Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 13:39
Det er hevet over tvil at Tesla har lovet ting som (foreløbig) ikke stemmer. Det er også opp til Tesla og komme med en løsning. Det finnes et utall mulige løsninger for dette, og jeg tror de som kun ser etterinstallasjon av dobbeltlader som eneste mulighet bør dempe forventningene.

Helt enig i dette. Ettermontering av dobbeltlader blir feil i mine øyne. Har så mange kabler og overganger liggende i bilen uansett, en til hadde spilt null rolle.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

HKS

Sitat fra: eclipse på fredag 04. april 2014, klokken 09:02
En lasket Type2/Type2 adapter som et mellomstykke mellom min egen Type2 kabel og ladestolpen kunne vært en løsning.
Noen som vet hva som vil skje hvis man kobler en slik "lasket" kabel inn i en 400V trefase Type 2 kontakt? Vil det by på problemer?

Sitat fra: eclipse på fredag 04. april 2014, klokken 09:02
Men for å være ærlig så tror jeg det enkleste (og billigste) for Tesla ville vært å tilby installasjon av dobbeltlader for 10K.
Jeg tror også dette vil være den enkleste og billigste løsningen for Tesla å tilby dette for 9700 som er prisen det hadde kostet å inkludere dette med bilen.
Tesla Model S 90D

jkirkebo

Sitat fra: HKS på fredag 04. april 2014, klokken 14:07
Sitat fra: eclipse på fredag 04. april 2014, klokken 09:02
En lasket Type2/Type2 adapter som et mellomstykke mellom min egen Type2 kabel og ladestolpen kunne vært en løsning.
Noen som vet hva som vil skje hvis man kobler en slik "lasket" kabel inn i en 400V trefase Type 2 kontakt? Vil det by på problemer?

Nei, ikke annet enn at du bare får ladet med enfase istedenfor trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rodtan

Jeg melder meg også i "enkeltladergjengen". Har tilgang på 32A 1-fas type 2 rett nede i gata her, og hadde planlagt å benytte den for rask lading, og schuko'en i garasjen til hverdags.
Ski, Akershus.
TMS 85 "Falcor" med pano-tak, tech-pakke, 19", barneseter, lydpakke, luftfjæring, nappa + morbærtre. Levert 14. mars 2014!!
- 1957 Volvo PV 444
- 1930 Chevrolet LSCO Coach
(Nesten) Fossilfri bilpark i 2014!

cra

Sitat fra: Rodtan på mandag 07. april 2014, klokken 22:45
Jeg melder meg også i "enkeltladergjengen". Har tilgang på 32A 1-fas type 2 rett nede i gata her, og hadde planlagt å benytte den for rask lading, og schuko'en i garasjen til hverdags.

Samme her. Til daglig er det nok med Shucko over natta, men langtur to påfølgende dager blir knapt. Har (hadde?) også tenkt å  basere dette på 32A 1-fas, som (i alle fall etter boka) vil være ca tre ganger så kjapt som shucko. Har sånn sett tenkt å benytte den kontakta daglig, med tanke på å unngå slitasje på shucko.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tirsdag 08. april 2014, klokken 17:16
Sitat fra: Rodtan på mandag 07. april 2014, klokken 22:45
Jeg melder meg også i "enkeltladergjengen". Har tilgang på 32A 1-fas type 2 rett nede i gata her, og hadde planlagt å benytte den for rask lading, og schuko'en i garasjen til hverdags.

Samme her. Til daglig er det nok med Shucko over natta, men langtur to påfølgende dager blir knapt. Har (hadde?) også tenkt å  basere dette på 32A 1-fas, som (i alle fall etter boka) vil være ca tre ganger så kjapt som shucko. Har sånn sett tenkt å benytte den kontakta daglig, med tanke på å unngå slitasje på shucko.
Legger du opp et 232-6 stikk kan du fint lade med 32a 230v enfas hjemme også med enkeltlader. Samme er vel tilfelle med lasket salto boks?
Kun type 2 som berøres, men det kan du også løse med en lasket type 2 kabel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Hvor utbredt er/blir disse type 2 en fase 32a? Trodde det var ønsket med så mye på en fase...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

HKS

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. april 2014, klokken 22:37
Hvor utbredt er/blir disse type 2 en fase 32a? Trodde det var ønsket med så mye på en fase...
Det er jo bare å se på ladekartet. Type 2 230V/32A kommer nok til å bli ganske utbredt på steder som ikke er så sentrale, og hvor det ikke er 400V, samt heller ikke økonomisk å bygge dette ut.
Tesla Model S 90D

pej

Jeg var også en av de "feige" som kjøpte "backup-lader" / dobbeltlader. Jeg fikk først bare 26A hjemme på min saltoboks før den ble "lasket". Om jeg lader på en offentlig 230VType2 stolpe vil jeg vel ikke få mer enn 26A? Selv med dobbeltlader? De type 2 boksene langs veien er vel ikke lasket for Tesla? Er denne 26A maksgrensen selv med dobbeltlader et resultat av 13A begrensningen? (13+13 er som kjent 26A)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. april 2014, klokken 22:37
Hvor utbredt er/blir disse type 2 en fase 32a? Trodde det var ønsket med så mye på en fase...

Blir nok ganske utbredt siden både Leaf og i3 kan lade på 1x32A. F.eks skal Østfold Fylkeskommune sette opp en masse ladestolper og etter hva jeg skjønner blir alle 1x32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pej på tirsdag 08. april 2014, klokken 23:04
Jeg var også en av de "feige" som kjøpte "backup-lader" / dobbeltlader. Jeg fikk først bare 26A hjemme på min saltoboks før den ble "lasket". Om jeg lader på en offentlig 230VType2 stolpe vil jeg vel ikke få mer enn 26A? Selv med dobbeltlader? De type 2 boksene langs veien er vel ikke lasket for Tesla? Er denne 26A maksgrensen selv med dobbeltlader et resultat av 13A begrensningen? (13+13 er som kjent 26A)

Jepp, det er derfor. Så vi skal få 32A etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nebbulk

Da jeg bestilte bilen i september var ikke dette noe alternativ som lå i informasjonen som lå på hjemmesiden til Tesla, så derfor tok jeg med dobbellader på min bil. Ser det nå er flere som har bestilt bil etter meg, som tydeligvis skulle ønske at de hadde tatt med dobbel, hvor på nå "hiver seg på" denne diskusjonen og også vil ha 32A 1-fase.
Regner med folk har full kontroll alle "discmalers" som Tesla også har på hjemmesidene sine; endringer kan forekomme på grunn av lokale variasjoner mm. Å bruke et uoffisielt dokument, hvilket ikke var tilgjengelig før i juli, vil nok ikke bli vektlagt særlig betydning.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Griffel

#102
Sitat fra: nebbulk på onsdag 09. april 2014, klokken 09:57
Da jeg bestilte bilen i september var ikke dette noe alternativ som lå i informasjonen som lå på hjemmesiden til Tesla, så derfor tok jeg med dobbellader på min bil. Ser det nå er flere som har bestilt bil etter meg, som tydeligvis skulle ønske at de hadde tatt med dobbel, hvor på nå "hiver seg på" denne diskusjonen og også vil ha 32A 1-fase.
Regner med folk har full kontroll alle "discmalers" som Tesla også har på hjemmesidene sine; endringer kan forekomme på grunn av lokale variasjoner mm. Å bruke et uoffisielt dokument, hvilket ikke var tilgjengelig før i juli, vil nok ikke bli vektlagt særlig betydning.

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. mai 2013, klokken 01:04
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Fikk denne med Heidi fra Tesla:
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Dette var en overraskelse, ikke pluggen og strømstyrken, men at det gjøres med enkel-lader.
(Nesten for bra til å være sant)
Dette var vel den første antydning om at det var mulig med 32A enfas via blå plugg. Dette med Type 2 kom litt senere. Så dersom denne informasjonen var vekk i september var det kanskje de som konfigurerte mai, juni, juli, august, september som kanskje vil kunne hevde dette, og som da kanskje på dette grunnlag vil kunne kreve heving av kjøpet på grunn av mangel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kimlillebo


Sitat fra: Griffel på onsdag 09. april 2014, klokken 10:23
Sitat fra: nebbulk på onsdag 09. april 2014, klokken 09:57
Da jeg bestilte bilen i september var ikke dette noe alternativ som lå i informasjonen som lå på hjemmesiden til Tesla, så derfor tok jeg med dobbellader på min bil. Ser det nå er flere som har bestilt bil etter meg, som tydeligvis skulle ønske at de hadde tatt med dobbel, hvor på nå "hiver seg på" denne diskusjonen og også vil ha 32A 1-fase.
Regner med folk har full kontroll alle "discmalers" som Tesla også har på hjemmesidene sine; endringer kan forekomme på grunn av lokale variasjoner mm. Å bruke et uoffisielt dokument, hvilket ikke var tilgjengelig før i juli, vil nok ikke bli vektlagt særlig betydning.

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. mai 2013, klokken 01:04
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Fikk denne med Heidi fra Tesla:
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Dette var en overraskelse, ikke pluggen og strømstyrken, men at det gjøres med enkel-lader.
(Nesten for bra til å være sant)
Nå har jeg hatt bilen siden september og det stemmer godt det Heidi informerte om. Jeg har ikke dobbeltladeren innstallert og bilen lader både hurtig og godt i min 32A blåstikk.
Uten å vite med sikkerhet så tror jeg man først drar nytte av dobbeltladderen ved å ladde på ladestasjoner med chademo teknologi etc.
K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Griffel

#104
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 09. april 2014, klokken 10:28
Uten å vite med sikkerhet så tror jeg man først drar nytte av dobbeltladderen ved å ladde på ladestasjoner med chademo teknologi etc.
Nei dobbeltlader har fordel ved 400V 22kW type 2 kontakter og bare der.
(Dersom Tesla løser problemet med enfas type 2 230V 7,3kW og enkeltlader)
CHAdeMO er DC lading og her har lader i bil ingen betydning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA