Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Elmo

Jeg er enig med deg at det er en hårfin balansegang mellom å opplyse medlemmene om mulige problemer/utfordringer med biler/leverandører og ren "svartelisting".

Men når Zoe ikke engang kunne lades i et stort nytt kontorbygg som Telenor på Fornebu, så er det vel legitimt å advare medlemmene mot at det kan være vanskelig å få ladet bilen på vanlig AC 10/16V stikk (syns jeg).
Sitat fra: kringon på onsdag 06. august 2014, klokken 17:19
Mitt problem var at bilen rett og slett ikke ladet på Telenor Fornebu til tross for at det er TN-nett her.
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. august 2014, klokken 18:34
Lading på Fornebu er løst med den nye trafoen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Kanskje tråden burde hete "Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe andre steder enn der hjemmeladeboksen står"?

Eller "Du får sannsynligvis ikke ladet din Renault Zoe på jobb, på offentlige ladeplasser eller på vei hjem"?

Dere som er kritiske til tråden, hva synes dere om informasjonen på http://www.renault.no/ze/oppladningsmuligheter ?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kringon

Sitat fra: edakcots på fredag 08. august 2014, klokken 11:06
Renault har løst "problemet" nå, men hvilket problem egentlig?

Som helt fersk elbililst, så var jeg utrolig interresert i Renault Zoe, og prøvde denne på kjøretur t/r Sandefjord - Telenor FOrnebu.

Hadde på forhånd lest meg opp og skjønt at man måtte ha TN nett for å kunne lade Zoe. Dette er det på jobben, men allikevell så greide ikke Zoe å lade.

Var i kontakt med Renault sentralt flere ganger, og jeg er helt sikker på at det gav dem verdifull informasjon ang. ladebehov + utfordringer for Zoe.

Etter min mening, så er denne infoen som legges ut i tråden litt skarp, men definitivt nødvendig. Hvem som poster den er da ut ifra kunnskap, ikke tilhørighet.

Når det er sagt: Siden Renault nå har en løsning for lading på IT nett, så er jo advarselen nå overflødig :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

tinker

Sitat fra: kringon på fredag 08. august 2014, klokken 15:45
Sitat fra: edakcots på fredag 08. august 2014, klokken 11:06
Renault har løst "problemet" nå, men hvilket problem egentlig?
Når det er sagt: Siden Renault nå har en løsning for lading på IT nett, så er jo advarselen nå overflødig :)

Hva slags løsning er det?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

jkirkebo

Sitat fra: kringon på fredag 08. august 2014, klokken 15:45
Når det er sagt: Siden Renault nå har en løsning for lading på IT nett, så er jo advarselen nå overflødig :)

Løsning ja, men kun for 10A. Og den har visst så dårlig virkningsgrad at kun 8A fortsetter til batteriet. Det gir en såpass lang ladetid at bilen hadde vært ubrukelig for meg den tiden vi kun hadde én elbil. Jeg hadde rett og slett ikke fått ladet nok på jobb til å komme meg hjem igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

Vel, men det er jo bedre enn å ringe viking :D

For min del så tapte Renault til Kia -> Kun chameleon laderen jeg siklet på, men den får jeg leve uten..
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rav4_EV

SitatLøsning ja, men kun for 10A. Og den har visst så dårlig virkningsgrad at kun 8A fortsetter til batteriet. Det gir en såpass lang ladetid at bilen hadde vært ubrukelig for meg den tiden vi kun hadde én elbil. Jeg hadde rett og slett ikke fått ladet nok på jobb til å komme meg hjem igjen.

Cosphi på 0,82 betyr ikke 80% virkingsgrad.

Bilen leveres med hjemmelader på 16A. Om denne er for liten kan en 11 kW løsning leveres for kun 10.000 ekstra. Da er bilen fulladet på 2,5 timer.

Er du på veien og ønsker å forlenge rekkevidden kan du bruke følgende ladestasjoner:
22 kW gir 100 km/t
43 kW gir 200 km/t

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 10. august 2014, klokken 14:28
SitatLøsning ja, men kun for 10A. Og den har visst så dårlig virkningsgrad at kun 8A fortsetter til batteriet. Det gir en såpass lang ladetid at bilen hadde vært ubrukelig for meg den tiden vi kun hadde én elbil. Jeg hadde rett og slett ikke fått ladet nok på jobb til å komme meg hjem igjen.

Cosphi på 0,82 betyr ikke 80% virkingsgrad.

Jeg vet hva cosphi er, men leste også et annet sted at noen hadde målt virkningsgraden til 80%. Leafen har ca. 86% ved 10A så det er ikke veldig usannsynlig med 80% ved 10A når man har en lader som er optimalisert for høy effekt.

Sitat
Bilen leveres med hjemmelader på 16A. Om denne er for liten kan en 11 kW løsning leveres for kun 10.000 ekstra. Da er bilen fulladet på 2,5 timer.

Hjemme er 16A mer enn nok for min del, vi klarte oss meget bra med det på Leafen. Problemet er andre steder, som på jobb.

Sitat
Er du på veien og ønsker å forlenge rekkevidden kan du bruke følgende ladestasjoner:
22 kW gir 100 km/t
43 kW gir 200 km/t

Har ikke slikt tilgjengelig på jobben dessverre, så da måtte det blitt stopp ved ladestasjon på hjemveien. Forutsatt at den var ledig og operativ da. Ikke noe jeg hadde turt å satset på i lengden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

De fleste har faktisk ikke lademuligheter på jobb. Da er rask lading andre steder en viktig faktor.

Ser at Leaf fungerer for deg. Dessverre gjør den ikke det for meg. For lang ladetid fordi hurtigladere ikke finnes/ikke virker/ er opptatt.

Hadde virkelig trua på Leaf når den kom. Trodde også at Chademo hurtigladerne skulle dukke opp som paddehatter grunnet antall biler solgt.

Skremmende at Nissan slipper unna med dette. Så mange tusen biler solgt, og et fåtall hurtigladere.

Det styggeste er vel BMW og VW. Her burde folk virkelig blitt advart.
En uferdig hurtigladerprotkoll og knapt en eneste Combolader.
Snakk om å kjøpe katta i sekken.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

posan

Sitat fra: Baard på torsdag 31. juli 2014, klokken 14:35
Hei,

Mitt første innlegg på forumet :-)

Jeg bestilte min første elbil i dag, en Zoe Intens. Den skal leveres med 11Kw hurtiglading hjemme om strømforsyningen her hjemme tillater dette.

Jeg ser det er mange som skriver at det ikke vil bli mulig å lade denne på IT nett på vanlig stikkontakt. Jeg har fått bekreftet i dag at Renault nå kan levere en slik lader, som vil fungere på IT nett. Den er med på bestillingen til min bil som kommer neste uke. Jeg fikk beskjed om at dette vil bli annonsert nå rett etter ferien. Det skal vist nok også komme uoriginale varianter. 

Dermed skal vel denne utfordringen være løst for Zoe. Med dens ladesystem tror jeg bilen kan bli veldig bra!
hei har du fått kabelen virker det lurer på å kjøpe zoe mer nå

Baard

Sitat fra: posan på søndag 10. august 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Baard på torsdag 31. juli 2014, klokken 14:35
Hei,

Mitt første innlegg på forumet :-)

Jeg bestilte min første elbil i dag, en Zoe Intens. Den skal leveres med 11Kw hurtiglading hjemme om strømforsyningen her hjemme tillater dette.

Jeg ser det er mange som skriver at det ikke vil bli mulig å lade denne på IT nett på vanlig stikkontakt. Jeg har fått bekreftet i dag at Renault nå kan levere en slik lader, som vil fungere på IT nett. Den er med på bestillingen til min bil som kommer neste uke. Jeg fikk beskjed om at dette vil bli annonsert nå rett etter ferien. Det skal vist nok også komme uoriginale varianter. 

Dermed skal vel denne utfordringen være løst for Zoe. Med dens ladesystem tror jeg bilen kan bli veldig bra!
hei har du fått kabelen virker det lurer på å kjøpe zoe mer nå

Den skal forhåpentlig dukke opp i morgen eller tirsdag. Jeg skal legge ut info her så fort den dukker opp sammen med bilen :-)
Renault Zoe, 2014

posan

så bra har fått innbyttetilbud på den gamle bilen min mot en zoe men trenger og kunne lade noen ganger på hytta om ikke kiwi i hof får lading da

Baard

#132
Da har jeg fått montert 11kW ladestasjon her hjemme i garasjen. Trafo på 107 kilo for å få 400v TN nett. Jeg legger ved bilder i innlegget, så dere kan se hvordan utstyret ser ut. Fikk dessverre ikke montert noen bryter før trafoen da de ikke hadde noe slikt med i montørbilen sin. Mulig jeg kan få dette montert senere om det skulle være et problem at trafoen står og spiser litt strøm. Fikk låne en bil hos forhandler, og det fungerte som en drøm  :)

Jeg får bilen og forhåpentlig IT/TN "mobil" ladekabel på fredag.....
Renault Zoe, 2014

Electrix

Du har en lavtapstrafo, dvs en ekstra effektiv versjon, med Fe-tap 45 W og Cu-tap 309 W ifølge Noratel. Husker jeg ikke helt feil vil det si ca 45 W kontinurerlig tap ved tomgang og 353 W ved full last, altså ca 400kWh I året på tomgang.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

edakcots

Nå ble jeg missunnelig!
Har skikkelig lyst på slikt utstyr hjemme, så jeg må vurdere å flytte hvis ikke skagerak energi kan legge opp litt mer strøm til mitt gamle kråkeslott. Med den pakken du har kan man jo både lade Tesla og ZOE på null tid...
Lurer på om det går å kjøpe en ekstra stasjon slik at man har to uttak? Har en Tesla og snart en ZOE, så det hadde vært mega om det gikk på noe vis, selvom ZOE snart får et landsdekkende hurtigladenettverk, så vil man jo alltid ha lyst på mer:)
Snart blir man uglesett hvis man har bensin/dieselbil. kun for entusiaster...
Grattis med riktig bilvalg!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA