Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manglende hjulmutter...Hilfe!

Startet av Rapid, søndag 06. april 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Jan-Ingvar på tirsdag 13. januar 2015, klokken 19:41
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:00
Du har målt resistans i jordleder. Det gir ingen indikasjon på om jordelektroden er bra.

Er det IT nett de opplyser, er det en feil utenfor huset ditt, hos en abonnent på trafokretsen.

Jeg tenkte at kobberrøret sikkert er skikkelig jordet og ved å måle resistansen mellom det og jordingspunktet i kontakten kunne jeg sjekke om kontakten også var jordet. Det var altså feil.

Hvordan kan jeg enkelt sjekke jordelektroden?

Du kan ikke sjekke det enkelt, uten en installasjonstester.

Du kan verifisere den visuelt, og få en pekepinn.

Er det mulig å se jordelektroden din der den er koblet til i huset, eller der den kommer inn? Vet du hva slags jordelektrode du har? (Metallisk vannledning, plate, wire, spyd?).

Men sånn i bunn og grunn: Sier nettselskapet ay det er IT-nett, og du måler så usymmetriske spenninger når hovedsikringen din er slått av, da er det helt sikkert jordfeil hos en annen abonnent eller på nettet.

ok67

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 20:15
Men sånn i bunn og grunn: Sier nettselskapet ay det er IT-nett, og du måler så usymmetriske spenninger når hovedsikringen din er slått av, da er det helt sikkert jordfeil hos en annen abonnent eller på nettet.
Og den jordfeilen bør raporterast til everkt slik at dei får fikse den. Det er vel krav om at det skal dei gjere innan 14 dagar, om eg hugsar rett. Jordfeil i IT-nett kan potensielt medføre stor brannfare.......
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KjellG

Både og. Første jordfeil er sjelden noe problem. Slik sett har IT en større feiltoleranse og brukes derfor bl.a. i deler av sykehus.  Ved 2. jordfeil kan det gå strømmer opp til sikringsstørrelsen. Problemet er at disse strømmene går på uberegnelige steder og det kan oppstå både brann og berøringsfare.

Jordfeil bør rettes.

Jan-Ingvar

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 29. mars 2014, klokken 18:15
Bare å lage seg en liten skjøteledning der du klipper av jordledningen fra nettet og legger denne sammen en av fasene mot bilen.
Ligger det livløse personer rundt bilen din etter lading er det bare fordi de har lent seg mot den.
Effektiv tyverisikring. ;D

Noen som vet om Zoe sjekker jordingen bare når ladingen starter eller om dette skjer kontinuerlig? Hvis det skjer bare i oppstarten er det kanskje mulig å koble en av fasene til jord i noen sekunder mens en venter på at ladingen starter? En bryter som lager en jordingsfeil når den holdes inne? Fullstendig ulovlig og farlig hvis noen andre oppholder seg i nærheten av bilen når ladingen starter, men vil det fungere?

Marius Engel

Fasespenningen er bare 132V, så det funker ikke. Linjespenningen er vanlig 230V.

Det enkleste er nok å kjøpe den bærbarer trafoen.

KjellG

Fasespenning på 132V er uten interesse her.
Vi (jeg) vet ikke hva det er som gjør at Zoe insisterer på at en av "faselederne" ved to-ledermating "må" være N-leder. Det har ingen betydning for laderen, men bilen foretar en test. Eneste test som synes relevant og mulig for bilen er å måle spenningen mellom hver av strømlederne og jord og kreve at en av dem skiller seg fra jord/PE med max noen få volt.

Å jorde en faseleder i et IT-nett vil i nyere nett ikke fungere, jordfeilvernet vil trippe. Å kutte jordforbindelden til bilen og koble bilens jord til en av faselederne vil trolig fungere greit. Problemet er at da er bilens karosseri spenningsatt. Det vil fungere i et nødsfall, men da bør bilen stå innelåst i garasjen med den eneste nøkkelen i din lomme. Om det vil fungere med slikt triks kun ved ladestart for deretter å reetablere jording av bilen er vel bare å prøve ut. Det vil jo åpne for lading også i friluft. Lovlig er det ikke, men brukt riktig synes det å kunne utføres uten fare.

Marius Engel

#36
I ett 400 V TN nett er linjespenning 400V, mens fasespenning er 230V. Altså: mellom fase og N får man 230V, mellom jord og fase får man 230V, mellom N og fase får man 0V

I IT nett er fasespenningen 132V, mens linjespenningen er 230V. Altså mellom L1 og L2 er det 230V, mens det er 132V mellom fase og jord.

I de fleste ladekladder er det jordsensing, som registrerer fasesepenningen. Dersom denne er feil tolker kladden det som at det er for dårlig jordpotensiale (eller jordfeil i IT-nett). Derfor er fasespenningen det som er vesentlig her, og bilen ser lett forskjell på TN og IT nett.

Å koble fra jord fra anlegget og legge bilen jord til en fase kan føre til at, siden bilens jord ikke har ett fast postensiale, potensialforskjellen mellom L1 og jord blir 230V, og mellom L2 og jord blir 0V. Men uansett: dette er egentlig galskap å finne på å gjøre. Jeg tviler på at det funker.

Griffel

#37
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:35
I IT nett er fasespenningen 132V, mens linjespenningen er 230V. Altså mellom L1 og L2 er det 230V, mens det er 132V mellom fase og jord.
Kanskje om du er heldig. Men den kan i prinsippet være hva som helst. Det er egentlig feil å omtale spenningen mellom L og jord som fasespenning i et iT nett. (I et TT nett går det til nød, men det er ikke et vanlig nett i Norge, men til dels i Bergen  :) )

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:35
Å koble fra jord fra anlegget og legge bilen jord til en fase kan føre til at, siden bilens jord ikke har ett fast postensiale, potensialforskjellen mellom L1 og jord blir 230V, og mellom L2 og jord blir 0V.
I beste fall har en én jordfeilbryter som løser ut.

I motsatt fall er det:
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:35
galskap å finne på å gjøre. Jeg tviler på at det funker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel


Sitat fra: Griffel på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:49
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:35
I IT nett er fasespenningen 132V, mens linjespenningen er 230V. Altså mellom L1 og L2 er det 230V, mens det er 132V mellom fase og jord.
Kanskje. Men den kan i prinsippet være hva som helst. Det er egentlig feil å omtale spenningen mellom L og jord som fasespenning.

Joda, men det blir det samme, linjespenning/roten av 3. Eller mellom fase og nullpunkt (som er jordet i TT og TN-nett).

Spenningen mellom fase og jord i ett IT nett skal være ca. 132V når alt er normalt. Er det mer enn 50V avvik på ett inntak er det nok til at everket kommer ut og søker etter jordfeil i trafokretsen (BKK). Men ved jordfeil kan spenningen mellom fase og jord bli langt høyere enn 230V også. Ofte ved jordfeil via drossel (spole) i lysarmatur.

Det er dette som er grunnen til at mange sliter med ladeproblemer i IT nett. Spenningen mellom fase og jord blir feil, målt mellom fase og beskyttelsesleder i stikkontakt. Jordsensingen registrerer feil, og hindrer lading.

Hvis det mangler jordelektrode, eller den er veldig dårlig, skal det lite til for at spenningene blir feil. Typisk eksempel er de husene der vannledning ble brukt til jordelektrode, hvor den nå er byttet til plastledning uten at ny jordelektrode er installert.

KjellG

@Marius Engel: Jeg gir deg tre ledninger, den ene er guk/grønn, de andre to er svarte. Du måler med voltmeter 230V mellom en svart og gul/grønn og 0V mellom den andre svarte og gul/grønn.

Hvordan kan du nå vite om du er tilkoblet:

en fase og N i et 230/400V TN-nett
to faseledere i et 230V IT-nett med jordfeil
en Zoe skilletrafo
to faseledere i et IT-nett der gul/grønn er kuttet og din ende koblet til en av de svarte lederne.

132V er forøvrig bare tilgjengelig i siste fordelingstrafo. Spenningen du måler mellom faseledere og jord er en kapasitiv koblingsspenning mellom ledningsnettet og jord. Spenningen her kan påvirkes endel av om nettet alle steder er fremført med alle 3 faser.

En Zoe trafo gjør egentlig "det samme" som å kutte og trekke bilens jord opp til en av fasene. Dog, trafo er sikkerhetsmessig ok, å tukle med jord er det ikke.

Marius Engel

Er ikke sikkert at bilen kan vite forskjellen nei. Men jeg vil ikke påstå at det er trygt.

Elektronikken i bilen kan muligens bli ødelagt? Berøringsspenningen i nærheten av bilen blir 132V. Livsfarlig...

elektrolux

Sitat fra: Jan-Ingvar på fredag 23. januar 2015, klokken 20:29
Noen som vet om Zoe sjekker jordingen bare når ladingen starter eller om dette skjer kontinuerlig?

Zoe sjekker spenningen mellom N og jord hvert 2 min og forsøker å starte lading inntil 4 ganger om verdiene er i grenseland. Maks tillatt forskjell er 6V under last målt av bilen. Det betyr at lang, og/eller tynn kabel mellom PEN leder og ladepunkt kan være grunn til at opplading avbrytes. Spenningen kan f.eks øke om andre elbiler belaster samme kurs etter PEN lederen og på dem måten øker spenningsforskjellen mellom PE og N.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ciwi

Jeg drar også frem denne igjen. I vårt sikringsskap står det ikke tydelig IT eller TN noen plass, men noen sikringer står det 230V på og andre 400V på. Betyr det at vi muligens har TN nett? Vi bor på Sørlandet.

Hilsen helt blåst  :)

TB

Er nok ingen sikker angivelse. Som nevnt før sjekk hovedsikring - er det to, tre eller fire moduler?
Ta bilde av sikringsskap, så vil nok det være folk som kan angi sikkert.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pudderjagar

Har du både 230v og 400v i sikringskapet så har du TN nett. Det er ikkje lov med 400v på andre nettsystem enn TN i hus. Da kan sjølvsagt være ein lokal trafo i huset. Isåfall må ein sjekke om da er kapasitet på denne. Dette var eit system som var mykje brukt på Alvbyhus fordi da var billigare med 400v varmepumpe og trafo enn 230v varmepumpe.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA