Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

laumb


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:30
Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. juni 2014, klokken 20:49
Det var veldig stille fra trådstarter. Har han kommet til enighet med Tesla mot løfte om å ikke skrive noe på forumet?
Tviler vel på at en sentral person i TOCN ville funnet på noe slikt.

Følger med på diskusjonen som har gått over alle støvleskaft :)

Griffel

#211
Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:36
Hva skjer om man kobler en annen ellbil til en sånn lasket ladeboks?
Det er ikke mulig å si. Dette er et avik fra en definert standard, og det spørs da hva den enkelte bilprodusent har av funksjoner i sin lader, og hva galt som kan skje når en kobler seg til en ikke standard veggboks. Av dagens biler er det vel bare Renault som kan ha et potensielt problem på grunn av dette.
En får vel tro at Tesla med tid og stunder kommer med en løsning for de som har singellader, enten dette blir litt ekstra hardware i bilen eller en eller annen form for adapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:36
Hva skjer om man kobler en annen ellbil til en sånn lasket ladeboks?
Det er ikke mulig å si. Dette er et avik fra en definert standard, og det spørs da hva den enkelte bilprodusent har av funksjoner i sin lader, og hva galt som kan skje når en kobler seg til en ikke standard veggboks. Av dagens biler er det vel bare Renault som kan ha et potensielt problem på grunn av dette.
En får vel tro at Tesla med tid og stunder kommer med en løsning for de som har singellader, enten dette blir litt ekstra hardware i bilen eller en eller annen form for adapter.

Så hvis man skal være framtidssikker i en sånn situasjon er det altså bedre at ladeboksen har helt standard type2 "stikkontakt", og så bruker man egen (lasket) kabel til bilen. 
Så merker man kabelen godt med "Må KUN brukes av Tesla", og lar den henge permanent tilkoblet (og evt "låst fast" i veggen på ett eller annet vis så ingen stjeler den).


Cirion

Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:56
Sitat fra: Griffel på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:36
Hva skjer om man kobler en annen ellbil til en sånn lasket ladeboks?
Det er ikke mulig å si. Dette er et avik fra en definert standard, og det spørs da hva den enkelte bilprodusent har av funksjoner i sin lader, og hva galt som kan skje når en kobler seg til en ikke standard veggboks. Av dagens biler er det vel bare Renault som kan ha et potensielt problem på grunn av dette.
En får vel tro at Tesla med tid og stunder kommer med en løsning for de som har singellader, enten dette blir litt ekstra hardware i bilen eller en eller annen form for adapter.

Så hvis man skal være framtidssikker i en sånn situasjon er det altså bedre at ladeboksen har helt standard type2 "stikkontakt", og så bruker man egen (lasket) kabel til bilen. 
Så merker man kabelen godt med "Må KUN brukes av Tesla", og lar den henge permanent tilkoblet (og evt "låst fast" i veggen på ett eller annet vis så ingen stjeler den).
Fordelen med egen lasket kabel, er at den kan brukes over alt... Fin å ha med på tur.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Olatho

Sitat fra: Cirion på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:04

Fordelen med egen lasket kabel, er at den kan brukes over alt... Fin å ha med på tur.

Da er bare spørsmålet hvor man får kjøpt laskete kabler...

Griffel

Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:07
Sitat fra: Cirion på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:04

Fordelen med egen lasket kabel, er at den kan brukes over alt... Fin å ha med på tur.

Da er bare spørsmålet hvor man får kjøpt laskete kabler...
Hør med jkirkebo.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rene

Elbilhjelpen kan nok også lage en lasket type2-kabel til deg. Har en følelse av at de fikser det meste "custom". Min type2-type2-kabel derfra ser ihvertfall skikkelig bra ut. Feit og god.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Olatho på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:07
Da er bare spørsmålet hvor man får kjøpt laskete kabler...
Hør med jkirkebo.

Kommer etterhvert men er dessverre ikke klart ennå. Legger ut salgsannonse på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

NEI NEI NEI!!!

MÅ IKKE BRUKE EN LASKET KABEL PÅ 400V!

For å få nytte 230V 1~ 32A kortslutter (laske) man L1, L2 og L3 slik at de 32A fordeles likt over alle delladerene. Kobler man en slik lasket kabel inn på 400V 3~ så KORTSLUTTER man de tre fasene.

Hva som smeller er jeg ikke sikker på, men jeg vil IKKE holde i den pluggen når den puttes inn ved 3~
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på torsdag 05. juni 2014, klokken 17:31
NEI NEI NEI!!!

MÅ IKKE BRUKE EN LASKET KABEL PÅ 400V!

For å få nytte 230V 1~ 32A kortslutter (laske) man L1, L2 og L3 slik at de 32A fordeles likt over alle delladerene. Kobler man en slik lasket kabel inn på 400V 3~ så KORTSLUTTER man de tre fasene.

Nei, det gjør man ikke. Man bruker nemlig en 1-fase Type 2 kabel og lasker i pluggen på bilsiden. På ladestasjonssiden er altså ikke L2 eller L3 koblet til noe som helst, og ingen kortslutning kan skje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@laumb

Var det denne informasjonen du søkte? Fant dette i dag på Tesla sine sider, under lading av TMS. Som jeg kan lese av listen så skal 230V 1~ 16A gi 3,7kW og 32A gi 7,4kW. Ingen snakk om triksing og miksing eller dobbel lader.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

laumb

I det bildet anbefaler de faktisk en Type 2 boks og 32A 1-fas.
De har heller ingen notis om "gjelder ikke enkeltlader" eller "må kobles utenom standard".

Artig.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: laumb på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:02
I det bildet anbefaler de faktisk en Type 2 boks og 32A 1-fas.
De har heller ingen notis om "gjelder ikke enkeltlader" eller "må kobles utenom standard".
Nå er vel denne enheten som omtales og avbildes i denne sammenhengen "høyspenningsstrømkontakt" Teslas HVPC med kabel og ikke avertert som en helt standard Type 2 boks. Antagelig står det i bruksanvisningen at den bare må brukes for Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#224
Sitat fra: Car-El på torsdag 05. juni 2014, klokken 20:43
@laumb

Var det denne informasjonen du søkte? Fant dette i dag på Tesla sine sider, under lading av TMS. Som jeg kan lese av listen så skal 230V 1~ 16A gi 3,7kW og 32A gi 7,4kW. Ingen snakk om triksing og miksing eller dobbel lader.
Dette er info som gjelder akkurat nå. Ingen historisk verdi i dette. Det står heller ikke spesifisert hvilket utstyr som må til for å lade med de forskjellige effektene, slik du påpeker. Kanskje bilene som produseres nå med enkeltlader støtter 230v 32a over type 2. Eller kanskje de straks leverer lasket type 2 kabel slik at de tør skrive dette?
For de som konfigurerte bilen sin sommermånedene i 2013 er dette en mager trøst :)

Som sagt - dette er info til de som bestiller nå, ikke noen få måneder i fjor.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA