Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Flips

Hvis de f. eks farger den lyseblå sånn som ladekabelen og setter på en Renault-logo tror jeg den har potensiale til å se mye finere ut.  ;)

tinker

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 27. august 2014, klokken 17:50

  • Er det en form for låsemekanisme slik at ladekabler og boks blir låste til hverandre ved bruk for å hindre tyveri?

Type 2 kabelen låser seg vanligvis fast i både bilen og ladepunktet. Regner med det er det samme her
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: tinker på onsdag 27. august 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 27. august 2014, klokken 17:50

  • Er det en form for låsemekanisme slik at ladekabler og boks blir låste til hverandre ved bruk for å hindre tyveri?

Type 2 kabelen låser seg vanligvis fast i både bilen og ladepunktet. Regner med det er det samme her

Men her er det vel snakk om boks med schuko til vegg og så ser det ut som om det er CEE på boksen videre mot bilen + CEE-schuko adapter og så schuko ladekabel. Den siste låses nok til bilen, det andre er jeg nok litt mer skeptisk til. Er kabler lange nok til at man kan ha den stående fast bak i bilen?

tinker

#198
De sier jo at man skal bruke den med originalkabelen til bilen, og det er en type 2 kabel. (og på bildet over er det den blå type 2 kabelen som henger i bilen.)

Kabelen er 5 meter, men du får neppe lukket bakluka med en kabel hengende ut...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: tinker på onsdag 27. august 2014, klokken 19:22
De sier jo at man skal bruke den med originalkabelen til bilen, og det er en type 2 kabel. (og på bildet over er det den blå type 2 kabelen som henger i bilen.)

Hvorfor er det en kladd på kabelen da?

Ser ut som om det er sort kabel som går i gresset inn på trafoen, sort kabel fra trafo til ladeklad og lys blå kabel fra ladekladd til bil/Type2 kontakt.


Sitat
Kabelen er 5 meter, men du får neppe lukket bakluka med en kabel hengende ut...

Får ta kablene gjennom vinduet da :)

Ellers litt større bilde av saken:

tinker

Ser det...

Da bør kladden følge med, for den koster normalt rundt 6 lapper alene...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Baard

Hei,

Jeg har hørt at dette som man her ser på bildet er versjon 1 av trafoløsningen, hvor man i tillegg til trafoen måtte benytte en kabel med kladd for å få ladingen til å fungere. Den som kommer i september(versjon 2) har jeg hørt at skal benyttes sammen med type 2 kabelen som følger bilen, og at man da ikke trenger kabelen med kladd og schuko. Regner da med at de har tatt elektronikken som er i kladden og inkludert i boksen.

Vi kan jo håpe at boksen også blir mindre...., men det tviler jeg på.

Den boksen man ser på bildet er en helt vanlig skilletrafo ser det ut til. Jeg har sett slike før, men har ikke klart å spore opp bilder på nettet.

Jeg har bestilt en slik "boks" som skulle vært levert sammen med bilen, men ble anbefalt å vente til "septemberboksen" dukket opp. Jeg har hatt bilen i 14 dager, og boksen vil nok ikke bli mye brukt, da hjemmeladeren jo gjør en helt utmerket jobb. Dette er min første elbil, og jeg må si at folk virker unødig negative til denne bilen kun på grunn av denne boksen. Skjønner jo at noen vil tyne ut noen få kroner av enhver ladestolpe de kommer over, men for min del så fungerer det glimrende å ha mulighet til å fylle batteriet på bilen kjapt med hjemmeladeren. De som ikke har anledning til å montere en slik ladere og synes det er greit med 10-timers lading kan jo bare velge en annen bil om de synes ladeboksen ikke er pen og praktisk....(Har jo sett Teslaer som står og lader med 1 meter med overganger i hverandre både her og der, så alt er ikke blomster der heller....)

Det som overrasker meg veldig imidlertid er hvorfor ikke Renault Norge får fart i et samarbeid med Zaptec som kan levere trafoer med 10% av normal vekt. Da ville de kunnet lage en kabel med kladd på ca. 2 kilo som alle kunne levd med og det hadde ikke blitt noe syting.....  :)

/Baard
Renault Zoe, 2014

tinker

Er helt enig med deg. Det er ikke spesielt stort behov for denne boksen med Zoeen. Hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme er ikke Zoe bilen uansett, tviler på at man får prutet vekk hjemmeboksen.

Denne trafoen blir stående hos svigerfar. Eneste stedet jeg kan komme på som er IT nett.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Rav4_EV

Boksen Broom har fått låne er kun en tidlig prototype.
Første versjon er med Schuko kontakt. September versjonen blir med type 2.

Zaptec kunne solgt mange av sine trafoer til Renault dersom de kunne levere.
Gutta er flinke, men noen boks fra dem før Q2 2015 tror jeg dessverre ikke er mulig. Det er utviklingstiden og ikke penger som er problemet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

edakcots

De fleste vil jo ikke trenge denne boksen uansett, men benytte 22kw og 43kw lader for det meste av kjøring utenfor hjemmet.

Husk: 22kw punkter vil bli den nye standarden rundt om i Norge, så det blir skjelden behov for denne trafo'n uansett.

Renault kan ihvertfall nå si at den kan lade overalt, så trenger du en "hyttelader" så er jo denne grei å bruke:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på onsdag 27. august 2014, klokken 22:45
De fleste vil jo ikke trenge denne boksen uansett, men benytte 22kw og 43kw lader for det meste av kjøring utenfor hjemmet.

Husk: 22kw punkter vil bli den nye standarden rundt om i Norge, så det blir skjelden behov for denne trafo'n uansett.

Men det blir nesten som å bare basere seg på hurtiglading med Leaf eller e-Golf. Du må stort sett betale for ladingen og du må ofte vente ved ladestasjonen.

Selv foretrekker jeg å lade mens jeg gjør andre ting, og da er det som regel 230V 16A som tilbys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Har sett at eiere av eldre Leaf i ettertid kan få ettermontert ekstra lader i bilen, det finnes elbil-entusiaster som har gjort en slik ombygging, bl.a. elektrolux og bly. Kan en ekstra IT nett-kompatibel lader være en mulighet også for Zoe? Klart at man muligens voider garanti her, men det vil være mye mer praktisk enn å drasse rundt på en tung transformator-bøtte. Som jkirkebo sier er det jo 230V 16A IT-nett som generelt tilbys. F.eks. hos venner, hos bestemor, på campingplasser etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. august 2014, klokken 09:24
Har sett at eiere av eldre Leaf i ettertid kan få ettermontert ekstra lader i bilen, det finnes elbil-entusiaster som har gjort en slik ombygging, bl.a. elektrolux og bly. Kan en ekstra IT nett-kompatibel lader være en mulighet også for Zoe? Klart at man muligens voider garanti her, men det vil være mye mer praktisk enn å drasse rundt på en tung transformator-bøtte. Som jkirkebo sier er det jo 230V 16A IT-nett som generelt tilbys. F.eks. hos venner, hos bestemor, på campingplasser etc.

Forhåpentligvis kommer Renault med det selv siden dagens lader generellt sett er mindre effektiv på 1fas selv med TN. Hvis de klarer å få på plass en 32A IT-kompatibel efase lader som kobles inn år man ikke har trefase på kontakten er det kanskje det lille som skal til for at bilen kommer seg ut av skyggen. Da kan de i tillegg droppe hele den påtvungete hjemmeladeren og trafokostnadene og folk kan kjøpe ladeløsninger etter eget ønske og økonomi.

Rav4_EV

SitatForhåpentligvis kommer Renault med det selv siden dagens lader generellt sett er mindre effektiv på 1fas selv med TN. Hvis de klarer å få på plass en 32A IT-kompatibel efase lader som kobles inn år man ikke har trefase på kontakten er det kanskje det lille som skal til for at bilen kommer seg ut av skyggen. Da kan de i tillegg droppe hele den påtvungete hjemmeladeren og trafokostnadene og folk kan kjøpe ladeløsninger etter eget ønske og økonomi.

Effektiviteten ved enfaselading er det ikke noe galt med.
Bilen er sperret for IT lading fordi hyppige jordfeil i et slikt nett er en sikkerhetsutfordring. 32A enfaselading for IT nett er ingen aktuell problemstilling da de fleste nettleverandører får "piggene ut" på dette punktet.

Det er i det store mer sannsynlig for andre merker å følge etter med 22 kW trefaseladere. Hva skal egentlig VW og BMW med type 2 kontakt ellers?
En enkel Schuko bak skiltet som Citystromeren hadde ville være mye bedre for kundene.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tomrh

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 28. august 2014, klokken 11:24
32A enfaselading for IT nett er ingen aktuell problemstilling da de fleste nettleverandører får "piggene ut" på dette punktet.
Beklager min uvitenhet, men hva er galt med 32A enfas? Trenger ikke søle til denne tråden med svar hvis det finnes en annen tråd som omhandler temaet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA