Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av Torpedo Ted, torsdag 03. april 2014, klokken 15:54

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Må innrømme at jeg synes det er rimelig smålig å levere en Elbil uten mulighet for å lade på de offentlige (standardiserte?) ladestasjonene.

Forstår det sånn at jeg må kjøpe et adapter. Er det bare å kjøpe hos Tesla, eller får jeg tak i det billigere andre steder? (noen steder i Bergen?)

Vedlagt er kontakten jeg tenkte å bruke. Og vil lade i Bygarasjen i Bergen også, hvis det er en annen kontakt der.

Muffinman

#1
Finnes ikke. Det vil si, det skal komme men uvisst når. Forhåpentligvis i år. Var vel kr. 6500 om man bestilte det samtidig som bil. Gang med 1,25 for å få inkl mva pris.

SitatMå innrømme at jeg synes det er rimelig smålig å levere en Elbil uten mulighet for å lade på de offentlige (standardiserte?) ladestasjonene.
Dette er i beste fall upresist. Bilen kan lade på alle offentlige ladestolper med type 2 og schuko. Det er chademo-adapteret som lar vente på seg, og det er faktisk en smule mer komplisert enn å være en enkel overgang. Chademo vel vel neppe være egnet til så mye annet enn et kjapt etterfyll for å komme seg dit man skal uansett, det er vel forholdsvis korte ladetider som tilbys på de fleste stasjonene.

Torpedo Ted

Ok, jeg bare gikk ut i fra at dette var en standard ladestasjon (første ladestasjonen jeg har vært på :P ), men dette er da tydeligvis ikke denne typen som er mest vanlig.

Er det sånn å forstå at jeg kan lade på disse ladestasjonene uten adapter:

Lagunen:
Kjøretøy:Alle EL (10)
Tilgang:Mobil (10)
Kontakt:Type 2+vanlig (10)

Bygarasjen:
Kjøretøy:Alle EL (24)
Tilgang:Annet (24)
Kontakt:Vanlig (24)
Ladefart:Normal 16A (24)

Muffinman

Vel, chademo er veldig vanlig.

For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Torpedo Ted

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:44
For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Så det du prøver å si er nettopp det jeg skrev i første innlegg - Model S kan ikke lade fra noen av de "offentlige" ladestasjonene uten ekstrautstyr?

Hvor mange Km/t er det vanlig å få fra offentlige ladestasjoner sånn veldig ca? Hvis det ikke er vesentlig mye mer enn jeg får fra veggen hjemme (13amp stikk) føler jeg ikke det har så mye for seg å kjøpe disse hinsides dyre adapter/kablene.

eclipse


Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:44
For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Så det du prøver å si er nettopp det jeg skrev i første innlegg - Model S kan ikke lade fra noen av de "offentlige" ladestasjonene uten ekstrautstyr?

Hvor mange Km/t er det vanlig å få fra offentlige ladestasjoner sånn veldig ca? Hvis det ikke er vesentlig mye mer enn jeg får fra veggen hjemme (13amp stikk) føler jeg ikke det har så mye for seg å kjøpe disse hinsides dyre adapter/kablene.

Det kommer an på om du har dobbel eller enkeltlader i bilen.

Enkeltlader:
230V 16A (13) = 13 km/t
230V 32A med blått adapter = 34 km/t
400V 16A (13) med rødt adapter 40 km/t
Type2, 230 V 32A 1fas (13) = 13 km/t
Type2, 400V 32A 3fas (13) = 40 km/t

Dobbeltlader
Her kan du doble farten på Type2 ladingen og 400V med rødt adapter, f.eks så blir type2, 400V 32A 3fas (26) = 80 km/t
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

janmb

Nesten snodig om det ikke kommer tredjeparts adaptere på markedet snart... Funksjonaliteten/kodingen er vel cracket for lengst så det skulle overraske stort om det ikke kommer billigere etterligninger etterhvert.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

fredag

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:44
For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Så det du prøver å si er nettopp det jeg skrev i første innlegg - Model S kan ikke lade fra noen av de "offentlige" ladestasjonene uten ekstrautstyr?

Hvor mange Km/t er det vanlig å få fra offentlige ladestasjoner sånn veldig ca? Hvis det ikke er vesentlig mye mer enn jeg får fra veggen hjemme (13amp stikk) føler jeg ikke det har så mye for seg å kjøpe disse hinsides dyre adapter/kablene.

Det finnes mange forskjellige typer kontakter på ladestasjoner. Ingen elbiler støtter alle typer kontakter.

Ditt bilde er av en chademo hurtiglader. Dette er egentlig en japansk standard. Tesla kommer med et adapter til denne, men uvisst når. EU har vedtatt at chademo ikke skal brukes i Europa.

Andre hurtigladere har Combo (CCS) kontakt. Combo er vedtatt standard for DC hurtiglading av elbil i Europa. Tesla har foreløpig ingen planer om å lage adapter for Combo, men det kan komme i fremtiden dersom disse ladestasjonene blir vanligere i Europa.

Tesla kan i tillegg lade på mode3 type2 ladestasjoner. Da må du ha en type2-type2 kabel, som må kjøpes separat fra feks Grønn Kontakt eller Salto.

Og så kan Tesla lade på forskjelige typer stikkontakter som schuko (jordet stikkontakt, 3kW), blå 230V enfas CEE32 industrikontakt (7kW) og rød 400V CEE16 industrikontakt med ladekabelen som følger med bilen (kalles UMC). UMC-adapter til rød industrikontakt må vanligvis bestilles som tilleggsutstyr fra Tesla.

Se forøvrig kart over ladestasjoner for Tesla:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sjokomelk

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:44
For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Så det du prøver å si er nettopp det jeg skrev i første innlegg - Model S kan ikke lade fra noen av de "offentlige" ladestasjonene uten ekstrautstyr?

Du trenger en liten stump av en skjøteledning, siden pluggen på ladekabelen til Tesla er for klumpete. Ellers er det alt du trenger av ekstrautstyr. Og de aller fleste offentlige ladestasjoner har bare en helt vanlig stikkontakt av samme type som du har hjemme.

Som det har blitt nevnt flere ganger her, så trenger du en Type2-kabel for å koble deg til den nye europeiske ladekontakten. Denne kommer flere og flere steder, og kan levere alt fra 3kW til 22kW effekt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

nofuelno

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:30
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:44
For å koble deg på en type 2 stasjon trenger du kabel. Den får du hos Salto.no eller en av deres samarbeidspartnere. Ellers må du sikkert ha en skjøtestubb for å bruke schuko-adapteret fra Tesla på offentlige stolper da det er så klumpete at det ikke passer.

Så det du prøver å si er nettopp det jeg skrev i første innlegg - Model S kan ikke lade fra noen av de "offentlige" ladestasjonene uten ekstrautstyr?

Du trenger en liten stump av en skjøteledning, siden pluggen på ladekabelen til Tesla er for klumpete. Ellers er det alt du trenger av ekstrautstyr. Og de aller fleste offentlige ladestasjoner har bare en helt vanlig stikkontakt av samme type som du har hjemme.

Som det har blitt nevnt flere ganger her, så trenger du en Type2-kabel for å koble deg til den nye europeiske ladekontakten. Denne kommer flere og flere steder, og kan levere alt fra 3kW til 22kW effekt.
Hei, Claes Olsson pleier å ha inne en skjøtesladd med grenuttak der tilkoblingen er i vinkel og passer derfor glimrende til ladekabelen fra Tesla. Vi har den normalt inne i vår nettbutikk ( uten påslag ) men er tomme nå siden Claes ikke tar inn så mange ad gangen. Send gjerne en PM om du vil reservere en slik.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA