Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

ZerOmancer

Det kommer vel litt an på hvordan denne franskmannen "tenker"?
Om den prøver å finne ut hvilken av lederene som er N ved å måle spenning mot jord, vil det kresje allerede der...
Om den går rett på måling mellom ledere og jord er den sammenkoblingen i trafoen hundrevis av meter unna, i stedet for i sikringsskapet som ved TN-C-S..

Det er foresten (minst) fire jordingssystemer i landet.  -I Bergen er det nemlig 230V TN/TT som er normalen; De kundene som blir forsynt fra luftnett har TT der Nullpunkt og Installasjonen har respektive jordelektroder, men de kundene som er forsynt fra kablet fordelingsnett har 230V TN (ikke C eller S). -Der er utsatte deler i installasjonen kolbet direkte til Nullpunkt via jordleder, akkurat som ved tradisjonel TN-C.
Denne varianten er muligens bedre for kresne elbiler.. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

eis865

Til orientering:

For de som tar handleturen til sverige/nordby med Renault Zoe, så kan jeg nå bekrefte at det går helt fint å lade med vanlig stikkontakt ved hjelp av denne

http://www.motornature.com/2013/09/the-renault-zoe-will-plug-into-a-conventional-wall-socket-with-a-new-smaller-charger/

I parkeringshus ved Maxi mat. ;)


jkirkebo

Sitat fra: eis865 på mandag 28. april 2014, klokken 10:42
Til orientering:

For de som tar handleturen til sverige/nordby med Renault Zoe, så kan jeg nå bekrefte at det går helt fint å lade med vanlig stikkontakt ved hjelp av denne

Hele Sverige har TN-nett så at Zoe fungerer fint der er vel ikke akkurat en overraskelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eis865

Ja, mulig det ikke er noen overraskelse.
Vet ikke på forskjell mellom TN og IT, ingen ide.

Ser det er fryktelig mange negative kommentarer angående Zoe og lademuligheter.
Tenke å komme med en positiv tilbakemelding angående lading på denne fantastiske bilen. :D

jkirkebo

Sitat fra: eis865 på mandag 28. april 2014, klokken 16:52
Ja, mulig det ikke er noen overraskelse.
Vet ikke på forskjell mellom TN og IT, ingen ide.

Ser det er fryktelig mange negative kommentarer angående Zoe og lademuligheter.
Tenke å komme med en positiv tilbakemelding angående lading på denne fantastiske bilen. :D

De negative tilbakemeldingene gjelder lading i Norge på vårt spesielle IT nett som brukes i ca. 75% av landet. I resten av Europa (minus Albania) skal det ikke være noen problemer mhp. lading av Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


elektrolux

Sitat fra: eis865 på mandag 28. april 2014, klokken 16:52
Ser det er fryktelig mange negative kommentarer angående Zoe og lademuligheter.
Tenke å komme med en positiv tilbakemelding angående lading på denne fantastiske bilen. :D

Det er ingen grunn til å ikke kjøpe Zoe grunnet ladesystemet dens. Heller tvert imot.

Vi utvikler og bygger nå 6-16A ladekladd for Zoe som gjør det mulig å lade fra alle vanlige husholdningskontakter enten de er koblet til IT nett eller TN nett, og fungerer Renault sin egen på IT nettet er jo floken løst. Da nærmer det seg at Renault har bilen i alle fall jeg har ventet på; nemlig kompakt bil med solid rekkevidde, og lader som kan utnytte alle former for strøm maksimalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. april 2014, klokken 06:50
Vi utvikler og bygger nå 6-16A ladekladd for Zoe som gjør det mulig å lade fra alle vanlige husholdningskontakter enten de er koblet til IT nett eller TN nett, og fungerer Renault sin egen på IT nettet er jo floken løst. Da nærmer det seg at Renault har bilen i alle fall jeg har ventet på; nemlig kompakt bil med solid rekkevidde, og lader som kan utnytte alle former for strøm maksimalt.

Hva gjør dere for å komme "rundt" problemet?

Ser jo at Renault vil sette opp en transformator hjemme hos folk som har IT-nett for å gjøre dette om til TN, mens dere har planer om å dytte tilsvarende inn i en (liten) kladd?

eis865

Fantastisk hvis dere klarer å utvikle en "ladekladd" som fungerer på IT nett. Da er Zoe høyaktuell.
Prøvekjørte denne om dagen, ble positiv overrasket. Har prøvd både Leaf og E-UP!, men liker denne bedre.

elektrolux

Sitat fra: eis865 på tirsdag 29. april 2014, klokken 12:35
Har prøvd både Leaf og E-UP!, men liker denne bedre.

Er det virkelig mulig å like en bil bedre enn e-Up ?

Tydeligvis på høy tid å prøvekjøre en Zoe.

Ellers bruker vi samme "teknikk" som alle andre som lader Zoe. Nemlig skilletrafo, men med en liten vri. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kringon

Dersom dere kan levere en fornuftig priset "kladd" som kan lade ZOE på IT-nett så er jo dette helt fantastiske nyheter!

Da får kanskje Renault Sandefjord seg en kunde i løpet av kort tid :D

Hvis den i tillegg kan bruke forskjellige typer kontakter (schuko + vanlig 3-fas f.eks) så er det juleaften for min del.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

breitling

Det man trenger er to adapterer: type 2/blå enfas/32A, type 2/rød trefas/32A/64A. Nye stolper har kontakt type 2 11 og 22 kW. Forhåpentligvis kommer nye Kiwi hurtigladere med 44kW. Da snakker vi om en elbil med riktig lader. Hipp, hipp...
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

eis865

Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. april 2014, klokken 06:35
Sitat fra: eis865 på tirsdag 29. april 2014, klokken 12:35
Har prøvd både Leaf og E-UP!, men liker denne bedre.

Er det virkelig mulig å like en bil bedre enn e-Up ?

Tydeligvis på høy tid å prøvekjøre en Zoe.

Ellers bruker vi samme "teknikk" som alle andre som lader Zoe. Nemlig skilletrafo, men med en liten vri. ;)

Ja, det går faktisk  :) For all del, E-UP! er en kjempe bil det også!

Gogs

Ifølge denne artikkelen støtter Zoe hurtiglading over den nye elbilkontakten Type 2:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading

Vil det si at man rent praktisk kan gå inn på hurtigladekartet på ladestasjoner.no, krysse av for "Hurtig Type 2" og "Semihurtig Type 2" og kunne lade Zoe på alle ladestasjonene som dukker opp?

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg da jeg er lettere forvirret av alt dette ladetrøbbelet med Zoe. :-)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

jkirkebo

Sitat fra: Gamleola på onsdag 30. april 2014, klokken 21:44
Ifølge denne artikkelen støtter Zoe hurtiglading over den nye elbilkontakten Type 2:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading

Vil det si at man rent praktisk kan gå inn på hurtigladekartet på ladestasjoner.no, krysse av for "Hurtig Type 2" og "Semihurtig Type 2" og kunne lade Zoe på alle ladestasjonene som dukker opp?

Jepp, alt av Type 2 som er på 11kW eller høyere skal garantert fungere med Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA