Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

laumb

Selvfølgelig får han ha egne meninger. Det var totalpakken der han ønsker at vi ikke klager her grunnet potensielle kjøpere vs. Hans mening om at "alt er greit". De to delene kompletterer hverandre ikke godt.

Og nei. Kjøpet heves ikke. Det er det nok uansett ikke grunnlag for. Feilen hindrer ikke daglig bruk av bilen, mer den spesielle bruken.
Den øvrige bruk av bilen er jo eksepsjonell alt annet.


Mot dekningsanalogien kan nan jo si at om telenor leverer den lovede dekning utenfor hytten, men ikke innenfor hyttens vegger så er det ikke hevingsgrunn alene.

Muffinman

Det er ikke første gangen man får slengt i trynet at man "helt sikker får solgt bilen siden man er så misfornøyd" når man prøver å føre en konstruktiv diskusjon om mangler. Det er heldigvis en stund siden sist, antagelig siden veldig mange biler etterhvert ruller på veiene og de fleste opplever et eller annet som ikke er helt bra.

Innlegg av den typen bidrar ikke til annet enn å skape dårlig stemning, og hører hjemme under ei bru.

Car-El

@Muffinman

Men da har du vel glemt de tre bukkene Bruse?   Og som i alle eventyr så bruker det å gå bra til slutt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Poenget mitt er at det gikk ikke riktig så bra for trollet ;)

Car-El

@Muffinman

Æ bare prøvde å utdype det uten å fortelle det direkte.

Det e surt at ikke alt virker 100% fra dag en, men gi det tid så kan ting fikses. Og så er det fint at noen tar tak i problemene, men vi trenger ikke å blåse det opp til bibeliske proporsjoner.

"Gud skapte jorden på 7 dager", så kan vel vi gi han Elon Musk 14 daga... 2 Tesla-uker...    ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

eclipse

Sitat fra: Baldrian på onsdag 07. mai 2014, klokken 15:35
Har du prøvd å få hevet kjøpet og få pengene tilbake, siden du tydeligvis er så missfornøyd med bilen?

Siste bensinbil jeg kjøpte brukte en del mer bensin enn produsenten oppgav. Dette var jo litt skuffende, men derfra til å gå til forhandleren og be om gratis bensin for å kompesere dette, var nok litt fjernt for meg.  Likeså kjøpte jeg nylig en ny mobiltelefon og bant meg til ett år med Telenor, vesentlig fordi dekningskartet deres viste god dekning der jeg har hytte.  Så viste det seg at dekningen ikke var så god som beskrevet.  Skal jeg nå be Telenor om å sette opp en egen mast ved min hytte, så jeg får den dekningen de lovet i dekningskartet på hjemmesiden deres?  Det beste jeg nok kan forvente, er at jeg får hevet kjøpet.

Slike små 'set-backs' har vel de fleste opplevd, men vi går da ikke til Forbrukerrådet i tide og utide for det.

Her har vi fått en mann som konstruerer en bil som er så fantastisk fremtidsrettet og et tilsvarende kvantesprang i bilindustrien har ikke skjedd siden Citroën kom med sin DS/ID19 for ca. 60 år siden (den hadde også sine barnesykdommer).  Denne mann bør hylles og alle vi som er pionerer og tørr å satse på at han lykkes, bør hjelpe ham og gi ham støtte.  Det er mange som ennå ikke har kjøpt Tesla ennå, men leser dette forummet.  For at Tesla skal lykkes må de selge ganske mange flere biler enn det de har gjort til nå, så hvorfor skremme disse fra å kjøpe Tesla ved å 'sutre' i slike tråder som dette og forlange urimelige løsninger. La oss sammen glede oss over en fantastisk bil, enten vi med enkeltlader får tilbud om å installert ny til 10K eller får en lasket Type 2 kabel. Ja, det kan komme en skurk å rappe denne 'spesialkabelen', men det kan jo skje med alle kabler man bruker, enten de fulgte med som del av bilen eller ei.

Men hør nå her i anstendighetens navn, du kan ikke ha fulgt mye med på forumet hvis du hevder at laumb er misfornøyd med bilen.

Det må jo kunne gå an å trekke frem helt saklige fakta og forsøke å få svar fra Tesla på dette.

Vi som har kjøpt enkeltlader gjorde det fordi vi mente det var tilstrekkelig med 11 kW lader. Det sto helt klart i spesifikasjonen at med Type 2 lader skulle vi få 240V 1fas 32A, altså 7,4 kW.

Realiteten er at vi med denne laderen får det samme som om vi lader med 240V 13A schuko, altså 3 kW. (under halvparten av det som var spec)

Dette er ikke som lovet, og Tesla bør komme på banen og svare på hvordan de vil fikse dette. Det eneste vi ber om er å få det vi har kjøpt, det er verken urimelig eller klagete.

Jeg tenker dere med dobbeltlader hadde vært tilsvarende misfornøyd hvis dere bare kunne lade 11kW på en 22 kW Type 2 lader!

Her kommer det gamle uttrykket: "En skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv" til sin fulle rett.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Tesla-man

Helt uenig i Baldrians innlegg, men enda mer uenig i strupe hans meninger med sure kommentarer (sikter ikke til Laumb - som svarer seriøst. 

Poenget med et forum er at også upopulære og meninger utenfor 'mainmstream' kommer til overflaten - plutselig en dag så ser jeg saken fra en annen side.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

tormodl

Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:32
Vi som har kjøpt enkeltlader gjorde det fordi vi mente det var tilstrekkelig med 11 kW lader. Det sto helt klart i spesifikasjonen at med Type 2 lader skulle vi få 240V 1fas 32A, altså 7,4 kW.

@eclipse:
Lurer litt på kva for ein spesifikasjon du refererer til?
Er det den samme som laumb refererte til, og som eg og lister fleire linkar til i mitt tidlegare innlegg :
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.msg206456.html#msg206456 ?

Hvis ja, så var vel ikkje den informasjonen tilgjengeleg når du gjorde finalize og gjorde dine valg mtp enkel- eller dobbelt-lader ?
(Basert på signaturen din som seier at du fekk bilen din i september i fjor, så gjorde du vel finalize sånn ca første halvdel av mai ?)

Hvis nei, så lurer eg fremdeles på kva spesifikasjon du refererer til -
det meste var vel i det blå med tanke på detaljar rundt lading før den berømte .pdf'en vart kjent på forumet 9. - 10. juli fjor ?
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

eclipse


Sitat fra: tormodl på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:25
Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:32
Vi som har kjøpt enkeltlader gjorde det fordi vi mente det var tilstrekkelig med 11 kW lader. Det sto helt klart i spesifikasjonen at med Type 2 lader skulle vi få 240V 1fas 32A, altså 7,4 kW.

@eclipse:
Lurer litt på kva for ein spesifikasjon du refererer til?
Er det den samme som laumb refererte til, og som eg og lister fleire linkar til i mitt tidlegare innlegg :
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.msg206456.html#msg206456 ?

Hvis ja, så var vel ikkje den informasjonen tilgjengeleg når du gjorde finalize og gjorde dine valg mtp enkel- eller dobbelt-lader ?
(Basert på signaturen din som seier at du fekk bilen din i september i fjor, så gjorde du vel finalize sånn ca første halvdel av mai ?)

Hvis nei, så lurer eg fremdeles på kva spesifikasjon du refererer til -
det meste var vel i det blå med tanke på detaljar rundt lading før den berømte .pdf'en vart kjent på forumet 9. - 10. juli fjor ?


Der tar du feil, jeg spekket bilen i April og hadde da dobbeltlader inne, på dette tidspunktet var det noe uklart.

I Mai la Tesla vedlegget med ladeinfoen inn på MyTesla og jeg lagret dette på min egen PC. Da ble jeg klar over at hvis jeg skulle utnytte dobbeltlader hjemme så måtte jeg i tillegg til selve dobbeltladeren kjøpe en Saltoboks e.l. Jeg vurderte det derfor slik at 11kW var nok og monterte blått stikk.

Tesla har ikke levert det de skulle, i skrivet står det 230V 32A Type2 7,4 kW med enkeltlader. Punktum!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

nebbulk


Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 23:13

Sitat fra: tormodl på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:25
Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:32
Vi som har kjøpt enkeltlader gjorde det fordi vi mente det var tilstrekkelig med 11 kW lader. Det sto helt klart i spesifikasjonen at med Type 2 lader skulle vi få 240V 1fas 32A, altså 7,4 kW.

@eclipse:
Lurer litt på kva for ein spesifikasjon du refererer til?
Er det den samme som laumb refererte til, og som eg og lister fleire linkar til i mitt tidlegare innlegg :
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.msg206456.html#msg206456 ?

Hvis ja, så var vel ikkje den informasjonen tilgjengeleg når du gjorde finalize og gjorde dine valg mtp enkel- eller dobbelt-lader ?
(Basert på signaturen din som seier at du fekk bilen din i september i fjor, så gjorde du vel finalize sånn ca første halvdel av mai ?)

Hvis nei, så lurer eg fremdeles på kva spesifikasjon du refererer til -
det meste var vel i det blå med tanke på detaljar rundt lading før den berømte .pdf'en vart kjent på forumet 9. - 10. juli fjor ?


Der tar du feil, jeg spekket bilen i April og hadde da dobbeltlader inne, på dette tidspunktet var det noe uklart.

I Mai la Tesla vedlegget med ladeinfoen inn på MyTesla og jeg lagret dette på min egen PC. Da ble jeg klar over at hvis jeg skulle utnytte dobbeltlader hjemme så måtte jeg i tillegg til selve dobbeltladeren kjøpe en Saltoboks e.l. Jeg vurderte det derfor slik at 11kW var nok og monterte blått stikk.

Tesla har ikke levert det de skulle, i skrivet står det 230V 32A Type2 7,4 kW med enkeltlader. Punktum!

Kan du legge ut en kopi av det dokumentet du fikk i mai?
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

tormodl

Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 23:13

Der tar du feil, jeg spekket bilen i April og hadde da dobbeltlader inne, på dette tidspunktet var det noe uklart.

I Mai la Tesla vedlegget med ladeinfoen inn på MyTesla og jeg lagret dette på min egen PC. Da ble jeg klar over at hvis jeg skulle utnytte dobbeltlader hjemme så måtte jeg i tillegg til selve dobbeltladeren kjøpe en Saltoboks e.l. Jeg vurderte det derfor slik at 11kW var nok og monterte blått stikk.

Tesla har ikke levert det de skulle, i skrivet står det 230V 32A Type2 7,4 kW med enkeltlader. Punktum!

Eg hadde i alle fall ikkje vedlegget med ladeinfoen i My Tesla i mai, og kan heller ikkje hugsa at eg har hatt det der nokon gong.

Sikker på at du ikkje tenkjer på informasjonen i "teslamodelscharg1.jpg" og "teslamodelscharg2.jpg" frå dette innlegget du posta 18. april ?
Det kan jo likna på ein tidleg versjon av "EU Charging" dokumentet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7629.msg86218.html#msg86218

Dagen etter hadde du eit nytt innlegg der du skreiv dette om dei to .jpg'ane frå dagen før:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7629.msg86452.html#msg86452
Sitat
Denne tabellen fikk jeg av Tesla rep. på Alnabu.
...
PS! Dokumentet som jeg refererer til ble trukket tilbake fra nettet fordi det ikke er offisielt, men uansett så står det der at du skal kunne kjøre 400 volt trefas med 16 amp sikring mot singel charger og hvis du går opp til 32 amp må du ha twin charger

10. juli har du så eit innlegg der du faktisk omtalar .pdf'ane som du seier du fekk inne på My Tesla i mai som ny info frå Tesla den dagen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg100454.html#msg100454
Sitat
Ny info fra Tesla i dag:

* EU_Utility_Outlet_Charging_EN_070813 (1).pdf
* EU_CHARGING_EN_MAY13 (1).pdf

Eg seier ikkje at Tesla ikkje har gitt feil informasjon om lading på Type2 32A 1-fase,
men eg er ikkje overbevist om at dette var offisielt kommunisert frå Tesla før 9. - 10. juli 2013.
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

Batteritralla

Jeg forstår faktisk laumb veldig godt i denne saken.

Jeg har selv en tilsvarende issue der jeg opplever samme form for sviktende tilbakemeldinger og inkompetente/unnvikende svar.

I likhet med laumb kommer jeg til å dra dette inn for forliksrådet om Tesla Norge ikke våkner opp.

Saken går på akkurat samme problemstilling, jeg er ikke misfornøyd med bilen - jeg vil bare har det jeg kan dokumentere at jeg har bestillt og betalt for.

Håper at begge disse sakene er engangstilfeller, og at det ikke er en innarbeidet  holdning som man finner hos mange andre store selskaper fra USA.

Det kommer i så tilfelle ikke til å føre frem i Norge, og på sikt føre til dårlig omdømme for Tesla.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

#177
Jeg tror ikke noen er uenige i at man bør klage om man ikke får levert det man har fått beskjed om at man skal få.  Men man må sørge for å ha dokumentasjonen i orden, og være løsningsorientert. Dette innebærer at man ikke avfeier alle løsningsforslag bortsett fra det som i praksis antakelig betyr gratis ettermontering av dobbeltlader. Ideelt sett skulle klagen også vært fremsatt av en som ikke jobber i en organisasjon som jobber aktivt med utbygging av 22kW ladenettvekr, men jeg regner med innklager har redegjort for denne siden av saken i sin klage for å unngå at dette dukker opp som en ubehagelig nyhet i retten.
 
Uansett – for å fremme et krav her bør man ha dokumentasjonen i orden, og som nevnt før: De som kan benytte «ladedokumentet» i en rettssak er de som beviselig hadde dette offisielle dokumentet i hende når de konfigurerte bilen, og som kan sannsynliggjøre at dette ble brukt som grunnlag. Slik jeg tolker posten over gjelder dette alle som konfigurerte juli 2014, når dokumentet ble gjort offisielt tilgjengelig. Det gjelder antakelig også de som konfigurerte bilen sin i det tidsrommet ladekalkulatoren inneholdt feil. Alle som ikke benyttet offisiell dokumentasjon eller offisielt tilgjengelig informasjon på nettsiden til å konfigurere sin bil har ingen ting i retten å gjøre. Noen kan selvfølgelig forsøke å hive seg på her og hevde at dokument og kalkulator ble benyttet ved konfigurering, men det virker ganske tydelig når dokumentet ble tilgjengelig, når kalkulatoren var feil, og Tesla kan dermed lett se hvem som konfigurerte i dette tidsrommet for å ta de som bare prøver seg.

Men det blir spennende å se utfallet. Jeg regner ikke med innklager har unndratt informasjon fra klagesaken, for dette vil dukke opp i retten uansett. Bare så det er sagt: Jeg mener Tesla bør rydde opp i dette uavhengig av hva man kan dokumentere, så lenge 230V 32A enfas type 2 var noe man sjekket spesifikt og trodde man skulle få.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tormodl

@Øyvind.h:

Veldig bra oppsummert og formulert, eg er heilt einig i alt det du skriv over.
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

Car-El

Æ e enig æ å. Selv om æ har dobbel lader så får æ ikke utnyttet det i dag på 22kW.
Mode3 230V 1~ 16A gir 3kW, skulle gitt 3,7kW (enkel lader)
Mode3 230V 1~ 32A gir 3kW, skulle gitt 7,5kW (enkel lader)
Mode3 400V 3~ 16A gir 9kW, skulle gitt 11kW (enkel lader)
Mode3 400V 3~ 32A gir 18kW, skulle gitt 22kW (dobbelt lader)

Vil si at Tesla ikke har levert det produktet som dem lover. Håper dem får ordnet dette. Og hvis ingen presser på, så kan dette bare gå i glemmeboka.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA