Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

tinker

Grattis med kjempebil og ikke minst 11kW lader!

Er det noen som har noen kilder til disse ryktene om IT ladekabel og landsdekkende ladenettverk? Alt jeg har sett om det er i setninger her og der på dette forumet, liker ikke å være så i bakleksa på kule rykter! :P
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

html

Har fått tips om at et medbringbart adapter er under testing og om ikke lenge vil komme på markedet til ca. 10.000 kroner. Denne kan du ha i bilen, og lade Zoe'en på vanlige ladestasjoner.
Ellers oppgraderes jo mange ladestasjoner nå til også å tilby TN-nett.
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

Baard

Jo, takk for det. Jeg håper bilen vil fungere bra. Det spørs om ikke jeg må inn med en kraftigere hovedsikring før vinteren da jeg har litt lite "overhead" med kun 3 ganger 50 amp.

Det er jo fortsatt bare rykter, men jeg har bestilt den omtalte IT/TN laderen og den skal vist nok ankomme sammen med bilen. Dette består av den vanlige laderen samt en trafo som skal lage et rent TN nett i likhet med den trafoen som jeg har i garasjen, bare i mindre omfang. Det går også rykter om at Renault planlegger en "dobbeltlader" som kan fast monteres, men det er bare løse rykter....

Jeg legger ut bilder når jeg får boksen....
Renault Zoe, 2014

torjen6

Eg har bestilt den omtalte IT/TN laderen, den koster 10.000,- og levers sansylig hvis medio sep.
Gledlig nyhet til Zoe eier er at no kan du kjøra heile Hordaland og få hurtig lade, og ned til Stavanger.

Turen frå Bergen til Oslo går slik; Norheimsund 44kw, Odda 22kw, Røldal 22kw, Åmot 44kw, Nottoden 22kw, Kongsberg 44kw, Drammen 44kw, Berum 44kw, Oslo 44kw.
Denne turen skal være mulig frå oktober i følge transnova, Grønnkontakt, BKK.

Ein anna gledlig melding for Zoe eiere er desse fakta tallene; Ladestasjoner i Norge 14.08.2014, AC Type 2 hurtigladere: 13, AC Type 2 semihurtigladere:129 og merk dykke dette; CHAdeMO hurtigladere: 105, CHAdeMO semihurtigladere:2.  ;D

Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Flips

Sitat fra: torjen6 på torsdag 14. august 2014, klokken 02:11Ein anna gledlig melding for Zoe eiere er desse fakta tallene; Ladestasjoner i Norge 14.08.2014, AC Type 2 hurtigladere: 13, AC Type 2 semihurtigladere:129 og merk dykke dette; CHAdeMO hurtigladere: 105, CHAdeMO semihurtigladere:2.  ;D
Også viktig å nevne at mesteparten av disse CHAdeMO-stasjonene er ute av drift :)

Øyvind.h

#140
Sitat fra: Flips på torsdag 14. august 2014, klokken 09:12
Sitat fra: torjen6 på torsdag 14. august 2014, klokken 02:11Ein anna gledlig melding for Zoe eiere er desse fakta tallene; Ladestasjoner i Norge 14.08.2014, AC Type 2 hurtigladere: 13, AC Type 2 semihurtigladere:129 og merk dykke dette; CHAdeMO hurtigladere: 105, CHAdeMO semihurtigladere:2.  ;D
Også viktig å nevne at mesteparten av disse CHAdeMO-stasjonene er ute av drift :)
Og de som er i drift krever doktorgrad i kvantefysikk samt gull i jazzballett for å klare å betale.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

svingen

Hvor er det du får 44 kw?  Tenkte var kun 22kw som var standard?  Finnes det type 2 44 kw? 400v 64a  det da eller? Uansett  veldig bra får håpe flere  følger etter og kommer seg bort fra dyre/ustabile hurtigladere :-)
Ville eller ha 22kw type 2 på  min ion enn chademo  om jeg kunne velge
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på torsdag 14. august 2014, klokken 17:09
Hvor er det du får 44 kw?  Tenkte var kun 22kw som var standard?  Finnes det type 2 44 kw? 400v 64a  det da eller? Uansett  veldig bra får håpe flere  følger etter og kommer seg bort fra dyre/ustabile hurtigladere :-)
Ville eller ha 22kw type 2 på  min ion enn chademo  om jeg kunne velge

De nyeste hurtigladerene som kommer opp fortiden har som oftest støtte for 43kW AC lading med fastmontert Type2 kabel sammen med CHAdeMO/Combo.

edakcots

bare vent, straks vil alle som har kjøpt VW, i3 og leaf be om pengene tilbake!
ZOE og TMS blir den norske "standarden". Deres ladeinfrastruktur er i en helt annen klasse pr nyttår ;D
Tesla er jo allerede på plass, men ZOE er der straks med tall dere bare i deres villeste fantasi kunne drømme om...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

DrSpark

Sitat fra: edakcots på torsdag 14. august 2014, klokken 20:25
ZOE er der straks med tall dere bare i deres villeste fantasi kunne drømme om...

Nå ble jeg litt nysgjerrig... Blir det lenge å vente før vi får vite mer?

Thomas Parsli

Jeg holder ikke pusten, for å si det slik...

Salgstallene for Renault Zoe er elendige i Norge og de har tøff konkurranse fra Nissan, VW, BMW og Tesla. At Renault skulle investere i infrastruktur her oppe i lille Norge virker lite sannsynlig.

Men jeg ville blitt veldig glad hvis det skjer!
Vi trenger konkurranse og i utgangspunktet ser Zoe ut som en bil som kunne solgt bedre enn Leaf, eGolf og i3.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

DrSpark

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. august 2014, klokken 08:36
At Renault skulle investere i infrastruktur her oppe i lille Norge virker lite sannsynlig.

Men er det ikke slik at ombordladeren i ZOE, som kan ta inntil 44kW vekselstrøm, gjør det MYE billigere å bygge ut ladeinfrastruktur til denne bilen enn til konkurrentene?

emil

Sitat fra: DrSpark på fredag 15. august 2014, klokken 08:51
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. august 2014, klokken 08:36
At Renault skulle investere i infrastruktur her oppe i lille Norge virker lite sannsynlig.

Men er det ikke slik at ombordladeren i ZOE, som kan ta inntil 44kW vekselstrøm, gjør det MYE billigere å bygge ut ladeinfrastruktur til denne bilen enn til konkurrentene?

I hvertfall for 11 og 22kW som også Tesla kan utnytte, og sansynligvis også for 43kW. Men er det verd å bygge ut ~100stk 43kW AC stastjoner når de kun er 100 biler som kan utytte det?

DrSpark

Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 08:56
Men er det verd å bygge ut ~100stk 43kW AC stastjoner når de kun er 100 biler som kan utytte det?

De solgte vel nærmere 100 biler i juni og juli, og kanskje de har planer om å selge flere :). Et landsdekkende nettverk av ladepunkter med 22kW AC ville gjøre susen, tror jeg.

jkirkebo

Sitat fra: DrSpark på fredag 15. august 2014, klokken 08:51
Men er det ikke slik at ombordladeren i ZOE, som kan ta inntil 44kW vekselstrøm, gjør det MYE billigere å bygge ut ladeinfrastruktur til denne bilen enn til konkurrentene?

Definitivt billigere, men en STOR del av kostnaden på de fleste hurtigladesteder er i forbindelse med fremføring av strøm. Tesla bruker rundt 400.000,- på dette på hvert ladested, før en eneste ladestasjon er satt opp. Jeg tror ikke man finner så mange passende steder som har ledig strømkapasitet nok til et par-tre 43kW ladestasjoner heller, så det må nok investeres i ny kapasitet en god del steder.

1x22kW eller endog 2x22kW går det an å finne leding kapasitet til her og der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA