på onsdag 09. april 2014, klokken 10:44
Unskyld for å være frekk!
Det er snakk om MODE3 lading med TYPE2 kontakt som er problemet. Ikke MODE2 lading. Det vil si UMC med blå, rød, rosa eller denne husholdningskontakten.

UMC er lasket internt, så den fordeler 32A på de tre del laderene i bilen.

Altså den fordeler strømmen på N leder og hver av faselederene i type 2 pluggen som går inn i bilen.

Hver del ladet er koblet til N og en av fase lederene.

Så har du enkelt lader ser hver del lader 10.66A som er under 13A og alt er bare fryd og glede.

Kobler du til en Type 2 ladestolpe som er 230v og 32A, med 32A kabel, så går strømmen N leder og en av fase lederene i bilens type 2 kontakt siden dette er etter spesifikasjonene til Type2 pluggen.

Er da den del laderen som er koblet mellom n og gjeldene fase som får strøm og bare 13A.

32A Salto bokser blir og lasket internt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Car-El

@Sigurdi

Takk for informasjon, dette har jeg lest om mange ganger før. Ville bare påpeke at det er ikke snakk om at UMC som er problemet, men å lade via Mode3 på 230V 1~ 32A. Det er noen som vist ikke ser/leser/forstår at det er en forskjell på UMC (Mode2) og Mode3 lading.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

eclipse

Sitat fra: kimlillebo på onsdag 09. april 2014, klokken 10:34

Sitat fra: Griffel på onsdag 09. april 2014, klokken 10:32
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 09. april 2014, klokken 10:28

Nei dobbeltlader har fordel ved 400V 22kW type 2 kontakter og bare der.

Ja det skulle en tro, men dobbeltlader har en fordel på Type2 230V 32A enfas også. Her vil dobbeltladeren levere 26A (6kW) og enkeltlader 13A (3kW)

Det er nettopp her problemet ligger, Tesla har nemlig fortalt oss at vi kunne lade 32A (7,4kW) med den strømforsyningen, men sannheten er 40% av dette.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Mr.Hansen

Det er ikke UMC kabelen som er lasket, med det blå adaptern til den.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

eclipse


Sitat fra: Mr.Hansen på lørdag 12. april 2014, klokken 10:39
Det er ikke UMC kabelen som er lasket, med det blå adaptern til den.

Stemmer det, hadde selve UMC kabelen vært lasket så ville du gått på en smell når du koblet deg til 400V trefas
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

laumb

Da er 2-ukers fristen til Forbrukerrådet passert - og så vidt med bekjent har det ikke kommet noe respons fra Tesla.
Sender mail til Forbrukerrådet og spør hva som skjer videre.

HKS

Sitat fra: laumb på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:08
Da er 2-ukers fristen til Forbrukerrådet passert - og så vidt med bekjent har det ikke kommet noe respons fra Tesla.
Sender mail til Forbrukerrådet og spør hva som skjer videre.
Da er nok neste skritt Forbrukertvistutvalget.
Fint at du holder oss oppdatert laumb. Jeg skal selv sette meg ned i Påsken og skrive mail/brev til Tesla hvor jeg reklamerer på dette.
Tesla Model S 90D

Kallagtunet


Longice

Er det dette som er grunnen til at min Salto laderstasjon med typ2 kabel ikke klarer å lade med mer enn 15A??

Jeg trodde det var Salto stasjonen som ikke var riktig programmert... Fikk beskjed fra Salto at den måtte laskes for å få 32A, men etter laskingen så gikk det bare opp fra 13 til 15A. Har seff egen 32A kurs.

OleJA

Sitat fra: Longice på onsdag 16. april 2014, klokken 20:16
Er det dette som er grunnen til at min Salto laderstasjon med typ2 kabel ikke klarer å lade med mer enn 15A??

Jeg trodde det var Salto stasjonen som ikke var riktig programmert... Fikk beskjed fra Salto at den måtte laskes for å få 32A, men etter laskingen så gikk det bare opp fra 13 til 15A. Har seff egen 32A kurs.
Er du sikker på at du har en 32A type2 kabel? ... Finnes også i en 16A variant som kanskje kan finne på å gi kun 15A?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Longice

Ja det er jeg sikker på. Det er en ny 32A kabel, også fra Salto.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA