Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med den nye plug in hybrid.

Startet av Mr.Zero, torsdag 03. april 2014, klokken 23:44

« forrige - neste »

Mr.Zero

Innemellom når jeg setter bilen i gir, merker jeg at det blir kraft ut til hjulene som om jeg ikke betjener bremsepedalen. Merker altså at bilen vil fremover / bakover selv om jeg holder bremsepedalen inne. Blir et lite dunk i drivverket. Dette skjer i ny og ne. Noen andre som har merket noe til dette..? Siden dette ikke skjer daglig, har jeg mine tvil til at verkstedgutta finner ut av det dersom de ikke har erfaringer med tilsvarende opplevelse.
Det er ikke registrert noen feil i bilens elektronikk. Dette er sjekket ut med Bosch-tester.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Min erfaring er at motor starter når du held litt "slapt" på bremsepedalen. Slik eg har tolka er dette bakkestart assistansen? Ser det på "effektmeteret" at motor koblar inn, og er "klar" til og halde bilen i ein bakke.

Ved igangsetting blir det alltid ein dunk når farten passerer ca 10-15 km/t. Har vore omtalt før.

Men, det er nok ikkje noko av desse ting du beskriv her?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Vel, når bremsen holdes inne og en flytter girvelgeren fra P til f.eks D, skal ikke motor kobles inn før bremsen slippes opp. På min kobler motoren inn noen ganger når jeg setter den i gir - og det merkes i bilen. Jeg har bra pedaltrykk alle ganger det skjer. Snodige greier..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ronny

Det er sikkert en sensor på hvor mye bremsekraft du bruker som må kalibreres eller justeres, min koblet inn dersom jeg ikke holdt hardt nok på bremsen. Du merker sikkert at den kobler ut dersom du trykker hardere.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Bjornlon

Har merket det samme selv med C-Zero. Tror det er bakkestartassistansen som slår inn, fordi det skjedde 2 ganger når bilen beveget seg såvidt (slapp håndbrekket) før jeg vred om nøkkelen. Ubehagelig, men unngikk det ved å aldri løse håndbrekket før jeg starter.
Rød C-Zero 2012
Outlander PHEV S Edition 2017, Ruby Black

TB

Sitat fra: Bjornlon på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:32
Har merket det samme selv med C-Zero. Tror det er bakkestartassistansen som slår inn, fordi det skjedde 2 ganger når bilen beveget seg såvidt (slapp håndbrekket) før jeg vred om nøkkelen. Ubehagelig, men unngikk det ved å aldri løse håndbrekket før jeg starter.

For og vri om nøkkel for start, eller ta ut nøkkel må bilen stå i P, og då har eg aldri merka nokon bevegelse i bilen?

Det eg har merka er at trillingane kan bli "starta" uten og halde innne bremsepedalen. Normalt må bremsepedal vere inn samtidig som bilen blir starta når det er automatgir. Men, det er vel og normalt at bilen må stå i P før start på automatgir fossilbil og?

(Sist eg fekk vaska C-Zero gav bilvasker opp, klarte ikkje starte bilen. Årsak: Han hadde flytta girspak ut av P.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bjornlon





Sitat fra: TB på onsdag 26. mars 2014, klokken 23:09

For og vri om nøkkel for start, eller ta ut nøkkel må bilen stå i P, og då har eg aldri merka nokon bevegelse i bilen?

Det eg har merka er at trillingane kan bli "starta" uten og halde innne bremsepedalen. Normalt må bremsepedal vere inn samtidig som bilen blir starta når det er automatgir. Men, det er vel og normalt at bilen må stå i P før start på automatgir fossilbil og?

(Sist eg fekk vaska C-Zero gav bilvasker opp, klarte ikkje starte bilen. Årsak: Han hadde flytta girspak ut av P.)
Jeg tråkket på bremsen for å starte som vanlig, men slapp håndbrekket først slik at bilen såvidt beveget seg før jeg tråkket inn bremsen.
Rød C-Zero 2012
Outlander PHEV S Edition 2017, Ruby Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA