Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Please wait....Displays busy...

Startet av AttackOfTheMac, mandag 07. april 2014, klokken 12:06

« forrige - neste »

Øggen

Har bestillt disse dekkene ene og alene grunnet oppgitt støy. 3-4000 per dekk og om de støyer så mye som nevnt her vurderer jeg å endre bestillingen.

Hyperstress

Nå har jeg ikke prøvd noen andre sommerdekk på TMS, så kan bare sammenligne med R2.

Ang støymerking så er den kanskje ikke like relevant i norge:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ny-dekkmerking-stemmer-daarlig-paa-norske-veier/a/10039815/

Om noen har funnet resultatene fra undersøkelsene her, så hadde det vært interessant å se hvordan Vredesten dekka kom ut (om de ble testet).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Dvergen196

Hmm, jeg venter på mine 22" (245 foran og 295bak) med disse dekkene som dekk 1 mener er det mest støysvake. Blir ræv hvis de ligger i andre enden av skalaen :-[
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Hyperstress

Det er vel mer sannsynlig støydemping i bilen og ikke dekket som er hovedproblemet, men får håpe at innkjøring og sommertemperaturer hjelper etter hvert.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Hyperstress på mandag 31. mars 2014, klokken 19:24
Har fått på dekkene nå, men bare kjørt et par mil enda. Førsteintrykket kom umiddelbart: disse dekkene (245/40-20) støyer mye mer enn R2 19 dessverre. Hvis R2 var 5 på en støyskala fra 1-10, der 10 er mest støy, så er Vredestendekka 7.

Tok en uhøytidlig støymåling med iphone app før og etter. dB er sikkert ikke nøyaktig, men de er målt samme sted og hastighet (100kmt), og under samme forhold. 78-79 med R2 og 82 med vredesten.

Dersom disse er i den støysvake enden av skalaen så misunner jeg ikke de som har støyete 21 tommere :/

Vil dekk normalt støye mindre etter innkjøring?

Ellers så er det felgbeskyttelse i dekket. Smart!





En oppdatering:
Nå som dekkene er innkjørt og det er varmere i været, så støyer de atskillig mindre. Nå støyer de egentlig ganske lite. Samme som, eller mindre enn, R2 gjorde i vinter. Måler nå 78db etter samme målemetode som over.
(Har også gjort noe støydemping i hjulbuer etter at de gamle målingene ble gjort, det har nok hjulpet litt også)

Kan også legge til at jeg fortsatt har 6-7mm mønster igjen etter 5000km, så de slites tydligvis ikke så fort som enkelte andre dekk her. (Ref "utslitt etter 5000km" tråden. )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Stiania79

Jeg har Vredestein Ultrac Sessanta 245/40-20 foran og bak og meget godt fornøyd. Synes absolutt ikke de støyer mer enn forventet og er MEGET bra på vann... så bare å løpe. Sitter som lim.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Johnny

Har nå kjørt rundt med et sett med 20 tommere i et par uker nå. Støyen er nå nede på akseptabelt nivå, og jeg forventer forbedring når det blir enda litt varmere.

Rullemotstanden er jeg ikke imponert over. Jeg har et forbruk på 220-230, når jeg erfaringsmessig skulle ligget på 170-180 med 19 tommer Godyear. Fortsetter dette slik må jeg sette på orginalhjulene igjen når det blir snakk om å kjøre lengre enn til og fra jobb!
TMS og eGolf.

NilsRo

#22
Sitat fra: Johnny på fredag 01. mai 2015, klokken 10:18
Har nå kjørt rundt med et sett med 20 tommere i et par uker nå. Støyen er nå nede på akseptabelt nivå, og jeg forventer forbedring når det blir enda litt varmere.

Rullemotstanden er jeg ikke imponert over. Jeg har et forbruk på 220-230, når jeg erfaringsmessig skulle ligget på 170-180 med 19 tommer Godyear. Fortsetter dette slik må jeg sette på orginalhjulene igjen når det blir snakk om å kjøre lengre enn til og fra jobb!
Hvilken dekkbredde har du?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Johnny

TMS og eGolf.

Celter

Jeg har nå kjørt ca. 1500 km med mine Vredestein Ultrac Vorti. Tror dette er modellen som erstatter Sessanta?
Vorti skal ifølge forståsegpåere gi mindre støy, mindre slitasje og mindre rullemotstand enn Sessanta. Jeg kan ikke uttale meg om det, men jeg er meget fornøyd med dekkene så langt. Jeg oppfatter støyen på 20" felger som lavere enn på min tidligere P85+ med 19" vinterhjul. Dette er det imidlertid vanskelig å si med sikkkerhet, da de nye Model S modellene er noe bedre lyddempet.
Jeg er også fornøyd med energiforbruket. Selv med 285 dekk bak er forbruket på linje med det jeg har opplevd med tidligere dekksett.
Selvfølgelig kan jeg ennå ikke uttale meg om slitestyrken.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Johnny

Begge typene har energimerking E ser det ut som, men Vorti har ikke det diagonale mønsteret som Sensata har. Det gjør nok ikke rullemotstanden noe verre.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA