Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

testO


Sitat fra: Tesla-man på lørdag 06. september 2014, klokken 16:29
Vel, jeg er I same båt som Laumb og lurer på utfallet her så jeg spør rett frem: Laumb, hva er staus i denne saken?

Er også i samme båt, ventet på en avklaring på denne saken før jeg tok det opp med Tesla. Synes det er på sin plass med en status oppdatering.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Øyvind.h

Er antakelig titalls om ikke hundretalls kjøpere som konfigurerte bilen sin i juli, august og september 2013. Så dette gjelder potensielt en god del kunder.
Antakelig ytterst få det har noen som helst praktisk betydning for, men allikevel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hgs

Laumb beskriver ladeopplegget i sitt nye hus her, og dette tyder iallfall på at det fortsatt er enkeltlader i bilen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16317.15.html
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Muffinman

Det tyder ihvertfall på at han skriver at det er enkeltlader i bilen ;)

cairnz

Det er nok bare å glemme å få svar i tråden. Kan like gjerne bare låse den og la den dø.
Elbilist

OleJA

Det er vel bare for dere som er i samme situasjon å ta det opp med Tesla, og deretter Forbrjkerombudet selv. Dersom det finnes en avgjørelse i saken til Laumb så kjenner vel Forbrukerombudet selv til denne - Selv om Tesla og Laumb har inngått forlik som inbefatter at utfallet ikke skal offentliggjøres, så vil denne saken danne presedens .......antar jeg...
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Tesla-man

Sitat fra: cairnz på søndag 07. september 2014, klokken 08:18
Det er nok bare å glemme å få svar i tråden. Kan like gjerne bare låse den og la den dø.
Absolutt ikke.  I denne saken kan vi forvente et svar. 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

cairnz

Sitat fra: Tesla-man på søndag 07. september 2014, klokken 19:45
Absolutt ikke.  I denne saken kan vi forvente et svar.

Jeg skulle gjerne sett et svar, men jeg forventer det ikke. Laumb leser forum daglig og er nok innom denne posten også, han er ikke blind så han ser at folk lurer.

Han velger å ikke si noe, ikke engang at "han venter på endelig utfall" hvis det er så.

Jeg ser ingen antydning til at han skal endre seg i denne saken og opplyse noe mer, så lang tid som det har gått til nå.
Elbilist

Tesla-man

Tja, hverken du eller jeg vet jo om han  faktisk leser denne hver dag. Har defor sendt en PM for å sikre at han får beskjed om at vi lurer.

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

krister461

Fikk et svar fra Laumb i en annen tråd:
"Jeg har forsøkt å svare tidligere at jeg ikke har noe nyttig enda - og at jeg svarer når jeg vet. At konspirasjonene fortsetter får så være. Har ingen intensjoner om å forsvare posisjonen min, men med en sommer fylt med alt fra ferie til salg av hus, flytting til midlertidig leilighet osv betyr at saken ikke får en umiddelbar slutt.

Jeg frastår til jeg har noe konkret å komme med."

Det er svar godt nok for meg foreløpig i alle fall, så jeg avventer videre spekulasjoner til det kommer noe konkret. :)

laumb

Ok, Sven-Erik.

Nei, ikke noe nytt foreløpig.


Baldrian

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 17:44
@jkirkebo
Det er bilen/laderen som mangler egenskapen - ikke kabelen. Jeg skal ikke måtte være avhengig av en spesiell kabel. Dersom Tesla velger den varianten vil jeg kreve at de stiller ny kabel til rådighet hver gang jeg har glemt den, den er stjålet eller blir ødelagt. Jeg forventer og at de kommer til meg med en raskere, midlertidig løsning om jeg står i villmarken på en 32A lader med fastmontert kabel og kun får 16A.
Skjønner ikke helt hvorfor man er så sur på Tesla for denne 'mangelen'.  Hvis man leser tabellen med de forskjellige ladealternativene som det henvises til, så står det: The majority of public charging station requires  users to bring their own cable, og at disse får man kjøpt hos 3-parts leverandører.  Det står intet om at Tesla levere kabler til de forskjellige ladealternativene. Når det nå meldes på forumet her at laskede kabler finnes, er jo saken løst.  Den kan saktens glemmes hjemme eller bli stjålet, men det samme kan jo skje med UMC'n også, uten at man kan klandre Tesla for det.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=13429.0;attach=17076;image

Olatho

Problemet er vel at denne teksten er endret etter at de første bestilte (og mottok) bilene sine. Så tidligere fikk man inntrykk av at dette skulle være mulig, og at noen kjøpere derfor ikke bestilte dobbeltladeren, da de av den grunn ikke følte at det var nødvendig.

El-boy

#299
Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. september 2014, klokken 01:35
Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 17:44
@jkirkebo
Det er bilen/laderen som mangler egenskapen - ikke kabelen. Jeg skal ikke måtte være avhengig av en spesiell kabel. Dersom Tesla velger den varianten vil jeg kreve at de stiller ny kabel til rådighet hver gang jeg har glemt den, den er stjålet eller blir ødelagt. Jeg forventer og at de kommer til meg med en raskere, midlertidig løsning om jeg står i villmarken på en 32A lader med fastmontert kabel og kun får 16A.
Skjønner ikke helt hvorfor man er så sur på Tesla for denne 'mangelen'.  Hvis man leser tabellen med de forskjellige ladealternativene som det henvises til, så står det: The majority of public charging station requires  users to bring their own cable, og at disse får man kjøpt hos 3-parts leverandører.  Det står intet om at Tesla levere kabler til de forskjellige ladealternativene. Når det nå meldes på forumet her at laskede kabler finnes, er jo saken løst.  Den kan saktens glemmes hjemme eller bli stjålet, men det samme kan jo skje med UMC'n også, uten at man kan klandre Tesla for det.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=13429.0;attach=17076;image
Det var en periode sommeren 2013 (noen måneder) det låg ute feilaktig informasjon om at Type2 1fas 230V 32A var mulig med enkeltlader. Det kan jo være en tenkt situasjon være at noen unnlot å konfigurere bilen sin med dobbletlader pga lademuligheten i perioden informasjonen låg ute. Uansett var det på ett tidlig tidspunkt der det ikke var så mange slike ladeplasser (og fortsatt er få), og for mange nye elbileiere kunnskapen om lading og lademulighter heller mangelfulle. (her kjenner jeg andre på meg selv.)  Jeg tviler på at den allmenne elbileier lot informasjonen mulighet for 32Aenfas være avgjørende for at de konfigurerte bilen sin med enkelt eller dobbeltlader... dette gir uansett ikke mer en 7.4kW ladehastighet, og en har muligheten til 11kW med trefas 400V 16A med enkletladeren.
Det er ingen enkel måte for Tesla å løse muligheten for 32A enfas med enkeltladeren pga måten kablene inne i bilen er koblet på. Laderen er en tredelt 3x230V16A lader. Dei må om nødvendig lage en spesialløsning med relé styring og spesial software får noen få bileiere, med påfølgende godkjenning og kostnader med å lage delene, ingeniørtimer installasjon og lignende. Det faller nok da rimeligere å installere dobbeltlader vil jeg anta. Og her antar jeg årsaken til kravet ligger for trådstarter. Med dobbeltladeren får han ladet med 22kW på dei 400V32A trefas ladepunkta som finnes, og det er flere.
Uansett juridisk sett gjelder problemstillingen bare for dei som konfigurerte bilen sin da den perioden den feilaktige informasjonen låg ute.

Jeg fikk min bil i slutten av september 2013 og konfigurerte 30.april 2013. Laumb fikk sin bil i samme periode, så da må han også ha konfigurert sin bil i omtrent samme periode i 2013.

Når det er sagt så kan jeg også ha nytte av kravet til Laumb. Jeg har også enkletlader. Men jeg finner kravet helt utidig, og vil uansett avstå.

( og jeg forstår også at jeg har pådratt meg trådstarters vrede ved å utrykke min mening tidligere i tråden...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA