Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Baard

Jeg skal ta bilder av alt når det dukker opp. Skulle vist nok bli kontaktet av en installatør i løpet av et par dager for installasjon av hjemme ladestasjonen.

Er det noen som har bilde av trafoen som monteres for 11kW lading når man har IT nett hjemme?
Renault Zoe, 2014

Lars C. Krogenæs

Dette er jo fantastiske nyheter. Zoe er en kul bil, men har foreløpig vært "ubrukelig" i Norge. Med en slik ekstra kladd fremstår bilen som meget attraktivt.

Kameleon laderen er en lur sak, og sammen med vanlig lading blir dette kjempebra.

Vi gleder oss til å høre mer "sladder".

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

emil

Hvordan vil ded bli med 1fas Type2 stolper med IT-nett? Vil det komme Type2-Type2 med skilletrafo? Er vel ikke noe krav i dag om at Type2 stolpene med 1x16/32A skal være TN?

kringon

Jeg er imponert over at Renault tar stegene for å løse disse utfordringene, men det er jaggu sent.

For min del hadde jeg kjøpt Zoe dersom denne var på plass for 3 mnd siden. Nå ble det Kia istedet.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Baard

Som jeg skrev over er dette min første elbil, og jeg er på ingen måte god på dette, men har satt meg litt inn i en del av disse greiene før jeg bestemte meg for bil. Jeg ville trolig ikke kjøpt Zoe om ikke selgeren forsikret meg om at ladeutfordringen er løst med denne nye kladden, som han ettertrykkelig sa at var helt ny, og ikke den samme som den eksisterende kladden som tidligere kunne leveres med Zoe. Da ville vi nok helle valgt en Kia elle en Leaf. Som sagt har jeg heller ikke fått den omtalte kladden/kabelen enda(ikke bilen heller), så vi får se hvordan dette fungerer når alt dukker opp.

Dette med ladestolper vil nok være et vedvarende problem der det er IT nett så lenge ikke stasjonene utstyres med trafo, men her må noen andre som har mer peiling svare...Det jeg har blitt fortalt er at det kommer mange flere type 2 stolper med hurtiglading som er kompatible med Zoe fremover. Jeg håper det kommer flere i mellom Tjøme og Grimstad da jeg ofte kjører den veien, og kunne tenke meg å teste den nye bilen også på de turene.

Uansett så gleder vi oss til å bli elbil brukere :-)
Renault Zoe, 2014

Baard

Ellers ville jeg om jeg var i Renault sine sko tatt en prat med disse gutta:

http://www.zaptec.com/zapcharger.php

Denne laderen kan levere 11kW på 3x230 32amp også til biler som krever TN nett i en veldig liten boks.
Renault Zoe, 2014

Griffel

Sitat fra: baardl på torsdag 31. juli 2014, klokken 20:52
Ellers ville jeg om jeg var i Renault sine sko tatt en prat med disse gutta:

http://www.zaptec.com/zapcharger.php

Denne laderen kan levere 11kW på 3x230 32amp også til biler som krever TN nett i en veldig liten boks.
Den vil jo for Zoe kunne erstatte den 11kW løsningen de allerede tilbyr så her er det vel stort sett bare et spørsmål om pris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det har vært dialog mellom Zaptec og Renault lenge.
Dessverre er ikke produktet klar enda.

Ja, Zoe leveres med en gul boks som gjør at den lades på IT nett.
(Trafoløsning).
Dette er så ferskt at det kun er Renault på Rud og Tønsberg som er informert enda.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tinker

Har dere sett denne boksen?

http://www.danzei.de/archives/2947

Den løser nok ikke IT nett problemer, men den kan kobles på alt fra 8A schuko til 3x32A CEE på 64A kurs! Bærbar hurtiglader hvis man bare kan finne en rød 64A kontakt :)

Jeg har funnet den på en dansk nettbutikk til ca 15000 danske, er ekstremt frista til å kjøpe en!

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

hma

#84
Sitat fra: tinker på fredag 01. august 2014, klokken 09:22
Jeg har funnet den på en dansk nettbutikk til ca 15000 danske, er ekstremt frista til å kjøpe en!
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255
Da ville jeg heller kjøpt denne til 1/3 av prisen!
Har to slike selv, en større kapsling fastmontert i garasjen og én portabel (som på bildet) :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tinker

Så den også, men med Crohm boksen kan man potensielt få til 43kW også, i tillegg til at den med overganger også kan brukes fra 8A.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Baard

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. juli 2014, klokken 21:11
Den vil jo for Zoe kunne erstatte den 11kW løsningen de allerede tilbyr så her er det vel stort sett bare et spørsmål om pris.

Det er vel også litt hendigere/enklere installasjonen. Jeg har hørt rykter om at den trafoen jeg ender opp med på mitt IT anlegg vil veie 100kg og være ganske stor. Zaptec boksen er jo mye mindre.....
Renault Zoe, 2014

jkirkebo

Sitat fra: tinker på fredag 01. august 2014, klokken 09:52
Så den også, men med Crohm boksen kan man potensielt få til 43kW også, i tillegg til at den med overganger også kan brukes fra 8A.

Jeg så ikke noe om 43kW på noen av sidene? Type 2 kabelen til 43kW er på 5x16mm2, noe tykk og stiv dævelskap. 63A røde kontakter er også svært sjeldne i Norge. Jeg har sett noen blå, men ingen røde.

Boksen jeg leverer kan også brukes på lavere strømstyrke, forutsatt at du kan justere ned strømtrekket i bilen. Det går fint med Tesla, men jeg er usikker på om det kan gjøres i Zoe? Evt. må det da monteres en bryter som kobler inn en motstand som begrenser til f.eks 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tinker

Zoe tar det den kan få, så strømtrekket må justeres på boksen.

Ser at ikke det står noe 400V 64A på de sidene, men du kan få den med det også. Har lest alt for mange forumposter på den nå :P Har er en fra et tysk Teslaforum med bilder og video av 43kW lading

http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?f=13&t=981

Hvis en skulle bestilt en sånn virker det like greit å ta den med det røde stikket, kan jo bruke overganger nedover til det man måtte trenge av andre stikk. De er nok ikke like utbredt som de andre, men hvis man er på tur er det jo hendig hvis man kan få lånt et rødt stikk i en eller annen industrihall og få ladet opp på 20 minutter :) De stikkene vil jo være garanterte TN nett også.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

jkirkebo

Sitat fra: tinker på søndag 03. august 2014, klokken 00:49
Zoe tar det den kan få, så strømtrekket må justeres på boksen.

Ok. Null problem egentlig da det er god plass til en bryter under lokket og koblingen er meget enkel. Da får man en bryter for 16A/32A.

Sitat
Ser at ikke det står noe 400V 64A på de sidene, men du kan få den med det også. Har lest alt for mange forumposter på den nå :P Har er en fra et tysk Teslaforum med bilder og video av 43kW lading

Hvis en skulle bestilt en sånn virker det like greit å ta den med det røde stikket, kan jo bruke overganger nedover til det man måtte trenge av andre stikk. De er nok ikke like utbredt som de andre, men hvis man er på tur er det jo hendig hvis man kan få lånt et rødt stikk i en eller annen industrihall og få ladet opp på 20 minutter :) De stikkene vil jo være garanterte TN nett også.

Alle røde stikk er TN-nett. Poenget mitt er bare at med såpass kort forskjell i ladetid kombinert med hvor sjeldne de stikkene er hadde jeg personlig ikke giddet å hanskes med en såpass stiv og tung ladekabel som en 43kW kapabel Type 2 kabel er. Prøv å kveile opp en slik for å legge i bagasjerommet så skjønner du poenget mitt ;)

Overgang fra 63A til 32A kan man jo uansett ha med seg for de tilfellene. Man må jo ha med overgang fra 16A til 32A også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA