Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbud mot elbil i kollektivfeltet?

Startet av froland, torsdag 13. november 2008, klokken 16:26

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Jeg har kjøpt en Think som er helt utladet. Det er bare 56V på batteriene. Og da får jeg vel ikke ladet. Er det noen som har ideer om hvordan jeg kan få liv i dråget? Og helst uten å ta ut batteriene. Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Du må finne en måte å øke spenningen på batteriet. F.eks ved å bruke strøm fra en annen Elbil.

I så fall må du bruke en sterk lyspere, eller ovn mellom batteriene for å unngå høye strømmer.

Selv bruker jeg en laboratoriestrømforsyner som kan levere 120 Volt. Det tar bare et par minutter med 10 A å øke spenningen til over 100 volt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: froland på torsdag 30. oktober 2008, klokken 18:15
Det er bare 56V på batteriene. Og da får jeg vel ikke ladet.
Dersom bilen har gammel HV boks tror jeg bilen skal greie å lade selv med så lav spenning, har du prøvet? hva er resultatet dersom du kobler til strømmen? vises det noe i displayet?

For øvrig så er 56V på en Think det samme som om alle blokkene har 2.95V (19 blokker), noe som ikke er så sannsynlig. Der er trolig flere blokker som er ødelagt, så jeg tror du må regne med å måtte ta ut batterikassen uansett for å se hva som skjuler seg der. Du har jo gjort det en gang og det går fortere andre gangen :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Godt poeng der Pluto.

Dersom spenningen på en 19 blokkers Think etter kort tid ikke er oppe i 114V er det nok defekte blokker i kassen din.

Et annet tips er å lade ut resten av spenningen som er igjen, med en gammel ovn eller sterk pere som tåler 56 volt og drar max 5 amper, før du lader opp igjen. Enkel og fin måte å recondisjonere batteripakken på. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KAL

Hei Froland, da er vi to som prøver å få liv i bilen. Jeg fikk bilen med hele batterikassa ute og batteriene hadde spenning fra 1,5 volt til 3,4 etter å ha stått uladet i et par år.Jeg ladet vært enkelt batteri og klarte samlet å komme opp i 114 volt, men den vil ikke flytte seg og er usikker på om lader virker. En anne her på forumet menet at bilen er nærmest utladet ved den spenningen, men jeg mener den burde flytt seg et par meter bare for å se at alt funker.Lykke til
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

elektrolux

6 V / blokk er hvilespenningen på SAFT blokkene. Denne spenningen får de omtrent med en gang de tilføres strøm. At der er 6 volt på en blokk, betyr med andre ord ikke at den inneholder noe serlig energi.

Fullt oppladet legger de seg på ca. 6,9V/blokk, og inneholder da ca. 0,5 kWt energi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

og bilen kjører med spenning godt under 100V, men det forutsetter jo at det er spenning ved forbruk som måles. Hvilespenningen på "tomme" batterier er jo enhelt annen enn dersom de belastes.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

froland

Hei på dere! Siste utvikling i saken min. Den kan ikke lade under 80v sa de på Think. (Ø Lunde sa det også) Jeg skulle låne en lader på Think som fikser biffen. Snakk om grei kar denne Arild Holter.  Så da får jeg bare vente. Denne bilen har forresten blitt overladet til den sluttet å lade sa han som jeg kjøpte den av. Den ha stått over et halt år etterpå det. Så jeg prøver det enkleste først, etterpå er det bare å ta ut batteriene. vel det var alt jeg hadde til nå. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Hallo Froland

Det enkleste først ???

Dersom det er å fortsette å lade batteriene som allerede høres ut som om de er godt overladet, og etterpå satt til lagring skal du slå fra deg den tanken umiddelbart.

Ta ned batterikassen, og få noen som har kompetanse på NiCd batteriene til å forsøke å redde det som kan reddes.

Lader du videre nå vil du bare gjøre vondt verre.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

froland

Hei på dere! Javel, hva ville en med kompetanse på slike batterier gjøre da? Noen ideer? Vennligst hilsen Froland. ;)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Jeg ville kjørt min 4 stegs test og recond sekvens på hver enkel blokk. En slik test drar ut restkapasiteten fra blokkene, for så å recondisjonere dem. Alt logges, og bassert på resultatatet av disse 2 første stegene vurderes det om blokken skal settes til Cycling, hurtiglading eller initiallading med påfølgende kaptest.

Uten ekstra arbeid tar jeg 100 kr for en slik 22 timers test, men dersom blokken trenger ekstraarbeid som gjerne tar 2-3 døgn, tar jeg en 100 lapp ekstra.

Det dekker akkurat en flaske rødvin som er påkrevet etter alt dette styret. :D

Alternativt kan du jobbe i blinde og sette en 12V halogenpære over hver blokk i en uke, og så lade dem opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#11
Jeg skrev et innlegg for nesten ei uke siden hvor jeg lurte på om det var mulig å få tilgang til Traksjonbatteri gjennom kupeevarmeren. Jeg fikk en feilmelding etter å ha startet bilen etter at innstilt timeren var ferdig. Diagnose apparartet viste at alternativ releen hadde feil.

Feilen selv forsvant etter at tenningen var slått av og varmeapparat var satt til null men jeg begynte å lure på om det var en fordel å få tilgang til batteri den veien.
Jeg skev et lite inlegg om dette men etter å ha lest i håndboka at releen var i samme kontaktor boks som hoved relee, fjernet jeg inlegget fordi jeg så ikke fordelen lenger og var redd for kritikk fra andre medlemmer. Var jeg redd for å være utstøtt?

Heldigvis lest Froland mitt innlegg før det var fjernet og at han meddelt at han fikk tilsendt en spesiell lader fra Aurskog et sted som kobles til varmeapparat utgang fra boksen etter at ledinger til varmeapp. er trukket ut. Varme apparatet slåes på (med tenning på??) som aktiveres alt. rele og bilen kan lades til og med at spenningen er under 90 volt. Smart.

Jeg skriver dette innlegg delvis til å forsvare så kalt "usakelig innlegg" hvis de er vel ment.
Det ved lading av montert batteripakker som er under spenningsgrense var helt ukjent for meg. Mitt tidligere innlegg kunne har vært veldig nyttig for noen.

ps. jeg sier ikke at i dette tilfelle lading er lurt, jeg vet ikke.
Vi diskutert muligheten å få bilen slepet rundt nabolaget med regen. på på grunn av at tilsendt laderen var defekt. Da må man slepe veldig sakte fordi man bør lade på lite effekt på utladet blokker. Går det an?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 08. november 2008, klokken 15:08

ps. jeg sier ikke at i dette tilfelle lading er lurt, jeg vet ikke.
Vi diskutert muligheten å få bilen slepet rundt nabolaget med regen. på på grunn av at tilsendt laderen var defekt. Da må man slepe veldig sakte fordi man bør lade på lite effekt på utladet blokker. Går det an?
Så fremt bilen starter normalt og ikke gir feilmelding, skulle det la seg gjøre å slepe bilen med regen (trå på bremsen og slipp). Men man har liten kontroll på ladestrømmen og batteritemperaturen; den kan dog avleses med diagnoseinstrumentet.

Tror uansett man bør bruke metoden til elektrolux på den batteripakka hvis den skal leve lenger. Når den var nede i 56V vet man ikke hvor mange celler som har reversert uten å sjekke hver enkelt 6V blokk. Ved å rekondisjonere hver enkelt blokk for seg kan man også unngå å ødelegge mange blokker hvis én blokk eksploderer eller brenner. Se
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1289.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Han Froland har kjøpt en hel bil med defekt batteripakke så han har flere muligheter. Vi i Agder har delvis kjøpt test utstyr til blokker men pga penger mangel er det ikke mulig for Froland å teste blokkene foreløpig.
Risikoen er stor men kanskje ikke større enn å betale dyrt for å få helt nye blokker montert i en gammel batteripakke.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 08. november 2008, klokken 23:15
Han Froland har kjøpt en hel bil med defekt batteripakke så han har flere muligheter. Vi i Agder har delvis kjøpt test utstyr til blokker men pga penger mangel er det ikke mulig for Froland å teste blokkene foreløpig.
Hvis jeg var i samme situasjon ville jeg demontert batterikassa, merket blokkene med plassering og levert dem til Elektrolux for rekondisjonering. Han tar mindre for hele prossessen (100,- pr blokk) enn det én brukt blokk koster. Han har erfaringen som trengs til å redde flest mulig blokker.

Har selv klart å ødelegge flere luftkjølte STM5-100MR som sto i en Kewet som var inne til vannfylling. Veldig kjedelig. Men når eieren ikke fulgte en enkel instruksjon om å levere bilen til vannfylling hver 6. måned, men kjørte til den begynte å gå dårlig, da er det for sent! Egenlig bare flaks at at det skjedde på verkstedet  hvor vi var til stede hele tiden og fikk avverget brann.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA