Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW i remote app - tips og råd

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Vedlagt følger oversikt over offentlig tilgjengelige ladeplasser der man kan lade Zoe.

Det er da 24 offentlig tilgjengelige ladestasjoner i Oslo der man kan lade bilen. 10 av disse ladestasjonene er gratis å bruke, mens det er betaling på de 14 andre.

For andre elbiler finnes det 256 offentlige ladestasjoner totalt i Oslo. Dvs at det bare er 9% av de offentlig tigjengelige ladestasjonene som Zoe kan bruke.

I Bærum er det 10 ladestasjoner og i Asker er det 2 som Zoe kan bruke.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Radiobil1

KIWI ladestasjoner: Ville jo være merkelig hvis en avtale mellom Nissan Norge og KIWI ikke tok høyde for å få på plass infrastruktur som gjør at søsterfirma Renault sine biler kan benytte seg av laderne, og at de tilpasser til TN på noe vis.

Hoen som kjenner detaljene i dette prosjektet?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km


ravn

Har forøvrig kjørt litt Zoe rundt i Stavanger og av de tilfeldige offentlige ladeplassene jeg prøvde så ladet bilen helt fint, men så er jo TN nett relativt vanlig på disse kanter også.

Liker størrelsen på "kladden" til Renault, aldri skjønt hvorfor de må være så store og tunge.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Radiobil1

Med fare for å virke som en komplett idiot...

Flott liste, og hva er det man skal se etter for Zoe der?
Hva slags kontakter, Conner, lademodus og annet bruker den?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

dagandrek

Var innom på Viking Stadion og parkerte i P-anlegget i kjelleren der. Her var det 3-4 plasser hvor lading til Zoe fungerer helt fint. Schuko kontakt.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Radiv på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:58
Med fare for å virke som en komplett idiot...

Flott liste, og hva er det man skal se etter for Zoe der?
Hva slags kontakter, Conner, lademodus og annet bruker den?

Prøver meg som lekmann på området:
- Schucko ("vanlig" kontakt) der det er TN nett. Hvor man finner TN nett kan være verre å finne ut på forhånd. Denne kabelen er ekstrautstyr med Zoe.
- Type 2 kontakter av samme type som Tesla bruker til "semihurtig" lading både på 10 og 20kWh. For eksempel virket de utenfor Teslabutikken i Stavanger ypperlig. Med andre ord: se etter ladepunkt for Tesla -  unntatt Tesla sine "Supercharger" hurtigladestasjoner selvfølgelig.

emil

For Type2 må du se etter 11kW eller 22kW ladepunkter da de garantert er 400V TN 3fas. Vanlige enfase Type2 på 16 eller 32A kan være IT-nett

edakcots

Virker som den mest fornuftige el-bilen akkurat nå. lengst rekkevidde av alle utenom Tesla, og dessidert den raskeste bilen å lade!
43KW lader om bord, da holder det jo med 22kw type 2 for å lade fult på 1 time :)
Garantert at 22kw er fremtid, det er jo det resten av europa satser på også, så kanskje ZOE blir Norges mest solgte bil allerede neste år?
Lykke til Renault, bare ikke media dreper mulighetene deres da...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: edakcots på tirsdag 01. juli 2014, klokken 19:19
... lengst rekkevidde av alle utenom Tesla...

Liten korreksjon: BMW i3 har lengst rekkevidde utenom Tesla. Deretter Zoe solid foran Leaf. Stoler mest på egen testing  ;)

edakcots

Finnøy: hva er dine erfaringer? veldig interessert i faktiske tester fra brukere. Er det stor forskjell synes du? er det virkelig verd å legge 100.000 ekstra på bordet? er jo også bare registrert for 4 personer ikke sant?

Har nå testet Leaf vs ZOE, og der er mine resultater + 15 til 20% lengde i favør Renault ZOE.

Uten å tenke at man kjører elbil, følger trafikken, bruker radio, AC etc, samt lader mobilen, så klarer ZOE ca +- 150km ved blandet kjøring.
Dette overrasket meg litt, da tester andre har gjort ikke akkurat gir ZOE noen fordel med verken lading, range, kuldebruk etc...

Jeg ble mildt sagt enda mer overrasket da jeg stappet en type 2 kabel i nesa på bilen med 22kw uttak. Den lader jo så fort at jeg skulle fint klart å kjøre 1.000km på et døgn så lenge det var stasjoner tilgjengelig for lading!
Det er kun én annen bil som kan det, men den koster 3 ganger så mye...

For 99% av Norges befolkning så er denne bilen midt i blinken i forhold til kjøremønster, pris og rekkeviddeangst...
Høres sikkert ut som en dårlig Renault selger, men kan forsikre om at det er jeg ikke. Bare veldig overrasket over at Renault selv ikke har sett hvilket produkt de har mellom hendene, for denne bilen fortjener mye mer enn hva presse og andre "eksperter" skriver/sier...

Og jeg som er skikkelig "franskhater" i bilverden? Tror jaggu jeg må krype til korset og få meg en slik bil:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

tinker

Det er akkurat de argumentene der som gjorde at jeg bestemte meg for en ZOE.


  • Rekkevidden er omtrent som i3, men hundrelappen billigere (og prisen inkluderer hjemmelader på opp til 11kW)
  • Den ser mer ut som en vanlig hatchback, det er ingen ting spesielt med designet på den
  • Den lader på alt opp til 44kW (ca 20 min fra tomt til 80%!)

I sted kjørte jeg fra Sørlandsparken og hjem, en tur på ganske nøyaktig 2 mil. Temperaturen ute var rundt 17 grader. Turen har stort sett 60-80 soner med ganske mye opp og ned terreng og jeg kjørte cruisecontrol på fartsgrensa hele veien. Jeg hadde på AC og hørte på musikk på ganske høyt volum fra Spotify over Bluetooth fra telefonen samtidig som den ladet i usbporten i bilen. Forbruket lå på 13,7kWh/100km på den turen, og det skulle vel gi meg omtrent 160 km rekkevidde.

For sånne som meg som er glade i statistikk kan man lage kategorier og lagre data fra kjøreturene etter hvert som de er ferdige, for eksempel Hjem-Jobb og følge med på forbruket over tid. Mulig disse dataene er tilgjengelige via websidene også, men jeg har ikke fått tilgang dit enda så det vet jeg ikke.

Bilen er kjempegod å kjøre, førerplassen gir ekstremt god oversikt rundt hele bilen. I tillegg føles kupeen veldig stor. Bagasjerommet overrasket meg voldsomt, det atskillig mer plass der enn i Aurisen jeg akkurat leverte inn.

Tomtomen funker kjempebra, og kan hente oppdateringer og live trafikkinfo over nettet.

Den krever jo som kjent TN nett for å lade, men det føles ikke som noe stort problem. Rekkevidden gjør at de eneste gangene jeg egentlig har behov for å lade noe annet sted enn hjemme vil være på lengre turer, og da ser jeg for meg at lading må baseres på hurtigladestasjoner alikevel. 

Bilen ble primært kjøpt som bil nr 2 for at jeg skal komme meg på jobb, men sånn som det ser ut nå så får RAVen mye stillestand fremover...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

dagandrek

Tre nye AC ladepunkter på 43KW er på vei opp på Åsen i Stavanger, Randaberg og i luravika på Sandnes. Disse skal etter sigende være i drift i løpet av neste uke. Det skal være type2 kabel på stedet så en trenger ikke ta med kabel.

Griffel

Sitat fra: dagandrek på fredag 04. juli 2014, klokken 14:49
Tre nye AC ladepunkter på 43KkW er på vei opp på Åsen i Stavanger, Randaberg og i luravika på Sandnes. Disse skal etter sigende være i drift i løpet av neste uke. Det skal være type2 kabel på stedet så en trenger ikke ta med kabel.
Alle 43kW stasjoner har type2 kabel fastmontert-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Flips

Ser det begynner å komme en god del 43 kW Type 2-ladere nå  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA