Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatPrøv å kveile opp en slik for å legge i bagasjerommet så skjønner du poenget mitt
Er vel en grunn til at 43kW ladepunktene har fast kabel.
Tror sannsynligheten for å finne en 400/63 kontakt er forholdsvis liten.
Det er ganske store effekter vi snakker om. Den eneste jeg har sett er på gamle tollstasjonen på Svinesund (gamle brua).
Står på en lyktestolpe på parkeringsplassen rett ved den gamle "inspeksjonsgarasjen".
Litt rart forresten da de kun hadde IT nett i selve bygningen.
Vet ikke om det er strøm i den da. Hadde ikke noe måleinstrument med meg når jeg var der.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

boxer72

Ca 22 minutter uten denne er det en lader av typen som burde vært på alle veikroer/ kjøpesenter i Norge Living with the Renault ZOE EV #6:
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

goggo

Sitat fra: boxer72 på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:14
lader av typen som burde vært på alle veikroer/ kjøpesenter i Norge

Det begynner allerede å bli en del av disse laderne, og flere kommer :) 
Grønn Kontakt har i alle fall et par av denne typen oppe i Gudbrandsdalen, og jeg tror det er deres nye standard lader.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

boxer72

Ikke sett dem på Østlandet,  men zoe kan bli aktuelt hvis det begynner å poppe opp 43kW løsninger
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Baard

Sitat fra: Baard på torsdag 31. juli 2014, klokken 16:05
Er det noen som har bilde av trafoen som monteres for 11kW lading når man har IT nett hjemme?

Da har jeg fått bekreftet at trafoen er som tidligere omtalt i forumet her 120x70x15 cm. Den veien 108 kilo. Denne trenger man om man har IT nett. Dette er for det heftigste ladealternativet for Zoe. Trafoen skal benytte 3x32amp 230 volt. Den gjør om til 400Volt. Den kan henges på vegg. Noe jeg vil forsøke å få montørene til å gjøre her hos meg i garasjen for at den ikke skal være i veien ved inn/utkjøring.

Jeg har også fått beskjed om at den omtalte "gule boksen" skal dukke opp neste uke som skal muliggjøre lading på alle IT nett kontakter med en 10 ampers lader. Jeg har forsøkt å finne ut om denne også kan benyttes med en 16 ampers lader, men det har ikke vært mulig å finne ut av enda.....
Renault Zoe, 2014

abc

Det kan være lurt å ha en av / på industribryter rett før trafoen. Da kan du slå av og på strøm til trafoen (som ellers bruker strøm hele tiden, selv om den ikke lader bilen).

Trafoen durer litt uten belastning og litt mer med belastning  :)

Ganske stiv kabel på 230 volt, så du bør ikke ha for mye svinger på trekkerør om du må trekke strøm fra huset. Kabel på 400 volt er tynnere. Jeg boret 40 mm på de punktene jeg hadde behov for å trekke 230v gjennom vegg.

Ellers er det bekreftet at gulvmontert trafo helt fint kan benyttes til øllholder mens man pusler i garasjen :D

Tror nok elektriker helst vil gulvmontere pga vekt og fester, men det lar seg nok gjøre å feste i vegg også.

Baard

Jeg tenkte på en slik bryter, og skal be om å få en slik montert. Det er et langt strekk med kabel ned til garasjen. ca. 14 meter, men 40mm hørtes noe drøyt ut. Den 3x16 kvadrat kabelen som forsyner hele skapet mitt er da ikke mer enn maksimalt 30mm, og de skal legge en svakere kurs ut til trafoen....
Renault Zoe, 2014

Rav4_EV

SitatJeg har også fått beskjed om at den omtalte "gule boksen" skal dukke opp neste uke som skal muliggjøre lading på alle IT nett kontakter med en 10 ampers lader. Jeg har forsøkt å finne ut om denne også kan benyttes med en 16 ampers lader, men det har ikke vært mulig å finne ut av enda.....

Trafoen har en kapasitet på 3600 VA.

Målinger viser at Renault Zoe har 0,82 Cosphi ved 10 A lading.
2300 W /0,82 = 2804VA

Det vil si at vi er veldig nærme full utnyttelse av trafoen på 10A.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. august 2014, klokken 23:33
Målinger viser at Renault Zoe har 0,82 Cosphi ved 10 A lading.

Ojda, det var ekstremt dårlig. Ser vi her ulempen med ladesystemet Renault har valgt mon tro? Det er ingen grunn til at normale ladere som de Tesla bruker skal ha Cosphi lik noe annet enn 1 ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tinker

Har fått forklart at Zoe er optimalisert til å lade på 43kW, og jo lengre unna det du kommer jo mer øker ineffektiviteten. I en dansk Zoe gruppe på facebook (ZOE Private) er det en som har gjort disse målingene:

Sitat
Virkninggader:

Jeg har set følgende virkningsgrader på en ZOE:

Ladning med mormor kabel 10A (2,3kW) 0,74 (bør kun bruges i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 7,4kWh til batteriet.

Ladning med 16A (3,7kW) 0,92 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,2kWh til batteriet, det er godt.

Ladning med 16A 3-faset (11kW) 0,80 (bør kun anvendes i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 8,0kWh til batteriet.
Du skal der med købe hele 11,5 kWh for at få det samme mængde strøm til
batteriet(9,2kWh) som med 3,7kW boxen ved køb af 10kWh.

Ladning med 32A 3-faset (22kW) 0,915 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,15kWh til batteriet, det er godt.

Det er meget overraskende med 11kW ladning, at det faktisk ikke ret meget bedre end mormor kablet.

(Mormorkabel er schukokabelen til Renault)

Husker ikke helt hvor, men jeg har også lest i ett eller annet Zoe forum at det er fordi virkningsgraden under 13A er så dårlig Renault ikke opprinnelig hadde en schukolader, men lagde en da de så at det var etterspørsel etter det.

Man får heller ikke putte på Renaults Z.E. Ready 1.2 sertifisering på ladekabler hvis det er mulig å bruke dem under 13A, Renaults egen kabel er den eneste som kan lade under 13A og har sertifiseringen.

(Kravlisten til Z.E Ready 1.2 ligger på http://www.lcie.com/medias/zer_19-08bis.xls hvis noen skulle være interessert)
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Baard

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. august 2014, klokken 23:33

Trafoen har en kapasitet på 3600 VA.

Målinger viser at Renault Zoe har 0,82 Cosphi ved 10 A lading.
2300 W /0,82 = 2804VA

Det vil si at vi er veldig nærme full utnyttelse av trafoen på 10A.

Hei. Vet du noe om størrelse og vekt på denne trafoen??
Renault Zoe, 2014

Baard

Sitat fra: tinker på onsdag 06. august 2014, klokken 01:11
Har fått forklart at Zoe er optimalisert til å lade på 43kW, og jo lengre unna det du kommer jo mer øker ineffektiviteten. I en dansk Zoe gruppe på facebook (ZOE Private) er det en som har gjort disse målingene:

Sitat
Ladning med 16A 3-faset (11kW) 0,80 (bør kun anvendes i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 8,0kWh til batteriet.
Du skal der med købe hele 11,5 kWh for at få det samme mængde strøm til
batteriet(9,2kWh) som med 3,7kW boxen ved køb af 10kWh.



Er dette 3-fase 400Volt det er snakk om her?
Renault Zoe, 2014

Rav4_EV


Trafoen er 355x320x255 mm med to kraftige håndtak. Vekten er 21 kg.

Du betaler kun for reaktiv kraft i industrien.
Slik gjerrige danskene framlegger der er det feil. Reaktiv kraft er ikke et tap for kunden. Det er et tap for netteier.

Cosphi er bedre på Zoe enn hva danskene har kommet til.

Ladetiden på Zoe ved 10A er høy. Dette fordi den har mye aktiv elektronikk ombord under lading. I tillegg har den kjøling av batteriene.
Kjøling er viktig for den som vil lade og bruke bilen mye.

Nissan Leaf har ikke kjøling og produsenten anbefaler da kun en hurtiglading per dag.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Electrix

Sitat fra: tinker på onsdag 06. august 2014, klokken 01:11
Har fått forklart at Zoe er optimalisert til å lade på 43kW, og jo lengre unna det du kommer jo mer øker ineffektiviteten. I en dansk Zoe gruppe på facebook (ZOE Private) er det en som har gjort disse målingene:

Sitat
Virkninggader:

Jeg har set følgende virkningsgrader på en ZOE:

Ladning med mormor kabel 10A (2,3kW) 0,74 (bør kun bruges i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 7,4kWh til batteriet.

Ladning med 16A (3,7kW) 0,92 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,2kWh til batteriet, det er godt.

Ladning med 16A 3-faset (11kW) 0,80 (bør kun anvendes i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 8,0kWh til batteriet.
Du skal der med købe hele 11,5 kWh for at få det samme mængde strøm til
batteriet(9,2kWh) som med 3,7kW boxen ved køb af 10kWh.

Ladning med 32A 3-faset (22kW) 0,915 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,15kWh til batteriet, det er godt.

Det er meget overraskende med 11kW ladning, at det faktisk ikke ret meget bedre end mormor kablet.

(Mormorkabel er schukokabelen til Renault)

Husker ikke helt hvor, men jeg har også lest i ett eller annet Zoe forum at det er fordi virkningsgraden under 13A er så dårlig Renault ikke opprinnelig hadde en schukolader, men lagde en da de så at det var etterspørsel etter det.

Man får heller ikke putte på Renaults Z.E. Ready 1.2 sertifisering på ladekabler hvis det er mulig å bruke dem under 13A, Renaults egen kabel er den eneste som kan lade under 13A og har sertifiseringen.

(Kravlisten til Z.E Ready 1.2 ligger på http://www.lcie.com/medias/zer_19-08bis.xls hvis noen skulle være interessert)
Det kan se ut som om han blander virkningsgrad og effektfaktor (cos phi), det er ikke det samme. Hvis du vil måle virkningsgrad må du måle effekt tatt fra strømnettet og effekt levert til batteriet.

Som Rav4_EV skriver så betaler du normalt ikke for reaktiv effekt, men den ekstra strømmen som går I ledningsnettet fører til noe ekstra tap, og dårligere kapasitet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Jeg vil være overrasket hvis cos phi er så dårlig som 0,8 på en moderne lader. Slikt blir vanligvis fikset i elektronikken til å være tett på 1.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA