Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

v-i-c

#315
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 23:00
Nå har jo Tesla en løsning på laske-problematikken med ettermontering av en kontaktor som fikser det automatisk, så vidt jeg skjønner. Dermed er det vel liten grunn til å laske offentlige ladepunkter.

Hva innebærer rent teknisk "å laske offentlige ladepunkter"?
Hvilke omkoblinger / kortslutninger gjøres?

Vil slik "lasking" kunne ødelegge noe for de som har "ekte trefase lader" og ikke bare bruker tre enfase ladere i parallell?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 22. september 2015, klokken 02:35
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 23:00
Nå har jo Tesla en løsning på laske-problematikken med ettermontering av en kontaktor som fikser det automatisk, så vidt jeg skjønner. Dermed er det vel liten grunn til å laske offentlige ladepunkter.

Hva innebærer rent teknisk "å laske offentlige ladepunkter"?
Hvilke omkoblinger / kortslutninger gjøres?

Vil slik "lasking" kunne ødelegge noe for de som har "ekte trefase lader" og ikke bare bruker tre enfase ladere i parallell?

Lasking betyr i denne sammenheng at man kobler en 1-fase tilførsel til alle 3 fasene på ladeboksen. Altså den ene faselederen kobles til N i Type 2 uttaket mens den andre faselederen kobles til L1, L2 og L3 istedenfor bare L1.

Dette skaper visstnok trøbbel for Renault Zoe som har ekte 3-fase lader, men fungerer fint for MB B-klasse som har lader fra Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. september 2015, klokken 04:11
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 22. september 2015, klokken 02:35
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 23:00
Nå har jo Tesla en løsning på laske-problematikken med ettermontering av en kontaktor som fikser det automatisk, så vidt jeg skjønner. Dermed er det vel liten grunn til å laske offentlige ladepunkter.

Hva innebærer rent teknisk "å laske offentlige ladepunkter"?
Hvilke omkoblinger / kortslutninger gjøres?

Vil slik "lasking" kunne ødelegge noe for de som har "ekte trefase lader" og ikke bare bruker tre enfase ladere i parallell?

Lasking betyr i denne sammenheng at man kobler en 1-fase tilførsel til alle 3 fasene på ladeboksen. Altså den ene faselederen kobles til N i Type 2 uttaket mens den andre faselederen kobles til L1, L2 og L3 istedenfor bare L1.

Dette skaper visstnok trøbbel for Renault Zoe som har ekte 3-fase lader, men fungerer fint for MB B-klasse som har lader fra Tesla.

Slik kobling kan da ikke være i henhold til standard?

På generell basis bør man vel som  jkirkebo gjøre advare mot å slippe slike ustandard koblinger ut i det fri, hvor det kan skade utstyr som følger standard.

Hva den enkelte driver med som hobby vil jeg ikke legge meg opp i, men ukyndige bør ikke bedrive ustandard koblinger i systemer som kan ta opp mot 400V 64A.

Egentlig har vel ikke vanlig ukyndige personer lov til å "tjuvkoble" 230V/400V annlegg.

Om man ønsker raskere AC ladning bør man kjøpe en bil som tilbyr dette, Man kan da ikke lage "kortslutninger" på offentlige ladepunkter som potensielt kan skal utstyr som følger standarden.

Svært mange hevder med styrke at 3,6kw ladning på AC er nok, for manger der det kanskje det også, selv var jeg meget bevist på at jeg ønsket meg en bil som kunne overføre store energimenger ved hjelp av AC ladning.


-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Muffinman

Man må vel anta at det brukes godkjente fagfolk til slikt. Laskede punkter finnes, f.eks på Hvaltorvet i Sandefjord. Disse er merket med at de ikke fungerer på Renault Zoe.

Model S leveres nå med enkel lader som standard, og skal man ha dobbeltlader må den ettermonteres. Så dette er faktisk fremdeles en relevant problemstilling. Skal sjekke løsning og pris med Tesla.

I denne casen er det neppe et reelt problem da jeg nettopp fikk øye på industristikk på hotellet. Blåklumpen er jo som kjent ferdig lasket.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. september 2015, klokken 04:11
Dette skaper visstnok trøbbel for Renault Zoe som har ekte 3-fase lader, men fungerer fint for MB B-klasse som har lader fra Tesla.

Men er det ikke så at dette med lasking er en løsning på ett problem som kun gjelder på 230V IT-nett, noe som gir Renault problemer uansett om punktet er lasket eller ei?  Eller har jeg missforstått noe her?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:14
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. september 2015, klokken 04:11
Dette skaper visstnok trøbbel for Renault Zoe som har ekte 3-fase lader, men fungerer fint for MB B-klasse som har lader fra Tesla.

Men er det ikke så at dette med lasking er en løsning på ett problem som kun gjelder på 230V IT-nett, noe som gir Renault problemer uansett om punktet er lasket eller ei?  Eller har jeg missforstått noe her?

Nja, skal man lade på 32A 1-fase med Tesla med enkeltlader eller MB B-klasse må det laskes uansett om det er IT eller TN. Så kan man jo si at det er bedre å lade med 11kW 3-fase på TN men det er faktisk ikke alle steder 3-fase er tilgjengelig selv om man har TN. Endel privatboliger har f.eks 1-fase inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#321
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: Muffinman på mandag 21. september 2015, klokken 21:00
Da tester jeg Hotell Frøya sine nye type 2 stolper. De er ikke-laskede 32A enfase, og gir min bil 3,6kW siden den har enkellader. Luktet litt lunta før jeg dro utover og fylte godt opp på Klett, men tenker at jeg kan komme i en situasjon hvor natta rett og slett ikke blir lang nok til at jeg får ladet tilstrekkelig her eller andre steder.

Noen som vet om steder som selger lasket kabel til grei pris?

EDIT: Kommer til å bidra med litt informasjon rundt dette. Jeg har enda til gode å oppleve et hotell som vet hva slags lading de tilbyr (med ett unntak:Dolmsundet Hotell på Hitra). Har selv opplevd å nesten bli stående fast i Namsos når det viste seg at ladingen Scandic tilbød var 12A schuko - kanskje litt info til hotellet kan bidra til at noen unngår å oppleve det samme. Kanskje kan jeg friste dem med å laske/merke en av stolpene også :)

Nå har jo Tesla en løsning på laske-problematikken med ettermontering av en kontaktor som fikser det automatisk, så vidt jeg skjønner. Dermed er det vel liten grunn til å laske offentlige ladepunkter.
Jeg ble oppringt av Tesla i går om skifte av "power switch", og jeg har bilen inne hos Tesla i dag. Mener å huske at power switch var det samme som kontaktor? Jeg informerte Tesla for en stund tilbake at jeg kun fikk 13a fra Ikeas type 2 32a ladere.
Jeg spurte ikke hvorfor de skulle skifte denne power switchen, men kan det være at jeg nå får 32a lading på Ikea?

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. september 2015, klokken 10:11
Nja, skal man lade på 32A 1-fase med Tesla med enkeltlader eller MB B-klasse må det laskes uansett om det er IT eller TN. Så kan man jo si at det er bedre å lade med 11kW 3-fase på TN men det er faktisk ikke alle steder 3-fase er tilgjengelig selv om man har TN. Endel privatboliger har f.eks 1-fase inntak.

Takk for svar - glemte bort 32A 1-fase TN lading...  Men det er vel neppe noen aktuell problemstilling på noen offentlige ladestasjoner?   Eller er det dette som er tilfellet på Hvaltorget i Sandefjord som Muffinman viser til?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Sitat fra: Jejl på tirsdag 22. september 2015, klokken 10:35
Jeg ble oppringt av Tesla i går om skifte av "power switch", og jeg har bilen inne hos Tesla i dag. Mener å huske at power switch var det samme som kontaktor? Jeg informerte Tesla for en stund tilbake at jeg kun fikk 13a fra Ikeas type 2 32a ladere.
Jeg spurte ikke hvorfor de skulle skifte denne power switchen, men kan det være at jeg nå får 32a lading på Ikea?

Jeg fikk halv strøm på Ikea Forus, med dobbeltlader. Antok at de ønsket at man skulle bli værende og handle lengre:-)

HKS

Det er uansett bra at Tesla har ordnet opp i dette nå og fått en løsning for offentlig 32A 1-fase Type 2 for biler med enkeltlader.

For min del ble klagen løst ved at Tesla ettermonterte dobbeltlader til samme pris som det ville kostet å bestille den med bilen (9700 kroner når jeg bekreftet reservasjonen sommeren 2013).
Tesla Model S 90D

v-i-c

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. september 2015, klokken 06:29
Man må vel anta at det brukes godkjente fagfolk til slikt. Laskede punkter finnes, f.eks på Hvaltorvet i Sandefjord. Disse er merket med at de ikke fungerer på Renault Zoe.

Sist jeg ladet på Hvaltorvet i Sandefjord inne i et parkeringshus  så virket det greit på ZOE og det var ingen informasjon om at det bevist var feilkoblet i noen av de tre AC22kw punktene som var på plass da. det var en blå CEE stikk-kontakt i tilleg ved en av ladeplassene.

Det er jo meget ufint å bevist å ødelegge ladning for biler som følger standard bare fordi man "bevist" valgte å kjjøpe en bil som ikke har "adekavt" AC ladenukigheter i forhold til det behov man har.

Det er mulig at jeg ikke forstår alt når det gjelder Tesla. Men dersom en ønsker å "tjuvkoble" dvs ikke følge standard hvorfor kan ikke dette gjøres i tjuvkoblerens eget privat utstyr og dermed ikke ødelegge for andre.

Hvor mange offentlige ladepunkter dreier dette seg om?

Fra hvilket tidspunkt har denne beviste feilkoblingen vært der, eller snakker vi om to forskjellige steder.

Man kan da ikke med viten og vilje feilkoble et 22kw ladepunkt. Kan ikke tesla lade 11kw fra et 22kw punkt.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:48
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. september 2015, klokken 06:29
Man må vel anta at det brukes godkjente fagfolk til slikt. Laskede punkter finnes, f.eks på Hvaltorvet i Sandefjord. Disse er merket med at de ikke fungerer på Renault Zoe.

Sist jeg ladet på Hvaltorvet i Sandefjord inne i et parkeringshus  så virket det greit på ZOE og det var ingen informasjon om at det bevist var feilkoblet i noen av de tre AC22kw punktene som var på plass da. det var en blå CEE stikk-kontakt i tilleg ved en av ladeplassene.

Det er jo meget ufint å bevist å ødelegge ladning for biler som følger standard bare fordi man "bevist" valgte å kjjøpe en bil som ikke har "adekavt" AC ladenukigheter i forhold til det behov man har.

Det er mulig at jeg ikke forstår alt når det gjelder Tesla. Men dersom en ønsker å "tjuvkoble" dvs ikke følge standard hvorfor kan ikke dette gjøres i tjuvkoblerens eget privat utstyr og dermed ikke ødelegge for andre.

Hvor mange offentlige ladepunkter dreier dette seg om?

Fra hvilket tidspunkt har denne beviste feilkoblingen vært der, eller snakker vi om to forskjellige steder.

Man kan da ikke med viten og vilje feilkoble et 22kw ladepunkt. Kan ikke tesla lade 11kw fra et 22kw punkt.
Muffinmann skrev vitterlig at han ønsket å kjøpe en lasket kabel. Dvs en kabel som løser problemet uten endring av ladestasjonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#327
Jøss, her var det enkelte sinte menn med sterke meninger om hvordan ting skal være.

Jeg besøkte Hvaltorvet i fjor sommer. Da var ihvertfall type2 boksene lasket og merket som beskrevet. Det stod også at man jobbet med løsning for Zoe. Hvordan Hvaltorvet praktiserer dette, hvilke løsninger de velger og hva andre måtte mene om det tenker jeg ikke legge meg opp i. Foreslår at den som har noe å bemerke tar det direkte med kjøpesenteret.

EDIT: I fjor sommer var det 32A enfase på disse punktene. Så da har de vel skaffet seg en trafo og leverer TN trefase vil jeg tro. Zoe kan vel uansett ikke lade på IT-nett?

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:48
Sist jeg ladet på Hvaltorvet i Sandefjord inne i et parkeringshus  så virket det greit på ZOE og det var ingen informasjon om at det bevist var feilkoblet i noen av de tre AC22kw punktene som var på plass da. det var en blå CEE stikk-kontakt i tilleg ved en av ladeplassene.

Man kan da ikke med viten og vilje feilkoble et 22kw ladepunkt. Kan ikke tesla lade 11kw fra et 22kw punkt.

Du misforstår. 3-fase ladepunkter kan ikke laskes, der er det alt tilførsel av strøm til alle 3 fasene. Det er 1-fase ladepunkter >16A som kan laskes ved at den ene fasen kobles ikke bare til L1 men også L2 og L3. I praksis gjelder dette altså i all hovedsak 7,4kW ladepunkter. De aller fleste av disse er tilkoblet IT-nett (hvis ikke hadde man nok valgt 3x16A/11kW) og kan altså uansett ikke brukes av Zoe. Ihvertfall ikke uten en Zaptec, og om man bruker en Zaptec vil neppe laskingen føre til problemer (siden L2 og L3 neppe er koblet til noe i Zaptec-ladekabelen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BDA

Hei,

Sitat fra: HKS på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:08
Det er uansett bra at Tesla har ordnet opp i dette nå og fått en løsning for offentlig 32A 1-fase Type 2 for biler med enkeltlader.

Jeg er ikke sikker på om jeg fortstår hva some er Teslas løsning for 32A 1-fase typøe 2 med enkeltlader. ???   Eller for å si det på en annen måte.  Hva skal jeg be om på service for å få dette fikset på min bil ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA