Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av Stone, torsdag 03. april 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Stone

L&G.

Hentet min Tesla 85 torsdag, - merker ofte markant batteri lukt, både under ladning samt ikke ladning.. virker som det går i "perioder"... Lukten er markant (jeg røyker og har dertil nedsatt (intelligens..) lukte sans, men som sagt... veldig merkbar og lett gjenkjennelig batteri lukt..

Noen andre..?

Anew

Jeg har aldri merket noen elektrisk lukt, om det er det du sikter til. Ved kjøring har jeg noen få ganger merket et hint av en kjemisk lukt som minner om kjøleveske - dog bare de første 1000 kilometrene.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

SR

Jeg fikk en sterk elektrisk lukt for et par dager siden under kjøring. Kom mens jeg kjørte i kø i ca 80 km/t, dvs det var ikke aksing involvert. Varte i ca 5 min og så forsvant den. Men var veldig markant lukt.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

frekri

Jeg kjenner en litt søt lukt i min bil, men er egentlig en litt god lukt. Men jeg har lurt på hva det kommer av.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Bjørn

"elektrisk" lukt er helt vanlig de første 100 milene, og forekommer hos de fleste.. men blir gradvis borte.. mange el komponenter som blir gode å varme for første gang.. da blir det litt sånn lukt.. :)
Søtlukt hørtes verre ut.. da det somregel betyr kjølevannslekasje.. varm kjøleveske (glykolbasert) lukter søtt. du bør være oppmerksom på dette! har vært noen mod s m lekkasjer.

frekri

Søtlukten er veldig svak. Det ville vel kanskje vært en litt sterkere søtlukt hvis det var lekkasje?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

SR

Har kjørt 300 mil og ikke kjent lukta før
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Bjørn

Sitat fra: frekri på tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:49
Søtlukten er veldig svak. Det ville vel kanskje vært en litt sterkere søtlukt hvis det var lekkasje?

Det kan være en veldig liten lekasje..! ;) feks i varmeapparat registret.. jeg ville sjekket nivået på kjølevesken ivertfall, for å være sikker.. :) (kan jo og være ungene som har glemt en halvspist seigmannpose under setet også) :P

petersv

99% sikker på at det er varmeapparatet. Sett temp på high og sjekk om lukta blir værre. Blir borte etter noen uker.

Espen Hugaas Andersen

Når noen sier "elektrisk lukt" tenker jeg Ozon. Det er ikke en lukt man vil ha i bilen, for da er det trolig en lysbue ett eller annet sted.

Når noen sier "batteri lukt" lurer jeg veldig på hva det skulle være. Batteriene er i lufttette aluminiumssylindre, så om man skulle kjenne noen lukt så ville det være lukten av aluminium.

Jeg tenker det er mer snakk om varmeapparatet eller utgassing fra plastmaterialer (nybillukt).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OleJA

Sitat fra: frekri på tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:40
Jeg kjenner en litt søt lukt i min bil, men er egentlig en litt god lukt. Men jeg har lurt på hva det kommer av.
Tror dette er et rengjøringsmiddel eller interiør 'shine' som du bruker under klargjøring av bilen. Min bil lukter slik hver gang den kommer fra servicesenteret og har blitt vasket.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Bjørn

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:27
Når noen sier "elektrisk lukt" tenker jeg Ozon. Det er ikke en lukt man vil ha i bilen, for da er det trolig en lysbue ett eller annet sted.

Når noen sier "batteri lukt" lurer jeg veldig på hva det skulle være. Batteriene er i lufttette aluminiumssylindre, så om man skulle kjenne noen lukt så ville det være lukten av aluminium.

Jeg tenker det er mer snakk om varmeapparatet eller utgassing fra plastmaterialer (nybillukt).

Nei ikke ozon lukt.. mer som brent støv, blandet m varm elektronikk-lukt.. :P hadde dette første dagen i bilen min, så var det borte.. skal ikke spekulere i hvor det kommer fra..

frekri

Jeg håpet egentlig at dere skulle si at den søte lukten var lukten av ny bil... :)

Jeg får følge med...
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

cra

Den søte lukta du kjenner er lukta av parfymen til fruen. Du er bare så optatt av bilen at du har glemt at hun er med. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Alfa Bergen

Sitat fra: Bjørn på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:27
Når noen sier "elektrisk lukt" tenker jeg Ozon. Det er ikke en lukt man vil ha i bilen, for da er det trolig en lysbue ett eller annet sted.

Når noen sier "batteri lukt" lurer jeg veldig på hva det skulle være. Batteriene er i lufttette aluminiumssylindre, så om man skulle kjenne noen lukt så ville det være lukten av aluminium.

Jeg tenker det er mer snakk om varmeapparatet eller utgassing fra plastmaterialer (nybillukt).

Nei ikke ozon lukt.. mer som brent støv, blandet m varm elektronikk-lukt.. :P hadde dette første dagen i bilen min, så var det borte.. skal ikke spekulere i hvor det kommer fra..

På min første tur etter utleveringen i november kjente jeg også en slik lukt. For meg minnet lukten om den du kjenner når du slå på en oljefelt radiatorovn for første gang om høsten. Brent støv og noe annet udefinert. Var bare på første turen jeg kjente det, og nå har bilen gått over 11000 km
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA