Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 11:11
Bøtta har vel 10A inn og så noe tap i bøtta. Så kanskje noe rundt 8A på pilotsignalet til bil før tapet i laderen der også?

Zaptec skal vistnok kunne levere 14A ut.

14A ut er i så fall meget bra, men kan jeg tippe på at man må bruke magnettrikset? ;)

Det er neppe 20% tap i trafoen i bøtta, ligger nok heller på 3-5% tipper jeg. Problemet er heller laderen i bilen som er lite effektiv på lav ladestrøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:49
Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 11:11
Bøtta har vel 10A inn og så noe tap i bøtta. Så kanskje noe rundt 8A på pilotsignalet til bil før tapet i laderen der også?

Zaptec skal vistnok kunne levere 14A ut.

14A ut er i så fall meget bra, men kan jeg tippe på at man må bruke magnettrikset? ;)

Det er neppe 20% tap i trafoen i bøtta, ligger nok heller på 3-5% tipper jeg. Problemet er heller laderen i bilen som er lite effektiv på lav ladestrøm.

Skal vel ikke se bortifra at Zaptec kommer som en 8/14 kladd med behov for magnet eller greenup kontakt

Tenkte ikke 20% tap i bøtta, men hvis den skal fungere på en 10A kurs og har et tap i seg og litt ekstra sikkerhetsmarginer er kanskje pilotsignalet satt til 8A.

Førsteutgaven av bøtta ble jo levert med ekstern ladekladd, kanskje noen kan si hva den er merket med?

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:04
Tenkte ikke 20% tap i bøtta, men hvis den skal fungere på en 10A kurs og har et tap i seg og litt ekstra sikkerhetsmarginer er kanskje pilotsignalet satt til 8A.

Hmm. Sjekkes lett om noen kan teste "bøtta" på en Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TrondN

Tror problem med lading forsvinner på sikt siden alt tyder på at vi får mange Type 2 stasjoner i tiden fremover. DC lading krever ekstremt dyre stasjoner og det er ofte kø, sånn sett har Zoe en kjempefordel. Satser samtidig på at Zap kladden blir billigere og dropper reodorfelgen bøtta;-)

TM

#379
Det ligger en usikkerhet i forhold til Zaptec og Renault. I følge pressemeldingen fra Zaptec 19.1 så har de signert en "letter of intent" med Renault. Renault er mer unyansert overfor sine kunder (ikke overraskende), og gir uttrykk for at alt er klart for leveranse 1.8.2015. En LOT er ikke bindene overfor partene på samme måte som en kontrakt. Jeg oppfatter det uansett som en usikkerhet for Zoe kjøpere at mulighetene for å lade fra det norske IT nettet helt er prisgitt en 3. parts leverandør. Det har jo hendt før at norske industri-eventyr ikke har hatt livets rett. Så med mindre at Renault fabrikken inngår en bindende kontrakt med Zaptec, og produktet defineres som en original Renault del, så vil man måtte leve med en usikkerhet om framtidig lademulighet.

Et søk på nettet viste at Zaptec AS hadde et underskudd i 2013 på 2.9 mill av en omsetning på bare 4.2 mill. Sikkert noen kompetente folk, men vi snakker ikke om et konsern med solid finansiell styrke. Hvis få kjøper ladekabelen, så vil produksjonen bli lagt ned. Renault er ikke ansvarlig for at kundene i framtiden skal kunne kjøpe tilleggsutstyr levert fra 3. parts leverandører.

TS

Sitat fra: TM på lørdag 21. februar 2015, klokken 07:09

Et søk på nettet viste at Zaptec AS hadde et underskudd i 2013 på 2.9 mill av en omsetning på bare 4.2 mill. Sikkert noen kompetente folk, men vi snakker ikke om et konsern med solid finansiell styrke. Hvis få kjøper ladekabelen, så vil produksjonen bli lagt ned. Renault er ikke ansvarlig for at kundene i framtiden skal kunne kjøpe tilleggsutstyr levert fra 3. parts leverandører.

Vel, Tesla startet også opp i en garasje.  Banebrytende produkter med et reelt marked bør være mulig å selge..  De fikk forøvrig 4 mill i støtte av Transnova og har ikke begynt å selge noe
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TM

...så viser det seg også at Tesla taper stadig mer penger. Think fikk vel også en god del støtte, og vi kjenner jo til hvordan det eventyret endte.

Etter min oppfatning så er Zaptec laderen utviklet for å løse en begrensning for Zoe som bare gjelder for Norge. Jeg har vanskelig å se hvordan dette skal bli et industri-eventyr. Om et par år så kommer det trolig en ny generasjon Zoe, og det vil forbause meg om ikke dette problemet da er løst fra fabrikken.

ZOE

Jeg har vel forstått det slik at transformatoren til Zaptec har mange andre anvendelser. Bla. innen industrien.


emil

Sitat fra: ZOE på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:52
Jeg har vel forstått det slik at transformatoren til Zaptec har mange andre anvendelser. Bla. innen industrien.

Selve teknologien har mange bruksområder, ladekladden derimot er for spesiellt interesserte. Men siden det forekommer feil på lading med vanlig kladd på TN-nett kan det jo være at Renault har en plan om å erstatte alle ladekladder med Zaptec-kladd i alle markeder og på den måten øke produksjonsvolumet og redusere kostnadene og til slutt få en mye billigere kladd en prisene som er blitt annonsert nå.

Ellers er nok det mest interessante ladeproduktet fra Zaptec det som gjør 230V trefase IT til 400V trefase TN.

jkirkebo

Sitat fra: TM på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:46
...så viser det seg også at Tesla taper stadig mer penger. Think fikk vel også en god del støtte, og vi kjenner jo til hvordan det eventyret endte.

Taper? Ja, om du regner penger brukt på ting som bilproduksjonslinjer og batterifabrikker som tapt, så ja. Selve produksjonen av bilene går med kraftig overskudd. Tesla investerer hele overskuddet og mere til i vekst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: TM på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:46


Etter min oppfatning så er Zaptec laderen utviklet for å løse en begrensning for Zoe som bare gjelder for Norge. Jeg har vanskelig å se hvordan dette skal bli et industri-eventyr. Om et par år så kommer det trolig en ny generasjon Zoe, og det vil forbause meg om ikke dette problemet da er løst fra fabrikken.
Dette produktet til Zoe er noe nytt de gjør for Renault basert på tidligere utvikling, men jeg vet om et par tusen teslaeiere og endel netteiere som venter spent på en 4kg 11kw plassbesparende trafo som passer på å ikke overbelaste strømnettet ved semihurtiglading hjemme..
Dette er grunnen til støtten fra Transnova, ikke Zoe
Som kjent har de fleste i Norge 230v IT nett og en Model S kan ikke utnytte alle 3 faser. 
Med 32A 1 fasl lading oppnår man 7,4kw med fare for skjevbelastning, men med denne kan få 11kw om man har 32A 3fas 230v IT.   Man får da 16A 3fas 400v TN ut.
Kommer etterhvert i en 22kw versjon.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

kos

Sitat fra: TS på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:30
Sitat fra: TM på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:46


Etter min oppfatning så er Zaptec laderen utviklet for å løse en begrensning for Zoe som bare gjelder for Norge. Jeg har vanskelig å se hvordan dette skal bli et industri-eventyr. Om et par år så kommer det trolig en ny generasjon Zoe, og det vil forbause meg om ikke dette problemet da er løst fra fabrikken.
Dette produktet til Zoe er noe nytt de gjør for Renault basert på tidligere utvikling, men jeg vet om et par tusen teslaeiere og endel netteiere som venter spent på en 4kg 11kw plassbesparende trafo som passer på å ikke overbelaste strømnettet ved semihurtiglading hjemme..
Dette er grunnen til støtten fra Transnova, ikke Zoe
Som kjent har de fleste i Norge 230v IT nett og en Model S kan ikke utnytte alle 3 faser. 
Med 32A 1 fasl lading oppnår man 7,4kw med fare for skjevbelastning, men med denne kan få 11kw om man har 32A 3fas 230v IT.   Man får da 16A 3fas 400v TN ut.
Kommer etterhvert i en 22kw versjon.


Men når kan dette produkter være på markedet - dette kan godt koste noen k - bare det virker 22 kw  supert -  4 kg og 11 kw - løp og kjøp

ladov

Dette er sikkert besvart allerede i tråden men den begynner å bli vanskelig å finne fram i nå så..

Hvis jeg kjøper den 'bøtta', trenger jeg noe mer? Jeg har den type2 ladekabelen som fulgte med bilen men ikke noe mer.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

Antar du sikter til den store gule dunken. Denne er i utgangspunktet alt du trenger om du klarer deg med saktelading (8-10%/time) og den fungerer overalt der du har en vanlig stikk-kontakt.

I praksis har jeg aldri hatt bruk for denne i det daglige siden jeg ikke kjører tom en "tank" om dagen og derfor vanligvis bare bruker veggboksen hjemme sammen med Type2-kabelen. På tre måneder har vel bøtta vært i bruk tre ganger + en test.

For min del fungerer bøtta mest som rekkeviddeangst-prozac der jeg vet jeg har en nødløsning i bakhånd, men kan jeg lade vha Type2-kabelen så gjør jeg mye heller det. Hadde den nye Zaptec-kabelen blitt priset ned 50% hadde jeg heller valgt den pga at bøtta ser så klønete ut og er ganske tung å håndtere :-).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Urs4_2008

Zbk: kjenner meg igjen i beskrivelsen din. I dag var jeg i Oslo, og alle hurtigladeplassene i phuset på Aker brygge var opptatt. Jeg puttet gulbøtta på et vanlig stikk, men de tre timene monnet ikke særlig, og jeg stoppet i et kvarter på hurtigladeren i Sandvika, som jeg hadde nådd uten de 3 timene med bøttelading, og fikk fyllt opp mens jeg hentet en kopp kaffe. Genialt, og jeg er glad jeg har denne Zoe'n som lader fort kontra den nye, som lader med halve farten.

Andre ler sikkert av oss med den gule bøtta, men jeg kjører uansett ikke zoe for å være kul  8) Dette var forøvrig 2. gangen jeg har brukt bøtta siden jeg fikk bilen i januar, hvor jeg begge gangene har endt opp på en hurtiglader for å få nok elektroner til å komme meg helt hjem.

Har hutigladet noen ganger på div Kiwi mens jeg allikevel må handle. Moro å komme ut etter handlingen og se at tanken er proppfull  ;D
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA