Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Domenet norstart.no ?

Startet av Arne, søndag 16. november 2008, klokken 22:53

« forrige - neste »

Arne

Hei

Jeg vurderer å kjøpe elbil, men ser jo at det er kun på østlandet de selger de. Hvordan blir dette i forhold til service på batteri etc. når en bor f.eks. i Bergen? Noen som vet om det er planer om å selge elbiler også her i vest?

En annen ting: I og med at bilene skal være fritatt for avgifter, går det da greit å kjøpe en bil i et annet land i Europa til en annen pris enn i Norge?

elektrolux

Hallo Arne, og velkommen til forumet

Regner med at du tenker mest på Peugeot og Citroen Elbiler, siden du nevner service på batteri, og import fra utlandet.

Situasjonen har endret seg mye på kort tid, og batteriservice er noe du med fordel kan gjøre selv. Der selges et apparat som initierer en såkalt servicelading, og etter det er snakk om å la vannet renne gjennom bilens slangesystem til det kommer ut under bilen. Pass på at prosedyren forstås før du forsøker deg på dette.

Blir det snakk om reperasjoner kan en nesten si at der finnes en Elbilvei mellom Oslo og Stavanger, og tildels via Stord til Bergen, og Trondheim.

Med gjevne mellomrom langs denne ruten finnes resurspersoner og firma ( Enviro) som gjerne bidrar til å hjelpe dersom det trenges.

Ved kjøp fra utlandet tilkommer kun 1300 kr i vrakpant, og visning av bilen i enten Haugesund eller Drammen, men i det siste har prisene spesielt i Tyskland tatt helt av, og nærmer seg norsk nivå, som desverre framdeles ligger på rundt 100 000+

For den prisen kan en dessuten kjøpe katta i sekken, eller en bil der batteriene synger på siste verset.

Ved kjøp er det derfor viktig å vite hvor mye batteriene er brukt, og måle individuell spenning på de 3-4 batterikassene.

En bør også åpne lokket under motoren, og sjekke kommutator for jevn fin blåfarge og ingen avbrenninger, lite støv, og ingen lekkasje av girolje.

Disse to sjekkpunktene kan spare deg for mye ergrelser senere.

Prøv å få kontakt med f.eks Terje Lied i Bergen, eller TJ i Bergen som er bruker av dette forumet. De kan kanskje hjelpe ved inspeksjon av potensiell kjøpsobjekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Når det gjelder Buddy så planlegger Elbil Norge verksteder i Stavanger, Kristiansand, Trondheim og Bergen:
http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=59
I tillegg bistår de lokale verksteder med feilsøking og reperasjoner.

Nye Think skal distribueres gjennom Ford som før, såvidt jeg har skjønt.

ilmar
Polestar i bestilling

Arne

Tusen takk for svarene  :) Jeg hadde ikke tenkt spesielt på Peugeot eller Citroen. Er det bare de som trenger service? Jeg tenkte egentlig litt generelt. Jeg leste et sted at vanlige verksteder tar seg mye mer betalt når det gjelder elbiler. Erfaringer på det?

Når det gjelder type bil, hadde jeg egentlig tenkt på en ny bil for å få en som kan gå et stykke. Jeg ser jo at nye think kan gå en del mil, og tenker også på nye mitsubishi som er på veg. Ønsker også mer enn en toseter og litt plass, og lurer derfor spesielt på Mitsubishi. Så om jeg kjøper en ny Mitsubishi i f.eks. England når den kommer, så er det bare den lille ekstra kostnaden og det er det. Vil service bli den samme i Norge? Hvis det er så mye å spare på dette, hvorfor er det da ikke flere som gjør det?   

Laban

Elbil Norge (Buddy) har etablert samarbeid med et bilverksted i Trondheim, og regner med de har gjort det i Bergen også?

Hvis det er nok med 3 seter og ikke alt for lang rekkevidde er Buddy en fin "bil".

Alle elbiler trenger service, men en del kan du ta selv, som på fosilbiler, som sjekk av bremser, hjuloppheng etc.  Personlig synes jeg det er greit å få noen som har det som jobb å ta seg av servicene (årlige på Buddyen) både det mekaniske og elektrisk.

Nye elbiler som lover lansering våren 2009 vil jeg ta med en klype salt. Av erfaring så tar alt litt lenger tid enn det produsentene tror det vil ta.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

bosonic

Mens du venter på en av favoritt elbilene Arne så vil jeg anbefale at du kjøper en brukt Buddy eller Kewet. De er enkle å vedlikeholde.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#6
Nye elbiler blir omtrent vedlikeholdsfrie når det gjelder Motor/ batteri.

Når det gjelder dyrere service, så har det vist seg på PSA sine biler at Vannservice som skal belastes med 0,6 timer, ofte blir belasted med mer tid/penger.

Når det gjelder reperasjon er det direkte tragisk. Kun hele batterikasser med 3, 4, 6, eller 11 batterier blir byttet, selv om kun en blokk er defekt. Det logiske hadde vært å tatt enten de defekte blokkene, eller hele pakken.

Ryker en liten del oppi elektronikkenheten, enten det er lader, Chopper, eller DC/DC er PSA sin prosedyre å bytte hele boksen til 50-75 000 NOK. Ofte kan slike bokser repareres for småpenger.

Det er dette bl.a. Enviro har gjort noe med, og reparerer bilene på en mer rasjonell måte.

Hvordan det blir med nye biler vites ikke, men det er lite trolig at blir bedre.

Det beste vi kan gjøre er å ta vare på utbyttede deler, for så ved hjelp av internett å gjøre disse enhetene tilgjengelige for folk som kan reparere dem. Det vil på sikt medføre billigere reperasjoner.

Når det gjelder import av nye biler fra utlandet er det bare sløvhet, og angst som hindrer egenimport. Der er ingen som kan nekte deg å kjøpe en bil i utlandet, og impotere den selv. Det er til og med blitt forenklet, slik at fabrikksoriginale biler godkjent i EU eller USA, automatisk vil bli godkjent i Norge.

Mitsubitchi impotøren hadde en uttalelse jeg hang meg opp i når det ble snakk om prissetting av Elbilen deres. De forsøkte å forklare (høy) prissetting med at en måtte sammenligne med fossilbiler og deres servicebehov i mange år. Underforstått at de skal ta seg betalt for service Elbilen ikke trenger.

Studer nøye priser i utlandet før kjøp i Norge, og husk at utenlands moms trekkes fra, og ingen Norsk moms legges til ved import. Dersom det er penger å spare på egenimport, og impotørene taper på dette blir de nødt til å prise bilene mer i tråd med utlandet, og alle blir vinnere. I utlandet beregner gjerne en forhandler 10-15000 NOK i avanse på en bil. I Norge er avansen gjerne dobbelt så høy.

Har selv handlet bil fra Utlandet mange ganger, og det er like enkelt som å handle i Norge. Jeg har hatt kjøretøy levert på nærmeste kai, utenfor eget hus, og hentet selv hos forhandler i utlandet. Det er bare å bli enig med forhandleren hva som passer best.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arne

Takk for flotte svar  :) Det ser ut som jeg bør vurdere å kjøpe noe midlertidig før jeg evnt. importerer en ny når de kommer, og jeg skal sjekke opp om Elbil Norge har avtale med verksted i Bergen også.

Hvilke land er det som tradisjonelt har de laveste prisene, og er best å imprtere fra?

Artig navn dere har for bensin og dieselbiler forøvrig: fossilbiler  ;D

cra

Sitat fra: Arne på fredag 31. oktober 2008, klokken 23:58
Takk for flotte svar  :) Det ser ut som jeg bør vurdere å kjøpe noe midlertidig før jeg evnt. importerer en ny når de kommer, og jeg skal sjekke opp om Elbil Norge har avtale med verksted i Bergen også.

Du bør absolutt kjøpe deg noe "i mellomtiden", ja. Vær bare oppmerksom på en ting: Du bør rydde plass i garasje/på parlkeringsplass, for du kommer ikke til å ønske å gi den fra deg når den nye kommer!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#9
Dersom du liker denne kan den vistnok leveres hjem til deg:

http://www.nicecarcompany.co.uk/my-car.html

Fikk dette svaret da jeg tok kontakt med NICE for en måned siden:

Thanks for your enquiry.
It is possible to buy one for export, we daliver to UK portside.
You would have to arrange your own shipping and delivery.
It is safe to drive on all of europes roads.
Many thanks.

Darren McIlroy

Nice Car Company Ltd
332 Ladbroke Grove
London
W10 5AH
(t)    +44 (0) 845 6423 227
(f)    +44 (0) 845 6423 228
(e)    darren@nicecarcompany.co.uk
(w)   www.nicecarcompany.co.uk


Moderatoredit: slettet tomme linjer
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Har også sett på denne og liker den rent utseendemessig. Artig liten sak. Med dagens valutakurs, skulle man vel få denne for drøye 100.000,-. Står ellers lite om bilen rent teknisk, men den ser ut som en Kewet-konkurrent av det jeg kan se? Et sete mindre ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Etter mine beregninger blir det rundt 90K.

Da er engelsk moms trukket fra, og 10k lagt på i div.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

ElBil Norge har nå lokal forhandler også i Stavanger, tipper de skal annonsere dette med det første.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

HHF

Vedr prisen på MyCar ;

Det er riktig - moms skal ut, men jeg tipper det skal noen kroner på toppen allikevel siden dette er en "fra-pris" som sikkert betyr at noe du bare må ha er utelatt :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Arne

Igjen takk for svar  :) Er det England som er stedet å importere fra? De har også biler med rattet på venstre side?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA