Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf-jomfru

Startet av Ssseee, fredag 04. april 2014, klokken 12:03

« forrige - neste »

Ssseee

Ble helt sprø av pipingen, løsningen er enkel, men genial :

Finn knotten i dørkarmen som registrerer om døren er åpen eller ei, ta frem en stripe gaffatape, tape knotten. Problem løst ! Pipingen når du forlater bilen igang med nøkkelen i lommen forsvinner også..

Ulempen, ingen lys når du åpner døren. Er ikke så farlig nå når sommeren er på vei uansett..  ;)
2015 Kia Soul

MindViruz

Kan være en sikkerhetsrisiko med dette. Anbefaler å la være

bjorn_2390

Haha - jeg skjønner hva du er ute etter.
Men slæpp åff. Dette har vi alle vært gjennom - man blir fort vant til det, og med en ekstra dæsh positivitet, kan man faktisk sette pris på sikkerhetsinnretningen etter hvert :-)
Blå Euro-Leaf (2012)

Ssseee

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:24
Men slæpp åff. Dette har vi alle vært gjennom - man blir fort vant til det, og med en ekstra dæsh positivitet, kan man faktisk sette pris på sikkerhetsinnretningen etter hvert :-)

Sikkerhetsinnretning? Den må du utdype..? Jeg klarer da fint å se om døren står åpen eller ei ;) Trenger ikke kronisk pipelyd til den slags :)
2015 Kia Soul

Daeedor

Sitat fra: Ssseee på onsdag 26. mars 2014, klokken 23:27

Sikkerhetsinnretning? Den må du utdype..? Jeg klarer da fint å se om døren står åpen eller ei ;) Trenger ikke kronisk pipelyd til den slags :)

Meningen med lyden er vel at du skal være sikker på at døren er skikkelig igjen , uten at du ser nøye på den....for eksempel at den "nesten" er i lås , eller ei.

Forøvrig er det sikkert ganske mange ting man strengt tatt ikke trenger i en helt ny og moderne bil :  Blinklyslampe på dashbordet for eksempel ( man vet da om man har blinklyset på eller av , såpass kontroll bør man vel ha) Fjernlysindikator ( man ser jo at lyset går lenger enn vanlig ), varsel for å ha glemt å slå av lyset (herregud - såpass vet man da vel)  ABS - system ( kan du ikke å bremse sjøl eller ? ) osv osv  , :P- i det hele tatt inneholder Nissan Leaf en hel haug med unødvendige funksjoner som stort sett sikkert er montert av fabrikken for å forsure bilopplevelsen , og for å komplisere interiøret med en hel masse knapper , lyder og innstillinger....  Eller hva ?  ;D

MindViruz

En kollisjon med en bil hvor døren ikke er lukket helt skikkelig igjen kan forverre konsekvensene ved ulykken.

Ssseee

Sitat fra: Daeedor på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:27

Meningen med lyden er vel at du skal være sikker på at døren er skikkelig igjen , uten at du ser nøye på den....for eksempel at den "nesten" er i lås , eller ei.

Forøvrig er det sikkert ganske mange ting man strengt tatt ikke trenger i en helt ny og moderne bil :  Blinklyslampe på dashbordet for eksempel ( man vet da om man har blinklyset på eller av , såpass kontroll bør man vel ha) Fjernlysindikator ( man ser jo at lyset går lenger enn vanlig ), varsel for å ha glemt å slå av lyset (herregud - såpass vet man da vel)  ABS - system ( kan du ikke å bremse sjøl eller ? ) osv osv  , :P- i det hele tatt inneholder Nissan Leaf en hel haug med unødvendige funksjoner som stort sett sikkert er montert av fabrikken for å forsure bilopplevelsen , og for å komplisere interiøret med en hel masse knapper , lyder og innstillinger....  Eller hva ?  ;D

Haha, vi får være enig om å være uenig ;) Pipefri hilsen herfra
2015 Kia Soul

Daeedor

Sitat fra: Ssseee på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:34
Sitat fra: Daeedor på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:27

Haha, vi får være enig om å være uenig ;) Pipefri hilsen herfra

;D ;D ;D

Kvikken

Kjekt tips :) Om ikke annet kan man ta denne av og på ved behov. Lys når jeg åpner døren får jeg ved å trykke på kupelyset så det går greit.

Lekebil

Har selv irritert meg over at bilen piper i hytt og pine. løsningen var og skru ut skruen til bryteren i dør stolpen, koble fra ledning til bryter, sette i bryter i stolpe, skru inn skruen=bilen tror døren er lukket hele tiden;) fantastisk å slippe pip pip pip pip pip pip pip!
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

fws

Hiver meg på her med et spørsmål. Hvorfor trenger man pipelyd på den døren man har best kontroll over. Som nevnt tidligere i tråden vises alt i displayet. Hadde skjønt det bedre hvis f. eks. bakdøren sto åpen. Den trenger i vertfall ikke pipe når bilen står stille. Hadde skjønt det bedre hvis jeg begynte å kjøre.
Jeg har hatt bilen en stund nå, men greier på ingen måte å vende meg til den lyden.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Powerflux

Sitat fra: Lekebil på søndag 06. juli 2014, klokken 20:29
Har selv irritert meg over at bilen piper i hytt og pine. løsningen var og skru ut skruen til bryteren i dør stolpen, koble fra ledning til bryter, sette i bryter i stolpe, skru inn skruen=bilen tror døren er lukket hele tiden;) fantastisk å slippe pip pip pip pip pip pip pip!
Gjorde akkurat det samme  :)
Farvel ultarirriterende piping  ;D ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

smaug01

I hvilken situasjoner er det dere opplever dette som et kjempeproblem i praksis? Når jeg forlater bilen med nøkkelen i lomma, piper den som en gal og det gjør meg ikke noe, jeg går jo i fra bilen og det er veldig sjelden jeg gjør det også. Det piper også når døra er åpen og tenningen er på men det er et enda sjeldnere problem siden jeg går inn i bilen, lukker døren, slår på tenningen og kjører. Hvilken rutiner har dere siden triks i ludo blir brukt?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

For meg er det ofte at jeg enten har døren åpen hvis bilen står på "tomgang" eller jeg åpner døren før jeg skrur av bilen. Pipingen har ingen praktisk funksjon utover å være forstyrrende så ved første anledning tror jeg at jeg også kobler ut dørbryteren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA