Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Farge på eGolf

Startet av eddiex, torsdag 03. april 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

eddiex

Det er vel kanskje ikke en BUG, men en viktig ting å notere seg...

Alle som har en elbil vet at vi kan bremse med regenerering...
Dette funker bra, og det bremser godt, MEN

På E-UP er det slik at om batteri er fullt, vil den ikke regenerere og da heller ikke bremse.

Litt logisk at den ikke trenger å regenerere om batteri allerede er fullt, men man kan fort få seg en god morgen opptur om man prøver å bremse på giret, da kjører den nemlig vidre...

Happy volt.


eddiex

mulig jeg var litt rask her, men etter å ha snakket med noen som har hatt EL-BIL noen år.
SÅ gjelder dette trolig alle elbiler.

Er det andre som opplever det samme?

(det er logisk at den ikke lader, når batteriet er fullladet, men det kan være litt uvant i starten (på dagen))


Stikkkontakt

Sitat fra: eddiex på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:53
mulig jeg var litt rask her, men etter å ha snakket med noen som har hatt EL-BIL noen år.
SÅ gjelder dette trolig alle elbiler.

Er det andre som opplever det samme?

(det er logisk at den ikke lader, når batteriet er fullladet, men det kan være litt uvant i starten (på dagen))

Om du bor på en bakketopp og griner blod over at du ikke får regenerert i bakken ned fra huset ditt,er det mulig å stille inn slik at bilen bare lader 90% :)

For øvrig er regenereringen grei, men ikke tvingende nødvendig å bruke. Jeg opplever at rekkevidden på min e-up! blir minst like langt om jeg "seiler" og bruker bremsepedalen såpass moderat at regenereringen gjør bremsejobben. For å vite at du ikke "bremser" med bremsene må du følge med på regenereringsmåleren og påse at den ikke "bunnes"..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

elektrolux

e-Up har en meget avansert styring av bremser og regen. Bremsepedalen skal føles som en hvilken som helst bremsepedal, samtidig som mest mulig av energien går til batteriet og ikke til oppvarming av bremseskiver og tromler.

Er ikke overrasket over at Stikkontakt får like lang rekkevidde eller bedre ved seiling enn ved bruk av B trinnet for bremsing. Uansett er regenerering kraftig overvurdert, og gir lite ekstra rekkevidde. Kjører du som en tulling hjelper den nok, men best er å kjøre rolig og seile så mye som mulig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stikkkontakt

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. mars 2014, klokken 08:18
Uansett er regenerering kraftig overvurdert, og gir lite ekstra rekkevidde. Kjører du som en tulling hjelper den nok, men best er å kjøre rolig og seile så mye som mulig.

Ikke enig med deg.
Min kone pendler 3 mil til skolen på vanlig landevei. Da har hun et motorforbruk på ca 16 og regenerer ca 4.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

TB

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. mars 2014, klokken 13:16
Ikke enig med deg.
Min kone pendler 3 mil til skolen på vanlig landevei. Da har hun et motorforbruk på ca 16 og regenerer ca 4.

Hugs på at energien som blir regenerert må komme frå batteriet. Tenk på dette som "for mykje fart", som bilen må "kvitte" seg meg.
Det er betre og lade opp batteriet, enn og varme opp bremseskiver, som på fosilbil, men enno betre og ikkje ta ut denne energien frå batteriet.

Skal du over en høgde blir det "lagra" energi som vil komme igjen når du skal ned igjen. Du kan her velge og trille, og bruke lite energi - eller regenerere. Om bakken er bratt vil farten bli for høg til at det er forsvarleg og trille heile vegen ned. Dermed vil regenerering vere eit betre alternativ enn bøter eller ulukke.

Skal du stoppe vil det beste vere og trille til bilen stoppar, uten regenerering - ein gradvis reduksjon i farten.
I tett trafikk kan dette føre til andre bilførere blir aggressive.

Regenerering gjer det dermed enklare bruke bilen uten spesielt kurs for kjøyrestil. Ein del av den energi som er "kasta vekk" vil bli lada inn igjen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#6
Sitat fra: eddiex på tirsdag 25. mars 2014, klokken 16:57
På E-UP er det slik at om batteri er fullt, vil den ikke regenerere og da heller ikke bremse.

Dei fleste elbilar har denne funksjon. Alternativet er og aldri lada batteri heilt opp, slik at det alltid er plass til litt ekstra.

Meinar at tog har løyst dette med at overskot av energi (som ikkje kan gå inn på kjøyreledningen) går over i varme på taket av lokomotivet. Det fine er at elbilar alt har ein slik "varmeomn" - bremseskriver  ;D
(Tog har og mekaniske bremser, men langvarig bremsing er uheldig.)

Alternativ kan du skru opp varmen i kupeen, så vil du raskt få "plass" i batteriet ditt, og kan regenerere  som normalt.  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KreAture

Det er faktisk en liten bug i regen modus.
Hvis du er i B og skifter til D vil ikke regen slå seg av før du letter veldig mye på gassen og da mister du faktisk 10-15 km/h mens du kjenner bilen bremser på regen.  deretter slipper den taket og coaster i D som den skal.

Råde

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. mars 2014, klokken 08:18
e-Up har en meget avansert styring av bremser og regen. Bremsepedalen skal føles som en hvilken som helst bremsepedal, samtidig som mest mulig av energien går til batteriet og ikke til oppvarming av bremseskiver og tromler.

Er ikke overrasket over at Stikkontakt får like lang rekkevidde eller bedre ved seiling enn ved bruk av B trinnet for bremsing. Uansett er regenerering kraftig overvurdert, og gir lite ekstra rekkevidde. Kjører du som en tulling hjelper den nok, men best er å kjøre rolig og seile så mye som mulig.

Flere biler (fossile) har nå det som Porsche startet for noen år siden: Seiling når man slipper gassen. Det vil si at bilen går på tomgang, hvor den vanligvis ville ligget på giret og drivstofftilførselen ville være kuttet. Man kan undre seg over at dette sparer drivstoff, men brukt på riktig måte gjør det. Da er det nok det samme for el-bilen (forutsatt at regenereringen virker bra over bremsepedalen) - det er bedre å seile, planlegge kjøringen og bremse/regenerere ved behov, enn det et å regenerere hele tiden ved pedalslipp.

Sikkert noen teslaeiere som er uenige (der kan man ikke seile så vidt jeg vet?) :)
e-Golf | X75D

Feinar

Regenerering fungerer selvsagt dårlig med fulladede batterier. Hvor skal bilen gjøre av den energien den regenerer da? Den skal jo putte den tilbake på batteriet, men det er jo fullt og tar ikke imot. Dette er helt logisk i forhold til ladeteori om batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA