Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

rene

Her går du dessverre ganske rett på trynet, Car-El. Les gjennom tråden, så forstår du utfordringen.

Dette gjelder lading fra en Type 2 kontakt, med Type 2 - Type 2 kabel, der ladeboksen har 32A 1-fase inn. Da klarer man med enkeltlader kun å hente ut halvparten, ikke 32A som ble lovet, og som man kan med dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: rene på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:04
Dette gjelder lading fra en Type 2 kontakt, med Type 2 - Type 2 kabel, der ladeboksen har 32A 1-fase inn. Da klarer man med enkeltlader kun å hente ut halvparten, ikke 32A som ble lovet
Og for å presisere ytterligere: de som er blitt "lovet" dette er de som konfigurerte bilen sin noen få måneder i fjor sommer etter at offisiell ladeinformasjon ble gjort tilgjengelig, og ladekalkulator ble gjort tilgjengelig.
Denne tematikken gjelder altså et lite antall eiere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#197
Sitat fra: Car-El på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:53
Type2 32A 1-fase ?????? Det finnes ikke!!!
Jo vist finnes det. I tillegg til de mange som har montert noe slik i garasjen, de såkalt laskede ladestasjoner som kan levere 32A til de med enkeltlader, finnes det en del offentlige som ikke gjør det:
Sitat fra: Griffel på mandag 21. april 2014, klokken 11:05
Sitat fra: tho på mandag 21. april 2014, klokken 04:01
Jeg har også bare sett offentlige 400v 32a type 2 punkter. Finnes det i det hele tatt offentlige 32a 230v type 2 punkter? Eksempler mottas med takk.
Basert på: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Her finner en kategorien gul "Type 2 kontakt med ladeeffekt 7-11 kW" hvor det altså er slik at de med dobbeltlader får 7-11kW mens de med enkeltlader får rundt 10kW fra et 11kW punkt og runt 3 kW fra et 7kW punkt. (Mens det for BMW og Leaf er omtrent omvent, en kan jo si at disse først og fremst er beregnet for BMW og Leaf).

Denne listen er basert utelukkende på min tolkning av informasjonen i "model-s-ladekart" valg type 2 gul.

Traraveien 13, 1605 Fredrikstad : 6 Type 2 (Normal 32A). (hadde de vært 3 fas ville dette vært 22kW punkt men siden de er i kategorien 7-11kW betyr (Normal 32A) i i denne kombinasjonen at dette må være et 7,3 kW punkt)

Oscar Pedersens vei 39, 1702 Sarpsborg : 3 Type 2+vanlig (Normal 32A). 6 Type 2 (Normal 16A).
Altså 6 stk. 11kW + 3 stk. 7,3kW altså 1 fas 230V

Vammaveien 100, 1813 Askim: 2 Type 2 (Normal 32A)

Idrettsveien 10, 1860 Trøgstad: 2 Type 2 (Normal 32A)

Rådhussvingen 7, 1400 Ski: 6 Type 2+vanlig (Normal 32A)

Dokkveien , 0250 Oslo: 2 Type 2+vanlig (Normal 32A) (Blir borte til sommeren med bygging av nasjonalmuseet)

Tesla Service Center, Verkseier Furulundsvei 16, 0668 Oslo: 1 Type 2 (Normal 32A) (Da har de altså et slik 1 fas 230V punkt i sin egen butikk med det kan jo hende at det er tilpasset Tesla med lasking).

Torvet 7, 3210 Sandefjord:  2 Type 2+vanlig (Normal 32A). 2 Type 2 (Normal 32A) (altså 4 enfas 32A punkter)

Øvre Dalane 1, 4230 Sand: 1 Type 2 (Normal 32A)

Tinghuset , 5590 Etne: 1 Type 2 (Normal 32A)

Markavegen 2, 2920 Leira i Valdres: 4 Type 2 (Normal 32A) (De første som ble omtalt her på forum)

Bygdinvegen , 2953 Beitostølen: 2 Type 2 (Normal 32A) (Pussig egentlig siden de har 400V distribusjon i området)

St Olavsväg 19, 83013 åre: 2 Type 2 (Normal 32A). (2 Type 1 (Normal 32A) disse siste har bare Leaf glede av)
Dette er riktig nok Sverige, men i besøks-distanse for Trøndere og derfor interessant i denne sammenheng)

Altså i følge "model-s-ladekart" er det ca 10 steder i Norge hvor de med enkeltlader ikke kan lade like raskt som lovet, og takket være BMW og VW kommer det nok fler.

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. april 2014, klokken 06:28
Tull og tøys. Hvor mange ladestasjoner som har dette i dag er helt uvesentlig.
Helt uvesentlig er det vel ikke. Hadde det ikke vært noen ville denne mangel vært fullstendig uvesentlig. Hadde det bare en på Leira ville det heller ikke hatt særlig betydning i en slik mangelsammenheng. Men nå som det ser ut til å bli en ikke uvanlig konfigurasjon må det nok vurderes som en mangel, hvordan den skal kompenseres er en annen sak.

Og det er altså på disse, ca 10 + evt. framtidige av samme slag at Laumb og andre med enkeltlader ikke får de 7,3 kW Tesla lovet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Hør no! Det æ sier er:
Type2 er en kontakt/plugg. Også kallet Mennekes. Les: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper

Type2 kontakt/plugg er en 3~ kobling. At det benyttes som 1~ også er da vel ingen problem. Det blir det samme som 230V 3~ Blå-CEE til 230V 1~ Blå-CEE koblingen som Kirkebo har hjelpet oss med.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OleJA

#199
Sitat fra: Car-El på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:51
Type2 kontakt/plugg er en 3~ kobling. At det benyttes som 1~ også er da vel ingen problem. Det blir det samme som 230V 3~ Blå-CEE til 230V 1~ Blå-CEE koblingen som Kirkebo har hjelpet oss med.

Nei, Teslas blå adapter er lasket internt slik at alle 3 underladerne i bilen jobber i parallell, og dermed kan en utnytte 32A ladefart - Selv med enkeltlader.

Type2 kabelen er ulasket, og standarden beskriver heller ikke en slik lasking når en kobler seg til en mode3 ladeboks. Dermed utnyttes bare en av bilens underladere når man kobler seg til et offentlig mode3/type2 uttak som holder seg til standarden og man får kun 13A (16A) med enkeltlader. Dette er ikke ihht. det Tesla sa de ville levere når Laumb og flere andre spessifiserte bilen sommeren 2013.

Edit: Flere som installerer Mode3/type2 bokser hjemme får disse lasket ved installasjon - De er da kun egnet for lading av Tesla. Offentlige ladepunkt kan derfor ikke kobles på denne måten
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Car-El

@OleJA
Skrev æ noe om Tesla sin Blå-CEE plugg? NEI! Skrev æ noe om lasking av Type2? NEI!

Tråden starter med at ved Mode3-lading der ladeboksen kan levere 230V 1~ 32A kan TMS bare trekke 13A ved enkeltlader. Med standar ulasked utstyr. At Tesla engang i tiden lovde oss fulle 7,4kW og ikke holder ord i dag utløste sinne og frustrasjon hos trådstarter.



Så får æ skrive dette ennå engang. Mennekes-kontakt/plugg er fastsatt som en standar kontakt/plugg for vekselstrøm lading innad i EUropa. Denne kontakten/pluggen skal kunne brukes på 230V eller 400V, 1~ eller 3~ med strømstyrker opp til 63A. I de standar konfigurasjoner som er satt i et TN-strømnett. Dermed får du ikke 400V1~ eller 230V3~.


At jeg forvirret deg, OleJA, med å nevne Kirkebo overgangen er jeg lei for. Men prøvde å forklare at man bare benytter den ene fasen av de tre fasene. Slik som en Mode3-lader som leverer 230V 1~ bare bruker to av 4 ledere (0 & L1) i ledningen med Type2-kontakter.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Dermed kan vi vel slå fast at det finnes Type 2 ladepunkter 1 fas 230V 32A både her og der.
(Både laskede private og ulaskede offentlige)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. juni 2014, klokken 12:19
Dermed kan vi vel slå fast at det finnes Type 2 ladepunkter 1 fas 230V 32A både her og der.
(Både laskede private og ulaskede offentlige)

Nei, Type2 er en kontakt som også kalles Mennekes. Denne er standardisert med 3~ (L0,L1,L2 & L3), Jord og to signal ledere.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: Car-El på onsdag 04. juni 2014, klokken 12:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. juni 2014, klokken 12:19
Dermed kan vi vel slå fast at det finnes Type 2 ladepunkter 1 fas 230V 32A både her og der.
(Både laskede private og ulaskede offentlige)

Nei, Type2 er en kontakt som også kalles Mennekes. Denne er standardisert med 3~ (L0,L1,L2 & L3), Jord og to signal ledere.
Nå må du skille mellom stikkontakt og ladepunkt. Av Type 2 stikkontakter finnes det vel også bare 32A, ikke destomindre finnes det ladepunkt Type 2 både 1fas og 3 fas 32A og 16A og annet. Type 2 stikkontakt er i seg selv ganske untrresant for andre enn de som lager ladestasjoner.
Type2 ladepunkt er noe annet et et Type1 ladepunkt men begge er Mod3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Ja ha...   Og ka e det da for en kontakt på Tesla sine SC?

Som dere definerer det så er det et Type2 ladepunkt.
...
...
...
Maks 22kW(43kW)? Og har du enkelt lader, så trekker du bare 13A?

NEI! Type2 er og blir Mennekes kontakt/plugg.

At Tesla har "pønket" med Mode2-ladekabelen og trodd at det 230V 1~ 32A på den ville virke identisk med Mode3-lading. For å så markedsføre det at slik så folk så sitt snitt til å spare 10000kr. Det er litt ufint.

Samme at ved Mode3 på 230V 1~ 16A gir bare 3kW. Skulle vært 3,7kW. Noe som gir cirka 3km mindre i timen. Det er da ikke allverdens. Etter å ladet i 10 timer så blir det bare 30km, som kan være akkurat nok til å nå frem. Små problemer er også problemer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

#205
Ladestasjon, Ladepunkt, EVSE, Veggboks,HVPC, veggpod etc. er synonymer for ladestasjoner.
En Type2 ladestasjon er da en slik veggboks med en Type2 stikkontak, og kan da benyttes av de med Type2 til Type2 kabel, og også de med Type2 til Type1 kabel, til og med de med type2 til schuko kabel. Dette til forskjell fra Type1 ladestasjoner som har kabel med Type1 støpsel.

Hva du kan få ut av ladestasjonen er avhengig av konfigureringen.
Fra en 7,3kW Type2 offentlig ladestasjon kan en BMWi3 eller en Ford fokus få 7,3kW, en mens en Tesla enkeltlader får idag 3kW. En Renault Zoe får kanskje ingen verdens ting. En Type2-ladestasjon 11kW kan derimot gir en Tesla enkel/dobbel 9/11kW, Zoe 11kW, mens BMWI3, Leaf, og Fokus må nøye seg med 3,6kW.

En Type1 Ladestasjon 7,3kW har nye Leaf og Ford fokus mest glede av, mens BMW og Tesla bør kjøre forbi.

Derfor er det viktig å vite typen ladestasjon, og konfigurasjonen til ladestasjonen i tillegg til å kjenne sin egen bils ladesystem. Type2 ladestasjon 7,3kW (enfas 32A) har andre egenskaper enn en Type1 ladestasjon 7,3kW eller for den saks skyld en Type2 ladestasjon 11kW og 22kW.

En Tesla SC har ikke en Type2 stikkontakt, men en kabel med Teslas egen plugg som bare fungerer med Tesla.
Hadde det ikke væt for det kunne en gjerne kalle dette for en Type2 lader DC 80kW som da ville skille denne fra andre ladere som CHAdeMO og CCS.

(Det som derimot er feil er å kalle en Type2 ladepunkt for en Type2 lader)

Det finnes også Type2-Type2 enfaskabler 16A og BMWi3 bil-kontakt Type2 har 2 effektpinner L1,N og J i tillegg til pilot og prox.

Teslas foreløbige 13A begrensning er på mange måter en egen skål.
Sitat fra: Car-El på onsdag 04. juni 2014, klokken 17:54
Samme at ved Mode3 på 230V 1~ 16A gir bare 3kW. Skulle vært 3,7kW. Noe som gir cirka 3km mindre i timen. Det er da ikke allverdens. Etter å ladet i 10 timer så blir det bare 30km, som kan være akkurat nok til å nå frem. Små problemer er også problemer.
At en fra en Type2 ladestasjon 3,6kW bare får 3kW er vel et lite problem sammenlignet med at en fra et offentlig Type2 ladepunkt 7,3kW bare får 3kW. Disse 2 problemene har også 2 ulike løsninger.
(Fra en Type1 ladstasjon som også benyttes til Modus3 lading får du forøvrig ingen ting ut av om du har en Tesla)

AC-ladestasjon for elbil:
(En:A.C . EV charging station)
Kapsling utstyrt med spesielle kontrollfunksjoner og anordninger for tilførsel av strøm til elbiler.

Strømforsyningsutstyr for elbil
(En: EV supply equipment)
EVSE
Kapsling, inkludert jordleder (PE-leder), elbil-plugger, kontakter og alle andre tilbehør, stikkontakter eller spesielle enheter. Installert for det formål å levere kraft fra husets ledninger til Elbil, og tillate kommunikasjon mellom dem.

Lademodus 3:
Tilkobling av elbilen til et vekselstrømsnett ved hjelp av en tilpasset ladestasjon (EVSE), karakterisert ved at en pilotfunksjon i ladestasjonens (EVSE) styrings kontinuerlig overvåker tilkoblingen til strømnettet.

Type2 ladestasjon blir dermed en ganske grei forkortelse på en ladestasjon som innholder en EVSE basert på  EN 61851 og som er utstyrt med en Type 2 kontakt, og som benyttes til lademodus 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Det var veldig stille fra trådstarter. Har han kommet til enighet med Tesla mot løfte om å ikke skrive noe på forumet?

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. juni 2014, klokken 20:49
Det var veldig stille fra trådstarter. Har han kommet til enighet med Tesla mot løfte om å ikke skrive noe på forumet?
Tviler vel på at en sentral person i TOCN ville funnet på noe slikt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Sitat fra: OleJA på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:15
Edit: Flere som installerer Mode3/type2 bokser hjemme får disse lasket ved installasjon - De er da kun egnet for lading av Tesla. Offentlige ladepunkt kan derfor ikke kobles på denne måten

Hva skjer om man kobler en annen ellbil til en sånn lasket ladeboks?

Grunnen til at jeg spør er at vi ser på løsninger for lading i borettslaget, og siden jeg har bestilt en Tesla er det jo aktuelt for meg å få lasket ladeboksen for å få utnytta 32A.

Men hvis jeg skulle flytte, eller av en eller annen grunn skal lade en annen elbil på plassen, må jeg da fjerne laskingen (regner ikke med at det er noe problem å gjøre), eller er det uproblematisk at den forblir lasket?


Leif1

Vil tro du kan få deg en type2-kabel som er lasket. Sånn kan ladestasjonen forbli "intakt" og
universell.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA