Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Tesla-man

Sitat fra: laumb på torsdag 11. september 2014, klokken 13:24
Ok, Sven-Erik.

Nei, ikke noe nytt foreløpig.

Bra laumb, Var ikke mye stress det der...  :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

laumb

Ingen gnagende vrede EL-Boy. Legger igjen vrede i gårsdagen og ser framover. :)

Tesla-man: Good.

krister461

Sitat fra: El-boy på lørdag 13. september 2014, klokken 11:30
Det var en periode sommeren 2013 (noen måneder) det låg ute feilaktig informasjon om at Type2 1fas 230V 32A var mulig med enkeltlader.
Strengt tatt er ikke den informasjonen feilaktig. Man kan lade på 230V 32A - man må bare benytte en lasket kabel. Det er kun der det måtte være fast kabel på en slik ladestasjon at dette ikke lar seg gjøre.
Sitat
Det kan jo være en tenkt situasjon være at noen unnlot å konfigurere bilen sin med dobbletlader pga lademuligheten i perioden informasjonen låg ute.
Jeg konfigurerte bilen min i september og valgte bort dobbeltlader siden denne så ut til kun å ha effekt ved 400V 32A. Men, jeg tviler på at jeg ville valgt annerledes i dag.

El-boy

Sitat fra: laumb på lørdag 13. september 2014, klokken 15:34
Ingen gnagende vrede EL-Boy. Legger igjen vrede i gårsdagen og ser framover. :)

Tesla-man: Good.
Fint det går an å være uenig i sak uten at det skaper vondt blod.
Det er storsindig av Laumb.

Rodtan

Sitat fra: krister461 på lørdag 13. september 2014, klokken 17:06
Jeg konfigurerte bilen min i september og valgte bort dobbeltlader siden denne så ut til kun å ha effekt ved 400V 32A. Men, jeg tviler på at jeg ville valgt annerledes i dag.

Samme som jeg gjorde, bortsett fra at jeg ville valgt anderledes. Jeg har en offentlig 1-fas 32A type2-lader rett nede i gata her, og ville hatt stor nytte av dobbeltladeren.
Ski, Akershus.
TMS 85 "Falcor" med pano-tak, tech-pakke, 19", barneseter, lydpakke, luftfjæring, nappa + morbærtre. Levert 14. mars 2014!!
- 1957 Volvo PV 444
- 1930 Chevrolet LSCO Coach
(Nesten) Fossilfri bilpark i 2014!

HKS

Sitat fra: Rodtan på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:49
Samme som jeg gjorde, bortsett fra at jeg ville valgt anderledes. Jeg har en offentlig 1-fas 32A type2-lader rett nede i gata her, og ville hatt stor nytte av dobbeltladeren.
Samme gjelder meg.
Anbefaler at du tar det opp med Tesla, hvis de ignorerer seg (noe de antakeligvis kommer til å gjøre) så melder du det videre til Forbrukerombudet.
Tesla Model S 90D

Øyvind.h

Sitat fra: HKS på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:09
Sitat fra: Rodtan på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:49
Samme som jeg gjorde, bortsett fra at jeg ville valgt anderledes. Jeg har en offentlig 1-fas 32A type2-lader rett nede i gata her, og ville hatt stor nytte av dobbeltladeren.
Samme gjelder meg.
Anbefaler at du tar det opp med Tesla, hvis de ignorerer seg (noe de antakeligvis kommer til å gjøre) så melder du det videre til Forbrukerombudet.
Forutsatt at man konfigurerte bilen sin i perioden juni 2013 - september 2013 hvor feil informasjon ble gitt. Før det tidspunktet var det ikke offentlig tilgjengelig info om lading med forskjellige uttak, og det var åpenbart at ladeinfoen ikke var klar eller kvalitetssikret.
Etter august/september 2013 var informasjonen på nettsiden korrekt, og dermed intet grunnlag for å kreve noe som helst.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HKS

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:30
Forutsatt at man konfigurerte bilen sin i perioden juni 2013 - september 2013 hvor feil informasjon ble gitt. Før det tidspunktet var det ikke offentlig tilgjengelig info om lading med forskjellige uttak, og det var åpenbart at ladeinfoen ikke var klar eller kvalitetssikret.
Etter august/september 2013 var informasjonen på nettsiden korrekt, og dermed intet grunnlag for å kreve noe som helst.
Ja, jeg konfigurerte bilen i juni 2013...
La til vinterpakke i august 2013, da spurte jeg eksplisitt om lading, da jeg var usikker på om jeg trengte dobbeltlader. Fikk da beskjed om at det ikke var nødvendig.

Er du sikker på at de endret informasjon allerede i september? Mener å huske at på ladekalkulator så var enkeltlader støttet på 1-fase 230V 32A type 2 i desember og januar...
Tesla Model S 90D

cairnz

Endringene på websiden kom første halvdel av Januar 2014.
Elbilist

Øyvind.h

#309
Sitat fra: cairnz på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:58
Endringene på websiden kom første halvdel av Januar 2014.
Ble ikke den feilen rettet i ladekalkulatoren i september -13?

Uansett er problemstillingen kun relevant for de som dokumenterbart fikk gal informasjon, og som deretter konfigurerte bilen sin basert på denne informasjonen.

De som av andre grunner valgte enkeltlader, eller som ikke har fått dokumenterbar informasjon om at enkeltlader støtter 32A 230V over type 2 trenger ikke bry seg om denne diskusjonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:59
Sitat fra: cairnz på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:58
Endringene på websiden kom første halvdel av Januar 2014.
Ble ikke den feilen rettet i ladekalkulatoren i september -13?

Uansett er problemstillingen kun relevant for de som dokumenterbart fikk gal informasjon, og som deretter konfigurerte bilen sin basert på denne informasjonen.

De som av andre grunner valgte enkeltlader, eller som ikke har fått dokumenterbar informasjon om at enkeltlader støtter 32A 230V over type 2 trenger ikke bry seg om denne diskusjonen.
Jeg mener den var der når jeg snakket med en dame i drammen om akkurat dette, og at den var borte et par uker etterpå. Jeg kan ta feil, gjør sjeldent det dog.. ;)

Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:00
Jeg mener den var der når jeg snakket med en dame i drammen om akkurat dette, og at den var borte et par uker etterpå. Jeg kan ta feil, gjør sjeldent det dog.. ;)

Ser ut til å stemme sånn ca med første post i denne tråden. Ellers er jeg sikker på at man finner ett eller flere innlegg her som kan bekrefte sånn ca når folk her oppdaget en slik endring :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rodtan

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:30
Etter august/september 2013 var informasjonen på nettsiden korrekt, og dermed intet grunnlag for å kreve noe som helst.

Er 99,7% sikker på at feilen var der også i slutten av september 2013. Jeg gjorde finalize 30. september (husker datoen fordi det gikk hardnakkede rykter om prisøkning f.o.m. 1. oktober), og jeg gikk igjennom ladekalkulatoren rett før dette for å sammenlikne enkel- og dobbeltlader. Fant kun forskjell ved 400V/32A-lading.
Ski, Akershus.
TMS 85 "Falcor" med pano-tak, tech-pakke, 19", barneseter, lydpakke, luftfjæring, nappa + morbærtre. Levert 14. mars 2014!!
- 1957 Volvo PV 444
- 1930 Chevrolet LSCO Coach
(Nesten) Fossilfri bilpark i 2014!

Muffinman

#313
Da tester jeg Hotell Frøya sine nye type 2 stolper. De er ikke-laskede 32A enfase, og gir min bil 3,6kW siden den har enkellader. Luktet litt lunta før jeg dro utover og fylte godt opp på Klett, men tenker at jeg kan komme i en situasjon hvor natta rett og slett ikke blir lang nok til at jeg får ladet tilstrekkelig her eller andre steder.

Noen som vet om steder som selger lasket kabel til grei pris?

EDIT: Kommer til å bidra med litt informasjon rundt dette. Jeg har enda til gode å oppleve et hotell som vet hva slags lading de tilbyr (med ett unntak:Dolmsundet Hotell på Hitra). Har selv opplevd å nesten bli stående fast i Namsos når det viste seg at ladingen Scandic tilbød var 12A schuko - kanskje litt info til hotellet kan bidra til at noen unngår å oppleve det samme. Kanskje kan jeg friste dem med å laske/merke en av stolpene også :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. september 2015, klokken 21:00
Da tester jeg Hotell Frøya sine nye type 2 stolper. De er ikke-laskede 32A enfase, og gir min bil 3,6kW siden den har enkellader. Luktet litt lunta før jeg dro utover og fylte godt opp på Klett, men tenker at jeg kan komme i en situasjon hvor natta rett og slett ikke blir lang nok til at jeg får ladet tilstrekkelig her eller andre steder.

Noen som vet om steder som selger lasket kabel til grei pris?

EDIT: Kommer til å bidra med litt informasjon rundt dette. Jeg har enda til gode å oppleve et hotell som vet hva slags lading de tilbyr (med ett unntak:Dolmsundet Hotell på Hitra). Har selv opplevd å nesten bli stående fast i Namsos når det viste seg at ladingen Scandic tilbød var 12A schuko - kanskje litt info til hotellet kan bidra til at noen unngår å oppleve det samme. Kanskje kan jeg friste dem med å laske/merke en av stolpene også :)

Nå har jo Tesla en løsning på laske-problematikken med ettermontering av en kontaktor som fikser det automatisk, så vidt jeg skjønner. Dermed er det vel liten grunn til å laske offentlige ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA